|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
intro
|
Sv: Om arbeidsmoral og kulturforskjeller
Det er min erfaring fra mannens arbeidsplass også - som er influert av svensker og portugisere. Bl.a. legges det opp til utallige eviglange møter, uten unntak på ettermiddagen slik at fok må være på jobb til 18-19-tida om kvelden.
I’m out of here. Sist redigert av Bluen : 16-03-09 kl 16:38. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Om arbeidsmoral og kulturforskjellerJeg synes ikke akkurat nordmenn har så høy arbeidsmoral, nei. Det er vel forskjell på folk så klart, men min erfaring med håndverkere er i alle fall dårlig. Der er det mange som ikke eier yrkesstolthet. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Passiv
|
Sv: Om arbeidsmoral og kulturforskjellerPå min arbeidsplass er det nesten bare etniske nordmenn og sykefraværet er på under 1 %. |
|
|
|
#24 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Om arbeidsmoral og kulturforskjellerSykefraværet er vel så vidt jeg vet generelt høyt i helsesektoren. Derfor undrer jeg litt i fht til det smilefjes skriver om at sykefraværet er lavt og at man ikke har noen til å gjøre jobben for seg. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Passiv
|
Sv: Om arbeidsmoral og kulturforskjellerNordmenn er de mest produktive arbeiderne i verden, i følge en undersøkelse foretatt av ILO, så det må vel bety at arbeidsmoralen er høy, tenker jeg. (?) |
|
|
|
#26 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Om arbeidsmoral og kulturforskjellerJeg var sjokkert når jeg flyttet til Norge over hvor lite nordmenn jobber (nå tenker jeg på antall timer, og hvor mange av arbeidstimene som egentlig kun er for hyggelig samvær og regne) og er egentlig fortsatt forundret over det. Dette til tross for at jeg tilpasset meg veeeeldig fort.
|
|
|
#27 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Nettopp! Det er vel ellers ingen motsetning mellom at nordmenn er selvstendige/ikke trenger å bli fortalt hva de skal gjøre og i at vi har et utrolig høyt sykefravær? Vi er selvstendige og flinke de dagene vi gidder å komme på jobb, rett og slett. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Ustabil
|
Etter å ha lest svarene i tråden kjenner jeg at jeg er enig i dette. Jeg tror det avhenger av bransje. |
|
|
|
|
|
#29 |
|
WF: Sausnebbet
|
Sv: Om arbeidsmoral og kulturforskjellerJeg kan vel egentlig bare svare for egne arbeidsplasser, og der har vi vært stort sett bare nordmenn. De få finnlenderne, russerne og iranerne jeg har jobbet med har ikke skilt seg ut i verken den ene eller andre retningen. Den generelle holdningen er at man jobber og står på til jobben er gjort. Man jobber på arbeidsplassen og hjemme, og bruker gjerne kvelder, helger og på fridager for å få ting unna. Men det er kanskje forskjell på arbeidsoppgavene man får utdelt. Om ledelsen kommer med bestillinger som ikke oppleves som vettuge av en del av personalet, er det gjerne en del tendenser til furting, surmuling og mangel på initiativ til å følge opp. Terskelen for å bli hjemme pga. sykdom er stort sett veldig høy. Det er ofte mer arbeid med å være hjemme enn med å jobbe, og i tillegg vet en at det blir merarbeid på kollegene og at fravær går ut over brukerne. Resultatet er at mange hangler for lenge i jobben og heller ryker på skikkelige smeller med alvorligere sykdom og påfølgende langtidsfravær. Vi har alt for høyt fravær hos oss. Jeg har jobbet med 1-2 kolleger som jeg har tenkt at viser en lav arbeidsmoral, er mye småborte, kommer for seint alt for ofte og viser lite ansvar og initiativ. Disse irriterer, siden man aldri kan stole på dem, og en alltid må ha et opplegg i reserve for å kunne dekke opp for dem. Heldigvis finnes det ikke mange av dem der jeg jobber. Sist redigert av Kaija : 17-03-09 kl 12:04. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sier meg enig i denne. Jeg har jobbet for et svenskt selskap, de hadde en annen holdning til jobben sin. Uten at jeg skal si det er positivt eller negativt, så tar mange nordmenn litt lettere på jobben og kanskje livet forøvrig, uten at det vil si at de gjør en veldig dårligere jobb av den grunn. En sa at nordmenn jobber for å leve mens svensker lever for å jobbe. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Ja sånn jevnt over tror jeg nok også at holdningen til jobb er annerledes enn i en del andre land. Men starter ikke dette allerede fra grunnskolen? |
|
|
|
![]() |
|
|