|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Gangster girl
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nekter å føde vaginalt!Men om livmoren din var i ferd med å revne sist gang du fødet, og du nå blir nektet planlagt KS, er ikke det litt snodig da? Altså de vil heller at dette faremomentet skal komme opp igjen? Hva om livmoren din sprekker da? Tar de heller den risken liksom? |
|
|
|
|
|
#42 |
|
Ekvilist
|
Sv: Nekter å føde vaginalt!
Jeg fikk nå iallefall presentert diverse tall av en erfaren overlege som jobber med dette, jeg husker ikke tallene - men jeg husker at det var liten forskjell på risiko for komplikasjoner ved planlagte keisersnitt og vaginal fødsel. At risikoen er mye høyere ved hastesnitt og katastrofesnitt isolert sett og at det drar opp statistikken i forhold til komplikasjoner, tenker jeg er naturlig. Hvis noen har noen tall på dette, hadde det vært interessant å se. Det er mulig at forskjellig forskning gir ulike tall.
|
|
|
#43 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nekter å føde vaginalt!Jeg fikk beskjed om at jeg ikke kom til å ligge særlig lenger enn 8 timer i en vaginal fødsel før ks andre gang, på grunn av det første ks og sliten livmor som kunne revne. Jeg fikk inntrykk av at de ikke vurderte det som forsvarlig å ligge mer enn et visst antall timer i fødsel hvis man hadde tatt ks fra før, fordi livmor lettere kan revne.
|
|
|
#44 |
|
Travelt opptatt
|
You and me.
Jeg kunne ha skrevet nøyaktig den samme overskriften og hovedinnlegget hvis jeg hadde blitt gravid (gud forby), og vil ha meg frabedt slike antagelser fra folk som ikke har noen som helst anelse om hva jeg har gjennomgått.
Dele erfaringer er greit. Rådene og tipsene i det første innlegget ditt var fine. Anta og trekke slutninger om andres beveggrunner er ikke greit.
|
|
|
#45 |
|
Pauset
|
Helt enig!
Jeg har ikke noen tall, men har hørt det samme. |
|
|
|
|
|
#46 |
|
♥ ♥ ♥
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Sv: Nekter å føde vaginalt!Jeg hadde en haste ks med Christian og jeg sleit lang tid etterpå. Når jeg skulle ha Nicholas nektet jeg plent og kanskje gå igjennom det samme en gang til. Fikk samtale med overlegen på sykehuset og jeg sa at jeg ville ha planlagt ks denne gangen. Han forsto meg veldig godt etter det jeg opplevde sist.
|
|
|
#47 |
|
Lysende norsk flaskekoker
|
Sv: Nekter å føde vaginalt!Jeg har ikke vært i situasjonen, men skulle jeg hatt flere barn ville jeg blånektet å føde vaginalt. Helt klart blånektet, og det hadde ikke vært noe annet alternativ enn keisersnitt. Min angst går ikke på redslen for vanskelige fødsler, men risikoen for GBS smitte til barnet ved vaginal fødsel. |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Shake it out!
|
Sv: Nekter å føde vaginalt!Hmmm, nå har jeg null efaring fra fødsler, verken vaginalt eller KS, men jeg har plenty erfaringer med operasjoner, en del hakk mer alvorlige en KS. Men over til poenget. Operasjonene mine har ført til at legene sier at om jeg blir gravid (Gud forby, særlig etter denne tråden!) kan jeg ikke føde vaginalt, for ting kan revne og gå i stykker. Det høres jo unektelig ut som om det er saken for HI også.
|
|
|
#49 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Nekter å føde vaginalt!Cherilee: Jeg forstår det så utrolig godt - ikke ut fra egne erfaringer, jeg er lettfødende, men ut fra historien du forteller. Klart: Din opplevelse av dramatikken er nok annerledes en en leges opplevelse. Likevel er jeg overrasket over at den historien du ikke har gjør at du får KS. Klart: KS er et kirurgisk inngrep og alt det der, men likevel.
|
|
|
#50 |
|
Passiv
|
Sv: Nekter å føde vaginalt!Jeg forstår deg veldig godt. Dersom jeg skulle (mot all logikk og formodning) bli gravid igjen vil jeg ta ks. Dette av andre årsaker enn deg men jeg har fått det nedskrevet i mine papirer at jeg skal ha ks ved en evt. graviditet. |
|
|
|
#51 |
|
Passiv
|
Sv: Nekter å føde vaginalt!Jeg har hatt en traumatisk førstefødsel og forlangt ks med nummer to. Fikk avtale om at jeg skulle prøve først, men fikk jeg panikk skulle jeg få ks. |
|
|
|
#52 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() |
Sv: Nekter å føde vaginalt!Vær tydelig på hva du ønsker, ikke vær for høflig i møtene! Skriv gjerne ned tankene dine så vte du hva du skal si. |
|
|
|
|
|
#53 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Dette er jeg helt enig i. For meg var likevel KS en "tur i parken" i forhold til en slik vaginal fødsel jeg fikk. Nå slapp jeg heldigvis å argumentere den ene eller andre veien når jeg ventet barn nr 2, da legen sa det ikke ble flere vaginale fødsler på meg. Sist redigert av emm : 12-06-09 kl 09:35. |
|
|
|
|
|
#54 |
|
Passiv
|
Sv: Nekter å føde vaginalt!Hattifnatten sa det. |
|
|
|
#55 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Nekter å føde vaginalt!Men er psykolog og angstsamtaler det riktige når det faktisk er en fare ved at en kvinne føder vaginalt, fordi livmoren nesten har sprukket ved tidligere fødsler, fordi bekkenet har vært for smalt, fordi mor har GBS e.l.. Jeg syns det blir tullete å si at man skal bearbeide sine følelser når faktum er at det er en fysisk risiko der, og helsevesenet man møter ikke tar denne risikoen på alvor (INTJ).
|
|
|
#56 |
|
Leser
|
Jeg er også xxTJ og jeg ble så forbannet på jordmorsamtalen etter fødselen at jeg fikk lege i stedet. Jeg også ville vite ikke sitte der å prate om hvordan jeg følte det under fødselen. :tullerdumednisselue:
|
|
|
#57 |
|
er her
|
Sv: Nekter å føde vaginalt!Hattifnattten og smilefjes sier det!
Jeg har også KS, men kunne da få epidural for det.
|
|
|
|
#58 |
|
Epikur
|
Sv: Nekter å føde vaginalt!Jeg hadde en veldig traumatisk førstefødsel som endte med dramtisk hastesnitt i siste sekund. Jeg hadde fryktelig fødselsangst og var i grunnen like redd for både fødsel og KS. Jeg tok kontakt med Riksen med en gang jeg ble gravid og gikk til jevnlige samtaler med jordmor. Jeg ble etterhvert motivert for fødsel, jeg opplevde nemlig at de hørte meg og forsto meg og at vi sammen skulle finne en løsning.
|
|
|
#59 |
|
Epikur
|
Sv: Nekter å føde vaginalt!Hattifnatten har et kjempegodt poeng.
|
|
|
#60 |
|
Lysende norsk flaskekoker
|
Hos meg måtte de gjerne ha startet 24-7 antibiotikainfusjon fra uke 30 fram til fødsel, og rensket kanalen med hjemmebrent 4 ganger i timen. Jeg ville fortsatt ikke født vaginalt. Pestpassasjen min er ikke for barn, nemlig |
|
|
|
![]() |
|
|