Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det uhøflig å være ærlig?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-04-09, 23:56   #161
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det uhøflig å være ærlig?

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Nei.

Men jeg er en nokså åpen person og sliter med å forestille meg at jeg ikke kunne sagt dette uten å føle at jeg brettet ut sjela mi.

Jeg kunne sikkert funnet på og sagt at jeg hadde et helseproblem uten å ha det, bare for å ha en "grunn" til å beholde setet mitt.

Vel, der er vi grunnleggende forskjellige. Jeg ville aldri funnet på å gjøre meg sykere enn jeg er for å vinne en slik diskusjon. Jeg tipper en stor del av forklaringen er at du ikke vet hvordan det føles å stadig, over mange år, måtte forklare og rettferdiggjøre at du må ta en del forholdsregler, og få reaksjoner som direkte og indirekte insinuerer at du ikke har grunn god nok, slik de ser det. Etterhvert fører det til en sårbarhet overfor slike situasjoner, og man unngår dem så langt det lar seg gjøre.

Gammel 20-04-09, 23:59   #162
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Electronica, her.

Jeg svarte bare på det hun spurte om i forhold til egen reaksjon.
Jeg blander heller ikke høflighet med hva man har rett til og krav på.

Når jeg reiser med tre barn på toget er fast plass ensbetydende med at man får være med toget. Der stopper det man rettmessig har krav på. Vi setter oss der det passer oss, og ber høflig andre om å vike.

Jeg spurte forresten mannen, og han mente også at det hadde holdt å si at man ikke var komfortabel med å sitte innerst.

Når det står påtrykket et vognnummer OG et setenummer har man da rettmessig krav på å få sitte på det setet man har betalt for eller?

Svar med sitat
Gammel 21-04-09, 00:01   #163
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Når det står påtrykket et vognnummer OG et setenummer har man da rettmessig krav på å få sitte på det setet man har betalt for eller?

Ja så klart. Men det betyr ikke at jeg og famiien min har satt oss der på forhånd og ber deg høflig om å sette deg et annet sted, om det setet f.eks. befant seg akkurat i en firergruppe vi trengte.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-09, 00:04   #164
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Til HI, enig med flere her at man kan si noe mer enn Nei. "Nei, dessverre" holder kanskje.

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Forventer bare litt mer høflighet av damer på 50 enn av barnevernsbarn på 16. That`s it.

Men, rine, tenkt om denne damen hadde en diagnose? (Måtte bare si det, for det er jo det som alltid blir sagt i diskusjoner på FP hvor man diskuterer barn. Ikke for det, det er jo en betimelig antagelse så lenge man ikke kjenner folk. For alt det vi vet var denne damen lettere psykisk utviklingshemmet, da var det kanskje ikke så rart at hun ville sitte ved foreldrene sine.)

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg skjønte ikke hvordan det var et svar på mitt spørsmål? Har du et helseproblem som gjør at du i mange situasjoner må forklare deg eller rettferdiggjøre valgene dine?

Ja. Jeg har til om med fått sparken fra et verv fordi jeg var syk. Jeg bruker ikke akkurat å utbrodere, men i gitte situasjoner kan jeg si at jeg er syk. Jeg vil nok heller tro at dette har med personligheten til den enkelte heller enn om man har et helseproblem. Enkelte prater mer og lettere om personlige ting, mens andre er stumme som østerser.

Siden jeg nå sitter plassert ved vinduet og ikke har noen å snakke med, så tar jeg opp matpaken og begynner å spise og smatte.

Gammel 21-04-09, 00:06   #165
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

...er det mulig å være 100% enig i begge sidene i en sak? For om det er det, så er det akkurat det jeg er...

Jeg er veldig for å være sosialt smooth.
Samtidig som jeg skjønner veldig godt det Safran og Skvetten sier om ubehaget og utsattheten ved å skulle "måtte" legge ut om egen helsetilstand til folk som overhodet ikke har noe med det.

Gammel 21-04-09, 00:15   #166
Skvetten
Passiv

Standard

Ja så klart. Men det betyr ikke at jeg og famiien min har satt oss der på forhånd og ber deg høflig om å sette deg et annet sted, om det setet f.eks. befant seg akkurat i en firergruppe vi trengte.

Hvorfor bestiller man så ikke en firergruppe dersom det er hva man har behov for lurer jeg veldig på da?

