Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Straffen til Josef Fritzl

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-03-09, 14:55   #1
allium
Bare sær

allium sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Straffen til Josef Fritzl

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Hun kunne ha valgt å bare stoppet ham

"Bare"? Hvordan "bare stopper" man en bevæpnet voldtektsmann uten å risikere sitt eget og barnets liv samtidig?

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 15:12   #2
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

"Bare"? Hvordan "bare stopper" man en bevæpnet voldtektsmann uten å risikere sitt eget og barnets liv samtidig?

Jeg husker ut fra dette programmet at hun hadde en reell mulighet til å stoppe mannen uten å drepe ham. Det var derfor jeg mener å huske at hun fikk en straff, men jeg husker ikke hvor streng straffen var.

Gammel 20-03-09, 15:20   #3
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Jeg husker ut fra dette programmet at hun hadde en reell mulighet til å stoppe mannen uten å drepe ham. Det var derfor jeg mener å huske at hun fikk en straff, men jeg husker ikke hvor streng straffen var.

Først og fremst er det ingen tvil om at det forskjell på å skyte for å drepe i en situasjon som du oppfatter som selvforsvar (selv om det kanskje ikke reelt sett er nødvendig å drepe), og det å drepe som en plan for å gjengjelde noe noen andre har gjort.

Jeg tror at de fleste nordmenn ville nølt med å skyte for å drepe. Men i USA er våpenlovgivningen mange steder slik at skytevåpen er nærmest normalt inventar. Det gjør nok at man blir mer vant til å ha våpen rundt seg, og tanken på å bruke det blir mindre fjern. Jeg har aldri i mitt liv tatt i et ekte våpen en gang, og tviler på at jeg ville vært i stand til å bruke ett.

For å forsvare meg selv, mine barn eller andre jeg fant for godt å beskytte ville jeg gått langt. Jeg kan tenke meg at jeg i et ekstremt tilfelle kunne være i stand til å drepe også. Men i det eksempelet du ga tror jeg min første impuls ville vært å tatt våpenet, slik at ikke gjerningsmannen fikk det, og enten slått med en gjenstand, eller truet han med våpenet - eller begge deler. Litt også fordi jeg ville vært oppriktig redd for å bomme på mannen og treffe barnet i stedet...

Men dette er som sagt i kategorien for selvforsvar. Hvis du er i skogen og møter på en sint og sulten bjørn så har du rett til å forsvare deg og om nødvendig (og hvis du er i stand til) drepe bjørnen, og påberope deg nødverge. Men om bjørnen har drept barnet ditt, og du søker opp bjørnen 3 uker senere, og skyter den, da er det ikke nødverge, da er det jakt.

Øye for øye-prinsippet går ut på at man lar gjerningsmannen lide på samme måte som hans offer. I denne tråden er øye for øye-prinsippet synlig hos de som mener at han fortjener å bli innesperret slik han sperret inne sin datter og barna hennes. Da er det å ta igjen med samme mynt - og det syns JEG at en rettsstat ikke burde gjøre. En rettsstat burde gjøre det som domstolen i Østerrike nå har besluttet - erklære mannen skyldig, sperre han inne på livstid, og sørge for at han får psykiatrisk behandling. Dette gjør man ikke for å hevne, men for å straffe, og for å hindre nye overgrep.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:33.