Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Plikt til å jobbe?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-06-09, 22:30   #21
Smurfine79
Carpe Diem!

Smurfine79 sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: oslo
Smurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Plikt tiø å jobbe?

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg mener at har man økonomi til å la være å jobbe, har ingen noe med om man velger å la være å jobbe eller ikke. Jeg syns ikke noen har plikt til å jobbe, for å si det slik.

signerer

Smurfine79 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 22:30   #22
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plikt til å jobbe?

Vinner du 10-20 mill så lever du meget komfortabelt av avkastningen på kapitalen.

Gammel 07-06-09, 22:31   #23
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Man har en plikt til å forsørge seg selv og sine barn, men man har ikke plikt til å jobbe dersom man arver, vinner i lotto eller annet.

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 22:32   #24
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg kan ikke for mitt bare liv skjønne hvorfor noen har lyst til å la være å jobbe – og da bruker jeg en definisjon av "jobbe" som inkluderer ulønnet arbeid, for eksempel å være hjemme med egne barn, pleie syke slektninger eller familiemedlemmer eller jobbe med veldedig arbeid. Men hvis noen har lyst og råd til å la være å jobbe, så synes jeg jo at de skal få lov til det, men da nytter det ikke å komme i ettertid å klage over dårlig økonomi eller minstepensjon, når ektefellen går fra en eller når lottogevinsten tar slutt.

Trygdesvindel eller grov, urettmessig utnyttelse av stønader og trygd er ikke på noen måte ok.

Noen er for eksempel møkkaslitne av jobben sin, trenger ro og fred, og føler ikke at de kan rettferdiggjøre ovenfor seg selv en eventuell sykmelding selv om alle andre ser at de er på randen av total utbrenthet. Sånne kan muligens synes at det er en god idé å leve av sparekontoen et års tid.

Noen er kanskje litt uenige med sånne. :utblåsning:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 22:32   #25
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke man har plikt til å jobbe, men jeg hadde blitt helt kokko av å ikke jobbe selv.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 22:35   #26
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg synes ikke man har plikt til å jobbe, men jeg hadde blitt helt kokko av å ikke jobbe selv.

Jeg håper at noen tvinger meg til å jobbe hvis jeg mot all formodning skulle havne i en situasjon der jeg økonomisk sett ikke trengte det. Ja, jeg tror nesten jeg blir et dårligere menneske av lediggang - jeg er virkelig dårlig egnet til det.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 22:36   #27
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Noen er for eksempel møkkaslitne av jobben sin, trenger ro og fred, og føler ikke at de kan rettferdiggjøre ovenfor seg selv en eventuell sykmelding selv om alle andre ser at de er på randen av total utbrenthet. Sånne kan muligens synes at det er en god idé å leve av sparekontoen et års tid.

Noen er kanskje litt uenige med sånne. :utblåsning:

I så fall bør Noen komme seg til legen for som fy og snakke om sykemelding – eller vinne et sekssifret beløp i Lotto og ta en toårig permisjon, helt klart. Jeg skjønner godt at folk kan ha lyst til å være hjemme et år eller kanskje to, men å gå uvirksom i år etter år? Nei, det skjønner jeg ikke hvorfor folk vil.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 22:36   #28
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Vinner du 10-20 mill så lever du meget komfortabelt av avkastningen på kapitalen.

Jepp, man får ganske heavy renter av slikt og kan leve på dem uten å omtrent røre selve formuen. Og så har du jo denne irske dama som vant 900 millioner for noen år siden. Håhåhåå!

Og det at man ikke har en fast jobb betyr ikke at man automatisk går uvirksom. Man kan engasjere seg i veldig mye.

Gammel 07-06-09, 22:37   #29
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg håper at noen tvinger meg til å jobbe hvis jeg mot all formodning skulle havne i en situasjon der jeg økonomisk sett ikke trengte det. Ja, jeg tror nesten jeg blir et dårligere menneske av lediggang - jeg er virkelig dårlig egnet til det.

Jeg vet at jeg blir det. Bare det å ha en jobb med for få eller for enkle arbeidsoppgaver er mer enn nok til å trigge uhumskheter hos meg.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 22:41   #30
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Signerer! Jeg hadde dessuten også blitt sprø av å være gift med en mann som ikke var glad i å jobbe...

Gammel 07-06-09, 22:43   #31
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er også enig med Inagh.

