Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det uhøflig å være ærlig?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-04-09, 21:10   #121
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det uhøflig å være ærlig?

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Vel du, jeg vil da heller være hespetre enn å legge ut om ting som har med min helse å gjøre til fremmede.

:utkåret hespetre:

Jeg er overbevist om at det hadde gått an å være både høflig OG unngått å nevne noe om helsen.

Gammel 19-04-09, 22:29   #122
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Jeg er overbevist om at det hadde gått an å være både høflig OG unngått å nevne noe om helsen.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 22:33   #123
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Blir man møtt med en utidig holdning, så kan man godt svare kort og tydelig, den ser jeg. Men for det meste møter man jo ikke folk med utidige holdninger, og da synes jeg smoothhet er ubetinget poitivt - det sprer gode vibber og man møter generelt mer goddwill og forståelse på den måten.

Jeg oppfattet det som om denne damen hadde en litt utidig holdning? Eller hadde hun ikke det? Ellers er jeg selvfølgelig helt enig. Det er vel ingen her som biter hodet av folk sånn helt uten videre? At 50 + damer får litt mindre slack av meg, det får så være, men jeg er ikke bitchy i utgangspunktet.

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Meget mulig.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 00:09   #124
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Skvetten da, det er da ingen som synes du er et hespetre her, du fikset jo til og med et annet sete sånn at du flyttet deg. Men poenget er jo at det er en risiko å ta, å bli tatt for å være et hespetre om man ikke forklarer hvorfor man ikke vil gi opp setet sitt til fremmede. Men so what, hva spiller det for noen rolle?

Trekker ut i ekstremen jeg, du vet jeg er ikke hårsår men setter det gjerne på spissen. Vet vel godt at jeg ikke er hespetremateriale til daglig.

Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 00:31   #125
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har ikke lest tråden, men i denne situasjonen syns jeg faktisk at det var du som var uhøflig ærlig. For ja - å være ærlig vil i mange situasjoner bli betraktet som uhøflig, selvsagt. Prøv å være ærlig til din tante Ester om hva du syns om de tørre kjeksene hennes..

I denne situasjonen syns jeg du kunne klart å være ærlig uten å utbrodere private anliggender.
Det går ann å svare: - vet du, jeg må nesten sitte her ved utgangen pga et helseproblem jeg har. Beklager du.

Da er du både ærlig og høflig.

Gammel 20-04-09, 00:36   #126
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Har ikke lest tråden, men i denne situasjonen syns jeg faktisk at det var du som var uhøflig ærlig. For ja - å være ærlig vil i mange situasjoner bli betraktet som uhøflig, selvsagt. Prøv å være ærlig til din tante Ester om hva du syns om de tørre kjeksene hennes..

I denne situasjonen syns jeg du kunne klart å være ærlig uten å utbrodere private anliggender.
Det går ann å svare: - vet du, jeg må nesten sitte her ved utgangen pga et helseproblem jeg har. Beklager du.

Da er du både ærlig og høflig.

Det er dette jeg vil slippe, for det må jeg fortelle i nokså mange situasjoner og når noen sitter i setet mitt vil jeg helst slippe det.

Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 00:37   #127
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kanskje ville hun ha begynt å frykte at det var noe smittsomt også, slik at hun fikk panikk og flyttet seg, så fikk du hele dobbeltsetet for deg selv.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 00:38   #128
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Kanskje ville hun ha begynt å frykte at det var noe smittsomt også, slik at hun fikk panikk og flyttet seg, så fikk du hele dobbeltsetet for deg selv.

Søren, det tenkte jeg ikke på, neste gang derimot.

Nå fikk jeg en hel fireseter for meg selv da, brei over baken som jeg er.

Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 01:32   #129
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Beklager, rabiesen blir rett ut sagt uregjerlig i vindusseter.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 01:47   #130
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Synes ikke det er uhøflig, men en kan oppfattes som lite hyggelig om man ikke gir en forklaring, men ingen fremmede har noe med mitt privatliv å gjøre, med mindre jeg velger det selv.

