Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Uærlighet - hva er akseptabelt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-06-09, 19:47   #121
allium
Bare sær

allium sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Uærlighet - hva er akseptabelt?

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Kritikken var rettet til dem som tilpasser virkeligheten til reglene for å motta støtte man i utgangspunktet ikke hadde behov for.

Akkurat.

Det samme må da gjelde hvis man tilpasser seg ved å søke permisjon fra jobben og bli hjemme med kontantstøtte når man har mulighet til å fortsette å jobbe og ha barnet i barnehage?

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-09, 19:55   #122
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Akkurat.

Det samme må da gjelde hvis man tilpasser seg ved å søke permisjon fra jobben og bli hjemme med kontantstøtte når man har mulighet til å fortsette å jobbe og ha barnet i barnehage?

Nei! For kontantstøtten ble innført for at man skal kunne søke permisjon fra jobben og ta ut ungen fra barnehagen, mens det andre er ment for dem som ikke har anledning til å jobbe (fullt) og ha ungen i barnehagen.

Gammel 08-06-09, 20:56   #123
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei! For kontantstøtten ble innført for at man skal kunne søke permisjon fra jobben og ta ut ungen fra barnehagen, mens det andre er ment for dem som ikke har anledning til å jobbe (fullt) og ha ungen i barnehagen.

Jeg er ikke enig, og har forklart hvorfor lenger opp, men vi blir vel neppe enige uansett.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-09, 21:02   #124
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg er ikke enig, og har forklart hvorfor lenger opp, men vi blir vel neppe enige uansett.

Nei, vi kan nok like gjerne bli enige om å være uenige

Gammel 08-06-09, 22:34   #125
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nr 1 og 2 er jo kriminelt, men tror nok ikke jeg hadde meldt i fra til noen desom jeg kjendte noen som gjorde det.

Nr 3, er jo greit nok, synes jeg da!
Det må da være positivt å bruke mer av tiden på barna, spare i bhg men alikevel ikke lide noen nød mtp penger?
Jeg ønsker ikke å jobbe fullt med to barn, men jeg er ikke alenemor, så jeg trenger ikke utnytte systemet.
Men hadde nok ikke sett på noen med kriminelle øyne dersom de ønsket det.

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 00:25   #126
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Intensjonen med kontantstøtten står formulert slik i lovverket:

Sitat:

§ 1. Formålet med loven Formålet med denne loven er å bidra til at familiene får mer tid til selv å ta omsorgen for egne barn, at familiene gis reell valgfrihet når det gjelder omsorgsform for barn og at det blir mer likhet i overføringene den enkelte familie mottar til barneomsorg fra staten, uavhengig av hvordan tilsynet ordnes.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 00:33   #127
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Selvsagt mener jeg ikke at studenter med barn bør ha mindre i stipend enn andre. Jeg mener de bør få samme støtte som andre studenter og andre småbarnsforeldre. Finansiering utover det vet jeg ikke helt om jeg synes er riktig, men kan være farget av at jeg selv skal betale tilbake et realtivt stort lånebeløp etter 7 års studier

Man slipper da ikke unna studielån fordi om man får støtte? Tror du virkelig avtalen er så lukurativ?
En som har samboer kan leve på vedkomne til en viss grad i studietiden, og klare ha en deltidsjobb i tillegg til å studere. Er man alene med barn, så har man ikke disse mulighetene.

Burde enslige foreldre ha mindre muligheter til utdannelse enn andre mener du? Eller skal man sette bort barna mens man studerer?

Takket ikke helt for meg likevel...

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 00:49   #128
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Intensjonen med kontantstøtten står formulert slik i lovverket:

Jeg kjenner at jeg er veldig uenig i at det finnes kontantstøtte generelt og i den siste biten av intensjonen spesielt, det med uavhengig i hvordan tilsynet ordnes. Da er det ganske mange andre kontantstøtter man burde hatt også .

Men poenget er det samme, kontantstøtte er en ordning som har som intensjon at den skal (mis)brukes.

Gammel 09-06-09, 00:50   #129
Joika
Pauset

Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den var veldig grei å ha når det ikke var barnehageplasser å oppdrive her.

Gammel 09-06-09, 22:43   #130
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Man slipper da ikke unna studielån fordi om man får støtte? Tror du virkelig avtalen er så lukurativ?
En som har samboer kan leve på vedkomne til en viss grad i studietiden, og klare ha en deltidsjobb i tillegg til å studere. Er man alene med barn, så har man ikke disse mulighetene.

Burde enslige foreldre ha mindre muligheter til utdannelse enn andre mener du? Eller skal man sette bort barna mens man studerer?

Takket ikke helt for meg likevel...

Velkommen tilbake

Neivel , jeg trodde kanskje at man ikke behøvde så mye ekstra lån når man i tillegg fikk OS under studiene, da tar jeg selvsagt påstanden i retur. Selv levde jeg _kun_ av lån, og det var ikke akkurat fett, for å si det sånn...

Jeg mener at alene-foreldre skal ha mulighet til å studere, men ser ikke noen grunn til at de ikke primært må klare seg selv ved hjelp av de støtteordningene som andre studenter benytter (lån og stipend).

Gammel 09-06-09, 22:56   #131
Joika
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Velkommen tilbake

Neivel , jeg trodde kanskje at man ikke behøvde så mye ekstra lån når man i tillegg fikk OS under studiene, da tar jeg selvsagt påstanden i retur. Selv levde jeg _kun_ av lån, og det var ikke akkurat fett, for å si det sånn...

Jeg mener at alene-foreldre skal ha mulighet til å studere, men ser ikke noen grunn til at de ikke primært må klare seg selv ved hjelp av de støtteordningene som andre studenter benytter (lån og stipend).

Men er man student og bor alene, så trenger man ikke et soverom, en ettroms holder. Man trenger ikke klær og sko til to personer og man KAN jobbe ved siden av. Jeg studerte et år før jeg fikk barn og samboer, og det var en helt annen verden enn alene med barn. Kan ikke spise macaroni i en uke nå feks.

Om det ikke fungerte sånn så ville jo ensligene foreldre ikke kunne klare ta en utdannelse og det ville skapt et klasseskille også for barna av disse. Er det bra?
Jeg lurer på hvordan jeg skulle kunnet studere med en jobb, et barn alene og et fulltidsstudie? Skulle vi levd på 7000 kr i mnd? Mener man dette, så mener man også at man ikke kan studere når man har barn alene. Jeg kan ikke se annet. En student klarer seg ikke på støtteordningene til lånekassen engang, så hvordan skal to personer kunne klare seg med dette?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:53.