Svar med sitat
Gammel 21-04-09, 00:27   #167
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor bestiller man så ikke en firergruppe dersom det er hva man har behov for lurer jeg veldig på da?

Ja, det lurer jeg på også.

Jeg forholder meg absolutt til nummererte plasser enten det er på tog, fly eller kino. Om jeg av en eller annen grunn havner langt fra barna, spør jeg pent om å få bytte - men aldri ellers.

Gammel 21-04-09, 00:28   #168
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som forklart før, så NYTTER det faktisk ikke alltid. Enkelt og greit.

Gammel 21-04-09, 00:33   #169
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Som forklart før, så NYTTER det faktisk ikke alltid. Enkelt og greit.

Da plukker man opp telefonen og ringer til NSB så ordner det seg.

Svar med sitat
Gammel 21-04-09, 00:34   #170
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det gjør ikke det. Når man står med billetter som er annerledes enn de burde være og klager i luken på stasjonen, så får man beskjed om at sånn er det bare og beskjed om å ta det opp med konduktøren. Nemlig.

Gammel 21-04-09, 00:37   #171
Skvetten
Passiv

Standard

Da er det jo opp til konduktøren å fikse det. I dette tilfellet var det hele to slike ledige hvor disse tre kunne satt seg.

Svar med sitat
Gammel 21-04-09, 00:38   #172
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Og konduktøren kunne ikke fikset en dritt om folk ikke hadde vært villig til å flytte på seg.

Gammel 21-04-09, 00:39   #173
Skvetten
Passiv

Standard

Men det var jo ledig der for svarte, de kunne flyttet seg dit fra starten av for svingende.

Svar med sitat
Gammel 21-04-09, 00:41   #174
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Å jøsses, jeg trodde virkelig vi snakket på generelt grunnlag nå.

Gammel 21-04-09, 00:43   #175
Skvetten
Passiv

Standard

Men om vi tar det på generelt grunnlag og legger ned et par forutsetninger:
1.Det er ikke mer enn halvfullt i vognen.
2. Det er ingen barnefamilier der (for tro det eller ei, jeg hadde gladelig betalt meg inn i comfort vognen for at de skulle fått sitte sammen).
3. Det er opptil flere firer grupper ledige.

Svar med sitat
Gammel 21-04-09, 00:44   #176
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Eller man har bestilt plass i en familievogn og det er faktisk helt fullt.

Gammel 21-04-09, 00:46   #177
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Eller man har bestilt plass i en familievogn og det er faktisk helt fullt.

Den hadde jeg klaget stort og langt til NSB sentralt på da om jeg hadde møtt det når jeg reiste med barn og hadde bestilt billetter på forhånd.

Svar med sitat
Gammel 21-04-09, 00:56   #178
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Da er det jo opp til konduktøren å fikse det. I dette tilfellet var det hele to slike ledige hvor disse tre kunne satt seg.

Da var det i hvert fall latterlig å være kranglete. De kunne fint satt seg der i utgangspunktet.

Hvis det er veldig viktig å få sitte sammen, kan man ringe og bestille. Hvis det viser seg at man ikke får det man har bestilt, ber man konduktøren om å ordne opp i dette. Verre enn det kan jeg ikke skjønne at det kan være.

Gammel 21-04-09, 09:01   #179
Siw
Twinsouls

Siw sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sørlandet
Siw er populærSiw er populærSiw er populærSiw er populær
Standard

Si alltid sanheten men ikke alle sanheter.

"The way you make mee feel"
Siw er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-09, 09:52   #180
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis det er så viktig å sitte sammen at det er avgjørende for hvorvidt reisen skal gå bra eller ikke, hadde jeg faktisk heller valgt et annet tidspunkt hvor mine behov kunne dekkes enn å satset på at andre var villige til å flytte seg og tilordne seg mine behov.

Når jeg reiser med tre barn på toget er fast plass ensbetydende med at man får være med toget. Der stopper det man rettmessig har krav på. Vi setter oss der det passer oss, og ber høflig andre om å vike.

Mener du at plassbilletter ikke er gyldige?

Og jeg klarer ikke å fatte at når noen tar seg til rette, så er det den det er "tatt til rette ovenfor" som har forklaringsbehovet og må være ydmyk og innordne seg. Jeg klarer rett og slett ikke forstå det.
Vanlig høflighet mennesker imellom - greit nok.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:16.