Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skal man ta hensyn til alle allergikere?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Skal man ta hensyn til alle allergikere?
Ja! 5 3,01%
Man kan selvsagt ikke ta hensyn til alle, men gjøre så godt man kan. 106 63,86%
Litt hensyn klarer man vel å ta. 42 25,30%
Nei, det er håpløst. 10 6,02%
Drit i alle allergikere! 1 0,60%
Annet 0 0%
Dustepoll 2 1,20%
Deltakere: 166. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-06-09, 11:08   #41
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal man ta hensyn til alle allergikere?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det er faktisk flyselskap som har sluttet å servere nøtter på sine flygninger.

Løsemidler, tja, hvor mange tar det på seg, egentlig? Det meste kan unngås fra allergikerens side, men enkelte ting er også lette å la vær å bruke.

Folk maler. De maler på arbeidsplassen, de maler inne, ute, de maler på søndager, onsdager, de maler på dagtid, kveldstid. Og det gasser lenge etter at de er ferdig.

Poenget mitt er. Det finnes mange type allergier som bør tas hensyn til. De færreste tenker på alle disse, og det er fordi det blir ekstremt mye.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 11:09   #42
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Ja, jeg leser hva du skriver og skjønner hva du mener. Jeg spør deg om hvordan du vil gjennomføre det. Parfymescanning før innsjekkningen? Obligatorisk dusj? Eller et forbud på salg av alle produkter som inneholder parfyme? Jeg kan ikke se noen måter å gjennomføre det, enkelt og greit. Det er ålreit om flest mulig følger en slik anmodning, men alle vil ikke gjøre det. Herregud, det er ikke alle som følger røykeloven engang- hvordan vil du stoppe folk fra å ta på seg parfyme før de går på jobb og tar T-banen?

Det går jo faktisk an å begynne med holdningskampanjer og anmodninger. Det går også an å be folk som lukter ekstremt om å ta seg en tur innom toalettet og gi de noen våtservietter på veien. Flyselskapene har faktisk makt til å ta med seg de som de vil ta med seg. Kanskje folk hadde tenkt seg om dersom det på VGs førsteside ble slått opp; NEKTET Å GÅ PÅ FLYET GRUNNET PARFYMEBRUK.

Gammel 01-06-09, 11:10   #43
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Folk maler. De maler på arbeidsplassen, de maler inne, ute, de maler på søndager, onsdager, de maler på dagtid, kveldstid. Og det gasser lenge etter at de er ferdig.

Poenget mitt er. Det finnes mange type allergier som bør tas hensyn til. De færreste tenker på alle disse, og det er fordi det blir ekstremt mye.

Jeg kjenner ingen som maler noe særlig. Jeg tror de færreste går rundt og stinker løsemidler i forhold til de som bruker parfyme. Som jeg sier, man skal ta hensyn i den grad det er mulig. Det er ikke mulig å la vær å male om man pusser opp huset. Det er mulig å la vær å ta på seg parfyme. Jeg ser simpelthen ikke at det er mulig at enkelte ikke skjønner dette.

Gammel 01-06-09, 11:13   #44
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg prøver å ta hensyn der jeg kan, men samtidig så bruker jeg jo parfyme så jeg er kanskje ikke så veldig hensynsfull. Dog er det aldri noen, på jobb eller privat som har sagt at de reagerer på parfymelukten?

Når det gjelder mat så er det en selvfølge, f.eks i barnebursdager at det skal være noe alle kan spise.

En jeg kjenner som jobber i en barnehage fortalte meg om en opplevelse hun hadde engang, de hadde 2 barn som avdelingen som det var noe spesielt med, en med diabetes (som hun satt ved siden av ved måltidene) og en som var allergisk (veldig). Og engang ved sykdom måtte hun sitte ved siden av det allergiske barnet ved måltidet og når de begynte å spise så ser hun at barnet får en reaksjon og så plutselig kobler hun det med makrellen hun har på brødskiven. Så det jeg egentlig vil frem til, er at uansett hvor gode intensjoner man har, så er det vanskelig å ta hensyn til alle. Men klart man skal prøve, og ihvertfall i yrker der man er i kontakt man har ansvar for mennesker, f.eks skoler, barnehager, sykehus osv.

Gammel 01-06-09, 11:17   #45
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Og jeg synes det er merkelig at noen mener at det går an å diskutere bare ett, lite aspekt ved en problemstilling og ignorere alle andre sider ved det.

Jeg husker en diskusjon fra NM om pelsdyrallergi i barnehagen, der et barn var veldig allergisk, og det var et stort problem når det var dyrehår på klærne til de andre barna i garderoben.

Selvfølgelig kan man prøve å møte folk på veien, for å gjøre det lettest mulig for andre i sin hverdag. Men man vil aldri få det til 100%, og det må da vitterligen gå an å diskuteres hvor langt den enkelte må strekke seg for å forebygge at andre får plager i hans nærvær.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 11:18   #46
Joika
Pauset

Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Pil

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Joda, det er jo bedre enn ingenting i så måte, men problemet er like stort selv om turen er til Oslo for å si det sånn. Bør jeg da kjøre til Oslo?

