Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Siv Jensen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-03-09, 22:29   #341
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Siv Jensen

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Så hvis noen andre har gjort noe før, så trenger man ikke stå til ansvar for det? Hey, dette er et smutthull jeg ikke visste om.

Da er du blitt den eneste. De andre store glemmer vi, og legger skylden på deg. Særlig hvis du er liten og kristen. Passende syndebukk, så man slipper å forholde seg til problematiske ting som at man faktisk har lov å tegne profeter i Norge.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-09, 22:31   #342
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Jeg tror ikke tidspunktet var noe spesielt.

Så vidt jeg husker så skjedde det etter at det ble et helvete i forbindelse med at avisa i Danmark trykket bildene. At bildene ble trykket midt i kampens hete som en ren provokasjon. Aftenposten trykket det en god del tidligere? Jeg kan ikke skjønne hvorfor Aftenposten skulle stå ved Selbekk sin side dersom de trykket dette som en kommentar til en sak, og Magazinet gjorde det som ren provokasjon. Så vidt jeg husker fulgte det med noen ikke helt sympatiske uttalelser fra Selbekk sin side om Islam i tillegg.

Gammel 13-03-09, 22:32   #343
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Men tidspunktet Selbekk valgte var vel noe spesielt sammenlignet med de andre mediene som trykket bildene? (Stemmer det forresten at de ble trykket direkte i andre aviser? Jeg trodde de andre avisene hadde sånne halvveis sladdede bilder av bilder eller noe sånt, bare for å fortelle om saken. At Magazinets artikkel mer var av typen "laget for å provosere".)

Magazinet prøvde selvfølgelig å provosere. Artikkelen til Magazinet handlet om islams knebling av ytringsfriheten, og således fikk de veldig rett i hva de skrev. Aftenpostens artikkel var en ren omtale av publiseringen i Jyllands-posten. Hvilke intensjoner de hadde synes jeg er irrelevant, og et slikt prinsipielt standpunkt burde man også forvente fra regjeringens side. Faktum er at begge trykket tegningene (og det var tegningene det ble reagert på), men at Støre presiserte på TV at det kun var en liten kristen avis som hadde gjort dette.

Svar med sitat
Gammel 13-03-09, 22:35   #344
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Magazinet prøvde selvfølgelig å provosere. Artikkelen til Magazinet handlet om islams knebling av ytringsfriheten, og således fikk de veldig rett i hva de skrev. Aftenpostens artikkel var en ren omtale av publiseringen i Jyllands-posten. Hvilke intensjoner de hadde synes jeg er irrelevant, og et slikt prinsipielt standpunkt burde man også forvente fra regjeringens side. Faktum er at begge trykket tegningene (og det var tegningene det ble reagert på), men at Støre presiserte på TV at det kun var en liten kristen avis som hadde gjort dette.

Ok. Jeg bare konstaterer at vi ser forskjellig på det. Jeg kan ikke skjønne hvorfor Aftenposten skulle støtte Selbekk hvis de faktisk ikke likte måten Selbekk gjorde dette på. Jeg synes intensjonen ved å trykke tegningene faktisk har ganske mye å si.

Gammel 13-03-09, 22:43   #345
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Som jeg sa, saken startet med at ingen ville tegne Muhammed til barneboka. Ei heller i Norge, jeg husker at Finn Graff skrev noe a la at han ikke ville tegne Muhammed, han hadde livet kjært. (noe sånt).
Så saken fra starten av handlet om Islams knebling av ytringsfriheten.
Magazinet fortsatte på det sporet.

Gammel 13-03-09, 22:47   #346
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Så det var en konkurranse i forkant altså, om hvem som først turte å tråkke islams troende skikkelig på tærne. Sympatisk. Jeg er for ytringsfriheten, men forbeholder meg allikevel retten til å synes at folk som benytter den på en usympatisk måte ikke er så sympatiske. Det var mange som syntes Selbekk var en fjott, og jeg synes det er helt greit at det ble synliggjort at dette ikke var noe folk på generelt grunnlag synes var en fin ting å gjøre. Og jeg gjentar: jeg er for ytringsfrihet.

