Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det uhøflig å være ærlig?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-04-09, 13:09   #221
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det uhøflig å være ærlig?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Dette er fordelen med å være 180 cm med langt svart hår - det er utrolig hvor få som ypper når man legger toneleiet i det bestemte hjørnet.

Vil du være livvakten min?
*153 cm med babyface*

Gammel 22-04-09, 14:19   #222
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Vil du være livvakten min?
*153 cm med babyface*

Klabert! Om jeg ikke får handicap av at jeg ofte er blid da?

Svar med sitat
Gammel 22-04-09, 14:34   #223
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Så hvis du ikke forstår, er det Skvetten som er uhøflig?

Jeg synes det er merkelig at flere reagerer på at selv om man har retten til noe, så kan man være høflig i form av å svare vedkommende med et par-tre flere ord enn bare "Nei". "Nei, dessverre", f.eks. Hvis ikke jeg har reservert plass på toget og setter meg et sted nært familien min hadde hvert fall jeg satt pris på å bli møtt med noe annet enn bare "Nei". Det betyr ikke at jeg tar meg til rette eller velger å være vrang, jeg liker bare at folk snakker til meg på en ordentlig måte.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-09, 14:55   #224
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg synes det er merkelig at flere reagerer på at selv om man har retten til noe, så kan man være høflig i form av å svare vedkommende med et par-tre flere ord enn bare "Nei". "Nei, dessverre", f.eks. Hvis ikke jeg har reservert plass på toget og setter meg et sted nært familien min hadde hvert fall jeg satt pris på å bli møtt med noe annet enn bare "Nei". Det betyr ikke at jeg tar meg til rette eller velger å være vrang, jeg liker bare at folk snakker til meg på en ordentlig måte.

Hva med; "Nei, dette setet har jeg reservert." Det burde være godt nok.
Og i dette tilfelle du skisserer; at man ikke har et annet reservert sete å tilby; stiller man enda svakere.
Da blir jo kanskje den som lar deg overta setet, potensielt flyttende rundt på "andre sine" seter. Veldig kjedelig når man hadde bestilt og betalt for fast seteplass, og så får man ingeting for det.
I de tilfellene kunne man kanskje sagt: "ja du kan overta reserveringen min på dette sete fra her til der; det koster så og så mye."
Men hvis man har tatt seg bryet med å reservere plass er det antagelig fordi man ønsker det, og ønsker gjerne å ha en fast/sikker plass gjennom hele togturen.

(Jeg oppfatter Electronica som en som har en sete-reservering allerede, og man har noe å bytte til, og derved ikke så ille som det som du skisserer her)

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-09, 15:02   #225
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Jeg går bort og gjør henne oppmerksom på det, hvorpå hun blir sittende. Som normalt er sier jeg at jeg gjerne vil ha setet mitt, da begynner hun å bevege på seg samtidig som hun sier: "Du har vel ikke noe i mot å sitte innerst slik at jeg kan sitte ytterst, foreldrene mine sitter nemlig der (hun peker over midtgangen)". Jeg svarer: " Det har jeg mye i mot, jeg foretrekker mitt eget sete". Damen ble tydelig irritert og jeg ble sittende i mine egne tanker.

Jeg skjønner ikke hvorfor enkelte henger seg så veldig opp i at Skvetten sa kun nei, uten å forklare hvorfor. Det kan se ut som dere ikke har lest hovedinnlegget.

Slik jeg ser det, når det gjelder dette eksempelet, kom Skvetten ombord i toget og så at noen satt på hennes plass. Denne damen burde med en gang Skvetten kom bort til henne spørre pent om hun kunne bytte sete. I stedet blir hun bare sittende når Skvetten gjør damen oppmerksom på at det er hennes sete. Og når damen endelig spør om hun kan få setet til Skvetten, spør hun på en ganske frekk måte i min mening. Hun sier på en selvfølgelig måte at Skvetten burde bytte sete med henne. Skvetten svarer ikke bare "Nei", men sier at hun foretrekker sitt eget sete. Det synes jeg er god nok forklaring på hvorfor hun ville ha setet, og kanskje mer enn dette uhøflige barnet fortjente.

