Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Disse flaggene igjen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-05-09, 16:13   #301
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det gjør absolutt ingenting. Det blir på samme måte som når jeg ser noen gå med lusekofte, lilla tights og snøjoggere i bryllup. Jeg aksepterer at de synes det er OK å gå slik og er raus og høflig nok til at jeg lar være å kommentere det. Jeg ønsker heller ikke forbud mot lusekoftekledde mennesker i bryllup. Men inni meg hever jeg øyenbrynene litt og tenker: Hvorfor har du tatt på deg disse klærne akkurat i dag? Har du ikke helt fått med deg kleskoden? Hva er det du prøver å si, egentlig?

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Det er klart de kan, men hvorfor vil man ikke på en dag som denne bruke det norske flagget?

Hm. Ja, jeg registrerer at vi tenker helt forskjellig, og sånn er det bare. :tolerant: For meg 17.mai fest, og på fest kommer man for å være glad og feire, det er for meg mye viktigere enn å ha på grønn eller hvit kjole, rødt eller gult flagg.

Hvis jeg ser et, for meg, ukjent flagg vekkes konkurranseinnstinktet også, i tillegg til at jeg synes det er flott. Mannen og jeg har tidligere spilt mye "All verdens flagg", et flaggspill, og har en greie på å huske flest.

Sist redigert av Minerva : 14-05-09 kl 16:19.
Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 16:18   #302
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Meget mulig det, men gjør meg (og Bønna?) en tjeneste: Svar akkurat på det jeg spurte om i det innlegget. Ev. link til den siden der dere allerede har svart på dette spørsmålet. (Har lest litt mer i tråden, og jeg kan faktisk ikke finne et svar på det der.)

Nå kommenterte jeg Bønnas innlegg og føler meg vel ikke forpliktet til å svare på alt det spørres om i tråden, men jeg kan godt gjøre et forsøk likevel.

Sitat:

Likevel lurer jeg litt på hva man ønsker å ytre når man ikke ønsker å feire den norske nasjonaldagen med norske flagg. WHY? Liksom.

Mine barn ytrer ikke noe som helst (meg bekjent) når de går med det norske flagget på 17. mai: de vifter med flagg og synes det er stas, ganske enkelt. Jeg ytrer ikke noe selv heller, jeg vinker til datteren min med flagget (som jeg på den tiden har plukket opp etter toåringen, siden hun har gått lei for lenge siden). Hvis jeg ytrer noe som helst, så er det "Hei, vennen min! Jeg ser deg godt og nå vinker vi til hvendre, og jeg er så stolt av deg, og du er så fin i ditt første 17. mai-tog!"

Jeg synes ikke andres barn trenger å ytre noe spesielt når de vifter med sine flagg heller. Jeg synes bare de skal få lov til å velge det flagget de synes passer best til seg selv, uten at andre trenger å ha noen mening om det.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 16:21   #303
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Kanskje det kunne være nyttig å finne ut hvorfor man bruker flagg i det hele tatt? Hva mener vi med å vifte med norske flagg? Det er jo ikke sikkert at vi er enige om det, og da er det jo ikke så rart at man ikke er enige om andre flagg. Jeg for eksempel tenker at flagget på 17. mai først og fremst er et symbol på nasjonalstaten Norge og at det derfor blir rart å bruke symboler på andre nasjoner. Men jeg ser at Cille mener at flagget først og fremst er festsymbol. Og det er det jo også - vi heiser jo flagget på festdager som ikke har noe med nasjonen å gjøre. Hmm, jeg lurer på om jeg må tenke litt på nytt om dette...

Gammel 14-05-09, 16:22   #304
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker ikke flagg for noen som helst grunn. Sønnen min har det fordi han vil ha det på 17. mai, og det er en festlig greie.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 16:22   #305
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hvorfor er det viktig å ha andre flagg med i feiringen av den norske grunnlovsdagen?

Det er ikke viktig, men er det grunnen til at andre nasjoner har med sine flagg? Kan det ikke tenkes at de ønsker å feire oss og vår nasjonaldag med sine flagg?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 16:28   #306
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg bruker ikke flagg for noen som helst grunn. Sønnen min har det fordi han vil ha det på 17. mai, og det er en festlig greie.

Det er jo en festlig greie, men det er jo også en festlig greie med en bakgrunn. Det er jo ikke hvilken som helst festdag. Selv i barnehagen får de vite at vi flagger med norske flagg på 17. mai fordi det er Norges bursdag. (enkel versjon).

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 16:31   #307
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo en festlig greie, men det er jo også en festlig greie med en bakgrunn. Det er jo ikke hvilken som helst festdag. Selv i barnehagen får de vite at vi flagger med norske flagg på 17. mai fordi det er Norges bursdag. (enkel versjon).

Nå svarte jeg på hvorfor jeg brukte flagg.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 16:33   #308
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror det er ønsketekning fra din side

Du tror det er "ønsketenkning" fra Glitters side å antyde at noen kan være lei av å diskutere med deg? Nice try.

