Sv: Uærlighet - hva er akseptabelt?
Opprinnelig lagt inn av Maz, her.
Nummer 3 er jo ikke svindel, men å lovlig utnytte systemet og dette er jo der for å hjelpe ungene.
Systemet er der for dem som har behov for hjelp. Sosialbolig er for dem som ikke har råd eller mulighet til å skaffe seg egen bolig. Enten fordi de tjener så lite at de ikke har råd, eller fordi de faller utenfor fordi ingen vi leie til dem. Hvis man er i stand til å jobbe og klare seg selv, så gjør man det. Selv om det er lovlig å gå ned i stilling, slik at man kan motta trygd og ekstra støtte, så mener jeg det er moralsk forkastelig. Og det mener flertallet av de alenemødrene jeg kjenner også: de vil klare seg selv.
Å manipulere virkeligheten for å skaffe seg noe man i utgangspunktet ikke trenger, blir for meg helt feil. Hjelpe ungene? Til hva da? Det sies jo at sosial status går i arv, og vil man da lære ungene at de ikke trenger å jobbe, for Staten (eller i dette tilfellet Kommunen) kan ta vare på dem?
Opprinnelig lagt inn av Retz, her.
Nr. 3 er da innenfor det som er lovlig?
Det er helt sikkert lovlig, men det er vel likevel utnyttelse og undergraving av systemet? Hvis man har en jobb og tjener så man klarer seg, bør man da gå ned i stilling for å få tjenester og ytelser man ellers ikke ville hatt krav på?
Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.
Siste er for meg helt utenkelig. Altså å utnytte systemet som alenemor (å foreslå det for andre er jo bare dumskap.) Jeg har en eller annen stolthet rundt det å klare seg selv, og det å be om støtte fra det offentlige hadde vært absolutt siste utvei. Men det er klart at noen kan være i en situasjon der å jobbe halvt og motta stønad vil være det absolutt beste og mest praktiske. Jeg dømmer dem ikke av den grunn.
Jeg tror de aller fleste tenker som det, at de heller vil ha dårlig råd enn å utnytte systemet. Heldigvis. For mange som tenkte slik ville jo undergravd systemet fullstendig. Man jobber selvfølgelig fullt om man har kapasitet til det, man planlegger ikke stillingsprosenten etter hvor mye trygd man kan få.