Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Begrenset profil FB

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-05-09, 10:57   #1
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Begrenset profil FB

Dette har vært oppe før, men jeg lurer igrunnen fortsatt.

Hva ER dette med "begrenset profil" på FB? Kan noen fortelle meg hvilken glede de har av "venner" som man bare får se den begrensede profilen til?

Da er jo hele veggen borte! Og hva er DA poenget?

Jeg stusset veldig da en gammel venninne la meg til på eget initiativ - for så å oppdage at det hun hadde å tilby meg var en "veggløs" profilside, hvor jeg kunne, ja.., se på profilbildet hennes? And that's it, liksom?

Hva slags glede skal vi ha av denne høyst begrensede muligheten for kontakt, da? Jeg kan jo med jevne mellomrom klikke meg inn på profilen hennes og se på..., ja profilbildet hennes...? Og hvilke grupper hun er med i? Og dett var vel dett.

Please explain, dere som driver med begrensede profiler & slikt!

Gammel 22-05-09, 10:59   #2
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Begrenset profil FB

Jeg har mange elever på FB og er ikke interessert i at de skal se verken veggen min eller bilder av meg. Jeg har de derfor på en egen liste.
"Gleden" til fjortisene er å ha mange FB-venner og jeg tror de takler det helt fint at de ikke kan lese alt om meg. Jeg har i alle fall aldri fått noen spørsmål om saken.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-09, 11:06   #3
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Noen ønsker heller å begrense informasjonen de legger ut, enn å si nei til venneinvitasjoner. Det er høfligere. Noen har jo ikke bilder ute eller så mye informasjon, så at du ser lite behøver jo ikke å bety at det finnes så mye mer der.

Noen deler noe, men ikke alt. Noen begrenser seg totalt.

Jeg har noen som får se en del bilder og en del informasjon, mens mine nærmeste får se alt. Jeg har f.eks. en del studiebilder ute, som ikke alle trenger å se.

Jeg har også slettet bort alle "venner" jeg ikke har eller har hatt et reelt forhold til, på en eller annen måte.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-09, 11:17   #4
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

"Gleden" til fjortisene er å ha mange FB-venner og jeg tror de takler det helt fint at de ikke kan lese alt om meg. Jeg har i alle fall aldri fått noen spørsmål om saken.

Ja, fjortisenes glede over listefyll skjønner jeg.

Tenkte mer på andre voksne mennesker man har et vennskapelig forhold til.

Gammel 22-05-09, 11:28   #5
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

er ikke alle "vennene" mine på fb som jeg føler meg VENNER med og som jeg vil skal se alle bildene mine og ungene mine og alt hva jeg foretar meg.. men likevel greit å ha de som "venner" for gamle dagers skyld.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-09, 11:34   #6
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har mange elever på FB og er ikke interessert i at de skal se verken veggen min eller bilder av meg. Jeg har de derfor på en egen liste.

Signerer. (Jada, jeg vet at man ikke bør gjøre det, men det var jo dette jeg hadde tenkt å skrive. )

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-09, 11:37   #7
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

er ikke alle "vennene" mine på fb som jeg føler meg VENNER med og som jeg vil skal se alle bildene mine og ungene mine og alt hva jeg foretar meg.. men likevel greit å ha de som "venner" for gamle dagers skyld.

Men...hva er poenget da?

Jeg vil mye heller at noen avviser en venneforespørsel enn at jeg blir tilbudt en begrenset profil. Å se på profilbildet deres kan jeg gjøre uten å være på vennelista også , så what's the difference?

Gammel 22-05-09, 11:42   #8
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

.. hvordan sorterer man egentlig dette? Tenker mest på bilder..
Jeg har lagt ut endel bilder av gutta mine på FB da jeg har funnet mange "gamle venner" fra før jeg fikk barn og og ser stadig fler og fler fra jobben min ramler innom siden mine , men vet ikke helt om jeg liker at alle på jobben ser dette jeg legger ut..

Kan jeg lage egne grupper (flere) og begrense en av disse gruppene til å ikke se bildene mine?? Det står av og til "dele" eller noe sånt når jeg legger ut et nytt bilde?? Er det der man velger (om man har laget grupper...??)

Gammel 22-05-09, 11:44   #9
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Dette med å begrense tilgangen til bilder skjønner jeg godt man kan ha behov for hvis man legger ut mye.

Det er helst den veggløse profilsiden jeg tenker på.

Gammel 22-05-09, 11:47   #10
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke noen begrensninger på de som er vennene mine. Jeg vet ikke hvordan jeg gjør det og gidder ikke finne det ut. Men jeg legger uansett ut veldig lite. Det er vel 3-4 bilder av meg der.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-09, 11:49   #11
007
© All rights reserved

007 sin avatar

007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har noen "venner" som kun ser profilsiden min, info om meg og ett (av mange) fotoalbum. Jeg er ikke interessert i at disse "vennene" skal lese på veggen min (der det ofte kan stå personlige greier), men de kan godt få lese hvor jeg har gått på skole, hvor jeg jobber og se (utvalgte) bilder av livet mitt. Disse "vennene" er stort sett mennesker fra fortiden, som jeg ikke avviser i livet mitt, men som ikke slipper inn i mitt private rom.

Gammel 22-05-09, 11:50   #12
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Dette med å begrense tilgangen til bilder skjønner jeg godt man kan ha behov for hvis man legger ut mye.

Det er helst den veggløse profilsiden jeg tenker på.

Disse ønsker å lese om andre, men ikke dele selv.

