Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Nekter å føde vaginalt!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-06-09, 00:28   #41
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Sv: Nekter å føde vaginalt!

Men om livmoren din var i ferd med å revne sist gang du fødet, og du nå blir nektet planlagt KS, er ikke det litt snodig da? Altså de vil heller at dette faremomentet skal komme opp igjen? Hva om livmoren din sprekker da? Tar de heller den risken liksom?

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-09, 00:44   #42
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

http://www.pasienthandboka.no/defaul...cumentid=27026

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?...1:5569:1:::0:0

Her er bare et lite utvalg. At vaginal fødsel i de aller fleste tilfeller er det beste å tryggeste er ikke noen fiks ide fra en eller annen patriot, det er vel dokumentert i mange store studier(gadd ikke søke opp nå).

Da er du feilinformert. Slik det er idag, der man bruker enormt med ressurser for å ta vare på kvinner med fødselsangst i forbindelse med ekstra oppfølging, Samtaler, team, osv. Det mest økonomiske, i så måte ville vært å innvilge alle keisersnitt øyeblikkelig.

Jeg fikk nå iallefall presentert diverse tall av en erfaren overlege som jobber med dette, jeg husker ikke tallene - men jeg husker at det var liten forskjell på risiko for komplikasjoner ved planlagte keisersnitt og vaginal fødsel. At risikoen er mye høyere ved hastesnitt og katastrofesnitt isolert sett og at det drar opp statistikken i forhold til komplikasjoner, tenker jeg er naturlig. Hvis noen har noen tall på dette, hadde det vært interessant å se. Det er mulig at forskjellig forskning gir ulike tall.

Cheerilee, jeg synes du skal være rimelig klar på hva du tenker og føler overfor sykehuset. Det kan kanskje hjelpe å ta det skriftlig? Sende et brev til sjefen ved kvinneklinikken der hvor du skal føde, og oppsummere situasjonen og historien - og legge vekt på at du er redd for å ikke bli møtt med forståelse i forhold til redselen for vaginal fødsel og ønsket om KS? En ting som jeg har fått med meg i prosessen jeg har vært i er at det er noe som heter retten til forsvarlig helsehjelp, og at psykiske faktorer også spiller inn her. En psykolog kan f.eks vurdere og gi et innspill til sykehuset om hvorvidt en vaginal fødsel er forsvarlig psykisk og angstmessig i din situasjon.

Gammel 12-06-09, 00:45   #43
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg fikk beskjed om at jeg ikke kom til å ligge særlig lenger enn 8 timer i en vaginal fødsel før ks andre gang, på grunn av det første ks og sliten livmor som kunne revne. Jeg fikk inntrykk av at de ikke vurderte det som forsvarlig å ligge mer enn et visst antall timer i fødsel hvis man hadde tatt ks fra før, fordi livmor lettere kan revne.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-09, 00:50   #44
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Jeg hadde rett og slett tatt abort om jeg ble gravid igjen, og ble nektet keisersnitt. Helt sant.

You and me.

Opprinnelig lagt inn av pulverheksa, her.

Jeg synest overskriften lyser av akkurat denne fremstillingen.

Jeg kunne ha skrevet nøyaktig den samme overskriften og hovedinnlegget hvis jeg hadde blitt gravid (gud forby), og vil ha meg frabedt slike antagelser fra folk som ikke har noen som helst anelse om hva jeg har gjennomgått.

Opprinnelig lagt inn av pulverheksa, her.

Når jeg leser at noen nekter å føde vaginalt så tenker jeg at det er viljen det er noe galt med. Derfor trekker jeg sluttningen om at dette er en som ser på ks som en enkel løsning.

Når jeg leser innlegget til hovedinnlegger ser jeg at det ligger mye angst bak dette utsagnet. Derfor kommer jeg med råd og tips til hvordan hun kan bli hørt for å finne en måte å komme gjennom enten med ks eller en vaginal fødsel.

