Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Prokrastinerer du? Med hva?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-05-09, 01:09   #41
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Prokrastinerer du? Med hva?

Opprinnelig lagt inn av Nasse, her.

Jeg utsetter å bruke unødvendige fremmedord.

(Du traff på en av mine kjepphester, hvorfor bruke fremmedord, når man har adekvate norske? )

Men har vi det et adekvat norsk ord for prokrastinering? Jeg har ikke funnet noen.

Forøvrig prokrastinerer jeg akkurat nå å legge meg. Det gjør jeg stort sett hver kveld - og angrer neste morgen.

Gammel 08-05-09, 01:16   #42
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Ja, det gjør jeg.. med det meste.
Pappa har siden jeg var ganske lita kalt meg for "mañana,mañanapiken", fordi jeg helst utsatte, og utsetter, det meste her i livet om det finnes en mulighet for det
Jeg har blitt mye, mye bedre etter at jeg har fått barn, på alle områder . Da jeg jo vaske klær og støvsuge jevnlig o.l., og når jeg først kommer i gang er jeg overraskende effektiv

Gammel 08-05-09, 01:39   #43
Edvard
Superaktiv

Edvard sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Edvard er litt kulEdvard er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Ja, det gjør jeg.. med det meste.
Pappa har siden jeg var ganske lita kalt meg for "mañana,mañanapiken", fordi jeg helst utsatte, og utsetter, det meste her i livet om det finnes en mulighet for det
Jeg har blitt mye, mye bedre etter at jeg har fått barn, på alle områder . Da jeg jo vaske klær og støvsuge jevnlig o.l., og når jeg først kommer i gang er jeg overraskende effektiv

Mãnana

Gammel 08-05-09, 01:42   #44
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Edvard, her.

Mãnana

Jeg er jo ikke fra Spanien må vite...

Gammel 08-05-09, 01:45   #45
Edvard
Superaktiv

Edvard sin avatar

Kul

Jeg er jo ikke fra Spanien må vite...

Gjør det noe?

Gammel 08-05-09, 01:51   #46
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Edvard, her.

Gjør det noe?

Som nivået på spansken min avslører; Nei, egentlig ikke

Gammel 08-05-09, 01:53   #47
Edvard
Superaktiv

Edvard sin avatar

Standard

Som nivået på spansken min avslører; Nei, egentlig ikke

Det må da være fint å være pappas pike. En ballast å bære med seg i livet.

Gammel 08-05-09, 02:26   #48
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg utsetter alt, absolutt alt, det er på grensen til det forferdelige og det er et under at det ikke har gått verre enn det har gjort. Jeg kan utsette å gå og legge meg fordi jeg ikke gidder å slå av lyset og pusse tenner. Jeg utsetter alle regninger til absolutt siste frist, jeg utsetter alle oppgaver til jeg bare må, jeg er avhengig av tidsfrister (og når jeg først begynner er jeg som regel rasende effektiv ja, men da tikker jo klokken fort også). Da jeg skrev hovedoppgave fikk jeg en veileder som skjønte min utsettelsestrang allerede i første time (jeg var allerede et halvt år på overtid) og som enkelt og greit ba meg levere ti sider i uken. Og det klarte jeg, som regel. Problemet var at dette var pre-internett, og innlevering ble utsatt og utsatt og endte ofte med at jeg stakk sidene mine inn i kontordøren siden jeg ikke rakk posten. En gang var jeg så sent ute at fristen var en dag han ikke var på kontoret. Jeg hadde ikke annet valg enn å stalke ham og finne ut hvor han bodde, for så å trikke opp til adressen etter å ha skrevet hele natten, psyke meg opp noe voldsomt og så ringe på hjemme hos ham med arkene i hånden og skamrødmen i fjeset. Han ble overrasket, sikkert også fordi jeg sto på trappen midt på formiddagen iført sort, glitrende selskapskjole siden jeg selvsagt hadde utsatt klesvasken og ikke eide andre rene klær.

Neste time sa han bare tørt: "Du jobber veldig tett opp mot deadline, skjønner jeg".

Fordelen var at jeg fikk skrevet hovedoppgave på rekordtid når jeg først satt i gang.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 09:59   #49
Smoothie
lader

Smoothie sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Smoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

[quote=Turban Smukk;1635347]Jeg utsetter alt, absolutt alt, det er på grensen til det forferdelige og det er et under at det ikke har gått verre enn det har gjort. Jeg kan utsette å gå og legge meg fordi jeg ikke gidder å slå av lyset og pusse tenner. Jeg utsetter alle regninger til absolutt siste frist, jeg utsetter alle oppgaver til jeg bare må, jeg er avhengig av tidsfrister (og når jeg først begynner er jeg som regel rasende effektiv ja, men da tikker jo klokken fort også). Da jeg skrev hovedoppgave fikk jeg en veileder som skjønte min utsettelsestrang allerede i første time (jeg var allerede et halvt år på overtid) og som enkelt og greit ba meg levere ti sider i uken. Og det klarte jeg, som regel. Problemet var at dette var pre-internett, og innlevering ble utsatt og utsatt og endte ofte med at jeg stakk sidene mine inn i kontordøren siden jeg ikke rakk posten. En gang var jeg så sent ute at fristen var en dag han ikke var på kontoret. Jeg hadde ikke annet valg enn å stalke ham og finne ut hvor han bodde, for så å trikke opp til adressen etter å ha skrevet hele natten, psyke meg opp noe voldsomt og så ringe på hjemme hos ham med arkene i hånden og skamrødmen i fjeset. Han ble overrasket, sikkert også fordi jeg sto på trappen midt på formiddagen iført sort, glitrende selskapskjole siden jeg selvsagt hadde utsatt klesvasken og ikke eide andre rene klær.

