Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det uhøflig å være ærlig?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-04-09, 22:46   #141
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det uhøflig å være ærlig?

Jeg kunne ha sittet på en plass jeg egentlig ikke ville ha fordi jeg bare bestilte en. Dvs jeg hadde ikke brydd meg fletta om bytting osv. Det kan hende det er en del som er som meg da.... de bestiller uten å tenke overhodet.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 22:50   #142
Joika
Pauset

Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

La meg spørre deg, Myrsnipa: Har du et helseproblem som gjør at du må ta spesielle hensyn eller ofte forklare deg for andre?

Nå heter ikke jeg Myrsnipa heller men.... - Kjært barn, mange osv....

Jeg har ikke noe problem med å forstå at noen kan ha det, men jeg tror det er like mange som syntes det er helt greit å gi en kort oppklaring uten å brette ut sjela si helt.

Bør man føle seg dum eller noe ved å si sånt? Er det så tabu?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 22:57   #143
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Nå heter ikke jeg Myrsnipa heller men.... - Kjært barn, mange osv....

Jeg har ikke noe problem med å forstå at noen kan ha det, men jeg tror det er like mange som syntes det er helt greit å gi en kort oppklaring uten å brette ut sjela si helt.

Bør man føle seg dum eller noe ved å si sånt? Er det så tabu?

Jeg skjønte ikke hvordan det var et svar på mitt spørsmål? Har du et helseproblem som gjør at du i mange situasjoner må forklare deg eller rettferdiggjøre valgene dine?

Gammel 20-04-09, 23:00   #144
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

La meg spørre deg, Myrsnipa: Har du et helseproblem som gjør at du må ta spesielle hensyn eller ofte forklare deg for andre?

Jeg stiller deg samme spørsmål som over.

Ja det har jeg faktisk. Jeg har et alvorlig hørselstap (bruker høreapparater på begge ører) og må stadig vekk forklare dette til folk både i telefon og ellers for å få dem til å snakke tydelig uten noe foran munnen osv. Har ikke noe problem med det. Hva er problemet med å si at du har et helseproblem da? Er ikke snakk om å brette ut sjela eller fortelle sine innerste hemmeligheter.

Gammel 20-04-09, 23:04   #145
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Ja det har jeg faktisk. Jeg har et alvorlig hørselstap (bruker høreapparater på begge ører) og må stadig vekk forklare dette til folk både i telefon og ellers for å få dem til å snakke tydelig uten noe foran munnen osv. Har ikke noe problem med det. Hva er problemet med å si at du har et helseproblem da? Er ikke snakk om å brette ut sjela eller fortelle sine innerste hemmeligheter.

Med all respekt å melde, et hørselstap er et "godkjent" og lett forståelig helseproblem. Fint at det ikke oppleves som en belastning å måtte foklare deg, men for enkelte kan det faktisk føles som en krenkelse hele tiden å måtte forklare rundt usynlige handicap. Derfor er det ikke "bare" å si sånn og sånn.

Gammel 20-04-09, 23:04   #146
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Jeg synes det er ubehagelig å fortelle fremmede mennesker om mitt til tider store handicap da det er på et nivå som gjør at det er stigmatiserende i det offentlige rom. Det å måtte bli flyttet i hui og hast på et fly, det at det blir påkallet lege over intercom, det at man sitter på oksygen med masse mennesker rundt seg som glaner, det å måtte i enhver situasjon vurdere forsvarligheten av det man gjør og av hvor man er. Jeg kan for eksempel ikke reise alene på lenger fjellturer, for meg er det et stort handicap. Det gjør at jeg ikke kan forstå hvorfor jeg skal være nødt til å brette dette ut til fremmede når de sitter i mitt sete og ikke vil flytte seg.

Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 23:16   #147
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Så mitt spørsmål blir som følger: Er det ikke lov til å si at man faktisk har noe i mot det, dersom man har det og følgelig ikke bytte sete?

Spørsmål numme to blir da: Er det enklere å forstå et nei om man får en grunn?

Kjenner etter hva jeg hadde følt selv om jeg satt der og snakket med noen fra min familie.

