Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er desperat etter info om Asperger!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-05-09, 14:58   #21
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er desperat etter info om Asperger!

Interessant, Propella.

Men er språkvanskene en del av Asperger-diagnosen eller en separat vanske?

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 15:07   #22
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Propella, her.

Gutten min har en forsinket språkutvikling. Han prater langt fra feilfritt enda (10 1/2 år) men han har asperger diagnose. Det finnes flere barn med asperger diagnose og spesifikke språkvansker. Storepropell sine språkvansker er først og fremst innen uttale.

Jeg kjenner en gutt på 21 som har Asperger, han har også språkvansker, Da jeg ble kjent med han for 8-9 år siden, så hadde jeg litt problemmer med å skjønne hva han sa, nå snakker han mye bedre.

Gammel 08-05-09, 15:12   #23
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

For ti - tolv år siden oversatte jeg en liten bok skrevet av en person med Asbergers. Han skrev som om dette var en bruksanvisning for andre med Asberger for å forstå "våre sosiale koder", som var ikke naturlige ham.
Feks at man måtte dusje regelmessig. Smile i gitte situasjoner...etc.

Utrolig interessant lesestoff. Den var på engelsk, men finnes på Sørlandets Kompetansesenter i en norsk oversettelse jeg gjorde da altså da jeg var 24.
Så kanskje en telefon dit? De har kanskje noen flere tips om hvor man kan få lesestoff?

Gammel 08-05-09, 15:21   #24
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Interessant, Propella.

Men er språkvanskene en del av Asperger-diagnosen eller en separat vanske?

Språkvanskene er en separat diagnose. Han har hatt IOP og oppfølging av PPT siden hanvar 4 år på grunn av store språkvansker. Han hadde i begynnelsen en dårligere språkforståelse men fra 6 års alder har det vært aldersadekvat. Han har en egen måte å prate på, han sier for eks "jeg ikke vil", prater i telegramstil og har en spesiel setningbetoning. Betoningen og den særegne grammatikken mener de nå er pga aspergeren. Det er litt gammeldags oppbygning av språket. Uttalen har alltid strevd veldig med. Han har stort alle lyder på plass nå untatt R-lyden. Den vil han sannsynligvis aldri lære heller, ikke automatisere den i hvert fall. Han prater forståelig for de fleste nå.

Gammel 08-05-09, 15:25   #25
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sønnen min har også en til tider særegen grammatikk og bruker ofte feil tonem.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 15:33   #26
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

For ti - tolv år siden oversatte jeg en liten bok skrevet av en person med Asbergers. Han skrev som om dette var en bruksanvisning for andre med Asberger for å forstå "våre sosiale koder", som var ikke naturlige ham.
Feks at man måtte dusje regelmessig. Smile i gitte situasjoner...etc.

Utrolig interessant lesestoff. Den var på engelsk, men finnes på Sørlandets Kompetansesenter i en norsk oversettelse jeg gjorde da altså da jeg var 24.
Så kanskje en telefon dit? De har kanskje noen flere tips om hvor man kan få lesestoff?

Det er utgitt en god del lesestoff om Asperger. Er noen interessert kan jeg godt lage en liste.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 15:38   #27
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Det er utgitt en god del lesestoff om Asperger. Er noen interessert kan jeg godt lage en liste.

Ja!
Det hadde vært kjempefint. Det er så mange å velge mellom og jeg sliter med å klare å finne ut hvilken som er relevant å lese.

Jeg skulle gjerne lest en bok som handler gutt med asperger. Det handler om hva som avgjør om det blir en god dag eller ikke. Jeg har fått anbefalt denne men husker ikke hva den het.

Gammel 08-05-09, 15:47   #28
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Alle disse er relativt nye titler som omhandler asperger. Alle er kanskje ikke å få i bokhandelen, men biblioteket vil kunne hjelpe med å skaffe dem. Om biblioteket ikke har dem, kan man be dem låne dem inn fra andre bibliotek (fjernlån). Det er gratis for brukeren.

