Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Æresdrap på norsk

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-05-09, 10:09   #221
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Æresdrap på norsk

Og det er ikke SANT at dette ble brakt til vår verden fra et annet sted. For det har foregått i årevis. Alltid.

Gammel 26-05-09, 10:27   #222
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Det som argumenteres her er vel at det er store likhetstrekk mellom partnerdrap i alle kulturer.

Nemlig. Og selv om det er forskjellig grad av akseptanse for partnerdrap i forskjellige samfunn, så har ikke de etnisk norske mennene som gjør dette, det spøtt bedre eller mer høyverdige motiver enn de som gjør partnerdrap/æresdrap i andre kulturer.

Og det er det som er poenget når man ønsker å påpeke likhetene. Når æresdrap blir omtalt så blir det omtalt helt riktig i media, det blir omtalt som en avskyelig handling som det ikke finnes noen unnskyldning for. Når det gjelder partnerdrap gjort av etnisk norske menn så er ordlyden ganske mye mer unnskyldende, selv om samfunnet som sådan har en offisiell holdning på at dette ikke er akseptabelt.

Og jeg kan for pokker ikke fatte hvorfor det skal være sånn at når en kurdisk kvinne blir drept av eksen sin så er all sympati for henne uansett hva hun har gjort og om hun har vært "vanskelig". Jeg synes det er helt riktig at det skal være sånn, ikke misforstå meg på det. Men når en norsk kvinne blir drept så lar man naboer komme til i media for å fortelle at hun har vært slem og har gjort sin drapsmann til offer. Jeg, som norsk kvinne er rasende over at dersom mannen min og jeg kommer i en konflikt og han klikker og tar livet av meg så skal jeg få skyld for det. Og jeg er rasende over at han i så fall skulle bli noe som helst offer.

Og jeg kan heller ikke fatte og begripe disse bitre og sure mennene man ser skriver på nettet kan la seg bli så kvinnefiendtlige og inkonsekvente at når man påpeker denne urettferdigheten så blir man jammen meg anklaget for å forsvare æresdrap.

Gammel 26-05-09, 10:32   #223
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man SPØR ikke engang om den kurdiske damen har vært vanskelig. Det oppfattes (helt korrekt) som fullstendig irrelevant. Men for norske damer er det åpenbart en riktig så viktig poeng.

Gammel 26-05-09, 10:34   #224
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Man SPØR ikke engang om den kurdiske damen har vært vanskelig. Det oppfattes (helt korrekt) som fullstendig irrelevant. Men for norske damer er det åpenbart en riktig så viktig poeng.

Nettopp. Og om man som mann ikke kan skjønne hvor ufattelig provoserende dette er for norske kvinner så mangler man noe helt vesentlig under topplokket.

Gammel 26-05-09, 15:30   #225
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Og her er "hypotesen":

Språket gjør det litt vrient å skjønne hva du egentlig prøver å si. Ta for eksempel den siste setningen, jeg tror ikke engang jeg skal forsøke å analysere grammatikken i den.

Menmen.

Du ser altså ut til å mene at hvis man sier at hvite menn gjør noe som ligner noe svarte menn gjør, så er det å "ta et negativt stigma vekk fra det". Med andre ord: Hvite menn gjør ikke noe galt?

Det vi faktisk sier, er at hvite menn også gjør noe galt.

Du skal få slippe å komme inn på grammatikk, kjære deg. Så lenge du skjønner hva som står og alt det der

Det jeg sier er at begge deler er uakseptabelt, men at det ene har en stor grad av kulturell aksept/forståelse i de miljøer drapene skjer. Spiller ingen rolle med farge på huden. Det er kultur og religion som er viktig her. Om Læstadianerne i Finnmark var like tallrike og geografisk spredd i Europa som eksepelvis kurdiske grupper som aksepterer drap av "forfalne" kvinner. Om de så hadde samme moral mtp drap av "forfalne" og krav om at mannlige familemedlemmer har pilkt til å gjenopprette æren ved å drepe kvinnen, ja å hadde det vært samme sak.

Jeg tror vel at vi er mer enige enn det kommer frem her. Alle drap er dypt tragiske. Men jeg skjønner ikke det store ønsket om å gjøre det til samme sak. Forskjellen mellom æresdrap som kulturell institusjon og partnerdrap som enkeltstående tragedier er ganske stor.