Smoothie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 11:03   #50
Maz
Pauset

Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

For tiden prokrastinerer jeg med det meste.
Det er en skiftesamling i retten neste uke, jeg gruer meg og forarbeidet er tungt og vondt. Jeg jobber samtidig med et prosjekt der jeg sliter med troen på meg selv som riktig aktør, og jeg er redd for å feile.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 11:09   #51
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Men har vi det et adekvat norsk ord for prokrastinering? Jeg har ikke funnet noen.

Jeg har prokrastinert hele livet, jeg har bare ikke visst at det var det jeg gjorde. Utsette er vel det de fleste bruker? Har sjelden hørt noen irl bruke ordet, men her på FP brukes det kanskje litt i overkant mye?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 19:34   #52
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Forøvrig prokrastinerer jeg akkurat nå å legge meg. Det gjør jeg stort sett hver kveld - og angrer neste morgen.

Å prokrastinere = å utsette noe (et utmerket norsk ord)
prokrastinering = utsetting

Men på norsk er det bedre å bruke verb istedet for substantiv. Ser en på nynorsken så er det et "verbspråk", mens bokmål brukes det i større grad substantivering (for å si det enkelt). Jeg synes norsk blir bedre i det store og hele om en bruker verb i stedet for alle disse substantivene. Det blir enklere og mer rett fram.

Når jeg først er inne på idiotiske fremmedord. Noe av det tåpligste jeg har sett er bruken av pregnant, f.eks. Herr forsker har en pregnant idé. Hvorfor i all verden si pregnant når en mener fruktbar?

Det forbauser meg at folk som er flink til å snakke/skrive har det med å bruke så mange fremmedord. Jeg klarer ikke å la være å tenke at kanskje de ikke kjenner sitt eget språk godt nok?

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 19:49   #53
Skvetten
Passiv

Standard

Skolearbeid, husarbeid og noen jobbting.

Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 19:55   #54
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nasse, her.

Når jeg først er inne på idiotiske fremmedord. Noe av det tåpligste jeg har sett er bruken av pregnant, f.eks. Herr forsker har en pregnant idé. Hvorfor i all verden si pregnant når en mener fruktbar?

Fordi det ikke betyr det samme, kanskje?

Når det er sagt, er jeg langt på vei enig med deg når det gjelder overdreven bruk av fremmedord. Det er en av grunnene til at p-ordet aldri kommer i min munn. Skal man først pynte seg med fremmedord, bør man være helt sikker på at man bruker dem riktig. Ellers blir det bare komisk.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 19:57   #55
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg prokrastinerer (med?) ubehagelige samtaler, husarbeid (uten at det plager meg stort), og enkelte arbeidsoppgaver på jobb. Retting, blant annet.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 20:31   #56
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Jobb. Både forefallende, type føring av fravær og slikt, og retting. Særlig retting. Vips, så har det gått tre uker, og kveldene har gått med til andre ting.

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 20:45   #57
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Husarbeid.
Det kan alltid gjøres dagen etter.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 21:23   #58
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Fordi det ikke betyr det samme, kanskje?

Når det er sagt, er jeg langt på vei enig med deg når det gjelder overdreven bruk av fremmedord. Det er en av grunnene til at p-ordet aldri kommer i min munn. Skal man først pynte seg med fremmedord, bør man være helt sikker på at man bruker dem riktig. Ellers blir det bare komisk.

Pregnant betyr gravid på engelsk, men det blir jo litt komisk å si at forskeren har en gravid idé eller noe, og muligens derfor jeg bestandig har tolket pregnant for fruktbar, særlig siden ordet var brukt i den betydningen i ei av statsvitenskapsbøkene mine.

Men jeg ser av ordboka http://www.dokpro.uio.no/perl/ordbok...bet=n&renset=j at pregnant betyr vektig, treffende, fyndig. Altså man fremdeles unngå å bruke begrepet pregnant som for meg betyr å være gravid.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 22:11   #59
mina
Strikker

mina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Jeg prokrastinerer mye. Er jeg en prokrastinør da?
Husarbeid, særlig klesvask/bretting, fjøsstell (går ikke før jeg abolutt må selv om jeg kunne vært ferdig to timer før), styrereferat som skal skrives og ellers det meste som må gjøres.
Jeg jobber best under press og kan være utrolig effektiv når jeg MÅ.

mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 22:18   #60
Optimist
Teacher.

Optimist sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Ja, det gjør jeg. Har et LASS sammenlagte klær som skulle vært på plass i skuffer og skap. Den delen av klesvasken er den aller kjedeligste synes jeg. Ellers utsetter jeg ubehagelige samtaler- aller helst unngår jeg slike.. Og så utsetter jeg div på jobb. Han jeg har kontaktlæreransvar sammen med er akkurat likeens, så denne uka har vært ganske intens med forberedelser av utviklingssamtaler kommende uke. Men- jeg jobber jævlig bra under press, da!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:02.