|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#241 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er det uhøflig å være ærlig?
Jo så klart. Det har jeg jo sagt fra starten av. Men jeg er tilhenger av å forklare litt. Det gjør ting så mye smidigere. |
|
|
|
|
|
#242 |
|
Glamorøs
|
Det er jeg enig i. Men jeg har forståelse for at det ikke er alt man vil eller kan forklare. F.eks. når jeg flyr så har ikke jeg så veldig lyst til å forklare grunnen til at jeg må sitte nærmest midtgangen. Jeg er som regel ganske blek, stresset og redd når jeg går på et fly, og sitter noen i mitt sete og går ut i fra at det er greit så syns jeg ikke at det er mitt forklaringsbehov. Men jeg prøver jo så godt jeg kan å være høflig og grei. Hvis vedkommende som sitter der ikke tar det helt som en selvfølge at det er greit, er jeg hyggeligere også, og kanskje jeg forklarer mer. Kommunikasjon er jo et samspill.
|
|
|
#243 |
|
Passiv
|
Sv: Er det uhøflig å være ærlig?Jeg er forresten mye slemmere, så jeg kunne glatt ha løyet frem en forklaring jeg. |
|
|
|
#244 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Og hvis dette var viktig for deg, og du hadde fått feil plass, men ønsket å sitte der likevel, så hadde du reagert om jeg bare sa "nei" om du ville bytte. Men kanskje en liten forklaring hadde gjort at det overhode ikke var noe problem for noen av oss. Noen ganger er ikke verden bare hva man har rett til og krav på, og det kan gå begge veier. |
|
|
|
|
|
#245 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg synes du motsier deg selv, du mener at man kan ikke forlange å ha krav på et sete som man har plassbillett til, mens man har krav på en lengre forklaring om den som har retten til setet ikke vil bytte?
|
|
|
#246 |
|
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
Sv: Er det uhøflig å være ærlig?Synes det virker firkantet å ikke kunne si "Nei, jeg trenger å sitte ytterst fordi jeg er plaget med astma" Eller "Nei, jeg trenger å sitte ytterst fordi jeg blir togsyk og trenger å komme meg til toalettet" Eller "Nei, jeg har "issues" så jeg trenger plassen" eller bare "Nei, jeg har behov for å sitte her" |
|
|
|
|
|
#247 |
|
By the Sea
|
Sv: Er det uhøflig å være ærlig?"Nei, jeg har issues" skal jeg jammen bruke neste gang jeg trenger å forklare noe!
|
|
|
#249 |
|
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men HI ga en forklaring! Hun sa at hun foretrekker å sitte i sitt sete, og det er virkelig en god nok forklaring. Jeg skjønner ikke hvorfor det er så ekstremt viktig for mange å få en detaljert forklaring på hvorfor de ikke kan få noe de i utgangspunktet ikke har rett til? Har man behov for et sete som man ikke har reservert, spør man pent om det er ok. Er det ikke ok, sjekker man andre muligheter eller aksepterer de setet man har fått tildelt. Savner litt ydmykhet her. Jeg forstår selvsagt at en familie vil sitte sammen, men man burde ikke forvente at andre skal ofre sitt sete til fordel for dem og i det minste komme med en forklaring. De fleste sier som regel at det er greit å bytte hvis man spør. Og hvis de sier at det ikke er greit, må man jo skjønne at det er en grunn som ligger bak det.
|
|
|
#250 |
|
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
Ja, jeg mener ikke at man kan forlange en forklaring. Eller at den som tar seg tilrette ikke skal være ydmyk. Men det med detaljert forklaring er jeg ikke med på |
|
|
|
|
|
#252 |
|
Absolut ateist
|
Dette gjør jeg aldri, med mindre jeg har et barn som har sovnet. Og selv da spør jeg alltid først.
|
|
|
#254 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Er det uhøflig å være ærlig?Holder dere på ennå? Imponert! |
|
|
|
|
|
#255 |
|
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
Sv: Er det uhøflig å være ærlig?Jeg har et sterkt ønske om å sitte ved gangen i fly. Hvis en person har tatt setet mitt og spør meg om han eller hun kan forsette å sitte der mens jeg tar vindusplassen sier jeg at jeg foretrekker midtgang, og derfor ønsker å sitte der. Jeg sier det vennlig. Mer begrunnelse enn det gir jeg ikke, vedkommende trenger ikke vite at det er pga. flyskrekk jeg foretrekker midtgangen. Samtidig koster det meg veldig lite å gi den forklaringen, i den grad det er en forklaring. Å bare si "nei" ville aldri falt meg inn, og ja - jeg anser det som litt uhøflig. Det har noe med å opptre vennlig å gjøre. Jeg kan godt se for meg at veldig mange ikke har tenkt over at noen kan ha et sterkt ønske om å sitte på gangplass fremfor vindusplass i et tog. Det at man ikke har kommet på at dette er en mulig problemstilling trenger ikke bety at man er hensynsløs som person. |
|
|
|
![]() |
|
|