Jeg tror kanskje man er inne på kjernen ved det når en over her skriver at man synes det er provoserende at ikke etnisk norske kvinners oppførsel i større grad blir dratt frem som en unnskyldning for drapet på linje med nabolaget på Nesøya. Jeg tror ikke man vil komme særlig langt med å skaffe minoritetskvinner de samme rettigheter som sine medsøstre dersom man skal starte i den enden.

Mitt standpunkt er at alle kvinner som lever i frykt for voldelige familiemedlemmer må tas på alvor, og ingen handling legitimerer vold eller drap. Så må man forsøke å komme uvesenet til livs. Og der tror jeg man dessverre gjør seg en bjørnetjeneste dersom man ser helt vekk fra den religiøse/kulturelle konteksten drapet skjer i. Selv om man aldri så gjerne skulle ønske man slapp.

Sist redigert av Brutus_ : 26-05-09 kl 15:39.
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 15:36   #226
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Jeg tror kanskje man er inne på kjernen ved det når en over her skriver at man synes det er provoserende at ikke etnisk norske kvinners oppførsel i større grad blir dratt frem som en unnskyldning for drapet på linje med nabolaget på Nesøya.

Jeg tror du må jobbe litt med orddelingsfeilene og setningsoppbygningen, gitt. Også er det nok det motsatte som er provoserende, hvertfall for oss. Med deg er det vel heller tvilsomt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 15:40   #227
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Jeg tror kanskje man er inne på kjernen ved det når en over her skriver at man synes det er provoserende at ikke etnisk norske kvinners oppførsel i større grad blir dratt frem som en unnskyldning for drapet på linje med nabolaget på Nesøya.

Nei, som det ble presisert, for din skyld faktisk, så er det ikke provoserende at ikke-etniske kvinners oppførsel ikke blir dratt frem. Det ble faktisk presisert at det var helt korrekt at det var irrelevant.

Det som er provoserende er at norske kvinners oppførsel blir dratt frem og til dels brukt som forståelse for at en blir drept.

Gammel 26-05-09, 15:41   #228
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Nei, som det ble presisert, for din skyld faktisk, så er det ikke provoserende at ikke-etniske kvinners oppførsel ikke blir dratt frem. Det ble faktisk presisert at det var helt korrekt at det var irrelevant.

Det som er provoserende er at norske kvinners oppførsel blir dratt frem og til dels brukt som forståelse for at en blir drept.

Det skjønner jeg godt, og det er jeg enig i.

Gammel 26-05-09, 15:42   #229
Slettet bruker
Passiv

Standard

Du skal få slippe å komme inn på grammatikk, kjære deg. Så lenge du skjønner hva som står og alt det der

Det jeg sier er at begge deler er uakseptabelt, men at det ene har en stor grad av kulturell aksept/forståelse i de miljøer drapene skjer. Spiller ingen rolle med farge på huden. Det er kultur og religion som er viktig her. Om Læstadianerne i Finnmark var like tallrike og geografisk spredd i Europa som eksepelvis kurdiske grupper som aksepterer drap av "forfalne" kvinner. Om de så hadde samme moral mtp drap av "forfalne" og krav om at mannlige familemedlemmer har pilkt til å gjenopprette æren ved å drepe kvinnen, ja å hadde det vært samme sak.

Jeg tror vel at vi er mer enige enn det kommer frem her. Alle drap er dypt tragiske. Men jeg skjønner ikke det store ønsket om å gjøre det til samme sak. Forskjellen mellom æresdrap som kulturell institusjon og partnerdrap som enkeltstående tragedier er ganske stor.

Jeg tror kanskje man er inne på kjernen ved det når en over her skriver at man synes det er provoserende at ikke etnisk norske kvinners oppførsel i større grad blir dratt frem som en unnskyldning for drapet på linje med nabolaget på Nesøya. Jeg tror ikke man vil komme særlig langt med å skaffe minoritetskvinner de samme rettigheter som sine medsøstre dersom man skal starte i den enden.

Mitt standpunkt er at alle kvinner som lever i frykt for voldelige familiemedlemmer må tas på alvor, og ingen handling legitimerer vold eller drap. Så må man forsøke å komme uvesenet til livs. Og der tror jeg man dessverre gjør seg en bjørnetjeneste dersom man ser helt vekk fra den religiøse/kulturelle konteksten drapet skjer i. Selv om man aldri så gjerne skulle ønske man slapp.

Er du lost i space eller har du bare tungt for det eller har du nok en gang skrevet et innlegg hvor det du skriver ikke er det du mener?