Gammel 13-03-09, 22:48   #347
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Støre og Aftenposten og mange andre (spesielt på venstresiden) oppførte seg skammelig, skammelig, skammelig i karikatursaken. Det var opphetet og panikk, men dog.

FrP driter på draget jevnt og trutt, og oftere enn de fleste, vil jeg mene. Men viktigere enn at de har en enorm overvekt av tullinger som representerer dem land og strand rundt, er selvsagt selve politikken deres. Og angående tullingene så er jeg skrekkblandet fascinert over den ytterst velbalanserte og gjennomtenkte strategien med å ha et temmelig "ufarlig" program, og så lar man enkeltgærninger fiske stemmer med "soloutspill" som er mye mer ytterliggående. Alle vet at dissidenter blir kastet på hodet ut av FrP, så det er åpenbart at disse soloutspillene er ønsket, og de skaper nyttige stemmesankefryktskapende reaksjoner, uten at man sentralt trenger å skitne til hendene med regelrette rasistiske utsagn.

De er utrolig, utrolig flinke.

De har også den absolutt proffeste organisasjonen når det gjelder mediehåndtering. Det er en grunn til at de ALLTID er med i debatter: De stiller ALLTID. Alltid med kanonene. Alltid på kort varsel. Man får alltid tak i noen som svarer ordentlig og ryddig og raskt på forespørselen. De andre partiene må rett og slett skjerpe seg.

Gammel 13-03-09, 22:52   #348
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Han fikk i hvertfall erfare på kroppen at det finns mange trussel og voldskrefter innen islam. Som var det saken i utganspunktet dreide seg om.
Jeg er heller ikke for å tråkke folk unødig på tærne. Men dette handler ikke bare om det.

Hva gjør man med volds og trusselkreftene? Bare jatter med og sier jada jada, vi skal føye dere, vi skal være kloke og ikke provosere dere, vi skal la religionskritikk bli straffbart, osv.

Sist redigert av bønna : 13-03-09 kl 22:58.
Gammel 13-03-09, 23:05   #349
Nebbia
Passiv

Standard

Så det var en konkurranse i forkant altså, om hvem som først turte å tråkke islams troende skikkelig på tærne. Sympatisk. Jeg er for ytringsfriheten, men forbeholder meg allikevel retten til å synes at folk som benytter den på en usympatisk måte ikke er så sympatiske. Det var mange som syntes Selbekk var en fjott, og jeg synes det er helt greit at det ble synliggjort at dette ikke var noe folk på generelt grunnlag synes var en fin ting å gjøre. Og jeg gjentar: jeg er for ytringsfrihet.

Det er ingen tvil om at Selbekk er en kristenfundamentalistisk fjott, og jeg har svært lite til overs for hans meninger generelt. Men har har helt rett i at islam og ytringsfrihet ikke går særlig bra sammen. Ytringsfrihet kan være ubehagelig, og du må gjerne synes at Selbekk er usympatisk, men han hadde all rett i verden til å publisere tegningene. Og han har rett til å gjøre dette uten å få satt en pris på sin hode. Jeg synes Støre gjorde en veldig god jobb i mate mobben som ropte på Selbekks blod.

Svar med sitat
Gammel 13-03-09, 23:23   #350
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

FrP driter på draget jevnt og trutt, og oftere enn de fleste, vil jeg mene. Men viktigere enn at de har en enorm overvekt av tullinger som representerer dem land og strand rundt, er selvsagt selve politikken deres. Og angående tullingene så er jeg skrekkblandet fascinert over den ytterst velbalanserte og gjennomtenkte strategien med å ha et temmelig "ufarlig" program, og så lar man enkeltgærninger fiske stemmer med "soloutspill" som er mye mer ytterliggående. Alle vet at dissidenter blir kastet på hodet ut av FrP, så det er åpenbart at disse soloutspillene er ønsket, og de skaper nyttige stemmesankefryktskapende reaksjoner, uten at man sentralt trenger å skitne til hendene med regelrette rasistiske utsagn.

