Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skal man ta hensyn til alle allergikere?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Skal man ta hensyn til alle allergikere?
Ja! 5 3,01%
Man kan selvsagt ikke ta hensyn til alle, men gjøre så godt man kan. 106 63,86%
Litt hensyn klarer man vel å ta. 42 25,30%
Nei, det er håpløst. 10 6,02%
Drit i alle allergikere! 1 0,60%
Annet 0 0%
Dustepoll 2 1,20%
Deltakere: 166. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-06-09, 20:21   #121
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal man ta hensyn til alle allergikere?

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Da dropper vi bare å dra dit.

Ja, det er jo det som dessverre blir konsekvensen. Så får eventuelle katteeiere heller vurdere viktigheten av katt versus familie- eller vennerelasjoner. Det er sikkert litt kjipt å havne i en sånn situasjon, for jeg skjønner at folk kan være glade i dyrene sine (selv om jeg ikke skjønner helt at noen kan liker katter... ).

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 20:22   #122
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

De fleste vet vel at de tar en viss risiko når de tar offentlig transport og oppholder seg på steder med mange mennesker? Hvis man er så hyperallergiskt at man ikke tåler å sitte på samme fly med et menneske som har katt hjemme eller ikke tåler at noen som nylig har røkt setter seg på samme buss, så er det kanskje en dum ide å ta offentlig transport?

Man flytter seg bare og blir sett på som en surpomp, eller man ber sjåføren om å stoppe dersom det blir ille. :erfaren:

Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 20:23   #123
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøken Rattata, her.

Eller skal de ta egen båt til Spania?

Isj, vi skal da ikke reise til utlandet, Rattataen, vi skal holde oss i den norske fjellheimen langt fra folk og alt annet.

Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 20:24   #124
Frantzen
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Isj, vi skal da ikke reise til utlandet, Rattataen, vi skal holde oss i den norske fjellheimen langt fra folk og alt annet.

Du har løst problemet!

Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 20:26   #125
Skvetten
Passiv

Standard

Du har løst problemet!

Ovasjoner mottaes.

Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 20:28   #126
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Nå syns jeg du bommer, altså. Poenget er jo om det ikke er naturlig å ta hensyn i en slik grad at disse faktisk kan reise offentlig.
Eller skal de ta egen båt til Spania?

Må folk reise til Spania, altså? *flåsete*
Hvis fly skal være et eksempel må retningslinjene til flyselskapene endres for reisende, enkeltpersoner som tar hensyn her og der kan ha noe å si, men for en hyperallergisk har det ikke like stor effekt som et forbud man blir gjort oppmerksom på når man bestiller en reise.

Ja, jeg mener at man må ta forhåndsregler når man er allergiker og finne ut hva man kan klare og ikke. Det ville vært fint om luften aldri var forurenset, men slik er det ikke. Dessverre.

Gammel 01-06-09, 20:32   #127
Frantzen
Passiv

Standard

Hvis fly skal være et eksempel må retningslinjene til flyselskapene endres for reisende, enkeltpersoner som tar hensyn her og der kan ha noe å si, men for en hyperallergisk har det ikke like stor effekt som et forbud man blir gjort oppmerksom på når man bestiller en reise.

Retningslinjer på fly syns jeg er en fin ting, ja. Det er ett eksempel på en god start mot å gjøre det lettere for allergikere. At det er vanskelig er ikke noen god grunn til å la det være.

Sitat:

Ja, jeg mener at man må ta forhåndsregler når man er allergiker og finne ut hva man kan klare og ikke. Det ville vært fint om luften aldri var forurenset, men slik er det ikke. Dessverre.

Alle allergikere tar forhåndsregler - alltid. Men å legge alt ansvaret på dem alene bare for at problemet virker "for stort" er sørgelig defensivt.

Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 20:35   #128
Skvetten
Passiv

Standard

Tro meg, det gjør vi. Jeg medisinerer meg ekstra når jeg skal ut å reise, får ha med meg vannflasken min på fotballkamper til og med sånn i tilfelle, har alltid medisin tilgjengelig og avstår fra veldig mye.

Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 20:35   #129
Frantzen
Passiv

Standard

Det er en som har svart "Drit i alle allergikere."

Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 20:40   #130
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir helt fascinert av holdningen "Siden jeg ikke kan nå absolutt alle med enkle forholdsregler, så gidder jeg ikke å ta noen forholdsregler." Det blir litt som om jeg skulle si at jeg ikke gidder å kildesortere fordi jeg eier en bil.

Gammel 01-06-09, 20:41   #131
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg blir helt fascinert av holdningen "Siden jeg ikke kan nå absolutt alle med enkle forholdsregler, så gidder jeg ikke å ta noen forholdsregler." Det blir litt som om jeg skulle si at jeg ikke gidder å kildesortere fordi jeg eier en bil.

Er det noen her inne som har ment det? Det har jeg i så fall oversett.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 20:43   #132
Frantzen
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Det er ihvertfall noen innspill som gir inntrykk av en slik holdning, enig med Irma i det. Alt trenger ikke sies i rene ord.

Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 20:44   #133
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Det er ihvertfall noen innspill som gir inntrykk av en slik holdning, enig med Irma i det. Alt trenger ikke sies i rene ord.

Vel, jeg kan like godt si at alt ikke trengs å leses med hårsårbrillene på, heller.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 20:49   #134
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Og som jeg igjen gjentar, så MÅ jeg bruke deodorant med parfyme for å ikke lukte vondt. Det er sosialt belastende for meg å lukte svette, derfor kommer jeg ikke til å slutte med det så sant noen rundt meg ber meg la være å bruke det når jeg er med dem.

Det kan være like belastende for andre om du ikke bruker parfymert deodorant. Det er rett og slett umulig å vite om noen reagerer på ting man spiser eller har på seg, eller hva det skulle være. Hva er verst: dårlig kroppslukt eller parfyme? Noen vil svare det ene og noen det andre.
Så enkelt, så vanskelig.

Gammel 01-06-09, 21:02   #135
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er verst: dårlig kroppslukt eller parfyme?

Det er faktisk ikke spesielt tvil om at parfyme er verre, det kan gi folk alvorlige allergiske astmaanfall. Dårlig kroppslukt er bare ubehagelig, ikke farlig.

Det er ikke parfymedelen av deodoranten som hindrer kroppslukt, det er antiperspirantdelen. Jeg synes personlig at parfymerte deodoranter lukter høgg, litt bedre enn svettelukt, men ikke spesielt mye bedre.

Gammel 01-06-09, 21:05   #136
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Sitat:

Vel, jeg kan like godt si at alt ikke trengs å leses med hårsårbrillene på, heller.

Tito gir meg et ganske klart inntrykk av at det finnes såpass mange typer allergi og man ikke kan nå alle, så da er det liten vits i å ta forholdsregler i det hele tatt. Ikke så hun noe poeng i å skille forholdsregler mellom svært vanlige og ganske farlige allergier og mer ufarlige allergier heller (siden mannen følte ubehag ved andres appelsinspising ( ), når jeg skrev at det må gå an å skille mellom snørr og bart. Det å innføre forholdsregler som f.eks at man unngår nøtter på skolen ble definert som paranoid. Det er den allergiske som må tilpasse seg, ikke samfunnet rundt. Ullmor har også bidratt med et par gullkorn.

Det er utrolig mye folk er allergisk for, og man kan ikke ta hensyn til alt. Da må man nekte alle dyr adgang til offentlige steder, som t-baner og buss. Man kan ikke skrelle sitrusfrukter på disse stedene, og heller ikke ha med nøtter som kan forurense luften og forårsake allergiske reaksjoner. Og så har vi alle som er allergisk mot røyk og parfyme.

Jeg hørte nylig om skoler i amerika som har innført strengt nøtteforbud. En skolebuss ble evakuert og desinfisert fordi noen fant en peanøtt. Man får ikke ha med kaker på skolen i frykt for nøtter. Noen skoler har kontroller ved inngangsdøren, tilsvarende metalldetektorer, der man sjekker om noen har med nøtter.

Man kan ikke ta hensyn til alt og alle. De som er allergikere må heller ta de forhåndsreglene som gjelder for dem, og ha med medisiner. Vi kan ikke lage et paranoid samfunn.

Det finnes sikkert mange andre allergier også som må tas hensyn til da. Dette fungerer bare ikke. Da må det bare bli sånn at de som har disse allergiene får leve med handikappet sitt, og heller bare droppe kinobesøk.

