Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Røyker dere i folkemengder?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-05-09, 14:26   #1
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Røyker dere i folkemengder?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Mener du seriøst, rine, at det er OK at gamle og dødssyke pasienter får fritak fra røykeloven? At disse skal få lov å røyke på sykehus og sykehjem, mens en som er like avhengig, men som "bare" har brukket ankelen ikke skal få lov? Hvor gammel og hvor dødssyk må man være?

Jeg synes det er helt hårreisende tankegang, helt ufattelig at denne giftsaken skal få ha så mye makt.

Nå er ikke dette en sak jeg har tenkt lenge og nøye på; ikke røyker jeg, ikke er jeg gammel eller dødssyk, ei heller jobber jeg på sykehus. Likevel tenker jeg at det må være mulig å vise litt medmenneskelighet? Røyken er jo en sosial ting og har mye å si for psyken til den enkelte. Å frata et dødssykt menneske den eneste gleden (og vennen?) han har, synes jeg er grusomt. Røykelov, eller ikke røykelov. Det må vel gå an å omgå denne ved å lage røykerom på sykehusene?
Jeg synes det er mer irriterende at friske røykere skal få kose seg i sola på uterestaurantene f.eks, mens mitt alternativ er å sitte inne, eller å bli fullstendig røyklagt.
Jeg har også fått mang en konsertopplevelse på Koengen ødelagt av folk som "damper" meg i nakken under hele konserten.

Sist redigert av rine : 31-05-09 kl 14:47.
rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-09, 14:38   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Å frata et døende, dødssykt menneske den eneste gleden (og vennen?) han har, synes jeg er grusomt. Røykelov, eller ikke røykelov. Det må vel gå an å omgå denne ved å lage røykerom på sykehusene?

Ja, en terminal pasient er helt sikkert oppegående nok til å vandre avgårde til røykerom.

Gammel 31-05-09, 14:46   #3
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Ja, en terminal pasient er helt sikkert oppegående nok til å vandre avgårde til røykerom.

Da får de ha et røyke/pasientrom for de som er for syke til å gå til røykerommet. Dette rommet blir jo godt innrøykt, men det må da være mulig med lukkede dører og god lufting?

Forresten: Sist jeg var på sykehus, hadde de da virkelig senger med hjul og portører. Man slipper sikkert å "vandre" så mye. Også

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-09, 14:52   #4
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Forresten: Sist jeg var på sykehus, hadde de da virkelig senger med hjul og portører. Man slipper sikkert å "vandre" så mye. Også

Mener du virkelig at sykehysets skrantne budsjetter skal gå til portører for røykere?

Gammel 31-05-09, 14:59   #5
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Et sykehjem skal faktisk være pasientens HJEM, derfor lar de pasienter røyke på rommet en del steder. Det synes jeg er helt ok. Men akkurat som med hjemmesykepleien bør det være lov å velge vekk de "brukerene".

Jeg har hatt en pårørende som røkte på sykehus og sykehjem. Det ble ikke veldig tilrettelagt for røyking. Vi måtte selv hjelpe henne. På sykehjemmet var det en (av flere)terasser som ble brukt, men opplevde at de glemte moderen der ute, så hun satt i over en time uten at alarmen slo inn.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-09, 14:53   #6
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vært borti én gang at en pasient har fått røyke på rommet sitt. Det var et enerom og pasienten var bundet til senga, det var ikke mulig å få pas trillet ut i rullestol eller noe sånt. Pas var også innlagt i månedsvis og det var egentlig ingen utsikt til bedring. Denne pasienten fikk lov til å røyke et par tre røyk på rommet altså, det ble besluttet av hele avdelingen, leger, sykepleiere og hjelpepleiere hadde møte og så bestemte vi at dette var greit for oss.

Jeg aner ikke om det er hyppigere på sykehjem, som jo er ment å være mer et hjem for pas enn hva et sykehus er.

