Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skal man ta hensyn til alle allergikere?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Skal man ta hensyn til alle allergikere?
Ja! 5 3,01%
Man kan selvsagt ikke ta hensyn til alle, men gjøre så godt man kan. 106 63,86%
Litt hensyn klarer man vel å ta. 42 25,30%
Nei, det er håpløst. 10 6,02%
Drit i alle allergikere! 1 0,60%
Annet 0 0%
Dustepoll 2 1,20%
Deltakere: 166. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-06-09, 19:20   #101
Skvetten
Passiv

Standard

Sv: Skal man ta hensyn til alle allergikere?

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Der har man tre allergier dekket, greit og flott. Jeg blir dårlig av røyk selv, så jeg er fornøyd. Hva med pelsallergi, epleallergi og alt det andre?

Ja, jeg flisespikker her, og det er bra at _noe_ blir tatt tak i da,... men.....osv. Orker ikke repetere meg mer....

Du flisespikker ikke, du ergres over at jeg anseer mine allergier såpass plagsomme at jeg faktisk erkjenner at jeg er funksjonshemmet i mange tilfeller. Når jeg i tillegg tar til orde for at det godt kan komme mulige løsninger som gjør at jeg kan ta et fly uten fare for helsa så blir det nesten litt for mye av det gode. Det at jeg ikke har påberopt meg å ha noen universelle løsninger for samtlige allergier velger du jo å overse. Tenk at jeg kan være så navlebeskuende og så egoistisk at jeg ikke tenker på dem med epleallergi.

Nå skal jeg sørge for å ikke bade meg i terpentin dersom jeg skulle møte på deg, Joika og ei heller ta med meg malingsrullen og et spann med oljemaling. Man tar da hensyn.

Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 19:47   #102
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Personlig tar jeg hensyn til alle som er innenfor min private sfære, det er en selvfølge å lage mat som allergikere tåler, støvsuge opp småperler før jeg får småbarn på besøk, røyke ute (da jeg røykte) for at det var folk som ble plaget av innendørs røyking, slutte å bruke parfyme hvis en kollega ikke hadde tålt det.

Men jeg tar ikke hensyn til folk jeg ikke vet om. Nå gjør jeg jo det indirekte ved at jeg ikke har husdyr feks, men grunnen til at jeg ikke har hund er ikke fordi jeg tenker på alle med allergi jeg kan møte hvis jeg flyr (det er ren, skjær og gammeldags latskap).

Gammel 01-06-09, 19:50   #103
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Men som du ser av denen tråden er det veldig mange som har slike allergier eller intoleranser.

Hvis vi tar en spørreundersøkelse her inne, vil den nok vise at det er veldig få som er allergisk eller har en ekstrem intoleranse mot parfyme.

Gammel 01-06-09, 19:52   #104
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Hvis vi tar en spørreundersøkelse her inne, vil den nok vise at det er veldig få som er allergisk eller har en ekstrem intoleranse mot parfyme.

Aner jeg enda en spinoff her.

Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 19:52   #105
Frantzen
Passiv

Standard

Dette syns jeg ikke er særlig relevant all den tid vi VET at det er endel som faktisk sliter med dette, og at det er en enkel sak å ta hensyn til.

Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 19:52   #106
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tenk at jeg kan være så navlebeskuende og så egoistisk at jeg ikke tenker på dem med epleallergi.

Hvorfor skal jeg ta hensyn til deg da?

Gammel 01-06-09, 19:57   #107
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøken Rattata, her.

Dette syns jeg ikke er særlig relevant all den tid vi VET at det er endel som faktisk sliter med dette, og at det er en enkel sak å ta hensyn til.

