Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Om arbeidsmoral og kulturforskjeller

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-03-09, 16:32   #21
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om arbeidsmoral og kulturforskjeller

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

I Sveits opplevde jeg ofte at det var kvantitet, altså hvor lenge man var på jobben som var viktig, ikke kvalitet, hvor mye som faktisk ble gjort.

Det er min erfaring fra mannens arbeidsplass også - som er influert av svensker og portugisere. Bl.a. legges det opp til utallige eviglange møter, uten unntak på ettermiddagen slik at fok må være på jobb til 18-19-tida om kvelden. (Det kan hende de er effektive også, altså, jeg er bare grunnleggende skeptisk til overdreven møtevirksomhet.)

Sist redigert av Bluen : 16-03-09 kl 16:38.
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 16:37   #22
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Jeg synes ikke akkurat nordmenn har så høy arbeidsmoral, nei. Det er vel forskjell på folk så klart, men min erfaring med håndverkere er i alle fall dårlig. Der er det mange som ikke eier yrkesstolthet.

Svensker er jeg veldig glad i. Uten svensker hadde det vært miserabelt å gå ut i Norge. Svenskene smiler, yter service og er høflige. Nordmenn derimot finner jeg ofte både mutte, sure og uhøflige. Spesielt ungdom, mon tro om de ikke har lært seg hvordan yte kundeservice.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 16:37   #23
Slettet bruker
Passiv

Standard

På min arbeidsplass er det nesten bare etniske nordmenn og sykefraværet er på under 1 %.

Det har sikkert sammenheng med at om man er syk så må jo tingene gjøres likevel og vi har ikke jobber hvor vi kan fylle inn for hverandre i noen særlig grad. Dermed tar man gjerne en dag om man trenger det - men man må få gjort unna oppgavene og tar da ofte igjen tiden senere. Så for oss er frihet under ansvar en fin måte å få lavt fravær blant nordmenn jaffal.

Eller så er bare ingeniører litt kjedelige og har ikke noe liv utenom jobben?

Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 19:07   #24
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sykefraværet er vel så vidt jeg vet generelt høyt i helsesektoren. Derfor undrer jeg litt i fht til det smilefjes skriver om at sykefraværet er lavt og at man ikke har noen til å gjøre jobben for seg.

I helsesektoren er det jo andre som må overta jobben, og det kan selvsagt spille inn i fht de som får dårlig samvittighet og likevel går på jobb. Men også for de som blir hjemme fordi de vet jobben blir gjort.

Jeg har selv vært sykmeldt noen uker nå og må innrømme at om noen hadde overtatt min jobb, så hadde jeg nok trengt en uke til. Men fordi jeg har tidsfrister og masse som skulle vært gjort, så starter jeg litt tidligere. Jeg har også vært innom jobben, svart på mail osv under 100 % sykm.

Men nå ser jeg at jeg sporer helt av. Jeg må signere allium i fht til det med å ha et valg, eller ikke når det gjelder arbeidsmoral og kulturforskjeller.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 19:14   #25
Slettet bruker
Passiv

Standard

Nordmenn er de mest produktive arbeiderne i verden, i følge en undersøkelse foretatt av ILO, så det må vel bety at arbeidsmoralen er høy, tenker jeg. (?)

Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 19:15   #26
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg var sjokkert når jeg flyttet til Norge over hvor lite nordmenn jobber (nå tenker jeg på antall timer, og hvor mange av arbeidstimene som egentlig kun er for hyggelig samvær og regne) og er egentlig fortsatt forundret over det. Dette til tross for at jeg tilpasset meg veeeeldig fort.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-09, 10:01   #27
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg må få understreke at jeg på ingen måte mener at man skal jobbe hvis man er syk, og vi skal absolutt _ikke_ ha et arbeidsliv som skremmer ansatte til å gå på jobb. Det er allikevel ikke uten grunn at begreper som "å ta seg en tredagers" finne i nordmenns vokabular...

Nettopp! Det er vel ellers ingen motsetning mellom at nordmenn er selvstendige/ikke trenger å bli fortalt hva de skal gjøre og i at vi har et utrolig høyt sykefravær? Vi er selvstendige og flinke de dagene vi gidder å komme på jobb, rett og slett.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-09, 10:30   #28
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg tror kanskje dette kommer litt an på hvilken type jobb det er? Om nordmenn er Flinke i mer, eh, fancy jobber kan jeg ikke uttale meg om, men jeg ser at "på gulvet" hvor det er mye svette og slit at det ikke er de norske som utmerker seg.

