Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Uærlighet - hva er akseptabelt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-06-09, 21:56   #41
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Uærlighet - hva er akseptabelt?

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Jeg har ikke dårlig samvittighet. .

Og jeg mener ikke du skal ha det heller

Gammel 06-06-09, 21:57   #42
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Nettopp - du tjente for mye. Altså tjente du mer enn full OS. Betydelig mer også, vil jeg tro, siden full OS er på 11000 i måneden, brutto.

Jeg fikk bostøtte et år. 1000 kroner måneden. Jeg gikk betydelig opp i inntekt da jeg begynte å jobbe, selv om jeg jobber 80 %.

Full os er 11 534 å får man full bostøtte er vel det rundt 1500 kr i mnd,hva jeg tjente er noe jeg holder for meg selv..

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 21:58   #43
allium
Bare sær

allium sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Full os er 11 534 å får man full bostøtte er vel det rundt 1500 kr i mnd,hva jeg tjente er noe jeg holder for meg selv..

Hvis du tjente under 13000 i måneden har du ihvertfall god grunn til å klage over lønnsnivået.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 21:59   #44
Chablis
Drømmer

Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Hvis du tjente under 13000 i måneden har du ihvertfall god grunn til å klage over lønnsnivået.

Mye mulig man har grunn til det men det kommer vel an på hva man jobber med.

Gammel 06-06-09, 21:59   #45
Smurfine79
Carpe Diem!

Smurfine79 sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: oslo
Smurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Nummer 1 og 2 er i kategorien der en burde ha varslet, men der jeg nok hadde feiget ut.

Nummer 3 er jo ikke svindel, men å lovlig utnytte systemet og dette er jo der for å hjelpe ungene.

Signerer denne. Selv om jeg aldri ville gått ned i stilling kun for å svindle.

Smurfine79 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 22:00   #46
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har krav på stønader selv om man jobber da, alt etter hvor mye man tjener.
Jeg hadde dårlig råd selv om jeg jobbet og mottok stønader å de fleste aleneforeldre som jeg kjenner har dårlig råd selv med jobb og stønader. jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal velge å ha dårlig råd fordi man skal klare seg selv å ikke ta i mot stønader.
Det er visst noen som tror man får så god råd når man blir alene for da får man visst så mye i støtte, for meg er det langt fra sannheten.

Ikke sant. En annen ting og:
Om man er alenemor, så kan det være vanskelig å jobbe fulltid. Noen steder er det mye trafikk og man kan i rushtiden bruke en time på en strekning som normalt tar 20 min. En times reisevei til og fra jobb i tillegg til en fulltidsjobb betyr at barna må være 10 timer i barnehage/skole hver dag. Er det ok? Ikke alle har utdannelse som er forenlig med 8-16 jobber engang. Er man to, så kan en person levere, en annen hente. Jeg sier ikke at barna eller moren dør av dette, men det er vel ikke akkurat en situasjon man ønsker seg. Jeg kommer nok ikke til å benytte meg av disse ordningene etter endt utdannelse, men jeg hadde glatt svelget stoltheten om jeg ikke hadde hatt familie som stilte opp og realiteten ble ti timers dager for barnet mitt, hver eneste dag. Nå er å motta overgangsstønad en investering mer. Jeg utdanner meg og kommer til å tjene MYE bedre og vi kommer til å klare oss fint, selv om jeg måtte jobbe 80%.

Det irriterer meg litt at mange mener overgangstønadsmottagere = nek.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 22:02   #47
Joika
Pauset

Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Og jeg mener ikke du skal ha det heller

Nei men det er de som mener jeg burde jobbe disse to månder. Jeg KAN i praksis jobbe, og da burde jeg det, i følge dem. Ellers er det liten vilje til å stå på egne ben. Visstnok. Jeg mener dette handler litt om det samme da. At selv om man kan, så er det faktisk greit å velge løsninger man blir tilbudt. Man er ikke lat fordi om man velger hjelp man tilbys. Enten om det er snakk om to månder eller to år.

Gammel 06-06-09, 22:04   #48
Chablis
Drømmer

Standard

Ikke sant. En annen ting og:
Om man er alenemor, så kan det være vanskelig å jobbe fulltid. Noen steder er det mye trafikk og man kan i rushtiden bruke en time på en strekning som normalt tar 20 min. En times reisevei til og fra jobb i tillegg til en fulltidsjobb betyr at barna må være 10 timer i barnehage/skole hver dag. Er det ok? Ikke alle har utdannelse som er forenlig med 8-16 jobber engang. Er man to, så kan en person levere, en annen hente. Jeg sier ikke at barna eller moren dør av dette, men det er vel ikke akkurat en situasjon man ønsker seg. Jeg kommer nok ikke til å benytte meg av disse ordningene etter endt utdannelse, men jeg hadde glatt svelget stoltheten om jeg ikke hadde hatt familie som stilte opp og realiteten ble ti timers dager for barnet mitt, hver eneste dag. Nå er å motta overgangsstønad en investering mer. Jeg utdanner meg og kommer til å tjene MYE bedre og vi kommer til å klare oss fint, selv om jeg måtte jobbe 80%.

