Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Du kan ikke kalle deg filmelsker uten å ha sett ...

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-03-09, 12:23   #21
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Du kan ikke kalle deg filmelsker uten å ha sett ...

Blade Runner

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 22:14   #22
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lottis, her.

Utrolig merkelig og fascinerende, og litt flaut å innrømme at jeg satt som et stort spørsmålstegn etterpå...

Jeg innrømmer gladelig at jeg ikke skjønte bæret av den filmen. Jeg ville faktisk blitt særdeles glad hvis noen ville fortalt meg hva den handler om, for det har jeg lurt på siden jeg så den.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 23:15   #23
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Juste, her.

http://www.imdb.com/chart/top

Bare å starte på toppen

Edit: Jeg har sett 64 av de 100 som er høyest rangert, fremdeles litt og jobbe med....

Jeg fant ut at jeg har sett 99 av de 250 på listen. Det er mye bra der, men det var noen solide hull også.

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Forresten må filmene til Jim Jarmusch på lista; spesielt Night on Eart og Mystery Train.

Blue in the Face og Smoke er også to viktige filmer.

Night on Earth er fantastisk! Jeg er også veldig begeistret for Down by Law.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 23:20   #24
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Dette har jeg skrevet en annen gang og muligens et annet sted også:

Sitat:

Jeg liker film og konsumerer temmelig mye av det. Om det er muligheten for en aldri så liten realitetsflukt, underholdningsverdien eller filmkunstopplevelsen jeg liker er det vrient å si noe om. Litt av alt og mere til vil jeg anta. Noen filmer kan sees mange ganger, mens andre, til tross for at de er fantastiske, er det bare mulig å se en gang og knapt nok det. De gjør fysisk vondt. Jeg har en slik film stående i hylla, men jeg har ikke orket å se den enda, for jeg vet at den vil være fæl. Likevel, jeg skal se den en gang. Den heter forresten Irréversible.

Nesten alle filmene til Q. Tarantino er filmer jeg kan se flere ganger. Pulp Fiction, Kill Bill og Reservoir Dogs kan nevnes spesielt. Tilsvarende med filmene til Kevin Smith (det er han med Clerks, Mallrats, Chasing Amy, Dogma... - jeg hyler av Jay og Silent Bob), skjønt Clerks er favoritten her. Mike Leigh (Naken, Hemmeligheter og løgner m.fl.) og Peter Greenaway (Kokken, tyven, hans kone og hennes elsker, Drowning by numbers m.fl.) er også filmskapere jeg liker godt. For ikke å glemme David Lynch - Wild at heart er superb! Gi meg en mann i slangeskinnsjakke! (… og la det gjerne være Nicolas Cage.) The Straight Story er også helt fantastisk, vakker og rørende. Hvem hadde trodd det om en film om en gammel fyr som kjører gressklipper 40 mil?

Jeg liker også Krzysztof Kieslowski's filmer; Blå, Rød og Hvit, samt Veronikas to liv har jeg sett om og om igjen, men de krever en egen tilstand hos meg for at jeg skal trives med det.

Matrix- og LOTR-filmene har jeg også sett mange ganger. Når det gjelder Matrix liker jeg i grunnen alle tre like godt, selv om den første vel er best sånn rent filmmessig. LOTR er også bra, men der liker jeg film nr en og tre best. Det er noe (for meg) udefinerbart ved To tårn som hakker. Jeg liker også Natural Born Killers, Kalifornia, True Romance, Love & .45, Strange Days osv. Det er morsomt med gladvold!

Breaking the waves av Lars von Trier er en stor film! Andre (for meg) store filmer er Tilværelsens uutholdelige letthet, Dangerous Liaisons, Betty Blue, Down by law, Der himmel über Berlin, Ghost Dog, Night on Earth, Henry & June og Bagdad Café.

Her er flere filmer jeg liker (i tilfeldig rekkefølge):

Magnolia (…det er noe eget ved det å se Tom Cruise rope ”Respect the cock!”)
Brokeback Mountain
Kadosh
Gas, Food, Lodgeing
Casablanca
Angel Baby
Top Gun
STAR WARS-filmen (… og spesielt de tre første (altså IV, V og VI)
Trainspotting (… it’s Oh such a perfect day.)
Brent av solen
Corpse Bride
Bladerunner
Thelma & Louise (...er det den ultimate jentefilmen?)
RumbleFish
La vita e bella
Mitt liv som hund
Requiem for a Dream (...her satte latteren seg skikkelig fast i halsen og jeg orker ikke se denne en gang til.)
The Crow
Muriels Wedding
Big Fish
Life of Brian
Nikita (… jeg fatter ikke at noen kan like den amerikanske versjonen av denne filmen.)
Walk the Line
Leon
Å leve, det er å elske/Lust och fagring stor
Funny games (... igjen film har gitt meg tilsvarende mareritt! Jeg har ikke sett Hanekes amerikanske re-make, men det holder å ha sett originalen.)
Caché (... også en film av Haneke)
Lock, Stock and Two Smoking Barrels
Chocolat
A Clockwork Orange (…skjønt jeg tror ingen ville fått meg inn på Korova Milk Bar)
Doberman
Taxi Driver
The House of Spirits
Don Juan De Marco
Apocalypse Now (… the horror, the horror.)
Fight Club
Love, Actually (…det blir knapt jul uten denne)
Shooting Fish
Tilsammans
The Fifth Element (…Big bada boom!)
Shaun of the Dead
The Blues Brothers
Pricilla - Queen of the Desert
Fried green tomatoes (…Face it, girls, I'm older and I have more insurance.)
Alien (…fantastisk mørk!)
Aliens (… morsom action og mange herlige replikker som "Hey Vasquez, hva you ever been mistaken for a man?" og "Leave her alone, you bitch!"