1. Du kommer på og ber om ditt sete. Vanligvis spiller det ingen rolle for folk hvor de sitter, og vanligvis kan man greit bytte på ting. Siden det faktisk spiller litt rolle for meg hvor jeg sitter (det hadde vært kjekt å kunne snakke med familien), så sier jeg dette.
  2. Vanligvis har ikke folk tungtveiende helseårsaker til å sitte langs midtgang eller ved vindu på toget. (Barnevogn, rullestol, et.c. regnes da ikke med her). For mange handler det om hva man liker/foretrekker, eller at det er praktisk på en eller annen måte.
  3. Svarer du da "nei, du vil ikke bytte", uten å gi en forklaring som overgår min forklaring, så vil du kunne bli oppfattet uhøflig av meg, da jeg knytter mine forventninger om bytte til uskrevne regler om hvordan man ter seg på et tog. Hadde du omså sagt at det var svært viktig for deg og sett alvorlig på meg, så hadde jeg nok forstått at det lå noe mer bak. Du hadde ikke trengt å blafre med journalen, liksom.
  4. Hvorfor skal du bry deg om meg? Nei hvorfor skal man bry seg om hva andre mener i det hele tatt? Enten kan man gjøre det, eller så gjør man det ikke. Høflighet er ikke knyttet til hva man har rett til som menneske, men hva man gjør for at andre skal føle seg vel og respektert.
  5. Siden jeg nå sitter plassert ved vinduet og ikke har noen å snakke med, så tar jeg opp matpaken og begynner å spise og smatte.

Sist redigert av Dronningen : 20-04-09 kl 23:29.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 23:24   #148
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Electronica, her.

Kjenner etter hva jeg hadde følt selv om jeg satt der og snakket med noen fra min familie.

1. Du kommer på og ber om ditt sete. Vanligvis spiller det ingen rolle for folk hvor de sitter, og vanligvis kan man greit bytte på ting. Siden det faktisk spiller litt rolle for meg hvor jeg sitter (det hadde vært kjekt å kunne snakke med familien), så sier jeg dette.
  2. Vanligvis har ikke folk tungtveiende helseårsaker til å sitte langs midtgang eller ved vindu på toget. (Barnevogn, rullestol, et.c. regnes da ikke med her). For mange handler det om hva man liker/foretrekker, eller at det er praktisk på en eller annen måte.
  3. Svarer du da "nei, du vil ikke bytte", uten å gi en forklaring som overgår min forklaring, så vil du kunne bli oppfattet uhøflig av meg, da jeg knytter mine forventninger om bytte til uskrevne regler om hvordan man ter seg på et tog. Hadde du omså sagt at det var svært viktig for deg og sett alvorlig på meg, så hadde jeg nok forstått at det lå noe mer bak. Du hadde ikke trengt å blafre med journalen, liksom.
  4. Hvorfor skal du bry deg om meg? Nei hvorfor skal man bry seg om hva andre mener i det hele tatt? Enten kan man gjøre det, eller så gjør man det ikke. Høflighet er ikke knyttet til hva man har rett til som menneske, men hva man gjør for at andre skal føle seg vel og respektert.
  5. Siden jeg nå sitter plassert ved vinduet og ikke har noen å snakke med, så tar jeg opp matpaken og begynner å spise og smatte.

Du glemte helt at den uhøflige som sa nei, ba om nytt sete til seg selv, og du fikk flytte tilbake på mitt sete. Da sa du ikke takk, selv om du da overhørte samtalen med konduktøren hvor jeg nevnte at det var meget viktig for meg å sitte ytterst på grunn av min helsetilstand. Da satt du med ørene på stilk, nysgjerrig som bare pokker for hva kunne dette være for noe kjekt. Før du atter en gang inntok mitt sete og når jeg senere gikk forbi valgte du å snøfte.

Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 23:26   #149
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Siden jeg nå sitter plassert ved vinduet og ikke har noen å snakke med, så tar jeg opp matpaken og begynner å spise og smatte.

Gammel 20-04-09, 23:30   #150
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Du glemte helt at den uhøflige som sa nei, ba om nytt sete til seg selv, og du fikk flytte tilbake på mitt sete. Da sa du ikke takk, selv om du da overhørte samtalen med konduktøren hvor jeg nevnte at det var meget viktig for meg å sitte ytterst på grunn av min helsetilstand. Da satt du med ørene på stilk, nysgjerrig som bare pokker for hva kunne dette være for noe kjekt. Før du atter en gang inntok mitt sete og når jeg senere gikk forbi valgte du å snøfte.

Det var ikke meg.

Gammel 20-04-09, 23:34   #151
Skvetten
Passiv

Standard

Det var ikke meg.

Er du sikker på at du ikke en en kvinne på noen og femti?

