Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kjønnsidentitet. Kultur eller natur?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-04-09, 00:57   #1
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Kjønnsidentitet. Kultur eller natur?

Ja, litt klønete overskrift der, men saken er slik: I forbindelse med det ene faget jeg tar på uni ("Perspektiver på kjønn") leste jeg ett kapittel fra boken "Under det rosa täcket" skrevet av den svenske feministen Nina Björk.

Jeg har alltid sett på meg selv som en feminist, ikke radikal, men feminist, men samtidig har jeg alltid vært veldig opptatt av at det er forskjell på kjønnene. F.eks: Jeg er guttemamma og har siden jeg visste at jeg skulle få gutt vært opptatt av at han skal få være gutt- fullt ut. Bråkete, treklatrende, krigslekende gutt.
Men, etter å ha lest utdraget fra boken hennes, demret det plutselig for meg: Hva er egentlig de naturgitte forskjellene, bortsett fra de helt opplagte fysiske, og hva er det som er kulturellt betinget?
Er det egentlig slik at jenter vil perle og gutter vil slåss, eller er det meste en oppkonstruert virkelighet som er så innprentet i vår oppfattelse av kjønn at vi ikke klarer å "starte" på scratch selv om vi ønsker det.

Så da lurer jeg. Hva tror dere FP-damer om dette. Tror dere kjønnsidentitetene til de respektive kjønnene presser seg frem uansett hvordan man oppdrar dem, at det er naturlig styrt. Eller tror dere det meste er kulturellt betinget?

Gammel 25-04-09, 01:04   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnsidentitet. Kultur eller natur?

Begge deler, selvsagt.

Gammel 25-04-09, 01:08   #3
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo godt dokumentert at hjernene våre er noe annerledes. I tillegg så har vi jo en helt annen hormonmiks, og det er klart det påvirker personligheten vår også.

Men hva det er mest av? Kultur eller natur? Umulig å vite. Men jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at akkurat det du sier, at vi "lar gutter være gutter" (og i mye mindre grad tillater jentene å bråke, slåss og ta stor plass), er med på å gjøre disse forskjellene MYE større enn de er i utgangspunktet.

Gammel 25-04-09, 01:09   #4
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Begge deler, selvsagt.

Ja, er det selvsagt? Nina Björk mener nemlig ikke det- slik jeg tolker henne. Hun anerkjenner de fysiske forskjellene, men mener i stor grad at alt det andre er kulturellt betinget.

Gammel 25-04-09, 01:10   #5
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Svenske ekstremfeminister er litt i overkant for meg.

:trøtt og enkel:

Gammel 25-04-09, 01:12   #6
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er jo godt dokumentert at hjernene våre er noe annerledes. I tillegg så har vi jo en helt annen hormonmiks, og det er klart det påvirker personligheten vår også.

Men hva det er mest av? Kultur eller natur? Umulig å vite. Men jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at akkurat det du sier, at vi "lar gutter være gutter" (og i mye mindre grad tillater jentene å bråke, slåss og ta stor plass), er med på å gjøre disse forskjellene MYE større enn de er i utgangspunktet.

Det er dette jeg også synes er intr. med spørsmålet. Hvor mye av det vi oppfatter som typisk jente er egentlig typisk jentete? Vi er jo selv blitt "matet" inn i jenteformen og oppfyller de forventede sosiale kravene til hva en jente skal være, så vi evner jo ikke å vurdere hva som fra naturens side er kvinnelig, bortsett fra føde, amme, menstrurere osv.

Gammel 25-04-09, 01:12   #7
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror det er tillært.

Kopierer fra gamle innlegg i liknende diskusjoner:
Min erfaring så langt er at omverden er i utgangspunktet så polarisert i hva de vil oppfatte at jeg får fnatt. Spesielt besteforeldre og tildels også enkelte i barnehagen er svært raske til å konstatere at "Prototypen er skikkelig gutt, altså!" selv om han dokumenterbart har et balansert forhold til leker. Selv om han har løpt rundt med en dukkevogn hele dagen og lekt med dukkehuset så trenger den unge mannen bare å ta i en bil før besteforeldrene er der med gutteguttgnålet sitt. I barnehagen har de f.eks. en tavle hvor de skriver hva hvert barn har bedrevet med en dag og et typisk eksempel er:

Lekt med tog
Sparket ball
Lekt i dukkekrok

Like fullt er det kun togkjøringen som de husker og som blir nevnt.

Noe av det mest teite jeg hører er folk som sier at "de har gitt barnet muligheten til å velge" og så viser det seg at de har kjøpt inn en bil til en jente uten at noen av foreldrene har lært den unge damen hvordan hun leker med bil (det eneste som slår det på teithetsskalaen er "hun/han skal få <insert leker man tror er for det motsatte kjønn> når hun/han ber om det" ). Den unge mannen her i huset hadde ikke genetisk anlegg for å lage billyd. Den har jeg personlig lært ham. Når han leker med dukkevogn og Baby Thomas så gjør han slike ting som han ser at både pappaen og jeg gjør. Barna må lære en plass. Jeg tror mange har en terskel for å lære søte små pikebarn hvordan man leker med biler og tilsvarende hvordan tøffe smågutter leker med dukker. Sistnevnte kanskje spesielt tatt i betrakning manglende likestilt omsorgsfordeling rundt om i de norske småbarnshjem.