I en annen verden (video). Utgitt av Sørlandets kompetansesenter i 2007, om barn og ungdom med Asperger

Catherine Faherty: Autisme/Asberger syndrom : hva betyr det for meg? : en arbeidsbok for økt selvforståelse hos barn og unge med høytfungerende autisme eller Asperger syndrom : strukturerte undervisningsideer for hjem og skole

Jude Welton: Hva kan jeg fortelle deg om Asperger syndrom? : en guide for venner og familie

Å leve med Asperger : åpenhet, selvtillit, diagnostisering

Barn og ungdommer med Asperger-syndrom : perspektiver på språk, kognisjon, sosial kompetanse og tilpasning

Kari Steindal: Aspergers syndrom : hvordan forstå og hjelpe personer med Asperger syndrom og høytfungerende personer med autisme

Mie Mohlin: Slik kan det være å ha høytfungerende autisme og Asperger syndrom : en bok for barn

Nils Kaland: Asperger syndrom : "historier fra hverdagslivet" : en mentaliseringstest for personer med Asperger syndrom eller høytfungerende autisme

Gunilla Gerland: Det er lurt å spørre- : om Asperger syndrom og høytfungerende autisme

Groucho Marx
Gammel 08-05-09, 15:48   #29
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Propella, her.

Ja!
Det hadde vært kjempefint. Det er så mange å velge mellom og jeg sliter med å klare å finne ut hvilken som er relevant å lese.

Jeg skulle gjerne lest en bok som handler gutt med asperger. Det handler om hva som avgjør om det blir en god dag eller ikke. Jeg har fått anbefalt denne men husker ikke hva den het.

Jude Welton, Jude: Hva kan jeg fortelle deg om Asperger syndrom? : en guide for venner og familie
Denne har jeg tittet på. Den er veldig enkel - en side tekst og et billedoppslag, der kjennetegn gjengis, og en forsøker å forklare for omgivelsene hvorfor en person med Asperger reagerer og handler som han/hun gjør. Hovedpersonen er en gutt. Kanskje det er den boka du leter etter?

Groucho Marx
Gammel 08-05-09, 15:50   #30
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Standard

Jude Welton, Jude: Hva kan jeg fortelle deg om Asperger syndrom? : en guide for venner og familie
Denne har jeg tittet på. Den er veldig enkel - en side tekst og et billedoppslag, der kjennetegn gjengis, og en forsøker å forklare for omgivelsene hvorfor en person med Asperger reagerer og handler som han/hun gjør. Hovedpersonen er en gutt. Kanskje det er den boka du leter etter?

Takk! Skal sjekkes ut.
Kjempefin liste.

Gammel 08-05-09, 16:11   #31
Inka
New kid on the block

Inka sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Arktis
Inka er populærInka er populærInka er populærInka er populærInka er populær
Standard

Ei jeg studerte sammen med har en tenåringssønn med Asbergers, og jeg lånte henne noe så banalt som en roman av Mark Haddon, som heter The Curious Insident About The Dog In The Night Time. Handler om en tenåringsgutt med Asbergers, og man får faktisk ganske god innsikt i et Asberger-sinn selv om forfatteren er en voksen mann uten noen diagnoser.
Studievenninnen min skrøt veldig av boken, og mente hun faktisk fikk noen aha-opplevelser i fht. å forstå noen av "nykkene" til sin sønn.

Frøken Bollefjes november 2011
Inka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 16:13   #32
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Inka, her.

Ei jeg studerte sammen med har en tenåringssønn med Asbergers, og jeg lånte henne noe så banalt som en roman av Mark Haddon, som heter The Curious Insident About The Dog In The Night Time. Handler om en tenåringsgutt med Asbergers, og man får faktisk ganske god innsikt i et Asberger-sinn selv om forfatteren er en voksen mann uten noen diagnoser.
Studievenninnen min skrøt veldig av boken, og mente hun faktisk fikk noen aha-opplevelser i fht. å forstå noen av "nykkene" til sin sønn.

Og det er uansett en helt fantastisk bok!

Groucho Marx
Gammel 08-05-09, 16:23   #33
Inka
New kid on the block

Inka sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Arktis
Inka er populærInka er populærInka er populærInka er populærInka er populær
Standard

Og det er uansett en helt fantastisk bok!

Ja, den er utrolig bra!

Frøken Bollefjes november 2011
Inka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 21:09   #34
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Inka, her.

En av de beste bøkene jeg vet om.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:24.