|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kjønnsidentitet. Kultur eller natur?Ja, litt klønete overskrift der, men saken er slik: I forbindelse med det ene faget jeg tar på uni ("Perspektiver på kjønn") leste jeg ett kapittel fra boken "Under det rosa täcket" skrevet av den svenske feministen Nina Björk.
|
|
|
#3 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Kjønnsidentitet. Kultur eller natur?Det er jo godt dokumentert at hjernene våre er noe annerledes. I tillegg så har vi jo en helt annen hormonmiks, og det er klart det påvirker personligheten vår også.
|
|
|
#4 |
|
Kamerat Pære
Sv: Kjønnsidentitet. Kultur eller natur?
Ja, er det selvsagt? Nina Björk mener nemlig ikke det- slik jeg tolker henne. Hun anerkjenner de fysiske forskjellene, men mener i stor grad at alt det andre er kulturellt betinget.
|
|
|
#5 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Kjønnsidentitet. Kultur eller natur?Svenske ekstremfeminister er litt i overkant for meg.
|
|
|
#6 |
|
Kamerat Pære
Det er dette jeg også synes er intr. med spørsmålet. Hvor mye av det vi oppfatter som typisk jente er egentlig typisk jentete? Vi er jo selv blitt "matet" inn i jenteformen og oppfyller de forventede sosiale kravene til hva en jente skal være, så vi evner jo ikke å vurdere hva som fra naturens side er kvinnelig, bortsett fra føde, amme, menstrurere osv.
|
|
|
#7 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Kjønnsidentitet. Kultur eller natur?Jeg tror det er tillært.
|
|
|
#8 |
|
Absolut ateist
|
Ja, jeg mener det er selvsagt. Gi en gutt og en jente en dukkevogn og man ser ganske ofte at de bruker den ulikt.
|
|
|
#9 |
|
Sær og kresen
Hvordan bruker gutten en dukkevogn?
|
|
|
#10 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Kjønnsidentitet. Kultur eller natur?Som andre sier så er det nok begge deler. Lillebror hos oss er lillebror av ei sterk jente, og er nok i stor grad påvirket av hennes "myke" lek og hva hun liker. De behandles sikkert ubevisst ulikt, men jeg liker å innbille meg at vi har like klare grenser for ham som for henne. Vi har ikke snakket om jente- og gutteleker. De har begge hatt alle slags leker tilgjengelig, og lekt mye med hverandre. Lillebror har fått egen dukke, har kjørt dukke i vogn og stelt den sånn som han skulle, og han har styrt på med dukkehus og kjøkkensaker. Fikk lekekjøkken da han var tre år, og de leker mye butikk. Danser hun ballett, så danser han. Sminkes hun så sminkes han. Likevel ser vi f.eks. at han ikke har tålmodigheten til storesøster til bordaktiviteter og puslespill og diverse sånt, men har et utstrakt behov for å hoppe ned fra ting og være mer "kroppslig". Han blir mer og mer opptatt av hva gutter gjør og ikke gjør. Men samtidig så synes han at mye av det søstra gjør er veldig gøy, og motsatt. Sist redigert av Dronningen : 25-04-09 kl 01:23. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Kamerat Pære
|
|
|
#12 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Kjønnsidentitet. Kultur eller natur?@Veronal: Lærer man barn å leke? Det har jeg aldri gjort. Det ligger leker der, og de lekes med.
|
|
|
#13 |
|
Etylbarbital
Sv: Kjønnsidentitet. Kultur eller natur?Unger lærer jo av å etterligne både barn og voksne. Ut over det har jeg ikke gått inn for å lære ungene noe - utenom at jeg lærte Prototypen billyden, da. Jeg kan likevel allerede nå konstatere at Prototypens besteforeldre var ivrige til å kjøre bil med ham. Tilsvarende interesse har jeg ikke registrert hos Førstedamens besteforeldre. Tvert i mot var min mor veldig raskt til å konstatere at hun foretrakk dukker ca. et nanosekund etter at hun fikk lillefingen borti en dukke ca. 3 døgn etter kontinuerlig gnaging på biler og busser.
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske? Sist redigert av Veronal : 25-04-09 kl 01:43. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Kjønnsidentitet. Kultur eller natur?Jeg tror at forskjeller i personligheten er større enn forskjeller på grunn av kjønn og at kulturen har en enorm påvirkning. Når man ser hvor forskjellige norske kvinner er i dag i forhold til mødregenerasjonen når det gjelder "maskuline" verdier så er det ulogisk å tro noe annet.
|
|
|
#17 |
|
geskjeftig
|
Det tror jeg også. Jeg ser allerede nå hvordan enkelte av de mer tradisjonelle jentene i barselgruppa flasker opp sine jenter til å bli jente-jenter. Selv håper jeg at min sønn skal bli en myk mann, og antar at det er stor sannsynlighet for det, ettersom han vil bli flasket opp med bare "myke menn" rundt seg. Vi velger strategien som vi selv vokste opp med, nemlig at guttungen får være med på det vi voksne driver med, og lære både "manneting" og "dameting". Av den grunn kan min mann strikke og jeg kan snekre og montere butikkinnredning. Det er ikke alltid at det spiller noen rolle hva slags leketøy barna får, heller, man kan leke med det på forskjellig vis.
|
|
|
#18 |
|
Mother of Dragons
|
Det er et fenomen jeg har sett mange ganger også. Og jeg skjønner ikke helt tankegangen i hvorfor det er ønskelig å aksentuere kjønnsrollene så til de grader som enkelte gjør.
|
|
|
#19 |
|
Passiv
|
Sv: Kjønnsidentitet. Kultur eller natur?Jeg er jo kvinnelg ingeniør med førerkort på motorsykkel. Så jeg er ikke typisk veldig feminin. Det vil si - det begynner å komme seg, men jeg ble lært i barndommen at det var maskuline verdier som telte og da ble det sånn. Dermed har jeg fordelen av at jeg kan bruke verktly hvis jeg absolutt må. |
|
|
|
#20 |
|
Mother of Dragons
|
Nei, det er det som jeg mener er en logisk kortslutning. Jeg fryder meg over å bruke verktøy på ting, og fryder meg ikke over sminke og klær. Jeg ser ordentlig ut, men det er fordi det er kulturelt påkrevet. Jeg er også kvinne.
|
![]() |
|
|