De har også den absolutt proffeste organisasjonen når det gjelder mediehåndtering. Det er en grunn til at de ALLTID er med i debatter: De stiller ALLTID. Alltid med kanonene. Alltid på kort varsel. Man får alltid tak i noen som svarer ordentlig og ryddig og raskt på forespørselen. De andre partiene må rett og slett skjerpe seg.

En meget presis analyse av FrP. FrPs suksess (eller FrP-koden om du vil), handler om hvordan de fremstår i media. Det spekulative i FrPs mediehåndtering er at de sparker opp åpne dører uten å ha noen reelle løsninger:

Trenger vi mer politi?
Er bensinprisen for høy?
Er vegstandarden for dårlig?
Er helsetilbudet for dårlig?
Er det en skandale at Norges Bank har skuslet bort 600 milliarder?

Det er veldig lett å svare ja på disse spørsmålene, men med mindre man skal sløse like mye som forvalterne av oljefondet, er det ikke mulig å rette på alle samfunnsproblemer. Men FrP sanker stemmer i bøtter og spann bare ved å påpeke at det finnes store utfordringer.

Svar med sitat
Gammel 13-03-09, 23:28   #351
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Hadde dette handlet om noen andre enn muslimer tør jeg påstå at alle ville vært mye mere kritisk.
Finn Graff tegnet Israels president som kommandant i en nazi-konsenstrasjonsleir. Sårende for de som har tilknytning til Israel.
Men ingen drapstrusler og ingen ambassader i brann. Ingen forklaringstur om at Finn Graff bare er en liten ekstrem fjott i Norge.
Og ingen oponion i Norge som mener at Finn Graff opptrår uklokt.

Gammel 13-03-09, 23:30   #352
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For ikke å snakke om de kristentegningene han har laget oppigjennom!

Han har faktisk uttalt at han ikke tør tegne islamkritisk. Tygg litt på den.

Gammel 13-03-09, 23:46   #353
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Kristne er det ikke så farlig med. (de er ikke så voldelige av seg??)

"Men nå har vi fått mennesker med så sterk tro her til landet." Ref. Støre under karrikaturdebatten.

Gammel 14-03-09, 00:53   #354
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Ja, folk som sympatiserer med et parti som kaller voldtekt for guttestreker, er i mot homofile mennesker på stranda, som har uttalt et ønske om tvangssterilisering av innvandrere, som ønsker barnevernet mer eller mindre nedlagt, som mener at global oppvarming er tøys, som har deltatt på nazi-møter uten motbør innad i partiet, som har stemplet alenemødre som lausaktige, som ønsker fokus på alkoholens positive virkninger (eksempelvis mot den livsfarlige sykdommen pyrea), som har en leder som på et ytterst freidig måte lyver hele det norske folk midt i fleisen angående Søviknes og gjør seg selv til et offer, som har mottatt støtte fra apartheidregimet i sør-afrika, som dasker til diskusjonsmotstandere når det blir litt vanskelig å forsvare seg, som har en nestleder som mener at politiet ikke skal forfølge vanlige folk med fartsbøter eller stoppe folk i tollen (og som selv følger godt opp med promille på stortingets talerstol og selv mister lappen), eh.. når skal jeg stoppe, jeg burde vel kalle dem sympatiske og søte små puzekatter?

Jeg skal si hvor jeg synes at problemet ligger. Det ligger i at ytterst få Frp-velgere klarer å forsvare valget de gjør. Fordi det knapt er mulig å forsvare. Der synes jeg problemet ligger. Så fort Siv Jensen og co. blir tatt på senga er det fram med den jævla (sorry Tito ) sutreleppa... "Åh, alle er så slemme med oss!" Der har vi det politiske budskapet når man blir møtt med utfordringer i fohold til egen politikk. Sympatisk. Puzekatt.