Gammel 22-04-09, 15:43   #226
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Hva med; "Nei, dette setet har jeg reservert." Det burde være godt nok.

For eksempel, ja.

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Jeg skjønner ikke hvorfor enkelte henger seg så veldig opp i at Skvetten sa kun nei, uten å forklare hvorfor.

Jeg henger meg ikke så veldig opp i noe som helst, jeg skisserer bare hva jeg anser som høflig i møte med andre mennesker.

Gammel 22-04-09, 15:45   #227
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Men var ikke Skvetten høflig nok i din mening?

Gammel 22-04-09, 15:49   #228
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Skvetten var veldig tålmodig og fin i tilnærmingen, sammenlignet med den andre damen

Gammel 22-04-09, 15:52   #229
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Det er greit at du tar den sjansen, men da har du ingen rett til å bli sur eller snurt hvis du ikke får det på din måte. Det er vel ikke det at du får oss til å fremstå som uhøflige some r problemet, men fordi du mener vi er det hvis vi ikke tar hensyn til deg og dine behov over våre egne. La oss si at jeg har booket plass for å sove hele veien til Mo i Rana, også har du og familien din satt dere i mitt sete. Det er jo andre ledige seter sier dere, du kan jo bare sitte der. Men kanskje flere enn meg har vært forutseende og booket plass, slik at på turen til Mo i Rana får jeg ikke sove noen ting, fordi jeg må flytte meg fra andres seter flere ganger. Fordi dere har okkupert mitt. Som jeg har betalt for. Når jeg reiser med barn bestiller jeg ALLTID sete så langt det er mulig, både på tog og fly. Nettopp fordi jeg vil garantere at vi sitter sammen.

Så klart hadde vi bestilt og betalt for 5 plasser i familievogn. Men mor og baby ble plassert ved vogn, og de andre ved en firergruppe, bl.a. Og så klart bytter vi med et av våre seter. Hva var det du missa? Vi byttet jo bare en rad, eller høyre eller venstre side av vogna. Faktisk enda større sjanse til å sove i fred et annet sted enn ved oss. Et bytte kan jo innebære et hensyn til andre passasjerer også. Jeg har aldri opplevd at noen bare har sagt "nei" og ikke noe mer. Jeg ville aldri kunne sagt noe sånt selv til noen.

Men det er litt morsomt å se hvordan enkelte hauser seg opp - sånn av prinsipp. Ikke i forhold til hva det gjelder, men sånn for prinsippets skyld. Helt ute av stand til å se hva som faktisk sies. At andre reisende faktisk kunne fått det bedre et annet sted er HELT irrelevant.

Hvis Electronica - som den bitchen hun tydeligvis er - på pur fanskap stormet et tog, kommanderte alle opp av setene sine, begynte å spille skarptromme ved mediterende munker, kastet bleier opp på hattehylla, og ikke minst plasserte barna sine histen og pisten for å lage mest mulig uro, ville hun da vært uhøflig? Ja så klart.

Men nå er Electronica stille, høflig, forklarende, opptatt av å oppføre seg, og ikke minst opptatt at vi skal ta minst mulig plass på et tog. Å sitte samlet gjør at vi kan lese til ungene, bytte på hvem som holder minstemor, se film på PC, holde grisinga på gulvet noe begrenset, og man trenger ikke passe så mye på hvor bena er. Alt dette på pur fanskap så klart.

Hvorfor er det så vanskelig å erkjenne at noen ganger er et bytte det beste FOR BEGGE parter, og at det å forklare ting på en høflig og lett måte gjør det meste her i verden litt enklere.

