Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Disse flaggene igjen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-05-09, 12:28   #141
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Jeg synes Kanne har et bra innlegg! Dog er jeg fortsatt ikke overbevist ang. siste setning vedrørende flagg. At alle skal få være med på feiringen er jeg derimot helt enig i, men altså under det norske flagget.

Med tanke på det vi feirer, synes dere det er helt greit at det viftes med det iranske flagget i 17.mai-toget når Iran ikke er demokratisk?

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 12:31   #142
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er ikke egentlig det at de trenger å oppføre seg på en bestemt måte, det er bare snakk om å være bevisst på symbolbruk. Og det er de aller fleste oppegående tyskere. Og minst like mye for sin egen skyld som for vår - Hitlertiden er en enda vondere del av deres historie enn av vår.

Jeg vet at de er det. Jeg synes ikke de skal behøve å måtte være det; det er ikke deres feil det som skjedde under krigen, og de skal slippe å "ta ansvar" ved å undertrykke sine eventuelle nasjonalistiske behov.
"Nei, gutten min, andre kan gå med sine flagg, men siden du tilhører en nasjon som var veldig slem for 70 år siden, og startet krig, så kan ikke du være stolt over å være tysk, fordi tyskland var slemme, og det er det mange som husker..." Det er liksom ikke så lett å innpode at tyskland er et like bra land å komme fra som alle andre.
Tyskland er da et like bra land å komme fra som alle andre; idag

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 12:32   #143
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Travolta, her.

Med tanke på det vi feirer, synes dere det er helt greit at det viftes med det iranske flagget i 17.mai-toget når Iran ikke er demokratisk?

Ja, det synes jeg faktisk at iranske barn skal slippe å måtte ta stilling til, hvorvidt deres flagg er "passende" eller ikke.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 12:32   #144
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Jeg vet at de er det. Jeg synes ikke de skal behøve å måtte være det; det er ikke deres feil det som skjedde under krigen, og de skal slippe å "ta ansvar" ved å undertrykke sine eventuelle nasjonalistiske behov.

Jeg synes heller ikke det burde være sånn. Jeg tror bare ikke man uten videre kan tømme symboler for innhold ved å erklære at de ikke burde hatt dette innholdet i utgangspunktet.

Gammel 13-05-09, 12:35   #145
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan man ikke vifte med det i et håp om at det skal bli det?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 12:35   #146
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Ja, det synes jeg faktisk at iranske barn skal slippe å måtte ta stilling til, hvorvidt deres flagg er "passende" eller ikke.

Og dette blir jo mitt argument for tyske barn også
De skal slippe å måtte ta hensyn til hele krigshistorien.

Gammel 13-05-09, 12:36   #147
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja, det vil jp være det samme med tyske barn, i grunnen.

Gammel 13-05-09, 12:36   #148
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Standard

Jeg tror faktisk ikke det iranske barnet forstår hvorfor det er det norske flagget som benyttes 17.mai, men kanskje ikke foreldrene.

Hvorfor kan ikke barna vifte med det norske flagget når det er Norge sin nasjonaldag - hvorfor er det behov for andre lands flagg denne dagen?

Gammel 13-05-09, 12:37   #149
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Kan man ikke vifte med det i et håp om at det skal bli det?

Det er utrolig naivt. Det er andre ting som må til for at Iran skal bli demokratisk.

Gammel 13-05-09, 12:37   #150
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Standard

Jeg tror faktisk ikke det iranske barnet forstår hvorfor det er det norske flagget som benyttes 17.mai, men kanskje ikke foreldrene.

Hvorfor kan ikke barna vifte med det norske flagget når det er Norge sin nasjonaldag - hvorfor er det behov for andre lands flagg denne dagen?

Gahh, sitter med baby på armen....jeg skulle skrive: jeg tror faktisk det iranske barnet forstår....

Gammel 13-05-09, 12:38   #151
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Tja, det vil jp være det samme med tyske barn, i grunnen.

Det er jeg enig i, og selvsagt skal man ikke nekte tyske barn å bruke sitt eget flagg på 17. mai, men jeg skjønner altså hvorfor en del kan føle det ekstra støtende.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 12:38   #152
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er utrolig naivt. Det er andre ting som må til for at Iran skal bli demokratisk.

Det er forskjell på "i håp om at det skal bli det" og "for da blir det det sikkert", altså.

Gammel 13-05-09, 12:39   #153
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Jeg tror ikke det er noen aktuell problemstilling ettersom de fleste iranere i Norge er non grata i hjemlandet. Minus de som er ført inn av regimet selv i andre øyemed og som de førstnevnet er livredde for..

Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 12:39   #154
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, for jeg mente selvfølgelig at hvis man bruker iranske flagg på 17. mai her så fører det til at Iran blir demokratisk.

Gammel 13-05-09, 12:39   #155
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel egentlig ingen som er uenig i at tyske barn burde få lov til å vifte med sitt eget flagg de også (hvis man i utgangspunktet synes det er greit med andre flagg enn det norske). Derimot har akkurat det bestemte flagget en symbolverdi for mange som det er vanskelig å ignorere. Det blir flott den dagen det tyske flagget ikke lenger forbindes med nazismen.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 12:41   #156
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er forskjell på "i håp om at det skal bli det" og "for da blir det det sikkert", altså.

Ja, men det blir så dumt å trekke inn det å gjøre Iran demokratisk som en del av flaggdiskusjon på 17. mai.
Det å flagge for at Iran skal li "like bra som Norge" når det gjelder frihet, og likestilling og sånn; jeg synes det blir søkt.

Gammel 13-05-09, 12:43   #157
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, men det blir så dumt å trekke inn det å gjøre Iran demokratisk som en del av flaggdiskusjon på 17. mai.
Det å flagge for at Iran skal li "like bra som Norge" når det gjelder frihet, og likestilling og sånn; jeg synes det blir søkt.

Næh, det var jo du som trakk inn at Iran ikke er demokratisk, og ergo ikke et godkjent flagg. :peker på smiley:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 12:44   #158
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg kjenner at jeg nok antagelig ikke ville stilt på klosterdager (hvis noe sånt finnes) i Irland med vikinghjelm og norsk flagg.

Sånn er det vel for mange tyskere også - de vil ikke trekke frem det tyske flagget på frigjøringsdager o.l. Rett og slett fordi det får for stor fokus og fordi noen kan ha ganske sterke følelser rundt det som det ikke er noen vits i å presse på med når man skal ha en fin dag. Dermed avstår man.

Men det er forskjell på at man avstår fordi man mener det er mer passende og på at man forbys synes jeg.

Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 12:45   #159
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Ja, da får du slutte med å trekke inn dumme ting da.

Gammel 13-05-09, 12:46   #160
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Næh, det var jo du som trakk inn at Iran ikke er demokratisk, og ergo ikke et godkjent flagg. :peker på smiley:

Nei, det var faktisk ikke jeg som trakk inn verdiene som det iranske flagget representerer først. Heller ikke akkurat her. Men jeg deltok når det kom spørsmål.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:26.