Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Kan noen anbefale en krimbok som ikke er bestselger?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-05-09, 11:44   #21
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan noen anbefale en krimbok som ikke er bestselger?

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Mo Hayder sin "Tokyo" og "Fuglemannen" er bra synes jeg.

Opprinnelig lagt inn av Lottis, her.

Ian Rankins bøker er også veldig bra!

Førstebetjent Rebus er bare herlig!

Ellers vil jeg anbefale en islending, Anrnaldur Indriason og Boris Akunin (navnet er et pseudonym, husker ikke hva han virkelig heter, men tror han er fra Georgia).

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-09, 12:22   #22
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

"Mannen under trappen" av Marie Hermanson - mer en psykologisk thriller kanskje, selv om det er en krimbok, men fascinerende og annerledes, synes jeg!

http://www.dagsavisen.no/kultur/boker/article333980.ece

Sist redigert av Bomull : 19-05-09 kl 12:28.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-09, 12:24   #23
Molo
lakenskrekk

Molo sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Molo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vibecke Groth; En fredsmeglers død, Advokatene og Arvesynden.
Chelsea Cain; Ondskapens hjerte og Hjerterdame

Molo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 10:47   #24
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Muskat, her.

De kan jeg også anbefale! Og også "Kuren" av samme forfatter, den har samme hovedperson som "Fuglemannen".

Jeg er i gang med Kuren nå.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 18:48   #25
Muskat
Bør lage seg en tittel selv

Muskat sin avatar

Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Jeg er i gang med Kuren nå.

Åh, den er så spennende!
Jeg ser hun har skrevet i alle fall to bøker til om Caffery, Skin og Ritual, og så en annen som heter Pig Island. Ser ikke ut til at de er oversatt til norsk ennå dessverre, kanskje jeg rett og slett må bestille dem på engelsk, jeg trenger noe god ferielektyre snart.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 18:58   #26
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan varmt anbefale Dorothy Sayers sine bøker om yndlingsdetektiven over alle yndllingsdetektiver: Lord Peter Wimsey.

Ellers leser jeg en veldig bra en for tiden:The Suspicions of Mr. Whicher: or Murders at Road Hill House av Kate Summerscale. Veldig morsom og godt skrevet. (Kjøpte den på ARK)

Klassikeren Bleak House? Dickens.

Gammel 20-05-09, 20:01   #27
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har ingen nevnt Den hemmelige historien av Donna Tart?

Gammel 20-05-09, 21:14   #28
HSJ73
Henger i stroppen

HSJ73 sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Har ingen nevnt Den hemmelige historien av Donna Tart?

Skandale!

Gammel 20-05-09, 21:54   #29
Jålebeinet
med tunga på styret

Jålebeinet sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Du kan også prøve Jorun Thørring.

Eller Arne Dahl

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 22:29   #30
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Muskat, her.

Åh, den er så spennende!
Jeg ser hun har skrevet i alle fall to bøker til om Caffery, Skin og Ritual, og så en annen som heter Pig Island. Ser ikke ut til at de er oversatt til norsk ennå dessverre, kanskje jeg rett og slett må bestille dem på engelsk, jeg trenger noe god ferielektyre snart.

Pig Island imponerte ikke Skin og Ritual var bra, selv om jeg personlig foretrekker Fuglemannen og Kuren.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 22:35   #31
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Jeg liker også bøkene om Scarpetta, av Patricia Cornwell. Det kan godt være mange har lest disse, men jeg har akkurat oppdaget serien, og tror ikke de er veldig kjente her i Norge. De bøkene handler om en rettsmedisiner, og er i CSI-sjangeren. Bøkene er skrevet på nittitallet, og jeg vet ikke om alle er å finne på norsk (det er kanskje ikke nødvendig heller?). Den første er i hvert fall Post Mortem.

De er ganske kjente. Jeg har lest de fleste Scarpetta-bøkene, og det som er synd er at de er veldig ugjevne. Noen er veldig spennende, mens andre er utrolig dårlig skrevet.

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Patricia Cornwell er bra, men jeg er nesten mer glad i den andre "patologikrimforfatteren" Kathy Reichs. Aner ikke om hun er oversatt.

TV-serien Bones er faktisk basert på hennes bøker om Dr. Brennan. Bøkene er veldig mye bedre enn den skrekkelige serien. Mange av bøkene hennes er oversatt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 22:57   #32
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

De er ganske kjente. Jeg har lest de fleste Scarpetta-bøkene, og det som er synd er at de er veldig ugjevne. Noen er veldig spennende, mens andre er utrolig dårlig skrevet.

Men ikke sant det er veldig gøy å lese når hun beveger seg rundt i South Carolina og deromkring?

Kathy Reichs har jeg ikke orket å begynne på på grunn av Bones. Men de er bedre enn det altså?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 23:01   #33
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men ikke sant det er veldig gøy å lese når hun beveger seg rundt i South Carolina og deromkring?

Jo veldig! Jeg var hekta på Scarpetta en periode, men etter å ha lest veldig mange på rappen ble de for like.

Kathy Reichs har jeg ikke orket å begynne på på grunn av Bones. Men de er bedre enn det altså?

Bøkene er mye bedre. Brennan er eldre, bor i Canada og har en tenåringsdatter, så vidt jeg husker.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 23:03   #34
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jo veldig! Jeg var hekta på Scarpetta en periode, men etter å ha lest veldig mange på rappen ble de for like.

Jeg hører de på lydbok, og bøkene blir lest av en dame med kul sørstatsaksent. Jeg er ferdig med nr 6, og er absolutt hektet.

Jeg får gi Kathy Reichs en sjanse da, siden du går god for henne.

Gammel 20-05-09, 23:14   #35
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Simon Beckett. Tror ikke han er så veldig kjent, men skriver bra bøker.

Gammel 20-05-09, 23:38   #36
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hører de på lydbok, og bøkene blir lest av en dame med kul sørstatsaksent. Jeg er ferdig med nr 6, og er absolutt hektet.

Jeg får gi Kathy Reichs en sjanse da, siden du går god for henne.

På engelsk da regner jeg med... Kanskje jeg skulle teste ut det.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 23:54   #37
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

På engelsk da regner jeg med... Kanskje jeg skulle teste ut det.

På engelsk ja. Jeg antar sørstatsaksent på norsk ville vært utrolig irriterende.

Gammel 20-05-09, 23:55   #38
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Noe av Denise Mina.

Ine er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:12.