(og nå som i store deler av tråden - snakker jeg om togturer generelt)

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-09, 15:55   #230
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Jeg synes dama Skvetten møtte var uhøflig, men det er selvsagt ikke en invitasjon til å opptre uhøflig selv. "Det har jeg mye imot ..." er ikke så ille, men ikke så veldig høflig det heller, og det var sikkert ikke meningen heller, det var en litt snappy tilbakemelding til en som tok seg altfor godt til rette. Jeg har ikke tatt noe utgangspunkt i hva som skjedde videre.

Jeg synes likevel det er bedre med en sånn kommentar enn bare "Nei".

Gammel 22-04-09, 15:57   #231
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Electronica: vanskelig fordi det ikke er opptil den ene parten å bestemme at det er til det beste for begge
Det er greit med en enighet om sånt.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-09, 16:07   #232
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Electronica: vanskelig fordi det ikke er opptil den ene parten å bestemme at det er til det beste for begge
Det er greit med en enighet om sånt.

Jo noen ganger kan en part vite hva som er lurt på bakgrunn av tidligere erfaringer. Når man formidler dette til en annen kan man komme fram til en løsning som gagner begge.

Gammel 22-04-09, 16:07   #233
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Electronica, her.

Hvorfor er det så vanskelig å erkjenne at noen ganger er et bytte det beste FOR BEGGE parter, og at det å forklare ting på en høflig og lett måte gjør det meste her i verden litt enklere.

Ikke vanskelig i det hele tatt. Problemet er at du fremstiller ikke deg selv akkurat som høfligheten og forståelsen selv.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-09, 16:08   #234
Dronningen
Pauset

Standard

Problemet er at du fremstiller ikke deg selv akkurat som høfligheten og forståelsen selv.

På hvilken måte? Ut fra hva jeg tenker om det å ta tog? Eller ut fra det jeg konkret beskriver. Er det skrivemåten min eller det jeg skriver om?

Gammel 22-04-09, 16:10   #235
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Veldig mye kommer an på toneleie, ansiktsuttrykk og kroppspråk, men jeg ville nok slengt på en "dessverre", "beklager" eller noe annet intetsigende som folk flest mener er høflig.

Gammel 22-04-09, 16:12   #236
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På hvilken måte? Ut fra hva jeg tenker om det å ta tog? Eller ut fra det jeg konkret beskriver. Er det skrivemåten min eller det jeg skriver om?

En god blanding, tenker jeg.

Gammel 22-04-09, 16:15   #237
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

En god blanding, tenker jeg.

Kanskje du leser Electronica litt i verste mening
Det har tydelig kommet frem at hun faktisk hadde sete-reserveringer.

Gammel 22-04-09, 16:20   #238
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Kanskje du leser Electronica litt i verste mening
Det har tydelig kommet frem at hun faktisk hadde sete-reserveringer.

Det kan godt hende. Og det er kjipt å få setereserveringer som er helt off. Jeg skjønner også at det er best for en småbarnsfamilie å sitte sammen på en lengre tur, men måten Electronica har fremlagt saken sin på gjør at hun for meg fremstår som lite høflig og hyggelig.

Gammel 22-04-09, 16:24   #239
Dronningen
Pauset

Standard

Det kan godt hende. Og det er kjipt å få setereserveringer som er helt off. Jeg skjønner også at det er best for en småbarnsfamilie å sitte sammen på en lengre tur, men måten Electronica har fremlagt saken sin på gjør at hun for meg fremstår som lite høflig og hyggelig.

Men da er vi enige da, selv om du ikke liker meg og måten jeg skriver på. Det var bare det jeg skulle fram til, og det gjelder nok mange i denne tråden.

Gammel 22-04-09, 16:27   #240
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Men da er vi enige da, selv om du ikke liker meg. Det var bare det jeg skulle fram til.

Nei, vi er ikke helt enige. Jeg har ikke fått inntrykk av at du har noe særlig forståelse for at andre også har gode grunner til å beholde setene sine, selv når det er til bry for deg.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:02.