Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Æresdrap på norsk

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-05-09, 15:30   #19
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Æresdrap på norsk

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Og her er "hypotesen":

Språket gjør det litt vrient å skjønne hva du egentlig prøver å si. Ta for eksempel den siste setningen, jeg tror ikke engang jeg skal forsøke å analysere grammatikken i den.

Menmen.

Du ser altså ut til å mene at hvis man sier at hvite menn gjør noe som ligner noe svarte menn gjør, så er det å "ta et negativt stigma vekk fra det". Med andre ord: Hvite menn gjør ikke noe galt?

Det vi faktisk sier, er at hvite menn også gjør noe galt.

Du skal få slippe å komme inn på grammatikk, kjære deg. Så lenge du skjønner hva som står og alt det der

Det jeg sier er at begge deler er uakseptabelt, men at det ene har en stor grad av kulturell aksept/forståelse i de miljøer drapene skjer. Spiller ingen rolle med farge på huden. Det er kultur og religion som er viktig her. Om Læstadianerne i Finnmark var like tallrike og geografisk spredd i Europa som eksepelvis kurdiske grupper som aksepterer drap av "forfalne" kvinner. Om de så hadde samme moral mtp drap av "forfalne" og krav om at mannlige familemedlemmer har pilkt til å gjenopprette æren ved å drepe kvinnen, ja å hadde det vært samme sak.

Jeg tror vel at vi er mer enige enn det kommer frem her. Alle drap er dypt tragiske. Men jeg skjønner ikke det store ønsket om å gjøre det til samme sak. Forskjellen mellom æresdrap som kulturell institusjon og partnerdrap som enkeltstående tragedier er ganske stor.

Jeg tror kanskje man er inne på kjernen ved det når en over her skriver at man synes det er provoserende at ikke etnisk norske kvinners oppførsel i større grad blir dratt frem som en unnskyldning for drapet på linje med nabolaget på Nesøya. Jeg tror ikke man vil komme særlig langt med å skaffe minoritetskvinner de samme rettigheter som sine medsøstre dersom man skal starte i den enden.

Mitt standpunkt er at alle kvinner som lever i frykt for voldelige familiemedlemmer må tas på alvor, og ingen handling legitimerer vold eller drap. Så må man forsøke å komme uvesenet til livs. Og der tror jeg man dessverre gjør seg en bjørnetjeneste dersom man ser helt vekk fra den religiøse/kulturelle konteksten drapet skjer i. Selv om man aldri så gjerne skulle ønske man slapp.

Sist redigert av Brutus_ : 26-05-09 kl 15:39.
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:43.