Etter å ha lest svarene i tråden kjenner jeg at jeg er enig i dette. Jeg tror det avhenger av bransje.

Nå jobber jeg for meg selv, men jeg har tidligere jobbet som leder. Og fra et leder-ståsted må jeg si at det er påfallende vanskelig å få nordmenn til å gjøre ting de ikke har lyst til. Russere, polakker og til og med svensker er lettere å instruere, mens nordmennene er svært opptatt av sine rettigheter, status og hvilke jobber som slett ikke hører med i deres stilling.

Samtidig er jeg usikker på om jeg syns nordmenn er så veldig selvstendige, egentlig. Har jobbet med en gruppe nordmenn som var alt annet enn selvstendige. De var av det vriene slaget, som verken var selvstendige eller ville ta instruksjon. De var også av det slaget som hadde svært høyt sykefravær, lange pauser, kom seint og gikk tidlig - og disse er nok noe av grunnen til at de øvrige (som nevnt i hovedinnlegget) oppfatter at nordmenn har lav arbeidsmoral.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-09, 11:47   #29
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan vel egentlig bare svare for egne arbeidsplasser, og der har vi vært stort sett bare nordmenn. De få finnlenderne, russerne og iranerne jeg har jobbet med har ikke skilt seg ut i verken den ene eller andre retningen. Den generelle holdningen er at man jobber og står på til jobben er gjort. Man jobber på arbeidsplassen og hjemme, og bruker gjerne kvelder, helger og på fridager for å få ting unna. Men det er kanskje forskjell på arbeidsoppgavene man får utdelt. Om ledelsen kommer med bestillinger som ikke oppleves som vettuge av en del av personalet, er det gjerne en del tendenser til furting, surmuling og mangel på initiativ til å følge opp. Terskelen for å bli hjemme pga. sykdom er stort sett veldig høy. Det er ofte mer arbeid med å være hjemme enn med å jobbe, og i tillegg vet en at det blir merarbeid på kollegene og at fravær går ut over brukerne. Resultatet er at mange hangler for lenge i jobben og heller ryker på skikkelige smeller med alvorligere sykdom og påfølgende langtidsfravær. Vi har alt for høyt fravær hos oss. Jeg har jobbet med 1-2 kolleger som jeg har tenkt at viser en lav arbeidsmoral, er mye småborte, kommer for seint alt for ofte og viser lite ansvar og initiativ. Disse irriterer, siden man aldri kan stole på dem, og en alltid må ha et opplegg i reserve for å kunne dekke opp for dem. Heldigvis finnes det ikke mange av dem der jeg jobber.

Hilsen Kaija, hjemme fra jobben med sykt barn ...

Sist redigert av Kaija : 17-03-09 kl 12:04.
Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-09, 11:55   #30
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg tror kanskje dette kommer litt an på hvilken type jobb det er? Om nordmenn er Flinke i mer, eh, fancy jobber kan jeg ikke uttale meg om, men jeg ser at "på gulvet" hvor det er mye svette og slit at det ikke er de norske som utmerker seg.

Sier meg enig i denne. Jeg har jobbet for et svenskt selskap, de hadde en annen holdning til jobben sin. Uten at jeg skal si det er positivt eller negativt, så tar mange nordmenn litt lettere på jobben og kanskje livet forøvrig, uten at det vil si at de gjør en veldig dårligere jobb av den grunn. En sa at nordmenn jobber for å leve mens svensker lever for å jobbe.

Min forrige leder hadde jobbet i både Russland, Serbia og Polen for et større selskap, han kunne fortelle at de ansatte jobbet hardt og pliktoppfyllende, når han var tilstede. Hvis han ikke kom/ var syk o.l så gikk mange hjem og lite eller ingenting ble gjort. Vet ikke helt om jeg er så fan av et slikt system heller.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-09, 13:31   #31
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Helt klart.
Nordmenn har en elendig arbeidsmoral. :generaliserer også:
Bortskjemte og litt late; veldig opptatt av hva vi har krav og rett på, ikke fullt så opptatt av hva vi har plikt til....

Ja sånn jevnt over tror jeg nok også at holdningen til jobb er annerledes enn i en del andre land. Men starter ikke dette allerede fra grunnskolen?

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:11.