Svart slik ut fra din jeg-form, for den delen av historien er ikke svart på til tross for at du smatter på svett gulost ved vinduet ditt.

Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 23:36   #152
Dronningen
Pauset

Standard

Jeg bare så for meg situasjonen og hvordan jeg hadde reagert og hvorfor.

Gammel 20-04-09, 23:39   #153
Trollet
Aktiv

Trollet sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Romerike
Trollet er litt kulTrollet er litt kul
Standard

Kanskje damen ble så flau når hun overhørte samtalen med konduktøren og da fikk høre at det var av helseårsaker, som gjorde at hun ikke sa takk? Kanskje hun da hadde mest lyst å grave seg ned og ikke hadde lyst å se deg igjen, når hun forsto at hun kanskje hadde gjort noe dumt? Ikke vet jeg.
Men jeg er enig i at hun burde i det minste si takk.

Trollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 23:40   #154
Skvetten
Passiv

Standard

Men du har helt glemt at du faktisk ville fått et sete, hva ville reaksjonen på det vært? For det er en del av det som er skrevet i begynnelsen av tråden.

Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 23:41   #155
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg føler igjen behov for å forsvare Skvetten i denne tråden. Jeg er ikke enig i Electronica sin historie. Har man fast plass, så har man fast plass. Da synes jeg for det første at man ikke bare skal ta andres sete UTEN å spørre om det er ok først. Når vedkommende som har den faste plassen sier nei, skal man akseptere det. Man trenger ikke å forklare hvorfor. Hvis vedkommende hadde sagt ja, skal man si fint takk. Når skvetten var så hyggelig at hun allikevel ga opp setet sitt, skal man i det minste da vise alminnelig høflighet og si takk. Snøfting etterpå, hvor gammel var det dette barnet var - 5 år? Når denne passasjeren bare tok setet uten å spørre om det var ok, så har hun allerede vært litt småfrekk synes jeg og bare det gjør at hun i hvert fall ikke trenger noen forklaring på hvorfor.

Gammel 20-04-09, 23:46   #156
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Fast plass er fast plass, enkelt og greit.

Gammel 20-04-09, 23:47   #157
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Er jeg den eneste som synes det er mest stas med vindusplass i fly, forresten?

Jeg sitter alltid ved vinduet, nyskjerrig av natur og må se hva som skjer utenfor.

Gammel 20-04-09, 23:48   #158
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stiller deg samme spørsmål som over.

Nei.

Men jeg er en nokså åpen person og sliter med å forestille meg at jeg ikke kunne sagt dette uten å føle at jeg brettet ut sjela mi.

Jeg kunne sikkert funnet på og sagt at jeg hadde et helseproblem uten å ha det, bare for å ha en "grunn" til å beholde setet mitt.

Når det er sagt, man MÅ selvsagt ikke si at det er pga et helseproblem, men man kan faktisk svare på en ordentlig måte, noe jeg ikke leste ut av HI. Men så er jeg faktisk opptatt av å ikke bli oppfattet som tverr, vrang, sur eller uhøflig da. Det kan jo være min neste arbeidsgiver jeg snakker med.

Gammel 20-04-09, 23:48   #159
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det at man på tog prøver seg på et annet sete for å se om det kommer noen, er i og for seg ganske vanlig. Det er ikke sjelden at det er ledige seter, og det er ikke mulig å se forskjell på de bortbestilte og de ledige. Men hun burde ikke tatt som en selvfølge at det gikk greit å bytte, og bør akseptere et nei. Jeg tror i en sånn situasjon at jeg ville oppfattet Skvetten som litt stivbeint og rar fordi hun bare sa kontant nei uten noen forklaring eller høflighetsfraser, men flyttet meg uten å mukke, det skulle bare mangle. Og så tatt kontakt med konduktøren ved første anledning for å spørre om han visste om noen muligheter.

Gammel 20-04-09, 23:56   #160
Dronningen
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Jeg er ikke enig i Electronica sin historie. Har man fast plass, så har man fast plass.

Jeg svarte bare på det hun spurte om i forhold til egen reaksjon.
Jeg blander heller ikke høflighet med hva man har rett til og krav på.

Når jeg reiser med tre barn på toget er fast plass ensbetydende med at man får være med toget. Der stopper det man rettmessig har krav på. Vi setter oss der det passer oss, og ber høflig andre om å vike.

Jeg spurte forresten mannen, og han mente også at det hadde holdt å si at man ikke var komfortabel med å sitte innerst.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:51.