|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Shake it out!
|
Uærlighet - hva er akseptabelt?Nå har det vært mange tråder om misbruk av både trygd og sykepenger, så da fikk jeg lyst til å spørre hvor grensene deres går for hva som er ok, og ikke ok å gjøre på et par områder til. Og hva dere ville meldt fra til rette myndighet om. Alt er eksempler fra egen omgangskrets, og fikk meg til å bli mer enn litt
|
|
|
#2 |
|
sukk
Medlem siden: Jul 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Uærlighet - hva er akseptabelt?Nr 1 og nr 2 ville jeg selv aldri ha gjort. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Uærlighet - hva er akseptabelt?Nummer 1 og 2 er i kategorien der en burde ha varslet, men der jeg nok hadde feiget ut. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Sv: Uærlighet - hva er akseptabelt?Nr. 1 og 2 er såpass graverende at jeg mest sannsynlig hadde kuttet vennskapet med disse personene. Jeg vil ikke ha slike venner. Og du kan banne på jeg hadde gitt beskjed! Jeg skjelte ut svigermor så det sang utafor en Rema-butikk en gang hun snøyt til seg noen fullprisepler(!) til halv pris. Og skrøt av det da vi gikk ut av butikken. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Uærlighet - hva er akseptabelt?Eksempel 1: Jeg hadde tatt med meg kortet. Jeg hadde ikke brukt det, men lagt det i en konvolutt neste dag og sendt det til kredittkortselskapet.
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Uærlighet - hva er akseptabelt?Den første synes jeg var veldig drøy, ville aldri falt meg inn å missbruke andres kredittkort eller sett på at andre gjorde det. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Uærlighet - hva er akseptabelt?Nummer 1 og 2 er jo rent tyveri. Spesielt den første, må jeg si!
|
|
|
#8 |
|
Shake it out!
|
Sv: Uærlighet - hva er akseptabelt?
Systemet er der for dem som har behov for hjelp. Sosialbolig er for dem som ikke har råd eller mulighet til å skaffe seg egen bolig. Enten fordi de tjener så lite at de ikke har råd, eller fordi de faller utenfor fordi ingen vi leie til dem. Hvis man er i stand til å jobbe og klare seg selv, så gjør man det. Selv om det er lovlig å gå ned i stilling, slik at man kan motta trygd og ekstra støtte, så mener jeg det er moralsk forkastelig. Og det mener flertallet av de alenemødrene jeg kjenner også: de vil klare seg selv.
Det er helt sikkert lovlig, men det er vel likevel utnyttelse og undergraving av systemet? Hvis man har en jobb og tjener så man klarer seg, bør man da gå ned i stilling for å få tjenester og ytelser man ellers ikke ville hatt krav på?
Jeg tror de aller fleste tenker som det, at de heller vil ha dårlig råd enn å utnytte systemet. Heldigvis. For mange som tenkte slik ville jo undergravd systemet fullstendig. Man jobber selvfølgelig fullt om man har kapasitet til det, man planlegger ikke stillingsprosenten etter hvor mye trygd man kan få.
|
|
|
#9 |
|
Passiv
|
Sv: Uærlighet - hva er akseptabelt?Nummer 1 vill jeg tent på alle pluggene ved. Jeg ville sagt klart fra at jeg ikke vil involveres i svindel og at om de insisterer på å dra meg inn i det så ser jeg meg nødt til å varsle. Jeg tror faktisk at det der ville gjort at jeg ville kuttet dem ut - jeg kan absolutt ikke se for meg at jeg ville beholdt venner som bedrev kredittkortsvindel. |
|
|
|
#10 |
|
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Ah. Da misforsto jeg. Trodde utgangspunktet var trygd, ikke en 100% stilling. Da er jeg enig i at dette skurrer. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Passiv
|
Sv: Uærlighet - hva er akseptabelt?Milfrid - om man har en jobb og tjener penger nok, og så blir skilt og tiden ikke strekker til og man kan få en vesentlig enklere hverdag hvor man kan ta bedre vare på barna ved å gå ned i stilling og heller ta imot noen ytelser så er det greit for meg at noen velger det. |
|
|
|
#12 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Uærlighet - hva er akseptabelt?1 og 2 er langt utenfor grensen for hva jeg mener er akseptabelt.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#13 |
|
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Uærlighet - hva er akseptabelt?På nr 1 og 2 er du jo faktisk kriminell. Nr 3, veit nesten ikke hva jeg skal si.
|
|
|
#14 |
|
Shake it out!
|
Hmm, kjenner at jeg ikke kan forstå hvor "skilt" kommer inn i bildet? Er det med tanke å at man plutselig får dårligere tid og råd? Min venninne har vært alenemor fra dag 1, og klart seg selv. Dvs, hun hadde støtte under utdannelsen, men så snart hun kunne begynne å jobbe, så jobbet hun, og klarte seg selv.
Motivasjon? Regner med at du ikke tenker på motivasjon til å jobbe?
|
|
|
#15 |
|
Søt og rar
|
Sv: Uærlighet - hva er akseptabelt?Det er veldig lite som skal til av uærlighet før jeg synes det er uakseptabelt.
|
|
|
#16 |
|
Passiv
|
Sv: Uærlighet - hva er akseptabelt?Milfrid - skilt kom inn i bildet som i betydningen av at man kan ha en endret livssituasjon i forhold til å jobbe fullt om man er gift kontra om man blir alene med barna. Jeg hadde ikke forutsetning for å vite om din venninne var skilt eller alenemor hele veien eller hvorfor hun valgte å gå ned i stilling. |
|
|
|
#17 |
|
Drømmer
|
Sv: Uærlighet - hva er akseptabelt?Nr 3 skjønner jeg ikke helt, er det galt å gå ned i stilling, få støtte man har krav på forå være mer sammen med familien? |
|
|
|
|
|
#18 |
|
weird
Jeg tenker på motivasjon for valget.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#19 |
|
weird
|
|
|
|
|
#20 |
|
weird
Sv: Uærlighet - hva er akseptabelt?Usj. Jeg synes det blir litt guffent å sitte og moralisere over andres lovlige bruk av rettigheter de har.
|
|
|
![]() |
|
|