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 07:58   #131
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har ikke lest hele tråden, men mitt svar ville vært at joda, du hadde jo hatt retten på din side. Men litt vrang hadde jeg nok syntes at du var, siden jeg ikke hadde hatt noen annen grunn å hekte det du sa på. De fleste ville jo ikke hatt problemer med å bytte på plassene. Og så skal man jo sitte ved siden av hverandre resten av togturen også...

Hva med å si at du har en sykdom som gjør at du trenger å ha litt luft rundt deg og at du derfor har bestilt en plass ved midtgangen? De vil jo da lure på hva det er med deg, men da ville ikke jeg blitt sur over at du insisterte på å beholde plassen din uten at du trenger å fortelle hele din livshistorie.

Gammel 20-04-09, 09:11   #132
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Hva med å si at du har en sykdom som gjør at du trenger å ha litt luft rundt deg og at du derfor har bestilt en plass ved midtgangen? .

Hun skal vel ikke behøve å si dette? Jeg skjønner godt at man ikke har lyst til å fortelle andre (fremmede) at man har en sykdom.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 09:11   #133
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.

Beklager, rabiesen blir rett ut sagt uregjerlig i vindusseter.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 09:14   #134
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man trenger da ikke si noe om sykdom og helse. "Nei, dessverre, jeg trenger dette setet selv" og et smil holder i massevis.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 09:19   #135
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Man TRENGER selvsagt ikke å si noe som helst. Men da må man jo også regne med at det er ikke lett å oppnå forståelse for at man er mindre tilpasningsvillig enn det som er vanlig.

Gammel 20-04-09, 09:30   #136
Skvetten
Passiv

Standard

Jeg innser at jeg etter de flestes standard er for rigid vet at jeg velger å være kort i mitt svar til et menneske som har tatt seg til rette der hvor jeg spesifikt har bestilt plass. Nå er jeg ikke videre redd for å hverken være kort eller å bli oppfattet som sur og sær.

Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 10:27   #137
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Jeg synes ikke du var uhøflig. Damen som tok plassen din har ikke på noen som helst måte krav på begrunnelse for hvorfor du ikke vil gi fra seg setet.
Hun prøvde seg - det er lov. Men da burde hun vært mer ydmyk, og godtatt at hun ikke lyktes.

Jeg skal ikke si at jeg aldri ville ha stusset over at noen ikke hadde villet bytte sete hvis jeg hadde reist med unger, og vi hadde blitt plassert litt spredt. Men jeg hadde ikke tatt det som en selvfølge. Og jeg hadde ikke blitt sur (tror jeg).

Gammel 20-04-09, 19:39   #138
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

La meg spørre deg, Myrsnipa: Har du et helseproblem som gjør at du må ta spesielle hensyn eller ofte forklare deg for andre?

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Hva med å si at du har en sykdom som gjør at du trenger å ha litt luft rundt deg og at du derfor har bestilt en plass ved midtgangen?

Jeg stiller deg samme spørsmål som over.

Gammel 20-04-09, 21:21   #139
Slettet bruker
Passiv

Standard

Akkurat for Skvetten så vet vi at det er astmaen som gjør at hun bør sitte ved midtgangen. Men hva om så ikke var? Hva om hun ville sitte ved midtgangen fordi hun liker det best? Eller fordi hun får klaus av å sitte innerst? Eller er sjenert og får hetta for å ikke komme forbi hvis hun sitter innerst og den ytterst har sovnet?

Man kan jo ha ulike grunner til at man bestiller spesifikt setet ved midtgangen og jeg synes ikke man skal trenge å la den som okkuperer plassen få veie om grunnen man har er god nok eller ikke.

Ok - i dtte tilfellet kunne Skvetten spilt esset og sagt det som det var. Men det skal absoultt ikke være nødvendig. Det skal holde å si at vedkommende har satt seg på feil plass og at man ønsker plassen sin. Og at man ikke vil bytte. Man skal ikke behandles det minste ufint av den grunn.

Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 21:34   #140
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg lurer på det samme som Safran.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:58.