Gammel 31-05-09, 14:54   #7
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Denne pasienten fikk lov til å røyke et par tre røyk på rommet altså, det ble besluttet av hele avdelingen, leger, sykepleiere og hjelpepleiere hadde møte og så bestemte vi at dette var greit for oss.

Berørte dette da andre?

Gammel 31-05-09, 14:58   #8
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Berørte dette da andre?

Besøkende til pasienten kjente vel at det luktet røyk på rommet. Men ellers minimalt.

Gammel 31-05-09, 15:00   #9
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Besøkende til pasienten kjente vel at det luktet røyk på rommet. Men ellers minimalt.

Slik var det ikke tilfelle der jeg var. Så om det ble fattet lignende beslutning der, er jeg fremdeles sjokkert. Det var så enormt til sjenanse at jeg aldri har opplevd lignende.

Gammel 31-05-09, 15:19   #10
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Slik var det ikke tilfelle der jeg var. Så om det ble fattet lignende beslutning der, er jeg fremdeles sjokkert. Det var så enormt til sjenanse at jeg aldri har opplevd lignende.

Jeg vet jo ingenting om det du forteller om da. Men det tilfellet som jeg snakket om var det snakk om 2-3 røyk i døgnet, med åpne vinduer. Det var også dobbeldør ut i gangen, altså rommet hadde et slags "vindfang" mellom selve rommet og gangen. Jeg kjente ikke noe røyk utenfor der jeg i hvert fall, og jeg er ganske fintfølende på slikt. Så jeg kan ikke skjønne at det skulle ha vært til stor sjenanse for noen.

Jeg vil ikke argumentere for at alle pasienter med røyksug skal ha rett til å røyke på rommet. Og jeg mener at ingen skal røyke ved innganger og slikt, og at helsepersonell absolutt ikke skal lukte røyk. Jeg er ganske steil på det. Men likevel finnes det et og annet unntak hvor det er det riktige å gjøre, og man kan ikke ri prinsipper alltid. Men poenget mitt var vel også det at jeg har sett det bare skjedd en eneste gang. Så veldig hyppig er det ikke på sykehusavdelinger som har med mitt fagfelt å gjøre i hvert fall.

Gammel 31-05-09, 15:01   #11
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes mange fremstiller røyking som en menneskerett, eller noe. Og, Sitron, ja, selvsagt vil den røyken berøre andre enn bare pasienten selv.

At man på et sykehus skal fortsette å tilrettelegge for at pasienten skal få ødelegge seg enda mer er helt vanvittig i mine øyne, og slettes ikke min definisjon av medmenneskelighet. Mennesker som har fått dødsdommen (samt gamle) blir faktisk bedre av å slutte å røyke, til tross for at toget har gått. Er de så syke/gamle/svake at de er ute av stand til å komme seg ut (på et sykehjem), eller bort fra sykehusområdet hvis er de på sykehus, er de ikke i stand til å røyke likevel.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-09, 15:11   #12
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

At man på et sykehus skal fortsette å tilrettelegge for at pasienten skal få ødelegge seg enda mer er helt vanvittig i mine øyne, og slettes ikke min definisjon av medmenneskelighet.

Vel, det er jo ikke snakk om pasienter hvor røykingen har noe å si for prognosene deres. Når man har jobbet i helsevesenet noen år så slutter heldigvis de fleste å kjøre beinharde prinsipper. Man kan rett og slett ikke være så rigid, man skal alltid være åpen for at det kan finnes unntak.

Er de så syke/gamle/svake at de er ute av stand til å komme seg ut (på et sykehjem), eller bort fra sykehusområdet hvis er de på sykehus, er de ikke i stand til å røyke likevel.

Det er faktisk helt feil.

Gammel 31-05-09, 15:39   #13
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er faktisk helt feil.

Helsemessig sett er det ikke feil, nei. At de fysisk klarer det er en annen sak. Og når man jobber i helsevesenet handler det om ansvaret man har overfor pasienten, ikke om å være prinsippfast.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:38.