Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Disse flaggene igjen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-09, 21:28   #441
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Men ikke jeg, jeg blir tvert om glad fordi de ønsker å vise/flagge sin norske tilhørighet her. Det mener jeg flere her har sagt; at både gule, brune, blå og sorte nordmenn bør flagge med det norske flagget. Det er flott, for da viser de at de vil ta del i Norge, på en måte.
Og det er det som mange kritiserer.

Dette var kanskje noe av kjernen i det, man gir uttrykk for at man ønsker at alle bruker det norske flagget på 17 mai, alle nasjonaliteter, men så tas det til inntekt for at man egentlig mener det motsatte, "kamuflert rasisme" lizzom.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 21:33   #442
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Jeg oppfatter av Lykken snakker om litt andre ting enn det som Lisa trodde, når hun hev seg på og spurte om Lykken hadde peiling overhodet. Lykken stilte et relevant spørsmål til Teofelia, og Lisa snudde flisa til å handle om rasisme, men det var ikke det som var utgangspunktet. Det var at jeg ønsket at de nye nordmennene skulle føle seg norske, (slik de er juridisk), og flagge med det norske flagget fordi de ønsket å vise tilhørighet til den norske nasjonen på akkurat denne dagen. Som teo synes var helt forferdelig, og som Lykken kommenterte
Jeg synes de er mye mer rasistisk å ikke ønske at Nye nordmenn eller hva vi nå skal si; ikke er velkommen til å bruke det norske flagget.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 21:35   #443
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Travolta, her.

Er det ikke fint å dele det med hverandre på Norges nasjonaldag i stedet for å demonstrere hvor ulike vi er?

For alle er ikke likhet målet. Heldigvis. Jeg liker bedre ideen om å samles med ulikhetene vi har, og akseptere og respektere dem. Å møte opp med et annet flagg trenger ikke å demonstrere "vi vil ikke være som dere", det kan like gjerne være et utrykk for respekt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 21:40   #444
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Gjør ikke det Lisa egentlig litt ekstra kvalifisert for å kunne uttale seg om dette? Det at mennesker har følt slike hodninger på kroppen, og i tillegg jobber med denne typen problemstillinger gjør dem ikke inhabile.

Jo, det jeg prøvde å si, at folk som både oppholder seg mye i spesielle miljøer/jobber med en spesiell type mennesker/problemstillinger etc får gjerne en følelse av at en større del av verden er sånn som det man får inntrykk av/erfarer via dette. F.eks politimenn, sosionomer, fengselsbetjenter osv..får å ta de yrkene man ofte hører om rasistiske holdninger. Hvis man f.eks jobber og lever for jobben sin med vanskeligstilte, fremmedkulturelle ungdommer der man ofte får høre historer om rasisme og i tillegg har barn med mørkere hudfarge der man har svært negative erfaringer bak seg, så er det kanskje ikke rart man opplever samfunnet som mer rasistisk enn det nødvendigvis er overalt. Det kan være mer i visse typer boligområder, miljøer og skoler, mens 5 minutter unna eller i en annet type miljø samme sted oppleves det helt annerledes.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 21:41   #445
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Jo, jeg har forstått at det kan være et uttrykk for respekt, og vil ha det i bakhodet på 17.mai (ikke at jeg uansett hadde kommentert noe). Jeg tar det til etteretning, men skjønner likevel ikke at det å vifte med et norsk flagg ikke er å vise vel så mye respekt. Kanskje bør de som ønsker å ha med sitt eget flagg tenke på det? Hvis de har med eget flagg nettopp for å vise deg og meg respekt, mener jeg.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 21:44   #446
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg har lest hele tråden, og den illustrerer utrolig godt hvorfor jeg som utlending aldri har likt 17. mai og allerhelst ville holdt meg langt unna denne feiringen. Jeg synes debattene som finner sted hvert år i forkant til 17 mai er så motbydelige at jeg rett og slett ikke ønsker å delta, og ikke har lært mine unger noen større entusiasme og innhold for dagen enn pølse, is og tivolibesøk.

"Nordmenn flest" kan si hva de vil, men denne dagen er langt ifra så uskyldig og søt og fredelig og fri som de vil ha det til.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 21:47   #447
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Jeg har lest hele tråden, og den illustrerer utrolig godt hvorfor jeg som utlending aldri har likt 17. mai og allerhelst ville holdt meg langt unna denne feiringen. Jeg synes debattene som finner sted hvert år i forkant til 17 mai er så motbydelige at jeg rett og slett ikke ønsker å delta, og ikke har lært mine unger noen større entusiasme og innhold for dagen enn pølse, is og tivolibesøk.