Poenget mitt, som jeg nå gjentar til det kjedsommelige, er at det er så veldig mange allergier og intoleranser som folk sliter med, dødelige eller veldig slitsomme. Det er umulig å ta hensyn til alle, og det blir et nesten hysterisk anfall om man skal ta tusen forhåndsregler for alle man kanskje kan ramme hvis man har på seg et eller annet som kan utløse en reaksjon. Og som jeg igjen gjentar, så MÅ jeg bruke deodorant med parfyme for å ikke lukte vondt. Det er sosialt belastende for meg å lukte svette, derfor kommer jeg ikke til å slutte med det så sant noen rundt meg ber meg la være å bruke det når jeg er med dem.

Gammel 01-06-09, 19:58   #108
Skvetten
Passiv

Standard

Hvorfor skal jeg ta hensyn til deg da?

Det ville du sett dersom vi satt på samme fly og jeg fikk et astmaanfall på grunn av din parfymebruk, for å ta det helt ned på et lavmål.

Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 20:02   #109
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Man gjør sitt beste for at andre ikke skal bli syke.

Nøtteallergi kan f.eks. være dødelig,
jeg vil gå langt i å sette mine simple behov til side (som å spise peanøtter på fly) for å unngå at noen lider under det.
Særlig fordi jeg sannsynligvis vil være den som må gjenopplive vedkommende

Mannen min er fryktelig allergisk for katt, og det er temmelig kjipt å måtte føle seg som en hysterisk hurpe når det kommer dame m/katt for å sette seg på Vestlandsbussen. Nei, det hadde faktisk ikke gått å være i samme buss som den katta, i 3 timer.

Gammel 01-06-09, 20:02   #110
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poenget mitt, som jeg nå gjentar til det kjedsommelige, er at det er så veldig mange allergier og intoleranser som folk sliter med, dødelige eller veldig slitsomme. Det er umulig å ta hensyn til alle, og det blir et nesten hysterisk anfall om man skal ta tusen forhåndsregler for alle man kanskje kan ramme hvis man har på seg et eller annet som kan utløse en reaksjon. Og som jeg igjen gjentar, så MÅ jeg bruke deodorant med parfyme for å ikke lukte vondt. Det er sosialt belastende for meg å lukte svette, derfor kommer jeg ikke til å slutte med det så sant noen rundt meg ber meg la være å bruke det når jeg er med dem.

Jaja, så er det greit at det er for belastende for deg å ta forskjellige hensyn. Men så lenge alle vi andre, som glatt gjør småting for at andre skal få ha det greit gjør det, så hjelper det. Og som flere har sagt her i tråden: Det er mange av oss som greit kan la være å bruke parfyme i tette forsamlinger, det er ingen vond vilje at man ikke har gjort det før, det har bare vært på grunn av at man ikke har tenkt over det. Og heldigvis er samfunnet vårt ikke blitt så egoistisk at det sjeldent at folk tenker sånn.

Gammel 01-06-09, 20:04   #111
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Standard

Det ville du sett dersom vi satt på samme fly og jeg fikk et astmaanfall på grunn av din parfymebruk, for å ta det helt ned på et lavmål.

Gjelder dette deodoranten min? For ren parfyme bruker jeg ca 1-2 ganger i måneden, så jeg hadde nok ikke kverket deg med det.

Gammel 01-06-09, 20:05   #112
Frantzen
Passiv

Standard

Det er ikke dermed sagt at man skal slutte å prøve. Enkelte allergier er det faktisk ganske enkelt å ta hensyn til, og jeg håper og tror at det faktisk er mange med meg som ikke bruker "altfor mange"-argumentet for å slippe å ta hensyn. Det blir for lettvint og latskap-preget, altså.

Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 20:09   #113
Skvetten
Passiv

Standard

Gjelder dette deodoranten min? For ren parfyme bruker jeg ca 1-2 ganger i måneden, så jeg hadde nok ikke kverket deg med det.

Dersom du satt ved siden av meg på et fly med parfymen din, jo, jeg ville nok gispet etter luft og blitt hastet frem i flyet, blitt satt på oksygen og mest sansynlig ville de etter en stund undersøkt om det var en lege tilstede dersom det ikke gav seg.

Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 20:10   #114
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Standard

Dersom du satt ved siden av meg på et fly med parfymen din, jo, jeg ville nok gispet etter luft og blitt hastet frem i flyet, blitt satt på oksygen og mest sansynlig ville de etter en stund undersøkt om det var en lege tilstede dersom det ikke gav seg.

Det var ikke akkurat svar på spørsmålet mitt. La meg forenkle det; Vil du trenge oksygen av deodoranten min dersom jeg satt ved siden av deg på et fly?

Gammel 01-06-09, 20:13   #115
Dinochef
Aktiv

Dinochef sin avatar

Dinochef er litt kulDinochef er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Man tar selvsagt hensyn i den grad det lar seg gjøre. Noe annet er jo bare ondt og ikke det minste nestkjærlig.

Gammel 01-06-09, 20:15   #116
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg kommer ikke til å kvitte meg med katten selvom det betyr at katteallergikerne jeg kjenner ikke kan komme på besøk. (De kommer kun på sommeren, da sitter vi i hagen så får de stresstestet pollenallergiene isteden.)

Jeg kan faktisk ikke besøke folk som har katt. Jeg mener absolutt ikke at de skal kvitte seg med katten, men jeg er litt glad for at jeg ikke kjenner mange med katt, det er jo unektelig litt trist.

Pollen kan jeg dessverre gjøre svært lite med. Da er det bedre med katter, for de kan jeg unngå.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 20:18   #117
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

De fleste vet vel at de tar en viss risiko når de tar offentlig transport og oppholder seg på steder med mange mennesker? Hvis man er så hyperallergiskt at man ikke tåler å sitte på samme fly med et menneske som har katt hjemme eller ikke tåler at noen som nylig har røkt setter seg på samme buss, så er det kanskje en dum ide å ta offentlig transport?

Gammel 01-06-09, 20:18   #118
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg kan faktisk ikke besøke folk som har katt. Jeg mener absolutt ikke at de skal kvitte seg med katten, men jeg er litt glad for at jeg ikke kjenner mange med katt, det er jo unektelig litt trist.

Pollen kan jeg dessverre gjøre svært lite med. Da er det bedre med katter, for de kan jeg unngå.

Vi kan heller ikke besøke foreldrene til mannen min lengre, siden de har to katter der som mannen min reagerer veldig allergisk på. Jeg mener de burde kvitte seg med kattene, men svigermor klarer det ikke (selv om de i utgangspunktet er hennes voksne døtre sine, som selv ikke kan ha de lengre pga bosted og allergi). Da dropper vi bare å dra dit.

Gammel 01-06-09, 20:20   #119
Skvetten
Passiv

Standard

Det var ikke akkurat svar på spørsmålet mitt. La meg forenkle det; Vil du trenge oksygen av deodoranten min dersom jeg satt ved siden av deg på et fly?

Hvilken del av svaret mitt fikk du ikke med deg?

Mest sansynlig har den såpass lite parfyme at det vil kunne gå greit. Det blir skikkelig ille dersom den er toppet med parfyme, skyllemiddel, sjampo og andre herlige parfymer, da kommer den som det lille ekstra som tipper over tuen min.

Uansett er jeg heftig medisinert og ville vært nødt til å ta ventoline for å kunne sitte ved siden av deg på en flytur dersom det var parfyme i deoderanten din. Som beskrevet ville det komme hardere lut til dersom det ble en kombinasjon av mye.

Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 20:20   #120
Frantzen
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

De fleste vet vel at de tar en viss risiko når de tar offentlig transport og oppholder seg på steder med mange mennesker? Hvis man er så hyperallergiskt at man ikke tåler å sitte på samme fly med et menneske som har katt hjemme eller ikke tåler at noen som nylig har røkt setter seg på samme buss, så er det kanskje en dum ide å ta offentlig transport?

Nå syns jeg du bommer, altså. Poenget er jo om det ikke er naturlig å ta hensyn i en slik grad at disse faktisk kan reise offentlig.
Eller skal de ta egen båt til Spania?

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:32.