|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
geskjeftig
|
Sv: Kjønnsidentitet. Kultur eller natur?
Det er nok ikke bevisst, og om det er det, er det neppe gjennomtenkt. Men det er jo sååå søtt, da. Tror det ligger en del der.
Her er vi aldeles fullstendig enige, og jeg ser at dette er noe av det aller aller beste i mitt ekteskap. Vi befinner oss begge mer eller mindre på midten. I tillegg til at jeg tror en mer kjønnsnøytral oppdragelse vil være nyttig i forhold til min sønns personlige utvikling, tror jeg også at det vil gi ham mange gleder i livet. Moderne fedre tror jeg f.eks. har det ganske mye bedre sammen med barna sine enn sine bestefedre. (Vi bor på landet, og her er ikke likestillinga kommet så langt at fedrene tar ut noe mer enn sine plikt-uker i pappaperm. Min mann skal ha 5 måneder, og de fleste her (inkl. hans arbeidsgiver) bare måper når han forteller det.)
|
|
|
#22 |
|
By the Sea
|
Det er nettopp dette jeg ikke kan fatte at skal være så viktig.
|
|
|
#23 |
|
Passiv
|
Sv: Kjønnsidentitet. Kultur eller natur?Esme - jeg fikk ikke frem poenget mitt. Det jeg mente er at siden jeg er den eneste av kollegaene som har utviklet meg mot å bruke sminke så har det nok en sammenheng med at jeg er kvinne også. |
|
|
|
#24 |
|
Mother of Dragons
|
Klart det har med at du er kvinne å gjøre, men det er en kulturell påvirkning. Det er ingenting i kjønnets natur som tilsier at kvinner er mer opptatt av å pynte seg enn menn. Det er jo tradisjonelt sett vel så mye mennenes domene som kvinnenes.
|
|
|
#25 |
|
<*(((<
|
Det er noen klare kjønnsforskjeller når det gjelder hjernen etter det jeg har fått med meg også, men jeg er ganske sikker på at alle menn har et talesenter. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Passiv
|
Godt poeng. |
|
|
|
#27 |
|
Mother of Dragons
|
Ja, det har blitt vist flere ganger.
|
|
|
#28 |
|
Bedreviter
|
Sv: Kjønnsidentitet. Kultur eller natur?Smilefjes: Gå for eksempel 250 år tilbake i tid i Europa, og du finner en kultur som på ingen måte ville skjønt hva du snakket om dersom du prøvde å hevde at det å pynte seg var en kvinnelig egenskap. Pynting er i høyeste grad kulturelt betinget, og det varierer veldig etter tid og type kultur hvorvidt det er mennene eller kvinnene som har den tvilsomme æren å mekke på utseende.
Jeg fryder meg definitivt ikke over sminke; jeg sminker meg fordi jeg føler at jeg bør.
Min erfaring er at barn absolutt lærer å leke, at det er en ferdighet de plukker opp og ikke noe som kommer av seg selv fordi det ligger en leke i lekekassen, uten at de har kjennskap til hva den kan brukes til; Frøkna var for eksempel ikke i det hele tatt interessert i dukker, før hun fikk en venninne i barnehagen som "lærte henne" å leke med Barbie-dukker. Og hvor mange barn ville bruke et hoppetau eller rokkering på fornuftig vis uten å få leken demonstrert? |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kjønnsidentitet. Kultur eller natur?Jeg ville ha sagt tillært, men Mazungen har fått meg i tvil. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Bedreviter
|
Sv: Kjønnsidentitet. Kultur eller natur?Maz: Jeg tror det kan være ganske vanskelig å analysere et barns påvirkningskilder. Og hvorfor skulle det være genetisk at jenter liker rosa? Og hvorfor prinsesser? Jeg mener slike ting må være helt selvsagte eksempler på kulturell (og markedsføringsmessig) påvirkning. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Pauset
|
Sv: Kjønnsidentitet. Kultur eller natur?Gutten min elsker å perle. Han er heller ikke en utpreget bajas. Har jeg gitt han dukkevogn? Ja. Lekte han med den? Nei. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Bedreviter
|
