Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Uærlighet - hva er akseptabelt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-06-09, 23:17   #101
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Uærlighet - hva er akseptabelt?

Opprinnelig lagt inn av Millivilli, her.

Her lukter det FRP, gitt.

Meg?? Frp?! Tror ikke det du.

Gammel 07-06-09, 23:32   #102
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Billa, jeg forstår ikke helt hva du mener med studier og barn? Mener du at småbarnsforeldre ikke bør studere eller at de burde få mindre i stipend, eller hva var det egentlig du mente?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-09, 00:14   #103
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg mener ikke at alle som kan jobbe, skal jobbe.

Jeg mener at alle som kan jobbe, ikke skal la være å gjøre det, bare fordi det finnes offentlige ordninger som tillater friske voksne til å sitte på rumpa og motta (satt på spissen).

Å tilrettelegge for kontantsstøtte betyr i prinsippet bare at man ikke benytter barnehage. Man kan faktisk motta kontantstøtte mens man jobber.

Hvis man velger å gå hjemme for å motta den lille summen kontantstøtten utgjør er man NØDT til å motta en annen form for inntekt i tillegg (enten via partner, eller offentlig støtte). Jeg kan ikke se for meg noen som overlever flere år på KS...

Prinsippet blir vel ikke noe annerledes fordi beløpet er mindre?

En som har en partner til å bidra til å forsørge seg, kan tilpasse seg kontantstøttesystemet ved å gå hjemme istedenfor å jobbe, kontantstøtten kan være den offentlige stønaden som gjør at budsjettet går ihop. En som ikke har en partner til å forsørge seg, kan tilpasse seg alenemorstønader på samme måte.

Hvis det ene er forkastelig, må vel det andre også være det?

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-09, 10:42   #104
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Billa, jeg forstår ikke helt hva du mener med studier og barn? Mener du at småbarnsforeldre ikke bør studere eller at de burde få mindre i stipend, eller hva var det egentlig du mente?

Selvsagt mener jeg ikke at studenter med barn bør ha mindre i stipend enn andre. Jeg mener de bør få samme støtte som andre studenter og andre småbarnsforeldre. Finansiering utover det vet jeg ikke helt om jeg synes er riktig, men kan være farget av at jeg selv skal betale tilbake et realtivt stort lånebeløp etter 7 års studier

Jeg synes (for nte gang) ikke kontantstøtten er noen god ordning, nei.
Jeg har ellers ikke brukt ord som forkastelig. Jeg har sagt at jeg synes det er uheldig at vi har ordninger som gjør at voksne som normalt kan sørge for egen arbeidsinntekt ikke gjør det fordi de har krav på støtte fra det offentlige. Kontantstøttens utgangspunkt er litt annerledes fordi den i utgangspunktet er ment som et supplement NETTOPP for at folk kan velge å være hjemme. OS skal vel egentlig ikke være resultat av at man velger å la være å jobbe, men det er den kanskje blitt i praksis?

Om OS fra NAV: Overgangsstønad er en stønad til livsopphold som gis dersom du midlertidig er ute av stand til å forsørge deg selv ved eget arbeid på grunn av omsorgen for barn

Det at ordningen ikke er optimal etter mitt syn betyr ikke at jeg skjønner at folk benytter den og krever sin rett. Jeg mener imidlertid at ordningen burde være annerledes.

Gammel 08-06-09, 10:46   #105
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kontantstøttens utgangspunkt er litt annerledes fordi den i utgangspunktet er ment som et supplement NETTOPP for at folk kan velge å være hjemme. OS skal vel egentlig ikke være resultat av at man velger å la være å jobbe, men det er den kanskje blitt i praksis?

Som jeg sa lenger opp, er OS også for at de som har barn under tre år kan velge å være hjemme. Det nytter jo ikke å være hjemme på kontantstøtte alene, de som har en partner kan leve på partnerens lønn pluss kontantstøtte, men de som er alene, må ha litt ekstra.

Så snart barnet er fylt tre, kan man ikke lenger "bare gå hjemme" med OS.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
Gammel 08-06-09, 12:36   #106
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

OS er også lagt opp til at det uansett lønner seg å jobbe.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-09, 13:34   #107
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg skjønner ikke tanken bak at noen (friske) voksne skal ha sponset tid hjemme med barna på det offentliges regning.

Hadde jeg på en eller annen måte kunnet funnet et lite smutthull som hadde gitt meg sjansen til å være mer hjemme og fått betalt for det, så hadde jeg gladelig tatt det - og ja på det offentliges regning. Til nå har bare svangerskapspermisjon muliggjort dette og evt. litt ammepermisjon. For å kunne være hjemme uten å tape så veldig på det, er noe mange ønsker på en eller annen måte. Det er urealistisk og så klart veldig dyrt. Men i en drømmeverden går alt an.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-09, 14:07   #108
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De fleste av oss som har barn har vel hatt tid hjemme på det offentliges regning?

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-09, 14:14   #109
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Hadde jeg på en eller annen måte kunnet funnet et lite smutthull som hadde gitt meg sjansen til å være mer hjemme og fått betalt for det, så hadde jeg gladelig tatt det - og ja på det offentliges regning. Til nå har bare svangerskapspermisjon muliggjort dette og evt. litt ammepermisjon. For å kunne være hjemme uten å tape så veldig på det, er noe mange ønsker på en eller annen måte. Det er urealistisk og så klart veldig dyrt. Men i en drømmeverden går alt an.

Hva hvis alle hadde tenkt slik? Problemet er vel ikke at noen tenker slik, men at de handler deretter.

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

De fleste av oss som har barn har vel hatt tid hjemme på det offentliges regning?