"Nordmenn flest" kan si hva de vil, men denne dagen er langt ifra så uskyldig og søt og fredelig og fri som de vil ha det til.

Kanskje du kan utdype det litt mer? Har det vært slike debatter som denne de siste 20 årene altså?

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 21:48   #448
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

For alle er ikke likhet målet. Heldigvis. Jeg liker bedre ideen om å samles med ulikhetene vi har, og akseptere og respektere dem. Å møte opp med et annet flagg trenger ikke å demonstrere "vi vil ikke være som dere", det kan like gjerne være et utrykk for respekt.

Er det? Hvis du visste at det ville skape halloi i Pakistan om du kom med et flagg med kors på nasjonaldagen (og forsåvidt alle andre dager i året, for den del), hva slags respekt er det? Jfr din logikk er det da respekt å vanære dem som mener at norsk flagg i Pakistan på Pakistans nasjonaldag er en utilgivelig synd ? Eller gjelder dette bare etniske nordmenn i Norge, som man ut fra foremningen om at disse har langt bedre forutsetninger til det, avkrever et visst dannelses og toleransenivå fra? Den som blir lei seg over at man går med ande flegg på 17.mai , har de da en langt mindre legitim rett til sin negative affeksjon enn folk i en strengt religiøs 3.verden? Jeg undrer.

Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 21:49   #449
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Selvfølgelig. Jeg tror som sagt til skilpadda at det er få som bærer et annet flagg av vond vilje.
Men det er da det blir litt misforstått hvis det er av respekt for den norske nasjonaldagen, da passer det norske flagget bedre.
Hvis de vil vise hvor de er fra, så er det noe annet igjen.

Gammel 15-05-09, 21:49   #450
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tar det til etteretning, men skjønner likevel ikke at det å vifte med et norsk flagg ikke er å vise vel så mye respekt.

Det er vel ingen motsetning i det?

Jeg skjønner for øvrig godt hva Lisa mener når hun sier at det er "lettere" for folk med brun hud å ha et amerikansk flagg eller FN-flagget på 17. mai. Mange av dem som slenger med leppa på 17. mai er ofte store tilhengere av USA, og FN-flagget er det ikke så lett å disse, egentlig. Disse menneskene reagerer på flagg fra Pakistan, Tyrkia, Somalia eller andre land med brune og/eller muslimske innbyggere, og de reagerer gjerne også hvis de samme menneskene har norske flagg. De må nemlig ikke komme her og ta seg til rette.

Gammel 15-05-09, 21:49   #451
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Kanskje du kan utdype det litt mer? Har det vært slike debatter som denne de siste 20 årene altså?

Det vet jeg ikke, jeg flyttet til Norge for ca. 10 år siden. Og da har i hvert fall denne debatten vært der allerede. Ikke nødvendigvis om flagg, men hvorvidt utenlandske bør få lov å bruke sine lands festdrakter, hvor vidt utlendinger bør få lov å gå i bunad, hvorvidt utlendinger bør få lov å delta i 17.mai tog når de ikke ønsker å pynte seg "som det hør og bør" osv.

Gammel 15-05-09, 21:57   #452
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Det vet jeg ikke, jeg flyttet til Norge for ca. 10 år siden. Og da har i hvert fall denne debatten vært der allerede. Ikke nødvendigvis om flagg, men hvorvidt utenlandske bør få lov å bruke sine lands festdrakter, hvor vidt utlendinger bør få lov å gå i bunad, hvorvidt utlendinger bør få lov å delta i 17.mai tog når de ikke ønsker å pynte seg "som det hør og bør" osv.

Ikke sant. 17. mai-komiteen i Drammen har bestemt at bunadstoget skal bli et folkedrakt-tog, og dere kan jo bare ta en titt på kommentarfeltet for å se hva slags grums som kommer til overflaten.

Drammen legger ned bunadstog

Gammel 15-05-09, 22:00   #453
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Dette var kanskje noe av kjernen i det, man gir uttrykk for at man ønsker at alle bruker det norske flagget på 17 mai, alle nasjonaliteter, men så tas det til inntekt for at man egentlig mener det motsatte, "kamuflert rasisme" lizzom.

Det er noe i det, ja.
Ikke minst må man stå til rette for alle som mener det samme, men av andre grunner.