Når det gjelder hva man ønsker å "ytre" eller "uttrykke" ved å f.eks. gå med eller flagge med et gambisk flagg på 17. mai, så antar jeg at det kan være for å markere hvor man kommer fra samtidig som man markerer at dette er en dag som er verdt å feire. Litt sånn "Min familie kommer opprinnelig fra Gambia, og vi vil gjerne være med på å feire Norges nasjonaldag!". Siden nordmenn bruker flagget sitt på mange festdager, synes jeg ikke det er merkelig om andre også ønsker å bruke sitt flagg som en måte å markere at man feirer en bestemt dag. Jeg kan aldri tenke meg at det er fordi man på noen måte vil ta avstand fra Norge eller det norske flagget, i alle fall - ikke når det er snakk om barn som deltar i 17. mai-toget.

Jeg ville antagelig ikke gjort det på samme måte om jeg hadde vært "opprinnelig utlending" (eller om jeg var bosatt i et annet land enn Norge), men jeg synes på ingen måte det er uforståelig at noen ønsker å gjøre det slik.

Gammel 14-05-09, 16:33   #309
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Mine barn ytrer ikke noe som helst (meg bekjent) når de går med det norske flagget på 17. mai: de vifter med flagg og synes det er stas, ganske enkelt.

Om de ikke har hørt det fra deg, vil jeg tro de har hørt noe på skolen, noe om Norges historie, hvorfor man feirer 17. mai, bla bla bla.

Gammel 14-05-09, 16:49   #310
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Bare en digresjon; jeg lurer på hvordan det vil bli sett på om en gjeng nordmenn møtte opp i Oslo på feiringen av f.eks Pakistans helligdag og viftet med norske flagg på den dagen? For det må jo bli samme greia eller?

Gammel 14-05-09, 16:53   #311
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maimor, her.

Bare en digresjon; jeg lurer på hvordan det vil bli sett på om en gjeng nordmenn møtte opp i Oslo på feiringen av f.eks Pakistans helligdag og viftet med norske flagg på den dagen? For det må jo bli samme greia eller?

Jeg aner ikke hvordan det vil bli sett på, og jeg synes ikke det blir helt samme greia, siden nordmenn og norske flagg ikke er en minoritet her til lands (mens pakistanere/pakistanske flagg er det), men det er jo bare å prøve, hvis man er nysgjerrig nok. (Sånn umiddelbart ville jeg antatt at det ville blitt sett på som hyggelig hvis man smilte og virket som om man var der for å feire dagen deres, men som mindre hyggelig dersom det virket som om det var en slags nasjonalistisk "Norge for nordmenn"-demonstrasjon.)

Gammel 14-05-09, 16:55   #312
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Ja, det blir ekvivalent. I alle fall så lenge vi ikke er så mange i forhold til de pakistanske.

"For vi vil jo gjerne være med å feire pakistan; bare med vårt norske flagg, vi bruker jo det norske flagget på festdager. "

Gammel 14-05-09, 17:00   #313
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg tror ikke det er fordi ingen har svar Bønna, men fordi alle er lei av å svare det samme om igjen.

:dulter:

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Kan det ikke tenkes at de ønsker å feire oss og vår nasjonaldag med sine flagg?

Det er sikkert mange grunner, men denne har slått meg.

Nå er det vel "en gjeng nordmenn" som arrangerer denne feiringen, og flere av de som deltar vifter med norske flagg.

Gammel 14-05-09, 17:05   #314
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Når jeg var inne på barnehagen og hva de lærer om/feirer der, så er jo samefolkets dag en av disse. Kanskje jeg skulle sende med guttungen et norsk flagg sånn at han har et flagg å vifte med, det er jo en festlig greie, og han synes det er gøy m flagg. Og det er jo en fest-dag, så hvorfor ikke.

Gammel 14-05-09, 17:07   #315
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg tror neppe det hadde vært noe problem om unger dukker opp med norsk flagg på andre lands nasjonaldager?

Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 17:10   #316
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Er den -smileyen ment som signal om at du egentlig synes det som står foran der er skikkelig teit, bønna? Jeg synes ikke det virker så veldig som om du heller er så interessert i å diskutere mer, siden du ikke svarer på andre innlegg lenger, men bare kommer med litt sånne tilfeldige eksempler med blond-smiley etter.

Gammel 14-05-09, 17:13   #317
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1281
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner jeg bare blir mer og mer glad i 17. mai her.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 17:18   #318
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Er den -smileyen ment som signal om at du egentlig synes det som står foran der er skikkelig teit, bønna? Jeg synes ikke det virker så veldig som om du heller er så interessert i å diskutere mer, siden du ikke svarer på andre innlegg lenger, men bare kommer med litt sånne tilfeldige eksempler med blond-smiley etter.

Ja, den er ment sånn. Trodde folk skjønte det.
Jeg føler at den letteste måten å nå frem på er ved å bruke ironi akkurat nå. Og det er blitt brukt mye i tråden før.
Hvorfor feirer man egentlig 17. mai, om ikke det er for den norske nasjonen representert ved flagget? Hvorfor har man samefolkets dag, om det ikke er for å hedre/feire/minnes samefolket?

Gammel 14-05-09, 17:21   #319
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg kjenner jeg bare blir mer og mer glad i 17. mai her.

Og jeg blir seriøst lei.

Gammel 14-05-09, 17:23   #320
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1281
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og jeg blir seriøst lei.

Det var ironi. Trodde du var kjent med det som virkemiddel, i følge dine siste innlegg?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:27.