Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Vafler til frokost???

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-09-06, 13:39   #41
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg har baka frukostvafler av 50 % havremjøl, og bytta ut mykje av sukkeret med eit beger fruktyoghurt. Det er snadder. Vi et det sjølvsagt ikkje til dagleg, men ein og anna søndag morgon.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-06, 14:56   #42
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Hvorfor ikke spise vafler til frokost?
Det er forresten godt med ris i vaflene, har fått ideen fra farmor.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-06, 16:03   #43
Hønni

Hønni sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Jeg synes det høres ut som om de har hatt en veldig koselig morgen.

Det vet jeg de hadde! Og de får sove der når som helst og spise vafler til frokost. De har et fint kosthold hjemme, så noen vafler på overnatting fra eller til er ikke noe å henge seg opp i.

Jeg ble bare veldig overrasket over at det var frokostmat.
Nå ser jeg jo at det godt kan være det en gang i blant.

Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-06, 16:20   #44
Hønni

Hønni sin avatar

Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mumriel, her.

Vi spiser rett som det er pannekaker til frokost. Men da er det ikke klassiske pannekaker med hvetemel. Våre er laget av store havregryn, mange egg, cottagecheese, olje og litt kanel. Og på dem har vi bær, eller rårørt syletøy med litt fruktose i. Og da er det ikke veldig galt ernæringsmessig altså, heller ganske så riktig faktisk.

De høres jo skikkelig gode ut, men jeg hadde nok ikke spist dem til frokost.
Kanskje jeg har et anstrengt forhold til frokost? Er det på tide med terapaut?

Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-06, 16:24   #45
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mumriel sine pannekaker er jo kjempesunne og gode. Mye bedre ernæringsmessig enn feks. kneip med pålegg, og man er mett kjempelenge. Jeg lager ofte slike til frokost, datteren min liker dem godt.

Gammel 25-09-06, 16:38   #46
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Mumriel sine pannekaker er jo kjempesunne og gode. Mye bedre ernæringsmessig enn feks. kneip med pålegg, og man er mett kjempelenge. Jeg lager ofte slike til frokost, datteren min liker dem godt.

Oppskrift?? Pliiiis?!

Ja, jeg vet at ingrediensene står i tråden, men jeg trenger mengder og forklaring. :domm:

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-06, 17:00   #47
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hehe.

FROKOSTPANNEKAKE
3 egg
1 dl cottage cheese (1/3 beger)
10 dråper vaniljeessens
2-3 ss store havregryn
Splenda etter smak
1 ts kanel
Ørlite salt

Miks alt sammen i hurtigmikser/blender til det er en glatt masse og stek på middels varme i mye smør på begge sider. Blir 2 middels eller 1 tykk pannekake. Server med bær, og evt. rømme og/eller meierismør.

Gammel 25-09-06, 19:31   #48
Mumriel
Perspektivutvider

Mumriel sin avatar

Mumriel er populærMumriel er populærMumriel er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det var da en voldsom påstand …?!

Jeg ville bare lage et poeng av at om man sammenligner industrilagt mat, som butikkbrød er, med hjemmelaget mat, da skal det ikke mye til før den hjemmelagede går av med seieren.

Et "vanlig" butikk brød innholder hovedsalkling fint hvetemel og litt industrifett og fint lite annet - er du heldig så er det noen frø. Serveres det i tilegg med margarin og nugatti; ja, da er det ikke mye å skryte av egentlig.

Hjemmelagede vafler som kanskje er laget på halvparten samalt mel, raust med egg og ordentlig smør, men uten sukker; de slår vanlige brød ned i støvlene ernæringsmessig. Og om de serveres med hjemmelaget syltetøy (altså mindre sukker en industrisyltetøy) eller for eksempel leverpostei, så er det rent bra i sammenligning.

Poenget er at alt er realtivt, det kommer ann på hva man sammenligner. Og jeg vil slå et slag for hjemmelaget mat, og gode råvarer, framfor industrimaten.