Hvis folk stemmer på et parti av denne kategorien fordi de syndes synd på dem da alle partier, uten unntak, synes politikken og etikken til partiet suger, so be it. Jeg tillater meg å kalle det idiotisk. Så får jeg heller flytte ut av landet den dagen Siv blir statsminister.

Iran da? Eller Somalia?

Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 00:55   #355
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Iran da? Eller Somalia?

Nei, jeg har ingen planer om å flytte dit.

Gammel 14-03-09, 00:59   #356
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Hadde dette handlet om noen andre enn muslimer tør jeg påstå at alle ville vært mye mere kritisk.
Finn Graff tegnet Israels president som kommandant i en nazi-konsenstrasjonsleir. Sårende for de som har tilknytning til Israel.
Men ingen drapstrusler og ingen ambassader i brann. Ingen forklaringstur om at Finn Graff bare er en liten ekstrem fjott i Norge.
Og ingen oponion i Norge som mener at Finn Graff opptrår uklokt.

Graff skiter på draget:

Hitler+Islam:

(Kilde: youtube.com)

Gammel 14-03-09, 01:04   #357
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

De har også den absolutt proffeste organisasjonen når det gjelder mediehåndtering.

Jeg har jobbet på et konferansesenter hvor FrP leide seg inn en gang i året for å holde "broilerkurs i media," for sine yngre representanter. Hos oss leide de bl.a. tv-studio og filmkameraer, de hadde med proffe mediafolk, og så ble en etter en representant tatt inn i studio, på med make-up, lys, kamera og direkte grilling fra proff journalist.

Steike hvor de fikk gjennomgå gjennom den uka, og jeg kunne bare beundre hvordan de jobbet fra tidlig morgen til seine kvelden med å drille, drille og drille igjen i mediateknikk.

Proffe er de - det skal de ha.

Gammel 14-03-09, 01:12   #358
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Jeg tror, hvis folk forstod arabisk, så ville mange, veldig mange, stått med måpende gap....som et realt slap in the face. Og få ville vende det andre kinn til.

Gammel 14-03-09, 21:12   #359
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Hvis folk stemmer på et parti av denne kategorien fordi de syndes synd på dem da alle partier, uten unntak, synes politikken og etikken til partiet suger, so be it. Jeg tillater meg å kalle det idiotisk. Så får jeg heller flytte ut av landet den dagen Siv blir statsminister.

Og jeg tror fortsatt at du og mange andre bommer fullstendig når dere tror at de som stemmer FrP ikke vet hva de gjør, eller gjør det i protest mot noen, eller for de de syns synd på noen.

Jeg tror fortsatt at de fleste som stemmer FrP er akkurat like bevisste som velgerne til alle andre partier. (Ok, skal ta høyde for at når et parti vokser fort på meningsmålingene er ikke alle like bevisste, men også det gjelder uansett parti).

Jeg har fra tid til annen forsøkt å fremheve punkter ved FrPs politikk som jeg syns er interessant. For eksempel en del ting som er knyttet til økonomisk politikk. Men det er ingen som vil diskutere det med meg. I stedet erklærer man at alle som sympatiserer med FrP er dumme, rasister.... og så er det i gang igjen, liksom.

Som jeg sikkert har sagt før så stemmer jeg Høyre, men jeg har vurdert å stemme FrP. Sånn sett er jeg også en "sympatisør". Det betyr ikke at jeg er enig i alt. Men det er jeg da vitterlig ikke med Høyre heller. Når jeg stemmer på et parti så sier jeg ikke at jeg er enig med dem i ett og alt, jeg sier ikke en gang at jeg i hovedsak er enig. Men jeg sier at jeg er mer enig med dem enn de andre partiene - og da kun mer enig i de sakene som er og da er viktige for meg.

