Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Aktiv dødshjelp og abort

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-05-09, 21:46   #21
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv dødshjelp og abort

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg ser tydelige likhetstrekk, og jeg ser også det merksnodige i å kjempe for at en menneske på 80 med store smerter skal få leve en uke til, samtidig som man kan innestå for å avslutte et liv som kunne ha vart mye lengre.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-09, 22:26   #22
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Flisespikking: Det er ikke fri abort i dagens Norge, i all den grad det er satt en grense på 12 uker for å kunne bestemme selv om man vil ta abort eller ikke.

Gammel 30-05-09, 22:30   #23
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har alltid vært for både selvbestemt abort og aktiv/passiv dødshjelp.

Men med alderen så har jeg blitt mindre sikker. Jeg synes ikke det finnes noe godt alternativ til selvbestemt abort. Men jeg skulle virkelig ønske at flere tenkte på at graviditet kan være en konsekvens av å ha ubeskyttet sex.

Hvis jeg en dag ligger der med store smerter og ingen fremtidsutsikter til å få det bedre, så håper jeg inderlig at jeg selv kan få ta beslutningen om at nok er nok.

Sist redigert av Tjorven : 30-05-09 kl 22:33. Årsak: OBS. Forholdsvis betydelig skrivefeil :rødme:
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-09, 22:32   #24
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Men jeg skulle virkelig ønske at flere tenkte på at graviditet kan være en konsekvens av å ha beskyttet sex.

Tenker på det hver gang jeg pøker, altså.

Gammel 30-05-09, 22:33   #25
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har rettet det opp nå. Jeg skriver med en hånd for tiden, så jeg håper at jeg er unnskyldt?

Gammel 30-05-09, 22:36   #26
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det er jo et poeng, Tjorven. Graviditet KAN være et resultat av også beskyttet sex. Jeg syns enhver som velger å både dyppe staken og motta den bør tenke over at det ER en teoretisk mulighet for å bli gravid og om man absolutt, absolutt ikke kan innbille seg å bli gravid, så bør man kanskje vurdere å være ekstra forsiktig.

Gammel 30-05-09, 22:42   #27
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Syns ikke abort og aktiv dødshjelp egentlig har noe med hverandre å gjøre.

Jeg er for fri abort. Med dagens grense. Muligens uansett. Det kan jeg debattere i en annen tråd.

Aktiv dødshjelp vet jeg ikke hva jeg mener om. Var for. Men etter å ha snakket med reflekterte mennesker som er mot, kan jeg ikke si jeg er for lenger. For meg handler det om signaleffekten, hva den medfører.

Og der er det en fellesnevner med abort; signaleffekten og ressursbruk i forkant.

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-09, 22:51   #28
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Hvis jeg en dag ligger der med store smerter og ingen fremtidsutsikter til å få det bedre, så håper jeg inderlig at jeg selv kan få ta beslutningen om at nok er nok.

Og jeg, derimot, håper jeg kan få god behandling og optimal smertelindring.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-09, 22:55   #29
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Og jeg, derimot, håper jeg kan få god behandling og optimal smertelindring.

Men hvis det ikke er et alternativ, så vil jeg få velge å dø.

Jeg har sittet ved dødssenga til min bestemor og sett at hun hadde det helt forferdelig. Selv om jeg var uendelig glad i henne var det en lettelse da hun fikk dø og slippe mer lidelse.

Gammel 30-05-09, 22:57   #30
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det går vel av og til (ofte?) en grense for hvor mye smertestillende de kan gi, og mange ligger jo i enorme smerter.

Gammel 31-05-09, 00:09   #31
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er en av de som er imot abort, men for fri abort på grunn av de følgene et abortforbud vil føre med seg. Jeg synes abortgrensene er kunstige, i hvertfall uke 12. At det går en absolutt grense på uke 22 er lettere å forstå da det sammenfaller med det tidspunktet man idag kan behandle et barn som blir født.

Når det gjelder dødshjelp er jeg selvfølgelig tilhenger av at man skal satse på optimal smertelindring for pasienter, og jeg ser absolutt at det er vanskelig å håndtere en lovgivning rundt aktiv dødshjelp på en god måte. Det vil alltid være mennesker som blir satt under press, eller føler de burde dø istedenfor å belaste samfunnet etc. Likevel skulle jeg ønske at jeg fikk lov til å dø hvis alternativet var å leve med uutholdelige smerter. Vi greier jo ikke i dag å lindre alle typer smerter.

Jeg ser ikke noen motsetning mellom å ha respekt for livet og å satse alt på de som lever samtidig som man kan få lov til å velge å dø raskt og smertefritt istedenfor langsomt og pinefullt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:50.