|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#181 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Om å sende småsyke barn i barnehagen
Jeg gjorde det. Og jeg skjønner fortsatt ikke hvordan andre foreldre skal få vite slike ting, så lenge foreldre ikke sier noe selv. Vi som jobber i barnehage står jo ikke og diskuterer sykdom ift barn med andre enn barnas foreldre? Jeg følte det var det hun antydet.
|
|
|
#182 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Det er nettopp dette med kommunuikasjon jeg føler at er så viktig. Vi har et barn som for tiden er mye syk; i topp form, men med en hoste som kan skremme livet av de fleste, røde øyne og et utslett som kan forveksles med mye. Vi er stadig hos lege og gir beskjed til barnehagen. Barnehagen sier at det er helt greit at han er der siden har verken er sur eller smittsom.
|
|
|
|
#184 |
|
maler
|
Det jeg tror Dora mener, og som jeg også har lurt litt på er hvordan andre foreldre i denne tråden (ikke barnehageansatte som snakker med foreldrene i disse situasjonene) vet at det er mange/noen i deres barnehager som sender barn med feber og omgangssyke i barnehagen og ikke overholder gjeldende anbefalinger. Disse anbefalingene har brukt å henge som oppslag i barnehagen eller bli sendt ut til foreldrene der mine barn har gått, og jeg har ingen grunn til å tro at de ikke blir etterlevd. (Selv om det helt sikkert er noen som sender syke barn i barnehagen med vitende og vilje, jeg har bare ingen forutsetning for å si at sånn er det). Jeg kan ikke tenke meg at barnehageansatte ikke overholder taushetsplikten. Så hvordan vet dere at det er et slikt problem i deres barnehage? Er det barna som forteller det eller andre foreldre? |
|
|
|
|
|
#185 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Om å sende småsyke barn i barnehagenDenne tråden traff visst min situasjon fullstendig gitt. Har i dag på andre dagen vært hjemme med Lillebror som hoster som en KOLS-pasient, og hadde feber gjennom hele helgen. Sikkert ikke noe farlig eller smittsomt, men jeg anser det viktig med rikelig tilgang til kos og trøst når han først kommer på at han er pjusk...
Mvh Billa ![]() ***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis Sist redigert av Billa : 10-03-09 kl 16:07. |
|
|
|
|
|
#186 |
|
Nå også i farger
Takk for at du forklarte for meg. Er på jobb og skulle bare innom å sjekke. |
|
|
|
|
|
#187 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Om å sende småsyke barn i barnehagenJeg blir ofte spurt om råd av de ansatte i barnehagen hvis de er i tvil om hva de skal gjøre. Sjelden med navn, men det forekommer at jeg har kunnet identifisere.
|
|
|
|
#188 |
|
Hertuginne
|
Sv: Om å sende småsyke barn i barnehagenBarnehagen våres tok opp dette som tema på et foreldremøte i høst, fordi de har hatt store problemer med at foreldre sender ungene i barnehagen når de burde vært hjemme. Problemstillingen ble tatt opp generelt, men begrunnelsen var de helt klare på. Vi hadde en salig runde i fjor med omgangsyke som bare ikke gav seg, fordi unger ble sendt tilbake for tidlig. Dessverre var ikke helsesøsteren som kom på møtet for å informere noe særlig pedagogisk eller flink, så det hadde liten, om ikke ingen, effekt. Så vi hadde samme runden med omgangsyke i år.
|
|
|
#189 |
|
Erfaren nok
|
Det vi da kan oppleve er at foreldrene prater med legen sin, og legen ofte (dessverre) gir en mildere anbefaling enn oss, så kan vi liksom ikke "overprøve" legen. Derfor kan vi komme med anbefaling ut fra vår erfaring. Men vi kan liksom ikke bestemme at SÅNN skal det være. Det er uansett vanskelig fordi foreldre vurderer ting så ulikt. Det gjør ansatte også.
|
|
|
#190 |
|
Erfaren nok
|
Ah. Ok.
|
|
|
#191 |
|
Mother of Dragons
|
Dere vet jo heller ikke hva legen egentlig har sagt, det er veldig vanskelig å være lege og få inn informasjon til foreldre som ikke hører hva de har lyst til å høre:
|
|
|
#192 |
|
Erfaren nok
|
Ja, jeg vet. Det blir litt sånn ord mot ord.
|
|
|
#193 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Det kan godt være meg du mener. I barnehagen vår har det ALDRI vært snakk om at man bør være hjemme 2 døgn etter siste oppkast/diare. Jeg leverer stort sett alltid sent eller henter tidlig, og bruker tid på henting og levering. Jeg observerer støtt og stadig hvem som ikke er der, og ofte snakker jeg med storesøsken på den mellomste avdelingen, der min eldste går. Det er ikke vanskelig for meg å se/skjønne at barn er hjemme i 2 døgn med spysjuken. Og er man hjemme i 2 døgn rekker man ikke 2 symptomfrie døgn, etter å ha hatt en runde. Dessuten skravler jeg veldig med mange foreldre, og det hender støtt og stadig at man sier "åh, nå har vi vært sjuke hele gjengen, men nå har han ikke kasta opp siden søndag kveld, så da satser jeg på at vi er friske igjen".
|
|
|
#194 |
|
maler
|
Ja, barnehagene må opplyse foreldre om dette, for man kan ikke forvente at alle oppsøker slik informasjon selv. Og omgangssyke er så smittsomt at det er dårlig gjort overfor alle å ikke overholde karantenetiden. Jeg tror faktisk vi har fått opplysninger om hvilke regler/anbefalinger som er gjeldende i alle barnehager vi har hatt barn i. |
|
|
|
|
|
#195 |
|
Nå også i farger
Jeg syns også det er helt kurant. At barnehagen opplyser om slikt. |
|
|
|
|
|
#196 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Om å sende småsyke barn i barnehagenBare så det er sagt: barnehagen har en helt klart uttalt policy på omgangssyken, og den er symptomfri i 24 timer. Det var først her inne at jeg fikk vite at det var vanlig med 2 dager i en del andre barnehager.
|
|
|
|
#197 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Om å sende småsyke barn i barnehagenI vår bhg (altså den Hannah går i) er det omgangssyke nå, og da har alle fått kopiert opp retningslinjer ift akkurat det. For å hindre "epidimi" (som allerede er på vei virker det som). Og der står det 2 dager.
|
|
|
#198 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: På bygda
![]() ![]() |
|
|
|
|
#199 |
|
superbruker
|
Gjett om jeg blir sett rart på når jeg høylytt kommenterte det på jobb. Vi har hatt litt omgangssyke på jobb. Jeg var raskt ute og spurte om ikke de burde ha holdt seg hjemme i 2 døgn. Alle så ut som spørsmålstegn.
|
![]() |
|
|