|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#301 |
|
guru advisor
|
Sv: Disse flaggene igjen
Hm. Ja, jeg registrerer at vi tenker helt forskjellig, og sånn er det bare. :tolerant: For meg 17.mai fest, og på fest kommer man for å være glad og feire, det er for meg mye viktigere enn å ha på grønn eller hvit kjole, rødt eller gult flagg. Sist redigert av Minerva : 14-05-09 kl 16:19. |
|
|
|
|
|
#302 |
|
Bedreviter
|
Nå kommenterte jeg Bønnas innlegg og føler meg vel ikke forpliktet til å svare på alt det spørres om i tråden, men jeg kan godt gjøre et forsøk likevel.
Mine barn ytrer ikke noe som helst (meg bekjent) når de går med det norske flagget på 17. mai: de vifter med flagg og synes det er stas, ganske enkelt. Jeg ytrer ikke noe selv heller, jeg vinker til datteren min med flagget (som jeg på den tiden har plukket opp etter toåringen, siden hun har gått lei for lenge siden). Hvis jeg ytrer noe som helst, så er det "Hei, vennen min! Jeg ser deg godt og nå vinker vi til hvendre, og jeg er så stolt av deg, og du er så fin i ditt første 17. mai-tog!" |
|
|
|
|
|
#303 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Disse flaggene igjenKanskje det kunne være nyttig å finne ut hvorfor man bruker flagg i det hele tatt? Hva mener vi med å vifte med norske flagg? Det er jo ikke sikkert at vi er enige om det, og da er det jo ikke så rart at man ikke er enige om andre flagg. Jeg for eksempel tenker at flagget på 17. mai først og fremst er et symbol på nasjonalstaten Norge og at det derfor blir rart å bruke symboler på andre nasjoner. Men jeg ser at Cille mener at flagget først og fremst er festsymbol. Og det er det jo også - vi heiser jo flagget på festdager som ikke har noe med nasjonen å gjøre. Hmm, jeg lurer på om jeg må tenke litt på nytt om dette...
|
|
|
#305 |
|
Ringskrømt
|
Det er ikke viktig, men er det grunnen til at andre nasjoner har med sine flagg? Kan det ikke tenkes at de ønsker å feire oss og vår nasjonaldag med sine flagg? |
|
|
|
|
|
#306 |
|
Deltidsmamma
|
|
|
|
|
|
|
#307 |
|
Glamorøs
|
|
|
|
#308 |
|
flisespikker
|
Du tror det er "ønsketenkning" fra Glitters side å antyde at noen kan være lei av å diskutere med deg?
|
|
|
#309 |
|
Deltidsmamma
|
Om de ikke har hørt det fra deg, vil jeg tro de har hørt noe på skolen, noe om Norges historie, hvorfor man feirer 17. mai, bla bla bla. |
|
|
|
|
|
#310 |
|
En Som Trener
|
Sv: Disse flaggene igjenBare en digresjon; jeg lurer på hvordan det vil bli sett på om en gjeng nordmenn møtte opp i Oslo på feiringen av f.eks Pakistans helligdag og viftet med norske flagg på den dagen? For det må jo bli samme greia eller?
|
|
|
#311 |
|
flisespikker
|
Jeg aner ikke hvordan det vil bli sett på, og jeg synes ikke det blir helt samme greia, siden nordmenn og norske flagg ikke er en minoritet her til lands (mens pakistanere/pakistanske flagg er det), men det er jo bare å prøve, hvis man er nysgjerrig nok. (Sånn umiddelbart ville jeg antatt at det ville blitt sett på som hyggelig hvis man smilte og virket som om man var der for å feire dagen deres, men som mindre hyggelig dersom det virket som om det var en slags nasjonalistisk "Norge for nordmenn"-demonstrasjon.)
|
|
|
#312 |
|
Deltidsmamma
|
Ja, det blir ekvivalent. I alle fall så lenge vi ikke er så mange i forhold til de pakistanske. |
|
|
|
|
|
#313 |
|
This is normal!
|
:dulter:
Det er sikkert mange grunner, men denne har slått meg.
Nå er det vel "en gjeng nordmenn" som arrangerer denne feiringen, og flere av de som deltar vifter med norske flagg.
|
|
|
|
#314 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Disse flaggene igjenNår jeg var inne på barnehagen og hva de lærer om/feirer der, så er jo samefolkets dag en av disse. Kanskje jeg skulle sende med guttungen et norsk flagg sånn at han har et flagg å vifte med, det er jo en festlig greie, og han synes det er gøy m flagg. Og det er jo en fest-dag, så hvorfor ikke. |
|
|
|
|
|
#315 |
|
Passiv
|
Sv: Disse flaggene igjenJeg tror neppe det hadde vært noe problem om unger dukker opp med norsk flagg på andre lands nasjonaldager? |
|
|
|
#316 |
|
flisespikker
|
Sv: Disse flaggene igjenEr den
|
|
|
#318 |