Det irriterer meg litt at mange mener overgangstønadsmottagere = nek.

Nettopp, er det jeg mener, dessuten er det vel mange barnehager som har 9 t grenser?Har man ikke familie da som stiller opp har man jo ett problem.

Gammel 06-06-09, 22:07   #49
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Det er nok mest min "klare sjøl"-greie som er ganske godt innprentet hjemmefra.

Da moren min var alene med meg og søsteren min var det forøvrig flere som lo godt av hvor "dum" hun var som valgte et strevsomt liv med henting og levering i barnehage, dårlig råd osv. fordi hun valgte å jobbe fremfor å bruke diverse støtteordninger. Jeg tror det har litt med hvor vi bodde da også, for å være ærlig. For da vi flyttet fra drabantbyen vi bodde i og til et annet sted var det andre holdninger som gjaldt, har jeg inntrykk av.

Det du har arvet synes jeg faktisk er sunne holdniger Selv om det ikke skader å innse sine begrensinger å motta hjelp man faktisk trenger.

Selv sitter vi "godt i det" (det har vi ikke alltid gjort!), men vi er veldig opptatt av at det ikke skal bli soveputer for ungene, og at de ikke skal finne ut at vi er "rike". Jeg tror unger har godt av å lære seg at ting koster, og at man må jobbe for å få ting

Skjønner egentlig ikke hvorfor det sidestilles med de andre eksemplene dine for det er jo fortsatt ikke ulovlig å motta stønader.
Jeg hadde hatt mer utbetalt i mnd for å gå hjemme enn jeg hadde for å jobbe fullt , men å gå hjemme heltid er ikke noe for meg. Men om andre velger det for å få tid med familien og slippe å stresse for å rekke henting/levering å jobb så må de få lov til det.

Ok, jeg forstår hvorfor du er provosert . Jeg mener IKKE å likestille de tre tingene, det er bare tre løsrevne eksempler på hva jeg mener er uærlig. og jeg mener IKKE at alle som må jobbe redusert og motta offentlig støtte, er på linje med folk som misbruker andres kredittkort eller stjeler møbler. De er ikke på samme planet en gang! Jeg er temmelig sikker på at det store flertallet får støtte de har krav på og behov for. Jeg synes bare det er interessant å diskutere hva som får folk til å lyve og bedra for å oppnå økonomisk gevinst.

Og bare for å ha sagt det: Jeg liker en god diskusjon, og her inne er jeg kanskje kvass den ene veien. Men når jeg diskuterer med et par venninner, som mener at man bør gå på jobb når man er dødssyk , så lenge man enda står på beina (ok, satt litt på spissen, men ikke så mye, dessverre), så er argumentene mine ganske mye mer lik Kie sine

Det er vanskelige å diskutere denne typen ting uten at noen føler seg støtt, men jeg går IKKE rundt og mistenker folk her for å være trygdesnyltere etc. Dessuten er jeg så dårlig til å huske navn (og nick) at jeg ikke har styr på særlig mange av dere. Og dermed er det nok enda lettere å tråkke på tær...

Gammel 06-06-09, 22:11   #50
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Nei men det er de som mener jeg burde jobbe disse to månder. Jeg KAN i praksis jobbe, og da burde jeg det, i følge dem. Ellers er det liten vilje til å stå på egne ben. Visstnok. Jeg mener dette handler litt om det samme da. At selv om man kan, så er det faktisk greit å velge løsninger man blir tilbudt. Man er ikke lat fordi om man velger hjelp man tilbys. Enten om det er snakk om to månder eller to år.

Kanonlett å få seg en jobb for to mnd som kan kombineres med barn . Og studenter trenger også ferie.

Ellers er jeg ikke enig i at det er det samme om man velger det for to mnd eller to år. Dvs, jeg har ikke problemer med overgangsstønader etc, og er IKKE blant dem som mener at de som går på det er nek. Ikke er jeg misunnelig på dem som er alenemødre og det de får heller. Til det kjenner jeg vel for mange alenemødre . Eneste jeg kjenner jeg er vagt misunnelig på er den friheten de har den ene uka (noen av dem) er uten barn. Helt til jeg tenker på hvor mye jeg ville savnet dem .

Men altså, jeg mener ikke man skal motta alle ordninger som finnes, bare fordi de finnes, jeg mener man bør se på om man faktisk har behov for dem.

Gammel 06-06-09, 22:19   #51
Joika
Pauset

Standard

Kanonlett å få seg en jobb for to mnd som kan kombineres med barn . Og studenter trenger også ferie.

Ellers er jeg ikke enig i at det er det samme om man velger det for to mnd eller to år. Dvs, jeg har ikke problemer med overgangsstønader etc, og er IKKE blant dem som mener at de som går på det er nek. Ikke er jeg misunnelig på dem som er alenemødre og det de får heller. Til det kjenner jeg vel for mange alenemødre . Eneste jeg kjenner jeg er vagt misunnelig på er den friheten de har den ene uka (noen av dem) er uten barn. Helt til jeg tenker på hvor mye jeg ville savnet dem .

