Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Brun saus

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-03-09, 19:12   #1
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Brun saus

Går det an å lage en GOD brun saus uten å brune smør og mel? Det får jeg bare ikke til.
Alternativ metode?

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-09, 19:18   #2
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Brun saus

Kok opp kraft, jevn med meljevning (mel og vann). Du kan spe med fløte, melk, rømme o.l alt ettersom hva du skal bruke sausen til. Jeg pleier iallefall alltid å lykkes med sausen når jeg bruker den fremgangsmåten. Krydder etter smak og behag.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-09, 19:18   #3
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Hva skjer når du ikke får det til?

Sukkerkulør er jo fint å "juksa" med...

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-09, 19:29   #4
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Smelt smør, rør inn mel, spe med vann/melk/fløte/buljong og ha i sukkerkulør.

Gammel 12-03-09, 19:30   #5
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg får til å brune dersom jeg bruker god tid og lav varme. Den smaker absolutt best når den er brunet.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-09, 19:34   #6
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Beata, her.

Smelt smør, rør inn mel, spe med vann/melk/fløte/buljong og ha i sukkerkulør.

Sånn lager jeg også saus, og det er mye sunnere enn det brente melet. jupp: Og lett som en plett.

Gammel 12-03-09, 19:35   #7
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Om man bruner sakte brennes ikke melet. Sukkerkulør er virkelig tacky altså.

Gammel 12-03-09, 19:36   #8
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Jukse varianten er å bruke Brun Jevning. Koker opp væska først og så har jevningen oppi.

Er innmari sjeldent eg gjer det, men når nøden er størst....

Gammel 12-03-09, 19:39   #9
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Jeg får til å brune dersom jeg bruker god tid og lav varme. Den smaker absolutt best når den er brunet.

Der har du vel svaret på hvorfor jeg ikke får det til. Jeg har aldri tålmodighet til å stå leeeeenge. Det går fort, og det skjærer seg.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-09, 20:00   #10
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Sånn lager jeg også saus, og det er mye sunnere enn det brente melet. jupp: Og lett som en plett.

Tenk at jeg - jeg - kommer med tips i en matlagingstråd!

Gammel 12-03-09, 20:10   #11
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Om man bruner sakte brennes ikke melet. Sukkerkulør er virkelig tacky altså.

Hvorfor tror du melet blir brukt da? Magi?

Gammel 12-03-09, 20:34   #12
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Brukt? Til å tykne sausen vel!

Å brune og å svi er to forskjellige ting. Svidd smaker ikke godt. Brunet smør (med mel) smaker godt.

Gammel 12-03-09, 20:39   #13
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Brun saus lagd på brunet smør smaker ikke godt. Jeg koker kraft og jevner med mel og melk/fløte.

Gammel 12-03-09, 20:42   #14
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Jeg bruner smør og mel og tilsetter kraft/fond/buljong og eventuelt sopp/fløte/andre smakstilsetninger.

Gammel 12-03-09, 20:46   #15
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Jeg bruner smør og mel og tilsetter kraft/fond/buljong og eventuelt sopp/fløte/andre smakstilsetninger.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-09, 21:01   #16
leliane
madmanized

leliane sin avatar

leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Sukkerkulør er virkelig tacky altså.

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-09, 21:12   #17
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Standard

Her skulle jeg være frekk med Mei, så den teite skrivefeilen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:45.