Sv: Kjønnsidentitet. Kultur eller natur?Jeg tror man ofte ser det man forventer å se, jeg for min del. Naboene har to gutter og en liten jente. Deres yngste gutt er på alder med Frøkna. Hver gang han var her, fra han var halvannet til tre, gjorde han én av to ting: han trillet Frøknas dukkevogn, eller han lekte med koppestellet hennes. (Han var ofte her på egen hånd, så foreldrene observerte ikke nødvendigvis dette.) |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
I teorien er jeg helt enig, men jeg ser ingen grunn til at hun skal bli mer påvirket av dette en de guttene hun leker med. En av dem har sågar en storesøster han er veldig påvirket av. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Sv: Kjønnsidentitet. Kultur eller natur?Det er opplagt forskjeller fra naturens side, men hvordan disse ulikhetene blir framhevet og preget mener jeg kulturelt betinget. Det er ikke gitt at f.eks. å perle er en feminin greie - ei heller fargepreferanser. Det er ikke vanskelig å finne samfunn hvor det er mennene som pynter seg og med tant og fjas og hvor kvinnene er arbeidshester og på mange områder ansett som de sterke. I barnehagen vår har de likestilling og kjønnsroller som satsningsområde i år, og det synes jeg er flott! Personalet skal forsøke å være bevisste på hvordan måten de forholder seg til barna på er kjønnet og jobbe med hvordan man kan unngå å forsterke stereotyp jente- og gutteadferd.
|
|
|
#35 |
|
Glamorøs
|
Man kan jo allikevel ikke si at det er fordi det er genetisk. Det kan like gjerne være fordi mennesker rundt barnet reagerer annerledes når barn bruker en dukkevogn ulikt.
Sist redigert av Tallulah : 25-04-09 kl 11:23. Årsak: skrivefeil |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Apr 2009
![]() |
Som mor til gutter med hang til rallycrosskjøring med dukkevogn er jeg enig, jeg ser jo at de gir blaffen i om dukka ligger med hodet feil vei, uten teppe, eller om det i det hele tatt er en dukke oppi. Men mener du at dette er et tegn på at lekingen er både kulturelt og genetisk betinget? |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Bedreviter
|
Jeg mener det er ganske naturlig lek både hos jenter og gutter. Begge mine jenter har brukt dukkevognen som transportmiddel mye oftere enn de har brukt den som dukkevogn; de frakter gjerne lego, kosedyr, tepper, bøker eller ikke noe i den. Hovedhensikten er helt åpenbart vogn-funksjonen, og ikke dukkevognfunksjonen. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Apr 2009
![]() |
Jeg ser den altså, men jeg har også observert at selv om både gutter og jenter bruker vognen med transport for øyet, så kjører guttene rundt med en dukke uten hode (det falt av da de kranglet om hvem som skulle få ha den), mens jentene setter på plass hodet, tar på dukken klær, og pakker den inn i et teppe før de transporterer den rundt. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Mother of Dragons
|
Jo, men alle disse eksemplene, hyggelig nok som det er å jabbe om barna sine, sier jo ikke noe om hvorfor disse forskjellene eksisterer. Det at man observerer kjønnsforskjeller mellom småbarn er jo ikke noe bevis på at det er en genetisk årsak som ligger bak. Noe genetikk ligger jo bak forskjeller men jeg tror man undervurderer grovt hvor stort kulturelt press som barn blir utsatt for. Selv jeg som er så bevisst på det og svært likestilt får det ikke til å være helt kjønnsnøytral. Sønnen min får mest gutteleker rett og slett og jeg tar meg i å rose han for å være flink og tøff. Jeg har aldri sagt "så søt du var nå" som jeg nok hadde gjort om jeg hadde en jente.
|
|
|
#40 |
|
Mother of Dragons
|
Men sånne ting er jo åpenbart kulturelt betinget. Det er en ting å tenke seg at egenskaper kan være skjevfordelt mellom kjønn, men interesser er jo selvfølgelig så godt som alltid kulturelt betinget. Se for eksempel sånn som hesteridning. For en 1700-talls person var det å ri hester åpenbart noe som passet best for menn, det var høy fart og man kunne skade seg. Nå er det en jentegreie.
|
![]() |
|
|