Hadde jeg hatt muligheten til å ikke jobbe, hadde jeg glatt brukt tida mi på andre ting. Unger, hobby osv.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 22:44   #32
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

I så fall bør Noen komme seg til legen for som fy og snakke om sykemelding – eller vinne et sekssifret beløp i Lotto og ta en toårig permisjon, helt klart. Jeg skjønner godt at folk kan ha lyst til å være hjemme et år eller kanskje to, men å gå uvirksom i år etter år? Nei, det skjønner jeg ikke hvorfor folk vil.

Noen mener visst at Noen ikke "er en sånn som blir sykmeldt for denslags", og Noen har visst også så Noen klarer seg.

Ja, jeg blir litt frustrert. Men dette var en avsporing.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 22:46   #33
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men dere som hadde blitt sprø av å ikke jobbe (sett at dere var søkkrike), mener dere at alternativet til å jobbe hadde vært å sitte og se på Glamour hele dagen? Det høres jo sånn ut. Hvis det er sånn dere hadde tilbringt tiden, skjønner jeg jo godt at dere hadde blitt sprø.

Gammel 07-06-09, 22:47   #34
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg kler ikke å ikke jobbe. Jeg elsker jobben min og kollegaene mine. Hadde jeg vunnet i Lotto så hadde jeg ikke sagt opp jobben. Jeg har vært sykemeldt en del og jeg liker det ikke i det hele tatt.

Men om andre ser det annerledes - null problem.

Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 22:48   #35
Slettet bruker
Passiv

Standard

Iset - jeg får ikk egjort noen verdens ting hvis jeg ikke har litt press. Da risikerer jeg å bløi sittende og se på glamour ja...

Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 22:49   #36
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Men dere som hadde blitt sprø av å ikke jobbe (sett at dere var søkkrike), mener dere at alternativet til å jobbe hadde vært å sitte og se på Glamour hele dagen? Det høres jo sånn ut.

Det tviler jeg på at noen blir lykkelige av i lengden, men det var jo egentlig ikke det tråden handlet om.

Jeg vet imidlertid om (fortrinnsvis førtidspensjonerte) mennesker som nyter å kunne jobbe i hagen, reise, trene og være sosial. Det tror jeg ikke nødvendigvis hadde vært et dårlig liv, spesielt ikke om det i tillegg inneholdt elementer av studier, frivillig arbeid etc.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 22:50   #37
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men dere som hadde blitt sprø av å ikke jobbe (sett at dere var søkkrike), mener dere at alternativet til å jobbe hadde vært å sitte og se på Glamour hele dagen? Det høres jo sånn ut.

Nei, det hadde jeg ikke giddet, det ville blitt altfor anstrengende. Det er stor forskjell på folk her, tror jeg. Mitt problem er at jeg blir ubeskrivelig lat og giddesløs når jeg har fri. Det skal ikke mange feriedagene til før jeg er helt på felgen. Jeg kommer meg ikke opp om morgenen, får ikke på meg klær etc. etc. Etter kort tid er jeg veldig lei av meg selv og i ualminnelig dårlig humør, noe som igjen går utover omgivelsene. Antakelig er jeg uvanlig dårlig til å aktivisere meg selv, i tillegg til å være så grunnleggende lat at jeg trenger noen saftige spark i baken.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 22:50   #38
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner mange som ikke jobber. Koner med rike menn, som har begynt å være hjemme mens barna var små og mannen jobbet masse, og så har de bare fortsatt, selv om barna etter hvert går på skolen. De trener på Elixia, spiller tennis, pusler med hobbyer, handler, gå på franskkurs, administrerer hus og oppussinger og ungene sine fritidsaktiviteter.

Det virker forlokkende for en stund, men etter hvert må det da bli veldig TOMT?

Gammel 07-06-09, 22:50   #39
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For Guds skyld, NEI

For min egen del trives jeg så godt i jobben min og med det kollegiale, at jeg virkelig hadde savnet det. Det å bruke utdannelsen min er også viktig for meg. Jeg kunne selvsagt blitt aktiv f.eks i "....uten grenser" eller liknende, men jeg tror det avgjørende ville være at jeg følte meg nyttig og viktig på et eller annet vis...

Gammel 07-06-09, 22:51   #40
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns ikke man har plikt til å jobbe, men jeg syns man skal forsøke å forsørge seg selv så fremst man har mulighet for det. Jeg ville ha blitt smårar av å ikke jobbe, men hadde jeg vunnet 10 mill i Lotto hadde vi nok redusert stillingene våre og tatt et friår og reist rundt, men jeg kunne ikke ha hatt "ferie" resten av livet.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:52.