Gammel 22-05-09, 11:53   #13
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Jeg har noen "venner" som kun ser profilsiden min, info om meg og ett (av mange) fotoalbum. Jeg er ikke interessert i at disse "vennene" skal lese på veggen min (der det ofte kan stå personlige greier), men de kan godt få lese hvor jeg har gått på skole, hvor jeg jobber og se (utvalgte) bilder av livet mitt. Disse "vennene" er stort sett mennesker fra fortiden, som jeg ikke avviser i livet mitt, men som ikke slipper inn i mitt private rom.

Mange tenker nok som deg her. Men jeg oppfatter å bli tilbudt en begrenset profil, uten tilgang til å kommunisere på veggen, som en grundig avvisning.

Hva SKAL jeg med et smilende profilbilde og informasjon om skolegangen, liksom? Hele poenget med FB for min del er jo kommunikasjonen som foregår. Hyggelige hilsener på veggen, kommentarer til koblinger og andres bilder - uten det er det jo fullstendig poengløst.

Gammel 22-05-09, 11:59   #14
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Hva SKAL jeg med et smilende profilbilde og informasjon om skolegangen, liksom? Hele poenget med FB for min del er jo kommunikasjonen som foregår. Hyggelige hilsener på veggen, kommentarer til koblinger og andres bilder - uten det er det jo fullstendig poengløst.

Man kan da kommunisere likevel? Chatte og skrive meldinger?

Gammel 22-05-09, 12:03   #15
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Man kan da kommunisere likevel? Chatte og skrive meldinger?

Ja, men blir det til at man gjør det?

Det jeg synes er genialt med FB er jo nettopp at ved at man ser hva andre holder på med (tester de tar, bilder og koblinger de legger ut, samtaler på veggen) så har man jo så uendelig mye mer å snakke om enn "Hei! Lenge siden sist! Hvordan går det? Jo, takk, bare bra.") som det ellers blir til når man møter gamle kjente.

Jeg har igrunnen mest moro med egne og andres kommentarer til koblinger, tester, statusfelt, bilder og slikt - og der står man jo helt utenfor som en "begrenset" venn.

Gammel 22-05-09, 12:07   #16
Dronningen
Pauset

Standard

Det jeg synes er genialt med FB er jo nettopp at ved at man ser hva andre holder på med (tester de tar, bilder og koblinger de legger ut, samtaler på veggen) så har man jo så uendelig mye mer å snakke om enn "Hei! Lenge siden sist! Hvordan går det? Jo, takk, bare bra.") som det ellers blir til når man møter gamle kjente.

Jeg har igrunnen mest moro med egne og andres kommentarer til koblinger, tester, statusfelt, bilder og slikt - og der står man jo helt utenfor som en "begrenset" venn.

Jada, jeg er helt enig med deg. Jeg bruker FB hver dag, og liker alle de mulighetene det gir. At man kan følge med på ting og dele hverdagen med hverandre. verden ble med et mye mye mindre.

At noen velger å ikke dele informasjon og stenger for kontakt må da bli deres tap. Noen er kanskje ikke interessert i nettlivet.
Jeg ville vel da valgt å begrense informasjon tilbake igjen jeg, "hvis det skal være på den måten"..

Noen er rett og slett bare ikke på nett. :slå i glasset med skjeia:

Gammel 22-05-09, 12:11   #17
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Zoë: Er det virkelig alle venner du ønsker at skal se hva du legger ut på siden din? Jeg har i alle fall en del på listen min som jeg egentlig ikke ønsker å ha så mye kontakt med. Jeg er heller ikke komfortabel med at de skal se feriebildene mine, eller en del av statusoppdateringene. Det er mulig jeg burde ha avvist dem, men jeg har altså løst problemet ved å ha begrenset profil. Derimot har alle (bortsett fra elever) tilgang til veggen min. Jeg tenker som deg at det blir dumt å bare la "vennene" se bildet og info. Jeg passer heller på at veggen blir minst mulig "privat." (Viktige beskjeder blir sendt som melding f.eks.)

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-09, 13:34   #18
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Men...hva er poenget da?

Jeg vil mye heller at noen avviser en venneforespørsel enn at jeg blir tilbudt en begrenset profil. Å se på profilbildet deres kan jeg gjøre uten å være på vennelista også , så what's the difference?

fordi det kan jo hende man vil ta kontakt ang noe spesielt en dag.. og da er det lett å bare sende en mld til en du har på vennelisten enn å måtte søke opp personen osv.
Mitt bilde er forresten skjult for de som ikke er mine venner..

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-09, 13:44   #19
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

For min del er det en høflighetsgreie. Når fetteren jeg ikke har sett siden jeg var ti og virkelig ikke kjenner eller tanta jeg egentlig ikke liker ønsker å legge meg til på vennelista, så gjerne for meg - men jeg gidder ikke nødvendigvis gi dem full tilgang til alt av slarv og fjas som foregår på wallen.

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-09, 14:03   #20
Tammen
Fjott

Tammen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har begrenset profil for tanter, onkler osv. Men de får se veggen, bare ikke enkelte album.
Jeg har også ei veninne som synes veggen er slitsom, og har kuttet den helt ut på siden sin. Hun vil heller ha private meldinger, og synes det er bedre og mer personlig. Det kan jeg jo forsåvidt forstå. Kanskje det er slik med din venninne også?

Nå ser jeg at min venninne har vegg, men vi får ikke lov til å skrive på den.

Cave ab homine unius libri
Ride si sapis ...
Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:03.