Men altså, jeg mener ikke man skal motta alle ordninger som finnes, bare fordi de finnes, jeg mener man bør se på om man faktisk har behov for dem.

Behov er relativt da. Jeg tok et valg. Utdannelse.
Jeg hadde ikke trengt det egentlig. Jeg hadde fått meg en bra jobb jeg, men problemet er inntekt og arbeidstider. Jeg tjente for dårlig og alene så er det vanskelig å etablere seg på boligmarkedet i storbyen alene. Alternativet ble å flytte fra hele familien min som bor i nabolaget her, eller utdanne seg. Arbeidstider som var alt fra 8-22 fungerte heller ikke.

Enkelt valg.

Noen velger å motta overgangsstønad fordi de har tre unger alene og tiden strekker ikke til. Syntes det er helt greit jeg. Det er barna som kommer dette tilgode. Behov eller ikke?

Gammel 06-06-09, 22:20   #52
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det blir nok litt fort "Kaller du meg en dårlig mor?!"-lignende reaksjoner i sånne tråder.

Jeg er for tiden sykmeldt, men har for lengst måttet konstatere det sørgelige faktum at ikke absolutt alle debatter på nett handler om meg.

Og så håper jeg jo at de jeg diskuterer med ikke tror at det er hårsårheten som prater når jeg mener noe.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 22:21   #53
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ok. Innlegget mitt var et svar til Milfrids lille skrift i hennes innlegg.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 22:23   #54
Chablis
Drømmer

Standard

Men hvem skal definere hva som er behov å ikke da?

Gammel 06-06-09, 22:27   #55
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Nr 1: de ville jeg jamen meg meldt fra om, tror jeg. Hadde ikke falt meg inn å bruke noens kredittkort!
Nr 2: jeg ville sagt fra i butikken om det gjaldt meg selv, men jeg ville ikke meldt fra om jeg fikk vite at noen andre hadde opplevd det.
Jeg må innrømme at jeg har fått med meg en pose potetgull fra obs en gang, som jeg ikke oppdaget før jeg kom hjem. Den ble aldri betalt for. Heller ikke en eyeliner dattera mi tok på en HM-butikk for 10 år siden (da hun var 2). Jeg oppdaga ikke at det var en eyeliner før jeg skulle rydde vekk tegnesakene om kvelden.

Altså; jeg synes det er en stor forskjell på å anbefale denne løsningen i forhold til "få mest mulig for minst mulig innsats" og å fortelle om stønadsordninger til f.eks. en som er alene med et funksjonshemmet barn og stadig blir sykmeldt for utbrenthet. Satt på spissen begge veier, selvsagt.

Enig.
Jeg synes det er uærlig å utnytte et system bare fordi muligheten er der, men jeg synes ikke det er uærlig å bruke mulighetene systemet gir når man har et helt klart behov for ytelsen.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 22:27   #56
Chablis
Drømmer

Standard

Det blir nok litt fort "Kaller du meg en dårlig mor?!"-lignende reaksjoner i sånne tråder.

Jeg er for tiden sykmeldt, men har for lengst måttet konstatere det sørgelige faktum at ikke absolutt alle debatter på nett handler om meg.

Og så håper jeg jo at de jeg diskuterer med ikke tror at det er hårsårheten som prater når jeg mener noe.

jeg diskuterer ikke fordi jeg tror noen jeg er "dårlig mor" fordi jeg mottok stønader, om noen tenker det så sier det mye om de.
Jeg synes bare ikke tingene som står først nevnt i 1 innlegg kan sammenlignes med siste eksempelet der. Nå har jo trådstarter sagt hun ikke likestiller det uansett da så.

Gammel 06-06-09, 22:33   #57
Joika
Pauset

Standard

Hehe. Jeg mener ikke det har noe med å være dårlig mor å gjøre i alle fall.
Tvert i mot. Tror mange tar i mot fordi de da kan bruke mer tid på barna sine.

Må ta vare på seg selv og. Ingen som takker deg for å slite livet av deg og leve et liv du ikke klarer.

Gammel 06-06-09, 22:36   #58
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Men hvem skal definere hva som er behov å ikke da?

Jeg! : nemlig:

Fra spøk til revolver. Instansen som administrerer ordningen. Men det forutsettes ærlighet fra søker.

Joika. Jeg er svært gjerne med på å finansiere skikkelig utdannelse for folk som vil jobbe. Eller var, nå er det jo ikke mye skatt jeg personlig bidrar med

Gammel 06-06-09, 22:40   #59
Joika
Pauset

Standard

Joika. Jeg er svært gjerne med på å finansiere skikkelig utdannelse for folk som vil jobbe. Eller var, nå er det jo ikke mye skatt jeg personlig bidrar med

Hvah! Hykler!

Gammel 06-06-09, 22:50   #60
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kombinasjonen overgangsstønad og annenhver uke uten barn er ikke mulig. Bare for å avspore litt.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:14.