Og sånn tror jeg bestemt at de fleste resonnerer. Derfor er "kampsakene" viktige. Det partiet som greier å fronte flest saker som folk er opptatt av - de går opp på meningsmålingene. Enkelt og greit.

Ta hijab-saken. Jeg ser nå bort i fra rasisme-aspektet. For mange er dette en prinsippsak. Mange mener at hijab bryter med politi-uniformen, og at hvis det er tillatt burde mange andre hodeplagg også aksepteres. Og jeg må si at jeg driter i hele saken... men Ap og regjeringen rotet det til. Sender ut et forslag som de ikke har diskutert, går frem og tilbake på hva de egentlig mener... finner seg en syndebukk eller to og lager drama. Visste Jensemann, eller visste han ikke? Dette er intet annet enn en GULLGRUVE for FrP. Og jeg tenker at uansett hvilket parti jeg hadde drevet, ville jeg kastet meg på en sånn sak. Det er åpenbart at verken blant "folk flest" eller på stortinget er det noe flertall for å åpne for hijab i politiet. Så mens Ap går i ring og avslører seg selv og sine kolleger med buksa nede, så blomstrer FrP. For de sier det "folk flest" mener - nemlig at hijab ikke hører til politiuniformen. Så går altså de øvrige til angrep på FrP og skriker rasisme. Men så går regjeringen i full retrett... og dermed ble vel alle rasister? Eller utviste alle sunn fornuft? Men uansett hvordan man snur og vender på det, så var det FrP som vant denne saken. Fordi de er utrolig dyktige til å plukke opp hva om rører seg blant folk - og fordi de andre er så utrolig dyktige til å dra ned buksa på regjeringskollegene sine.

Det var stort sett bare FrP som kom ut av denne saken med æra i behold. Så folk konkluderer at sittende regjering har null kontroll. Dette er jo ikke første sak som har vært smurt ut i media heller. Statsråder og statssekretærer har vært skiftet ut når skandalene har blitt for store. Hvilken tillit skal man ha til sånt?

Det er også historisk sett nokså vanlig at opposisjonen jevnt over vinner valget. For regjeringspartiene greier aldri innfri alt valgflesket, og da lever opposisjonen glade dager. Sånn var det jo da sittende regjering kom til makta og. Folk var lei av de som da satt. Av surr og rot, av ikke innfridde løfter - og så videre. Betyr det at de som stemte på sittende regjering, det rød-grønne alternativet, var superdumme som stemte i protest mot sittende regjering? Nei. Det betyr at folk ønsket noe annet enn det de hadde. Derfor vokste Ap, SP og SV. Og av samme grunn vokser FrP nå.

Vanskeligere er det ikke.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 21:33   #360
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Ta hijab-saken. Jeg ser nå bort i fra rasisme-aspektet. For mange er dette en prinsippsak. Mange mener at hijab bryter med politi-uniformen, og at hvis det er tillatt burde mange andre hodeplagg også aksepteres.

Dette er tull. De aller fleste har ikke tenkt gjennom dette i det hele tatt, men fikk servert ferdige argumenter av FrP.

Visste Jensemann, eller visste han ikke? Dette er intet annet enn en GULLGRUVE for FrP.

Å kalle Stoltenberg for Jensemann, er samme taktikk som brukes av fjortiser på vgd. Hvis du har et ønske om å bli tatt seriøst, bør du revurdere ditt ordvalg.

Det var stort sett bare FrP som kom ut av denne saken med æra i behold. Så folk konkluderer at sittende regjering har null kontroll.

Hijab-saken har vært klønete håndert av Stoltenberg, Storberget og/eller Aas-Hansen. Dette rammer først og fremst Ap, men også regjeringen. Du må gjerne utdype hvorfor FrP kom mer ærefullt ut av saken enn V, H, KrF som heller ikke hadde noe med den å gjøre.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:52.