|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#162 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Disse flaggene igjen
Beklager, da, så meget avsporingen om Tyskland; og det at andre diskuterte Iransk flagg samtidig, og jeg kom i skade for å bruke et argument derifra i når jeg pratet om tyskere. |
|
|
|
|
|
#163 |
|
flisespikker
|
Sv: Disse flaggene igjenMen bønna, jeg synes det er en uinteressant avsporing å si noe om hvor bra de aktuelle landene er for å vurdere om flaggene deres er bra nok. Det er ikke fordi det er noe galt med hverken tyskere eller Tyskland at jeg ville synes det var litt upassende med tyske flagg i 17. mai-toget, det har med den spesielle symbolske verdien akkurat dette flagget har, og den symbolske verdien akkurat denne dagen har. Og det å trekke inn at Iran ikke er demokratisk ser jeg heller ikke poenget i; de som er motstandere av andre lands flagg i 17. mai-feiringen sier jo ikke at det er fordi de andre landene er dårligere enn Norge, de sier at det er fordi 17. mai er en norsk feiring. Hvor mye eller lite demokratiske/"bra" de andre landene er, synes jeg ikke burde være en del av vurderingen i det hele tatt.
|
|
|
#164 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Disse flaggene igjenMen det at man får en "gradering" av hvilke flagg som er akseptable er jo egentlig en grunn i seg selv til at det kanskje ikke er så lurt med andre flagg enn det norske på 17. mai, punktum?
|
|
|
#165 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Den symbolske verdien iranske flagg har for iranske barn som er barn av flyktninger av regimet, er vel i slekt med den tyske jødebarn måtte oppleve i 30 åra da det ble viftet med flagg for et beslektet diktatur midt i Europa. Barn som er så store at de kan gå i tog er også store nok til å lære om slikt. Jeg tror iranske foreldre ville tatt det mer ille opp med flagget til dem som forfølger dem, enn det ville ha avstedkommet for krigsveteraner om noen fra den tyske skolen kom det Weimar-flagget. Det er jo tross alt et flagg som alltid har symbolisert det demokratisk håp for Tyskland. |
|
|
|
|
|
#166 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Nå begynner du å skissere regler for bruk av utenlandske flagg i 17. mai-toget. Det synes jeg er helt feil. Enten er det lov eller det er ikke lov. Det er like lov å bruke det tyske som det svenske flagget (svensk flagg har vel også en ganske sterk symbolverdi 17. mai når jeg tenker meg om) eller hvilke som helst annet flagg.
|
|
|
#167 |
|
Glamorøs
|
Jammen, får man egentlig det? Sånn bortsett fra det tyske, som alle skjønner kanskje ikke er en god ide, så virker det ikke som gradering av flagg og land egentlig er et argument. De som ikke vil ha andre flagg vil ikke ha det, punktum finale, de som syns det er greit, syns det er greit.
|
|
|
#168 |
|
flisespikker
|
Jeg har ikke tatt til orde for å vurdere symbolverdien av alle symboler for alle, liksom. På Norges nasjonaldag er det et poeng, hvis man nå først skal engasjere seg i denslags, å se på hva som med noen rett kan oppfattes som viktige symboler "for Norge", ikke for hver enkelt person som deltar i feiringen. Jeg ser at jeg gjør det litt selv med å dra inn krigsveteraner, altså, men disse veteranene har absolutt en viss rett til å si at Tysklands okkupasjon av Norge er relevant for hvordan 17. mai markeres, mens Irans behandling av egne borgere ikke er det.
|
|
|
#169 |
|
This is normal!
|
Sv: Disse flaggene igjenJeg lurer på hvordan et evt. forbud mot andre flagg enn det norske skulle håndheves. Jeg ser for meg en riktig trivelig feiring der politiet går og river unorske flagg ut av hendene på barna. "Nei, nå skal vi feire grunnlov og demokrati og ytringsfrihet og selvstendighet, så slutt og skrike bare fordi jeg nappet flagget ditt!"
|
|
|
|
#170 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Disse flaggene igjenNei, som skrevet over: Et forbud er absurd. Jeg syns egentlig ikke noe om oppfordringen fra 17.mai-komiteen heller, fordi jeg er redd det blir skuling av det.
|
|
|
#171 |
|
Deltidsmamma
|
Først; Jeg reagerte først etter at både du og en annen hadde trukket frem det tyske flagget som upassende. |
|
|
|
|
|
#172 |
|
![]() ![]() ![]() |
Norsk-Iraneres behov for å få slippe å se flagget som syboliserer undertrykkelsen av dem er altså mindre viktig enn krigsveteranens følelser for flagget til Willy Brandt? Føler nesten at ringen er sluttet her nå. For både iranere og vetereaner ønsker KUN norske flagg på 17.mai, det samme som meg. |
|
|
|
|
|
#173 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Disse flaggene igjen"Problemet" er selvsagt ikke at alle er like balanserte som meg.
|
|
|
#174 |
|
![]() ![]() ![]() |
Jeg tror ar det er litt for mange som deg. Du er redd at noen skal bli lei seg. Det er jo det som er den nye greia. Alle blir så såret for den minste ting, og ingen vil jo det. |
|
|
|
|
|
#176 |
|
This is normal!
|
Jøss, for en tolkning!
|
|
|
|
#177 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Disse flaggene igjenDet handler om ytringsfrihet, noe jeg føler STERKT for. Derfor blir det helt utenkelig å NEKTE noe (eller sterkt oppfordre dem til å la være) å komme med ytringer eller gå med flagg. Også på 17. mai. SÆRLIG på 17. mai.
|
|
|
#178 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Dagens mest kreative innslag i debatten.
|
|
|
#179 |
|
Deltidsmamma
|
Jeg tillater meg å være uenig |
|
|
|
|
|
#180 |
|
flisespikker
|
Nå begynner du igjen med det der "bli kjent med en tysker"-snakket ditt. Det er helt kurant å være uenig med hverandre, men spar oss i alle fall for ideen om at du har skjønt noe vi ikke har skjønt fordi du kjenner tyskere og vi presumptivt ikke gjør det.
|
![]() |
|
|