Gammel 15-05-09, 22:01   #454
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Jeg synes en dag som skal symbolisere frihet, der man likevel må rettferdiggjøre seg for helt uskyldige handlinger, som f.eks. å bære et annet lands flagg eller gå i olabukse i 17.mai toget er ille.

Og jeg skriver rettferdiggjøre fordi en enkel foklaring som regel ikke holder. Det blir diskusjoner, debatter og sure miner.

Når det er sagt så er jeg hvitere i huden enn de fleste nordmenn, så jeg kan bare ane hvordan mennesker med en tydelig ikke-vestlig bakgrunn føler seg på denne dagen.

Gammel 15-05-09, 22:07   #455
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så vidt jeg kan se er det ingen som har beskyldt noen for å være rasister, det er heller dere som mener at kun det norske flagget er gangbart på 17. mai som oppfatter det sånn.

(Og kan gjerne nevne når vi først er inne på "hvem har mest førstehåndsinformasjon"-leken at jeg har opplevd svadakommentarer og nedlatende holdninger. Tross norsk statsborgerskap, og norsk etnisitet. Det var nok med litt mørkt hår, gitt. )

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 22:08   #456
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Drammen legger ned bunadstog

Han er enig med meg!:

Drammen er en by med stadig flere med annen bakgrunn, og dette er en dag for alle. I årene som kommer vil vi ha mange vanskelig debatter om det multikulturelle, debatter som det er viktig at vi tør å ta. Da er det viktig at vi har noen felles plattformer som dette, sier Kierulf.

Selv kommer han i dress.

– Jeg vil gjerne ha bunad, men da jeg så prisen fant jeg ut at jeg måtte spare først, sier Kierulf.
Vil ikke ha utenlandske flagg

Selv om lederen i 17. mai-komiteen ønsker utenlandske folkedrakter i toget, vil han ikke ha utenlandske flagg i toget.

– Jeg ser det som en selvfølge at de går med det relevante flagget, og det er det norske flagget, sier Kierulf.

Gammel 15-05-09, 22:09   #457
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Hvis man f.eks jobber og lever for jobben sin med vanskeligstilte, fremmedkulturelle ungdommer der man ofte får høre historer om rasisme og i tillegg har barn med mørkere hudfarge der man har svært negative erfaringer bak seg, så er det kanskje ikke rart man opplever samfunnet som mer rasistisk enn det nødvendigvis er overalt.

Det er ikke hva vi ser av rasisme som gjelder, Lykken. Vi som er hvite nordmenn. Det er de som er av annen hudfarge enn oss som må fortelle hvordan det faktisk er. At en svart mann forteller at han støtt møter rasisme i Norge er den som beskriver virkeligheten. Ikke vi som ikke personlig berøres av det. Jeg tror knapt jeg har sett rasisme en eneste gang. Men jeg kjenner jo folk som gjør det nesten hver dag. I Oslo. Det er jo det som er virkeligheten.

Sist redigert av Pepper Lemon : 15-05-09 kl 22:21.
Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 22:15   #458
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Han er enig med meg!:

At du er enig med en frp-politiker kom som en overraskelse.

Gammel 15-05-09, 22:16   #459
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Det er ikke hva vi ser av rasisme som gjelder, Lykken. Vi som er hvite nordmenn. Det er de som er av annen hudfarge enn oss som må fortelle hvordan det faktisk er. At en svart mann forteller at han støtt møter rasisme i Norge er den som beskriver virkeligheten. Ikke vi som ikke personlig berøres av det. Jeg tror knapt jeg har sett rasisme en eneste gang. Men jeg kjener jo folk som gjør det nesten hver dag. I Oslo. Det er jo det som er virkeligheten.

Og som vestlig innvandrer (kan man i det hele tatt si det? ) synes jeg fortsatt at det er svært krenkende at jeg blir spurt om hvorfor jeg bor i Norge hvis jeg ikke ønsker å delta på 17.mai feiringen, eller hvorfor dette ikke er en viktig dag for meg.

Let's face it, det blir feil uansett, for 17. mai ekstremistene: Er du utlending og ønsker å vifte med norsk flagg og gå i bunad er det feil, og stiller du i egen festdrakt eller vifter med et annet flagg er det også feil. Det er til og med feil å ikke feire. Det sier i grunn det meste om hva utlendinger burde gjøre- å flytte tilbake dit de kommer fra.

Gammel 15-05-09, 22:18   #460
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Monsoon:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:56.