Vi er altså ikke forbannet fordi det ikke enda oftere kommer frem at man sympatiserer med en drapsmann og legges skyld på offeret. Det er helt, akkurat, nøyaktig 180 grader feil.

Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 15:45   #230
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg tror du må jobbe litt med orddelingsfeilene og setningsoppbygningen, gitt.

Tar gjerne en leksjon

Gammel 26-05-09, 15:50   #231
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Er du lost i space eller har du bare tungt for det eller har du nok en gang skrevet et innlegg hvor det du skriver ikke er det du mener?

Vi er altså ikke forbannet fordi det ikke enda oftere kommer frem at man sympatiserer med en drapsmann og legges skyld på offeret. Det er helt, akkurat, nøyaktig 180 grader feil.

ikke-etnisk-norske kvinner. Skulle det stå. Rotete betegnelse. Vanskelig å finne et spiselig samlebegrep, noen som har forslag på et bedre ett?

Gammel 26-05-09, 15:51   #232
Slettet bruker
Passiv

Standard

ikke-etnisk-norske kvinner. Skulle det stå. Vanskelig å finne et spiselig samlebegrep.

Dette var forøvrig et godt nok svar. Det er fint der ute i verdensrommet eller?

Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 15:58   #233
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Meg til venstre der :

Gammel 27-05-09, 13:49   #234
nam
Ser flere sider enn..

nam sin avatar

nam er litt kulnam er litt kulnam er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det er vel på høy tid at denne debatten blir reist. Selv om det sikkert er lite sannsynlig at det kommer noe positivt ut av det. Med holdninger som ble fremvist av nabomannen til de drepte kvinnene her om dagen, og han er neppe alene, så er det nok en god vei å gå før man ser dette for hva det er; regelrette henrettelser.

http://www.abcnyheter.no/node/88711

Dette synes jeg er tåpelig og fullstendig feil fremstilt.

Er casen her en mann som dreper for å gjenopprette sin families ære? Eller bare sin egen ære??? Er det slik at han nå har fått gjenopprettet æren og respekt fra sitt miljø, siden han drepte dem???

Om ikke så blir dette å gi problemet en overskrift som fullstendig ikke anngår saken.

nam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 13:55   #235
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av nam, her.

Dette synes jeg er tåpelig og fullstendig feil fremstilt.

Er casen her en mann som dreper for å gjenopprette sin families ære? Eller bare sin egen ære??? Er det slik at han nå har fått gjenopprettet æren og respekt fra sitt miljø, siden han drepte dem???

Om ikke så blir dette å gi problemet en overskrift som fullstendig ikke anngår saken.

Det er vel akkurat det som er blitt debattert på over 5 sider, hvorvidt det er likheter eller ei mellom partnerdrap utført av etnisk norske menn og æresdrap utført av ikke-etniske menn.

Eller for å ordlegge meg mer på samme nivå, for å fremme kommunikasjon:

Denne tråden er 5 sider, har du ikke lest den???

Gammel 27-05-09, 14:01   #236
nam
Ser flere sider enn..

nam sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det er vel akkurat det som er blitt debattert på over 5 sider, hvorvidt det er likheter eller ei mellom partnerdrap utført av etnisk norske menn og æresdrap utført av ikke-etniske menn.

Eller for å ordlegge meg mer på samme nivå, for å fremme kommunikasjon:

Denne tråden er 5 sider, har du ikke lest den???

Nei, noen ganger må jeg skrive svar til hva hovedinnlegget er. Istedenfor å ta hensyn til 70 andre vinklinger på tråden.

Gammel 27-05-09, 14:05   #237
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og noen ganger må man visst være passiv-agressiv ved å grønnprikke uenigheter med smilefjes til. Men for all del, du kan få en rød tilbake, så kanskje du lærer.

Gammel 27-05-09, 14:24   #238
nam
Ser flere sider enn..

nam sin avatar

Standard

Og noen ganger må man visst være passiv-agressiv ved å grønnprikke uenigheter med smilefjes til. Men for all del, du kan få en rød tilbake, så kanskje du lærer.

Nek.
Det var ingen passiv aggressivitet i prikken du fikk.

Prikken du fikk:

Sitat:

No offence, men dette blir bare så heeeelt feil betegnelse for hva som skjer.

Gammel 27-05-09, 14:25   #239
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Right.

Gammel 27-05-09, 14:40   #240
nam
Ser flere sider enn..

nam sin avatar

Standard

Right.

Ja, det formelig lyser jo passiv aggressivitet av setningen.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:21.