Ja, noen er hjemme i 12 mnd, andre i 12 år. Det blir jo akkurat det samme, var det det du tenkte?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-09, 14:58   #110
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var ment som et svar til dette:

Sitat:

Jeg skjønner ikke tanken bak at noen (friske) voksne skal ha sponset tid hjemme med barna på det offentliges regning.

Jeg var forøvrig ikke klar over at det fantes offentlig stønadsordninger som dekket hjemmetilværelsen helt til barnet er 12 år.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou

Sist redigert av kie : 08-06-09 kl 15:07.
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-09, 15:12   #111
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg var forøvrig ikke klar over at det fantes offentlig stønadsordninger som dekket hjemmetilværelsen helt til barnet er 12 år.

Ikke jeg heller. Nå er det noen år siden jeg fikk OS, og ikke var det rare summen heller. Men jeg jobbet 100% så da ble vel det noe redusert.

Jeg fikk også tilskudd til barnehageplass, noe som gjorde at vi levde veldig bra.

Men jeg fikk det bare i 3 år, og ikke noe mer.

For min del er jeg veldig glad for de støtteordningene vi har, hvis ikke hadde nok eldste hatt en utrolig trist barndom.

Gammel 08-06-09, 15:34   #112
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Hva hvis alle hadde tenkt slik? Problemet er vel ikke at noen tenker slik, men at de handler deretter.

Men jeg forstår at noen gjør det hvis de kan det.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-09, 15:53   #113
allium
Bare sær

allium sin avatar

Standard

Det er jo nettopp det som er tema for tråden. Om det er uærlig å tilpasse seg ordninger som eksisterer. Ikke om ordningene bør eksistere.

Gammel 08-06-09, 17:23   #114
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var bare et tall. Eit døme. Jeg er for en viss støtte til alle småbarnsforeldre, (f.eks fødselspenger) men jeg trodde diskusjonen gikk på å få støtte til ting som man burde klart selv, bare fordi det er mulig? (Slik som til høyere utdanning, "bare" fordi man fikk barn før man rakk å ta det. ) U see? Når det gjelder OS og alle de andre forkortelsene, så aner jeg knapt hva de betyr en gang. Så kan det jo diskuteres om det er fordi jeg er så heldig at jeg slipper å forholde meg til slike ordninger, eller om det er fordi jeg ikke har spekulert så mye i hvordan jeg kan få mest mulig penger for minst mulig arbeid.
(Og før jeg får alle som mottar OS på nakken; Sikkert et dårlig eksempel, men jeg kom ikke på andre offentlige støtteordninger i farten.)

Ja, da forstår seg.

Gammel 08-06-09, 19:05   #115
allium
Bare sær

allium sin avatar

Standard

men jeg trodde diskusjonen gikk på å få støtte til ting som man burde klart selv, bare fordi det er mulig? (

Da får jeg gjenta spørsmålet.

Hvis man er to voksne, i to greie jobber, man kan få barnehageplass til barna og klare seg selv, er det da galt å velge at den ene er hjemme med kontantstøtte istedenfor?

Gammel 08-06-09, 19:09   #116
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Det er jo nettopp det som er tema for tråden. Om det er uærlig å tilpasse seg ordninger som eksisterer. Ikke om ordningene bør eksistere.

Hehe, nei, det var ikke temaet for tråden. Egentlig kunne jeg mer tenkt meg å diskutere punkt en og to i større grad, men det virker som om det var pkt tre som fenget mest Sannsynligvis fordi ingen vil finne på å stå fram og si at de svindler med kredittkort og stikker av med møbler til tusenvis av kroner fordi kassadamen er uheldig og slår inn 500 i stedet for 5000 kr....

Gammel 08-06-09, 19:10   #117
allium
Bare sær

allium sin avatar

Standard

Ok Milfrid, ett av temaene da.

Det som ikke var tema, var om man bør ha støtteordninger som overgangsstønad og kontantstøtte.

Gammel 08-06-09, 19:12   #118
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Da får jeg gjenta spørsmålet.

Hvis man er to voksne, i to greie jobber, man kan få barnehageplass til barna og klare seg selv, er det da galt å velge at den ene er hjemme med kontantstøtte istedenfor?

Jeg synes ikke det, nei. Har ikke sagt noe ang. kontantstøtten heller. Hvem som får betalt for å passe barna må vel være likegyldig?

Gammel 08-06-09, 19:17   #119
allium
Bare sær

allium sin avatar

Standard

Jeg synes ikke det, nei. Har ikke sagt noe ang. kontantstøtten heller. Hvem som får betalt for å passe barna må vel være likegyldig?

Men hva er forskjellen, hva gjør det ene greit og det andre ikke?

Gammel 08-06-09, 19:45   #120
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Men hva er forskjellen, hva gjør det ene greit og det andre ikke?

At det KS er en ordning som ble innført for at flere skulle kunne velge å være hjemme med ungene, mens den andre ordningen (jeg snakker ikke om OS, hun jeg kjenner har eldre barn enn tre år), er en ordning som er ment for de som ikke har mulighet til å jobbe? Altså en ordning som er generell og for alle, så lenge man fyller kravene, det andre er en ordning for en spesiell gruppe med spesielle behov. Har man barn i en gitt alder, som ikke går i barnehage, har man krav på KS. Fyller man kravene for støtte som aleneforeldre, så kan man jo motta den også. Kritikken var rettet til dem som tilpasser virkeligheten til reglene for å motta støtte man i utgangspunktet ikke hadde behov for.

Jeg synes forøvrig at KS er en snodig ordning. Jeg synes ikke det er snodig at vi har en ordning for aleneforsørgere som har behov for økonomisk støtte.

Svarte jeg på spørsmålet?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:28.