Mumriel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-06, 19:36   #49
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hjemmelagede vafler som kanskje er laget på halvparten samalt mel, raust med egg og ordentlig smør, men uten sukker; de slår vanlige brød ned i støvlene ernæringsmessig.

Det er ikke slike vafler jeg tenker på når jeg leser "vanlige vafler". (Og "vanlig butikkbrød" betyr heller ikke nødvendigvis "fint brød" for de fleste.) Så jeg skjønner godt at Teofelia reagerte. Men ellers - når du presiserer litt - har du naturligvis helt rett.

Gammel 25-09-06, 20:50   #50
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er ikke slike vafler jeg tenker på når jeg leser "vanlige vafler". (Og "vanlig butikkbrød" betyr heller ikke nødvendigvis "fint brød" for de fleste.) Så jeg skjønner godt at Teofelia reagerte. Men ellers - når du presiserer litt - har du naturligvis helt rett.

Nemlig.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-06, 21:59   #51
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hehe.

FROKOSTPANNEKAKE
3 egg
1 dl cottage cheese (1/3 beger)
10 dråper vaniljeessens
2-3 ss store havregryn
Splenda etter smak
1 ts kanel
Ørlite salt

Miks alt sammen i hurtigmikser/blender til det er en glatt masse og stek på middels varme i mye smør på begge sider. Blir 2 middels eller 1 tykk pannekake. Server med bær, og evt. rømme og/eller meierismør.

Vi har endret litt på oppskriften
Litt vaniljesukker istedenfor vaniljeessens
0,5dl melk
0,5 dl hvetemel
rørsukker eller fruktose istedenfor splenda.

Jeg liker den best når den er kald. Så jeg steker den om kvelden og legger den i kjøleskapet. Da er den veldig god neste morgen, med litt syltetøy.

Ellers så bruker vi gjerne grove vafler og grove muffins som lunsj/kveldsmat. Litt enkel forandring fra brødmaten holder matlysten oppe her ihvertfall.

Gammel 25-09-06, 22:04   #52
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fikk lyst på vafler jeg og

I mange oppskrifter (om man sjekker det) så står jo ikke sukker når man skal lage vafler heller Så det er jo strengt tatt ikke nødvendig.

Vi bruker ofte både grovmel og litt havregryn i våre vafler, og det "verste" er at besøkende ikke merker forskjell

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-06, 22:09   #53
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Vi spiser rett som det er pannekaker til frokost. Men da er det ikke klassiske pannekaker med hvetemel. Våre er laget av store havregryn, mange egg, cottagecheese, olje og litt kanel. Og på dem har vi bær, eller rårørt syletøy med litt fruktose i.

Det gjør vi også

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 10:43   #54
Tove
XXX

Tove sin avatar

Hvor: Orkdal
Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vafler til frokost???

Jeg kan godt finne på å lage vafler til frokost en sjelden gang...

Tove er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 11:14   #55
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er vafler bursdagsfrokost.

Gammel 01-10-06, 11:37   #56
MissS
Like blid!

MissS sin avatar

MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Det kunne vi fint å funnet på. Jeg har røre igjen fra i går og har tenkt å servere vafler til lunsj. Jeg lager forøvrig alltid vafler med skummetmelk, havregryn og sammalt hvete, bortsett fra når vi har besøk. Da består den som regel av masse egg, hvetemel, rømme, lettmelk, vaniljesukker og smør

MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 11:38   #57
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Her er vafler bursdagsfrokost.

Mamma pleide å vekke meg med varme ostesmørbrød med fersken (ser ut som speilegg og smaker helt himmelsk), og varm kakao og bursdagsgave nå jeg var liten. Det var så koselig. Vi har forløpig ikke laget noen tradisjoner på bursdagsfrokoster her i huset.

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 19:58   #58
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri spist vafler til frokost, men egentlig høres det godt ut.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 20:00   #59
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi hadde faktisk vafler til frokost en dag denne uka, og det fungerte bra for en syk og småspist gutt.
Det var av den litt sunnere typen, som tidligere beskrevet.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 14:34   #60
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er mest stress å rengjøre vaffeljernet etterpå, jeg... Derfor blir det sjelden.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:59.