Gammel 25-04-09, 01:13   #8
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Ja, er det selvsagt? Nina Björk mener nemlig ikke det- slik jeg tolker henne. Hun anerkjenner de fysiske forskjellene, men mener i stor grad at alt det andre er kulturellt betinget.

Ja, jeg mener det er selvsagt. Gi en gutt og en jente en dukkevogn og man ser ganske ofte at de bruker den ulikt.

Gammel 25-04-09, 01:14   #9
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Ja, jeg mener det er selvsagt. Gi en gutt og en jente en dukkevogn og man ser ganske ofte at de bruker den ulikt.

Hvordan bruker gutten en dukkevogn? Rallycross?

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-09, 01:16   #10
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Som andre sier så er det nok begge deler. Lillebror hos oss er lillebror av ei sterk jente, og er nok i stor grad påvirket av hennes "myke" lek og hva hun liker. De behandles sikkert ubevisst ulikt, men jeg liker å innbille meg at vi har like klare grenser for ham som for henne. Vi har ikke snakket om jente- og gutteleker. De har begge hatt alle slags leker tilgjengelig, og lekt mye med hverandre. Lillebror har fått egen dukke, har kjørt dukke i vogn og stelt den sånn som han skulle, og han har styrt på med dukkehus og kjøkkensaker. Fikk lekekjøkken da han var tre år, og de leker mye butikk. Danser hun ballett, så danser han. Sminkes hun så sminkes han. Likevel ser vi f.eks. at han ikke har tålmodigheten til storesøster til bordaktiviteter og puslespill og diverse sånt, men har et utstrakt behov for å hoppe ned fra ting og være mer "kroppslig". Han blir mer og mer opptatt av hva gutter gjør og ikke gjør. Men samtidig så synes han at mye av det søstra gjør er veldig gøy, og motsatt.

Det blir spennende med lillesøster som har to å se opp til.

Sist redigert av Dronningen : 25-04-09 kl 01:23.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-09, 01:16   #11
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Svenske ekstremfeminister er litt i overkant for meg.

:trøtt og enkel:

De er nok i overkant for de fleste av oss de, og jeg må jo si at jeg ble provosert av noe det hun skriver også, jeg synes jo det er greit at man fremhever kjønnsforskjellene, nettopp fordi vi er forskjellige. Björk mener at kvinner som er med på dette også er med på å undergrave kvinnesaken.

Gammel 25-04-09, 01:22   #12
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

@Veronal: Lærer man barn å leke? Det har jeg aldri gjort. Det ligger leker der, og de lekes med.

Jentungen min er omgitt av brødre og fettere, og gutte- og jenteleker i skjønn forening. Hun leker med bilene, men det er ofte i form av rollespill. Guttene har i mye større grad kjørt med bilene og laget brum-brum-lyder fra tidlig alder.

Men alle tre synes gravemaskiner er storveies.

Og ja, her i huset brukes dukkevogner til rallycross av gutta.

Gammel 25-04-09, 01:36   #13
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Unger lærer jo av å etterligne både barn og voksne. Ut over det har jeg ikke gått inn for å lære ungene noe - utenom at jeg lærte Prototypen billyden, da. Jeg kan likevel allerede nå konstatere at Prototypens besteforeldre var ivrige til å kjøre bil med ham. Tilsvarende interesse har jeg ikke registrert hos Førstedamens besteforeldre. Tvert i mot var min mor veldig raskt til å konstatere at hun foretrakk dukker ca. et nanosekund etter at hun fikk lillefingen borti en dukke ca. 3 døgn etter kontinuerlig gnaging på biler og busser.

Sist redigert av Veronal : 25-04-09 kl 01:43.
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-09, 01:39   #14
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ganske sikker på at mye er der fra starten av, så er kulturen med på å påvirke.

Gammel 25-04-09, 08:46   #15
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror at forskjeller i personligheten er større enn forskjeller på grunn av kjønn og at kulturen har en enorm påvirkning. Når man ser hvor forskjellige norske kvinner er i dag i forhold til mødregenerasjonen når det gjelder "maskuline" verdier så er det ulogisk å tro noe annet.

Jeg har virkelig prøvd å være kjønnsnøytral når det gjelder sønnen min sånn at han skal få være seg selv, men det er veldig vanskelig altså, barnehage og slekt rundt påvirker enormt. Han er teknisk flink, bruker mus og tastatur selv om han er bare 2,5 år og er god på lego og han får jo høre at han er så "typisk" gutt, og så er det bare det at han er lik meg.