... jeg kunne fortsatt og fortsatt - det finnes mye bra film (og uanstendige mengder med ren søppel) der ute.

Avslutningsvis får jeg vel også si at jeg virkelig lar meg underholde av filmer som the Rock, Con Air, Resident Evil (Go Milla!!!), og ikke minst filmer som er basert på tegneserier jeg liker slik som X-men (Wolverine er jo bare sexy), Constantine, FF, DareDevil (selv om den er utrolig dårlig!), Spiderman osv.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 23:22   #25
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg er veldig fascinert av "Evig solskinn i et plettfritt sinn". En aldeles nydelig film.

Gammel 30-03-09, 23:54   #26
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Har ingen nevnt L. A. Confidential?

Gammel 31-03-09, 08:50   #27
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Freske fraspark, noe av det beste norske som er lagd!
Den grønne heisen, samme kategori som over!!
Vinterkysset, så tøff at det blir nok ikke flere ganger!!
Stranger(s), så den for noen uker siden, og var faktisk livredd i noen scener, og det skjer aldri.
Finding neverland, sucker for grinefilmer!!
Hva er det med Gilbert Grape, en av de få filmene med Leonardo`n jeg liker. Og filmen er bra!!
Clockwork Orange, tror ikke jeg blunket eller pustet gjennom hele filmen.
Sybil, ett must!
Dead poet society, har bare orket å se den en gang.
Istid, ordentlig kvalitetsfilm, grein seffer`n på slutten.
Rosemary`s baby, skumlt!
Mask, hjerteskjærende!
The legacy, mener jeg den heter, vilt skuml!!
Road house, what`s not to like!!
Ghostrider!!

Gammel 31-03-09, 09:37   #28
Shane
Erfaren

Shane sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Shane er populærShane er populærShane er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg innrømmer gladelig at jeg ikke skjønte bæret av den filmen. Jeg ville faktisk blitt særdeles glad hvis noen ville fortalt meg hva den handler om, for det har jeg lurt på siden jeg så den.

Da venter jeg sammen med deg, og håper at noen opplyser oss

Shane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 09:43   #29
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Jeg også.
Skjønte ikke det spøtt.

Ondskapens Hotell synes jeg også man bør ha sett. Digger Jack Nicholson generelt.
Jeg synes også man bør se noen av de norske klassikerene og Olsenbanden-filmene.
Men det var kanskje bare utenlandskefilmer man var ute etter.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 09:43   #30
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Betty Blue.
Stranger than Paradise.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 12:08   #31
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Jeg også.
Skjønte ikke det spøtt.

Kanskje vi trenger en egen tråd?

Resymé, fortolkning og forklaring av motiv(er), symboler og tolkning av filmen Mulholland Drive, thank you.

Gammel 31-03-09, 14:29   #32
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er veldig mange tolkninger av Mulholland Drive, men denne er jeg mest enig i (i kortversjon):

Det som skjer først i filmen er en slags fantasi, ønskeverden. Det er fantasien til blondinen (jeg husker ikke navnene), som egentlig er en mislykket, hjerteknust skuespiller. I fantasien er hun helt motsatt; sterk, talentfull og har kontroll på det meste. Hun formbarmer seg over den fortapte brunetten med hukommelsestap. Filmregissøren (i fantasien) går alt galt for, det ene etter det andre.
I virkeligheten er det brunetten som har kontrollen. Blondinen er ulykkelig forelsket i henne, men brunetten er jo nå sammen med nevnte regissør (antagelig grunnen til å la alt gå i dass for ham i fantasien).
Fantasilivet forstyrres stadig av elementer fra virkeligheten, og også blikk inn i fremtiden. Som det forråtnede liket i sengen. Blondinen betaler en leiemorder for å ta livet av brunetten, men skyter seg selv i dårlig samvittighet.
Det gamle ekteparet i filmen er forklart som personifisering av samvittigheten til blondinen. I starten av fantasien er de bare koselige og hyggelige, men utover i filmen (etterhvert som virkeligheten blir klarere), så blir de bare ekle og påtrengende.

Gammel 31-03-09, 14:35   #33
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jøss. Takk skal du ha! Interessant. Men fikk meg til å lure på om jeg i det hele tatt har sett filmen. Jeg har det, altså. Men jeg skjønte som sagt nada.

Gammel 31-03-09, 14:37   #34
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Jøss. Takk skal du ha! Interessant. Men fikk meg til å lure på om jeg i det hele tatt har sett filmen. Jeg har det, altså. Men jeg skjønte som sagt nada.

Jeg sier meg enig med deg igjen.
Tror jeg må se den engang til.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 14:42   #35
Shane
Erfaren

Shane sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Shane er populærShane er populærShane er populær
Standard

Jeps! Tror jeg må se den igjen, etter å få et lite resymè Dette med blondinen og brunetten er forsåvidt greit, det skjønte jeg... Det er nok resten jeg sliter med

Sorry, skikkelig avsporing her! Takk Niobe for forklaring!

Shane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:37.