|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
Pauset
|
Sv: Er det uhøflig å være ærlig?Jeg kunne ha sittet på en plass jeg egentlig ikke ville ha fordi jeg bare bestilte en. Dvs jeg hadde ikke brydd meg fletta om bytting osv. Det kan hende det er en del som er som meg da.... de bestiller uten å tenke overhodet. |
|
|
|
|
|
#142 |
|
Pauset
|
Sv: Er det uhøflig å være ærlig?
Nå heter ikke jeg Myrsnipa heller men.... |
|
|
|
|
|
#143 |
|
saftig
|
Jeg skjønte ikke hvordan det var et svar på mitt spørsmål?
|
|
|
#144 |
|
Skal rømme
|
Ja det har jeg faktisk. Jeg har et alvorlig hørselstap (bruker høreapparater på begge ører) og må stadig vekk forklare dette til folk både i telefon og ellers for å få dem til å snakke tydelig uten noe foran munnen osv. Har ikke noe problem med det. Hva er problemet med å si at du har et helseproblem da? Er ikke snakk om å brette ut sjela eller fortelle sine innerste hemmeligheter.
|
|
|
#145 |
|
saftig
|
Med all respekt å melde, et hørselstap er et "godkjent" og lett forståelig helseproblem. Fint at det ikke oppleves som en belastning å måtte foklare deg, men for enkelte kan det faktisk føles som en krenkelse hele tiden å måtte forklare rundt usynlige handicap. Derfor er det ikke "bare" å si sånn og sånn.
|
|
|
#146 |
|
Passiv
|
Jeg synes det er ubehagelig å fortelle fremmede mennesker om mitt til tider store handicap da det er på et nivå som gjør at det er stigmatiserende i det offentlige rom. Det å måtte bli flyttet i hui og hast på et fly, det at det blir påkallet lege over intercom, det at man sitter på oksygen med masse mennesker rundt seg som glaner, det å måtte i enhver situasjon vurdere forsvarligheten av det man gjør og av hvor man er. Jeg kan for eksempel ikke reise alene på lenger fjellturer, for meg er det et stort handicap. Det gjør at jeg ikke kan forstå hvorfor jeg skal være nødt til å brette dette ut til fremmede når de sitter i mitt sete og ikke vil flytte seg. |
|
|
|
#147 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kjenner etter hva jeg hadde følt selv om jeg satt der og snakket med noen fra min familie.
Sist redigert av Dronningen : 20-04-09 kl 23:29. |
|
|
|
|
|
#148 |
|
Passiv
|
Du glemte helt at den uhøflige som sa nei, ba om nytt sete til seg selv, og du fikk flytte tilbake på mitt sete. Da sa du ikke takk, selv om du da overhørte samtalen med konduktøren hvor jeg nevnte at det var meget viktig for meg å sitte ytterst på grunn av min helsetilstand. Da satt du med ørene på stilk, nysgjerrig som bare pokker for hva kunne dette være for noe kjekt. Før du atter en gang inntok mitt sete og når jeg senere gikk forbi valgte du å snøfte. |
|
|
|
#149 |
|
Mother of Dragons
|
|
|
|
#150 |
|
Pauset
Det var ikke meg. |
|
|
|
|
|
#151 |
|
Passiv
|
Er du sikker på at du ikke en en kvinne på noen og femti? |
|
|
|
#152 |
|
Pauset
Sv: Er det uhøflig å være ærlig?Jeg bare så for meg situasjonen og hvordan jeg hadde reagert og hvorfor. |
|
|
|
|
|
#153 |
|
Aktiv
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Romerike
![]() ![]() |
Kanskje damen ble så flau når hun overhørte samtalen med konduktøren og da fikk høre at det var av helseårsaker, som gjorde at hun ikke sa takk? Kanskje hun da hadde mest lyst å grave seg ned og ikke hadde lyst å se deg igjen, når hun forsto at hun kanskje hadde gjort noe dumt? Ikke vet jeg. |
|
|
|
|
|
#154 |
|
Passiv
|
Sv: Er det uhøflig å være ærlig?Men du har helt glemt at du faktisk ville fått et sete, hva ville reaksjonen på det vært? For det er en del av det som er skrevet i begynnelsen av tråden. |
|
|
|
#155 |
|
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er det uhøflig å være ærlig?Jeg føler igjen behov for å forsvare Skvetten i denne tråden. Jeg er ikke enig i Electronica sin historie. Har man fast plass, så har man fast plass. Da synes jeg for det første at man ikke bare skal ta andres sete UTEN å spørre om det er ok først. Når vedkommende som har den faste plassen sier nei, skal man akseptere det. Man trenger ikke å forklare hvorfor. Hvis vedkommende hadde sagt ja, skal man si fint takk. Når skvetten var så hyggelig at hun allikevel ga opp setet sitt, skal man i det minste da vise alminnelig høflighet og si takk. Snøfting etterpå, hvor gammel var det dette barnet var - 5 år?
|
|
|
#157 |
|
Gal kattedame
|
Jeg sitter alltid ved vinduet, nyskjerrig av natur og må se hva som skjer utenfor.
|
|
|
#158 |
|
Pen. Så det så.
Medlem siden: Sep 2006
Nei.
|
|
|
#159 |
|
maler
|
Sv: Er det uhøflig å være ærlig?Det at man på tog prøver seg på et annet sete for å se om det kommer noen, er i og for seg ganske vanlig. Det er ikke sjelden at det er ledige seter, og det er ikke mulig å se forskjell på de bortbestilte og de ledige. Men hun burde ikke tatt som en selvfølge at det gikk greit å bytte, og bør akseptere et nei. Jeg tror i en sånn situasjon at jeg ville oppfattet Skvetten som litt stivbeint og rar fordi hun bare sa kontant nei uten noen forklaring eller høflighetsfraser, men flyttet meg uten å mukke, det skulle bare mangle. Og så tatt kontakt med konduktøren ved første anledning for å spørre om han visste om noen muligheter.
|
|
|
#160 |
|
Pauset
Jeg svarte bare på det hun spurte om i forhold til egen reaksjon. |
|
|