|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Passiv
|
Sv: Æresdrap på norsk
I Tromsø visste mange - inkludert politiet at han var klar.
I Stavanger visste flere at kona var redd. |
|
|
|
#62 |
|
Ustabil
|
Jeg har ingen problemer med å ta ting til etterretning, men jeg legger inn et sitat:
Egosentriske og dominerende. Gjenvinne kontroll. Kan minne om æresdrap. Men jeg ser ikke at noen av disse sier at dette er det samme som et religiøst æresdrap. |
|
|
|
|
|
#63 |
|
Passiv
|
Sv: Æresdrap på norskDet er alltid noen som er overrasket. Fordi de tror at om man ser et tryne så og så ofte så kjenner man menneskene som eier de trynene. Det er jo helt feil, dette er ikke sånt naboene vet om. |
|
|
|
#64 |
|
Leser
|
Sv: Æresdrap på norskPersonlig foretrekker jeg benevnelsene "drap og selvdrap", i og med at jeg synes det er det mest presise. Æresdrap og familietragedie er etter min mening ikke dekkende.
|
|
|
#65 |
|
Passiv
|
Jeg har aldri sagt at norske menn begår religiøse æresdrap heller. |
|
|
|
#66 |
|
Passiv
|
Sv: Æresdrap på norskDrap og selvdrap er gode uttrykk. Om man vil ha med familieaspektet eller variere kan man også bruke drap i nære relasjoner eller familiedrap. |
|
|
|
#67 |
|
Ustabil
|
Det en velger å gjøre skjer for en annen. Hvis en velger å ruse seg før han kjører bil kan det hende han kræsjer i en annen bil, slik at de blir utsatt for en ulykke. Klart det er en tragedie for familien i den andre bilen. |
|
|
|
|
|
#68 |
|
Passiv
|
Jeg tror du skal slå opp definisjonen på tragedie. Det er tragisk. Men absolutt ikke en tragedie. |
|
|
|
#69 |
|
Ustabil
|
OK, nå blir jeg lokal. I mitt nærområde skjedde for en del år siden en familietragedie. Sønnen i huset var sterkt ruset og gikk amok, drepte faren sin og kvestet moren alvorlig. Det ble beskrevet som en familietragedie. Altså en tragisk hendelse som har hendt i en familie. |
|
|
|
|
|
#70 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men det kalles ikke det i pressen. Pressen tar bare frem "tragedie" når en mann har drept nærstående.
|
|
|
#71 |
|
Passiv
|
Sv: Æresdrap på norskDet er mye som har blitt beskrevet som familietragedier. Men det er vel nettopp det vi sitter og debatterer om er et feil uttrykk å bruke, er det ikke? |
|
|
|
#72 |
|
Ustabil
|
Nei, nei, nei og atter nei. BEGREPENE fordeler ikke skyld. Men jeg ser at mange av dere velger å tolke det slik at hvis man kaller det familietragedie, så legger man skyld på ofret, men kaller man det æresdrap, så er det plutselig ikke ofrets skyld. Jeg greier ikke å se det sånn. |
|
|
|
|
|
#73 |
|
Ustabil
|
"Tragisk ulykke" er et begrep som går igjen i pressen. Impliserer det at noen av ofrene hadde skyld? |
|
|
|
|
|
#74 |
|
Bare sær
Nei nå får du jaggu roe deg.
|
|
|
#75 |
|
Bare sær
Tvert imot, i mine øyne impliserer det at ingen hadde skyld.
|
|
|
#76 |
|
Mother of Dragons
|
Nei, det er jo omvendt, at om man kaller ting en tragisk ulykke og en tragedie så fratar det gjerningsmann for skyld.
|
|
|
#77 |
|
Ustabil
|
Jeg antyder at det har ingen hensikt hva jeg eller andre sier at vi mener, for selv om vi understreker at vi diskuterer begrepets innhold, blir vi stadig vekk tatt til inntekt for at vi aksepterer drap. Da stiller jeg et spørsmålstegn ved selve debatten. |
|
|
|
|
|
#78 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Æresdrap på norskOm en mann hadde ligget i nabotvist og tapt en bitter rettsak og deretter gått over til naboen og skutt hele familien så hadde folk over hele fjøla syntes det var usmakelig om man skrev slike ting i avisene (fritt etter kommentarer på nettet):
|
|
|
#79 |
|
Bare sær
Kan du komme med et sitat der dette hevdes?
|
|
|
#80 |
|
madmanized
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Esme sa det, Lykken.
|
|