Sv: Ang. dødsstraff (Martine-saken)
Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.
Jeg mener at mannen må få velge selv. Valget må være å komme til Storbritannia. Nekter han, så føres saken i Jemen. Valget er hans.
Jeg tror, som advokaten til Martines familie, at Jemen er interessert i å føre rettsaken. I utgangspunktet har de dødsstraff, men her er det snakk om en vantro kvinne og bevisene er også samlet inn av folk med feil trosretning. Han spekulerer i at Jemen vil domfelle, men gjøre det meget mildt/frifinnelse, for at vedkommende skal kunne reise ut av landet igjen og i praksis gå fri. Ved en rettskraftig dom i hjemlandet vil man ikke lenger kunne pågripe mannen idet han beveger seg utenfor landets grenser. Det er nok derfor Jemen også flagger at en eventuelt dødsstraff kun kan idømmes ved at offerets familei må bifalle det. På den måten får man åpnet døra på gløtt for å få kjørt saken i Jemen. Å innbille seg at han vil få en streng straff for mordet i en rettsinstans der nede er som å tro på julenissen. Jeg tror faren nå driver et spill for å få sønnen fri, og dessverre er nok rettapparatet i landet ett av redskapene som er i bruk til å få oppnådd det.
|