Jeg tror ellers at jo mer tradisjonell man er selv jo mer ønsker man at kjønnsrollene skal være "naturlig" mens om man er som meg som har blitt oppdratt svært kjønnsnøytralt og derfor aldri har fulgt kjønnsrollene kan ikke se noe annet enn at kulturen er veldig bestemmende.

Gammel 25-04-09, 09:00   #16
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig på linje med Veronal og Esme her. :ikke FP-dame:

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-09, 09:14   #17
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg tror ellers at jo mer tradisjonell man er selv jo mer ønsker man at kjønnsrollene skal være "naturlig" mens om man er som meg som har blitt oppdratt svært kjønnsnøytralt og derfor aldri har fulgt kjønnsrollene kan ikke se noe annet enn at kulturen er veldig bestemmende.

Det tror jeg også. Jeg ser allerede nå hvordan enkelte av de mer tradisjonelle jentene i barselgruppa flasker opp sine jenter til å bli jente-jenter. Selv håper jeg at min sønn skal bli en myk mann, og antar at det er stor sannsynlighet for det, ettersom han vil bli flasket opp med bare "myke menn" rundt seg. Vi velger strategien som vi selv vokste opp med, nemlig at guttungen får være med på det vi voksne driver med, og lære både "manneting" og "dameting". Av den grunn kan min mann strikke og jeg kan snekre og montere butikkinnredning. Det er ikke alltid at det spiller noen rolle hva slags leketøy barna får, heller, man kan leke med det på forskjellig vis.

At noe er medfødt, stemmer sikkert, men jeg tror det er svært store individuelle forskjeller. For å ta oss her i huset, har nok gemalen tidvis mer klassisk feminine verdier enn meg, uten at det er tvil om at han er mest mann.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-09, 09:21   #18
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Jeg ser allerede nå hvordan enkelte av de mer tradisjonelle jentene i barselgruppa flasker opp sine jenter til å bli jente-jenter.

Det er et fenomen jeg har sett mange ganger også. Og jeg skjønner ikke helt tankegangen i hvorfor det er ønskelig å aksentuere kjønnsrollene så til de grader som enkelte gjør.

Det å følge kjønnsrollene sterkt er ikke noe fortrinn i livet, de jentene og guttene som er litt mer kjønnsnøytrale har gjennomgående høyere utdannelse og lavere skilsmissestatistikk enn de som er svært tradisjonelle. Jeg har en sønn og de mennene som tror at de lever på 30-tallet går det jo som oftest veldig dårlig med, så jeg ønsker at sønnen min skal være mer likestilt, for hans egen skyld.

Gammel 25-04-09, 09:23   #19
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg er jo kvinnelg ingeniør med førerkort på motorsykkel. Så jeg er ikke typisk veldig feminin. Det vil si - det begynner å komme seg, men jeg ble lært i barndommen at det var maskuline verdier som telte og da ble det sånn. Dermed har jeg fordelen av at jeg kan bruke verktly hvis jeg absolutt må.

Men mine mannlige kollegaer ser ut til å fryde seg over å bruke verktøy på ting - det gjør virkelig ikke jeg. Jeg har etterhvert utviklet de feminine sidene mine mer og kan fryde meg over sminke og klær og å ha det pent rundt meg. Jeg kan ikke helt se hvor den påvirkningen skal ha kommet fra siden jeg har tre menn i heimen, ingen kvinnelige slektninger, kun mannlige kollegaer og 2/3 omtrent overvekt mannlige venner. Ergo må det vær noe ved meg da. Jeg antar at det er fordi jeg faktisk er kvinne.

Ungene mine ser jeg at er mer opptatt av pistoler og våpenlek enn jenter er - og det har de absolutt ikke lært i heimen.

Ikke at mine snevre observasjoner gir noen universell sannhet da - det er i høyden datapunkter.

Svar med sitat
Gammel 25-04-09, 09:26   #20
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Men mine mannlige kollegaer ser ut til å fryde seg over å bruke verktøy på ting - det gjør virkelig ikke jeg. Jeg har etterhvert utviklet de feminine sidene mine mer og kan fryde meg over sminke og klær og å ha det pent rundt meg. Jeg kan ikke helt se hvor den påvirkningen skal ha kommet fra siden jeg har tre menn i heimen, ingen kvinnelige slektninger, kun mannlige kollegaer og 2/3 omtrent overvekt mannlige venner. Ergo må det vær noe ved meg da. Jeg antar at det er fordi jeg faktisk er kvinne.

Nei, det er det som jeg mener er en logisk kortslutning. Jeg fryder meg over å bruke verktøy på ting, og fryder meg ikke over sminke og klær. Jeg ser ordentlig ut, men det er fordi det er kulturelt påkrevet. Jeg er også kvinne.

Grunnen til at du er som du er, er på grunn av personligheten din, ikke fordi du er kvinne. Du er en kvinne som liker sminke og klær i motsetning til en del andre kvinner som ikke gjør det.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:53.