Det finnes så utrolig masse som belastende for mange, enten det er allergier, sosial angst, intoleranse - det er umulig å vite hva man møte på av dette når man er ute på offentlige steder. Det blir en utrolig lang liste man må gjennomgå for seg selv hver gang man går ut a døren om man skal ta hensyn til alle. Det går bare ikke.
(..)
Så jeg kommer ikke til å kutte ut deodoranten min, så sant ikke noen jeg omgås ber meg droppe det når jeg treffer dem. Parfyme ellers bruker jeg veldig sjelden, og kommer ikke til å slutte med det heller så sant det ikke blir et problem for alle.

Poenget mitt, som jeg nå gjentar til det kjedsommelige, er at det er så veldig mange allergier og intoleranser som folk sliter med, dødelige eller veldig slitsomme. Det er umulig å ta hensyn til alle, og det blir et nesten hysterisk anfall om man skal ta tusen forhåndsregler for alle man kanskje kan ramme hvis man har på seg et eller annet som kan utløse en reaksjon.

Gammel 01-06-09, 21:15   #137
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tar hensyn til de allergier jeg vet om hos de jeg omgir meg med. Dvs jeg hadde ikke appelsin på lesesalen fordi en anonym student var meget allergisk (hang opp lapp), katten var ikke innendørs da hun med katteallergi kom på besøk (hun viste på forhånd at det var katt i huset til vanlig), jeg brukte ikke parfyme da min kollega sa hun var veldig allergisk osv.

For øvrig får jeg et inntrykk i denne tråden av at det er ganske mange her som fra nå av aldri skal bruke fuktighetskrem, deo med parfyme, parfyme, hårspray osv (særlig på fly har jeg forstått det som), men jeg er faktisk ikke sikker på om det er realiteten for alle. Fordi jeg tror vaner er vanskelige å endre hos mange. Men det er jo flott å forsøke, bevares. Selv bruker jeg ikke alltid parfyme og jeg gumler sjelden nøtter i det fri, så jeg har ikke så veldig mye å endre på det området tror jeg.

Gammel 01-06-09, 21:20   #138
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det er faktisk ikke spesielt tvil om at parfyme er verre, det kan gi folk alvorlige allergiske astmaanfall. Dårlig kroppslukt er bare ubehagelig, ikke farlig.

Dårlig kroppslukt kan være så plagsomt at den det som reagerer på det ikke kan oppholde seg enkelte stedet, f.eks ta offtentlig transport. Det kan være et stort problem for den det gjelder som kan forringe livskvaliteten.

Det går en grense for hva som er realistisk. Enkeltindivider kan man ikke gjøre så mye med, med mindre de tar ansvar selv. Folk har rett til å ta dårlige valg og valg som går utover andre. På et mer overordnet nivå kan man gjøre en god del: forbud mot servering av nøtter på fly, ikke servere frisk frukt, egne plasser for hyperallergiske i flyet og sikkert en god del til.

At folk tar dumme avgjørelser må man forholde seg til selv om man ikke liker det. Det gjelder for alle: nøtteelskere som ikke får kose seg med nøtter på fly og allergikere som ikke kan besøke folk som har hatt katt på besøk forrige uke.

Denne diskusjonen varierer mellom hva hvert enkelt individ gjør, eller bør gjøre og hvorfor, og hva som kan gjøres på et mer overordnet nivå med retningslinjer, regelverk osv. Den siste biten synes jeg er mest interessant.

Gammel 01-06-09, 21:24   #139
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Standard

For å hoppe over på helsepersonell så har arbeidsgivere en stor jobb å gjøre. Det er veldig mange som bruker sterk parfyme på jobb, som røyker kort tid før de går inn til pasienter, som lukter sterk kaffe. Her snakker vi om grupper av mennesker som trenger å bli tatt hensyn til og ansatte som tenker kort.

Gammel 01-06-09, 21:27   #140
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men er det mange katteallergikere som kan være i hus med katt, bare katten ikke er inne? Det er ihvertfall ikke tilfelle her. Det hjelper heller ikke med støvsuging og vasking. Da vi kjøpte huset her så hadde det bodd katt her. Huset var helt tømt og vasket ned, men mannen min merket allergien ganske mye i starten likevel.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:56.