Det er et offer dersom man blir forhindret fra å delta i aktiviteter som ansees som normale. Da kalles det en funksjonshemming og blir regnet på lik linje med en som er lam og kanskje ike får tilgang til en bygning.

Jeg hadde nok kjørt om det ga meg så store plager, og så høy risiko ja.

Ja det er et offer, men hvorfor er din allergi mer spesiell enn andres? Hvordan mener du dette bør løses i forhold til andres allergier. Man kan jo ikke bare ta hensyn til en type?

Gammel 01-06-09, 11:18   #47
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

På Ahus er (ller ihvertfall var) det slik at om de ansatte skulle ut og røyke så måtte de skifte alle klær først, gå ut og langtbortvekk ut av sykehusets område før de tente på - deretter tusen mil tilbake igjen og full skrubb og klesskift igjen. Det var ikke lov å bare ta andre klær utenpå jobbklær - de måtte helt av.

Aner ikke om det fremdeles er slik der. Ifølge min gale mor - som har klippekort på sykehusene rundt overalt - så medførte reglene at de ansatte smugrøyket på hjørnene rett utenfor isteden.

Jeg røyker ikke, så jeg kan jo ikke si 100 % sikkert hvordan reglene for det er - men jeg har jobbet mye på Ahus og de jeg kjenner som røyker har alltid kun tatt på seg frakk eller skjorte utenpå arbeidstøyet når de har gått ut og røyket...(dette innenfor de siste 4 årene).

Gammel 01-06-09, 11:25   #48
Joika
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Og jeg synes det er merkelig at noen mener at det går an å diskutere bare ett, lite aspekt ved en problemstilling og ignorere alle andre sider ved det.

Dette reagerer jeg litt på og.
Jeg har et handikap selv. Jeg kan ikke være så navlebeskuende å kreve at all skolegang for alle på skolen, blir tilrettelagt meg fordi jeg har læringsvansker og trenger lang tid og alt med teskje. Hva med de som er svaksynte eller hørselshemmede? Jeg må bare leve med dette, og jobbe dobbelt så hardt. Gjøre det som skal til selv for at man skal kunne ha det bra med de forutsetningene man har. Kjøre bil fremfor offentlig transport fordi man er allergisk,er ikke et veldig stort offer i mine øyne. Ikke det å "bo" på skolen for middelmådige resultater heller. *gruer seg til eksamens resultatene*

Da flytter jeg meg ut i sola her.

Gammel 01-06-09, 11:26   #49
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg tror jeg ville gjort temmelig mye for å legge til rette for at det ene barnet skulle slippe å få undervisning alene.

Det ville jeg også gjort, men jeg tror dessverre det er ganske mange egoister der ute.

Gammel 01-06-09, 11:28   #50
Joika
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det ville jeg også gjort, men jeg tror dessverre det er ganske mange egoister der ute.

Det ville jeg og. Hvem ville ikke det?

Men jeg syntes det er en stor forskjell å ta hensyn til en kjent person i en setting som feks skole eller jobb, enn å skulle ta hensyn til alle i det offentlige rom.

Gammel 01-06-09, 11:30   #51
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Ganske mange, om jeg skal gå ut fra lignende diskusjoner jeg har vært med på før. Det er en god del som tenker at meg og mitt er mer verdt enn ditt.

Gammel 01-06-09, 11:41   #52
Skvetten
Passiv

Standard

Jeg hadde nok kjørt om det ga meg så store plager, og så høy risiko ja.

Ja det er et offer, men hvorfor er din allergi mer spesiell enn andres? Hvordan mener du dette bør løses i forhold til andres allergier. Man kan jo ikke bare ta hensyn til en type?

Det er mange som lider av det samme som meg. Det er til og med barn som ekskluderes fra klasseturer på grunn av sin astma og allergi, så å hevde at jeg er en egoist som er navlebeskuende nok til å hevde at mine allergier er mer viktig enn andres å ta hensyn til er å dra det litt langt. Har selv hatt et lite barn med voldsom astma og allergi, venner som ikke kunne komme på besøk uten å skifte klær fordi de hadde dyr hjemme, turer man ikke kunne dra på fordi noen hadde sovepose i dun og en rekke slike ting. Det er ikke unikt desverre, det er mange mennesker som lider av allergier man faktisk kan ta hensyn til i det offentlige rom. Det være seg parfyme eller røyk.

Men jeg syntes det er en stor forskjell å ta hensyn til en kjent person i en setting som feks skole eller jobb, enn å skulle ta hensyn til alle i det offentlige rom.

Nei, hvorfor skulle vi ta hensyn til folk vi ikke kjenner.

Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 11:42   #53
pulverheksa
blant fjord og fossevell

pulverheksa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Noen allergier er lett å ta hensyn til, andre er vanskeligere. Noen er livsviktig å ta hensyn til, andre skaper mer ubehag og kortere sykdom.

Vi får ikke lov å ha nøtter med i barnehagen, selv om dette er en viktig næringskilde i veslas glutenfrie kosthold. Dette er ingen problem å forholde seg til. Men det kjennes litt urettferdig når vesla mi må passe på konstant at skiven ikke faller på gulvet eller bordet for da kan hun ikke spise den, hun får alternativ mat og får ikke være med når de andre baker eller leker med trolldeig.

Jeg krever ikke at andre tar hensyn til mine eller vesla sine allergier, men jeg kjenner gleden over at det blir tatt hensyn til. Tusen takk til alle som tar seg bryet med å tenke på allergikerene.

pulverheksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 11:46   #54
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Det er utrolig stor forskjell på hvordan en allergiker reagerer. Jeg, feks får kløe i munn/svelg dersom jeg spiser noen matsorter. Det er ubehagelig, men helt klart levelig. Andre derimot reagerer kraftig og må på sykehus for behandling for i det hele tatt å overleve anfallet. Kan jeg gjøre noe for at de får en levelig hverdag, gjør jeg det.

Gammel 01-06-09, 11:54   #55
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en sønn og en mann som er veldig allergiske mot dyr, sønnen min har også nøtteallergi og diverse andre allergier. Det er skikkelig kjedelig og usosialt med dyreallergien, som bl.a. medfører at det er mange vi ikke kan besøke, bursdager sønnen min ikke kan gå i osv. Men jeg ser ikke akkurat for meg at totalforbud mot husdyr er en løsning. Og totalt hensyn til alle tenkelige allergier, med tilhørende forbud, overalt i samfunnet, vil virkelig ha store konsekvenser.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 12:09   #56
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jeg helt enig i.

Og jeg innrømmer glatt at jeg har alt for lite kunnskap om dette med allergier i alle varianter. Jeg har veldig sjeldent vært borti det. Faktisk veldig få av elevene mine opp gjennom som har vært ekstremt allergiske på noen punkter.

Men jeg lærere stadig nye ting her på FP!

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 12:14   #57
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Nei, hvorfor skulle vi ta hensyn til folk vi ikke kjenner.

Men det er jo noe med det å bli gjort oppmerksom på ting og da. Hvis ingen i ens umiddelbare nærhet har diverse plager det blir snakket om her i tråden så er det jo ikke opplagt at man vet om alt. Det er jo på en måte begrenset hva man setter seg inn i av problemstillinger uten at man "trenger" det? Jeg har for eksempel lest mye mer om klimaproblemer enn allergiproblemer fordi det første er noe jeg er opptatt av og det andre er noe jeg ikke har hatt noe "behov" eller grunn eller hva som helst for å sett meg inn i. Men jeg får jo åpnet øynene av slike tråder som dette.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 12:27   #58
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Men det er jo noe med det å bli gjort oppmerksom på ting og da. Hvis ingen i ens umiddelbare nærhet har diverse plager det blir snakket om her i tråden så er det jo ikke opplagt at man vet om alt. Det er jo på en måte begrenset hva man setter seg inn i av problemstillinger uten at man "trenger" det? Jeg har for eksempel lest mye mer om klimaproblemer enn allergiproblemer fordi det første er noe jeg er opptatt av og det andre er noe jeg ikke har hatt noe "behov" eller grunn eller hva som helst for å sett meg inn i. Men jeg får jo åpnet øynene av slike tråder som dette.

Det er klart at når man ikke vet, så er det vanskelig å gjøre noe. Men når du da blir oppmerksom, velger du da å ta hensyn ved at du feks dropper parfyme når du skal ta fly fordi du vet at hvis Skvetten, eller noen som er like plaget som henne, sitter på samme flyet, kan det gi store konsekvenser for henne?

Wow, det var litt av ei setning.

Gammel 01-06-09, 12:31   #59
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

nettopp.

Jeg hadde skifta klær for henting i bhg om jeg visste det var et veldig allergisk barn der. Men man ferdes overalt hele tiden. Man kan ikke ha to sett med klær om man har dyr for eksempel. Det blir fryktelig vanskelig å skifte for å dra på butikken eller ta bussen.

Gammel 01-06-09, 12:34   #60
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Forøvrig så skjønner jeg at det er vanskelig å reise med fly om man er allergisk mot parfyme.

Mange pynter seg når de skal ut å reise, og parfymerer seg nok mer enn de ville ha gjort ellers. Selv er jeg stikk motsatt. På lange flyturer flyr jeg oftest til syden. Prøver å finne et komfortabelt antrekk og har komfortable sko. Og neste gang dropper jeg parfymen, selv om jeg ikke har tro på at de andre gjør det.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:15.