Jeg tenker meg ganske godt om før jeg svarer i denne tråden og har gode grunner til å skrive som jeg gjør. Jeg føler derimot at jeg har delt mine erfaringer, det er tydeligvis ikke helt stuerent?

Dele erfaringer er greit. Rådene og tipsene i det første innlegget ditt var fine. Anta og trekke slutninger om andres beveggrunner er ikke greit.

Siden dette uansett er blitt tråden om fryktlige fødsler kan jeg jo repetere litt fra min egen, men setter det i spoilertags slik at sarte eller gravide sjeler slipper å lese:

Jeg er 1,5 m høy. Lille skatt var 4,5 kg og 54 cm, med lite hode, brede skuldre og stor mage. Styrtfødsel. Hodet kom ut, men ikke kroppen. Etter sju minutter begynte navlestrengen å komme ut, hvis den kom i klem var det ikke mye håp igjen. Jordmor klippet, reiv og styrte, og klarte til slutt å få tak i ei skulder og rive ut ungen. 0 på Agpar. Full gjenoppliving, og de klarte å få hjertet igang. Helikopter til nabobyen, jeg lå igjen alene. Dagen etter ble jeg sendt med ambulanse slik at jeg fikk sett ungen. Men jeg fikk ikke holde henne før 2 dager senere. Jeg husker få detaljer, men hun lå ca 9 dager på intensivavdeling. Det var døgnvakt på henne, hun hadde en pustestans det første døgnet. Massevis av røntgenundersøkelser, MR av hjernen, EEG, oppfølging av fysioterapeut i over et år, ekstra legeundersøkelser og helsestasjon i flere år framover. Fare for alt mulig av seinskader som jeg ikke har lyst til å tenke på.

Fordi hun var fullstendig frisk inne i magen, og stor og sterk, overlevde hun nesten uten men. Hun hadde en lam arm, men den er blitt nesten bra. Vi ser ingen tegn til hjerneskade. Hun kan ikke gå ennå, sannsynligvis fordi den ene siden av kroppen er svakere enn den andre, men hun kan si setninger med tre ord (vil itje ha).

Hvis det noengang skulle falle meg inn å få flere barn, ville det ikke blitt aktuelt å føde vaginalt. Ingen skal fortelle meg at det er bedre for en unge å henge halvveis ut av mora si og nesten dø, for så å bli revet ut med makt, slått gul og blå for å få startet hjertet, stappet full av slanger, få morfin rett i blodet, og nektes kroppskontakt i 2 døgn framfor å bli hentet pent og kontrollert ut gjennom et snitt.

Jeg fikk en del hint om at jordmødrene som var med sist ikke helt likte tanken på flere vaginale fødsler fra min side, så jeg tror egentlig ikke jeg hadde havnet i Cheerilee sin situasjon, men jeg hadde ihvertfall ikke likt å bli avvist med "du har bare litt angst, det går sikkert bra denne gangen".

All sympati til deg HI. Håper du når gjennom og får den hjelpen du har behov for. Det norske helsevesenet har hengt seg slik opp i vaginaer at det er helt sykelig!

Gammel 12-06-09, 01:24   #45
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg kjenner at jeg blir skikkelig grinete av sånne "du må ikke tro at KS er en enkel utvei" utsagn, bare for å utdype. Jeg tror de fleste mennesker er klar over at KS ikke er en risikofri og smerteløs dans på roser.

Helt enig!
Jeg hadde hastesnitt etter laaaang fødsel og masse komplikasjoner etter KS. Men jeg ville valgt keisersnitt om jeg fikk velge igjen, uansett. Vet veldig godt at det ikke trenger gå "smertefritt", men alternativet føles langt verre. Usikkerhet og "ta ting på sparket" som i en vaginal fødsel, er ikke noe alle fikser bra etter en dårlig opplevelse. Jeg orker ikke et helt svangerskap hvor jeg skal lure på om vi overlever, liksom.

Jeg fikk nå iallefall presentert diverse tall av en erfaren overlege som jobber med dette, jeg husker ikke tallene - men jeg husker at det var liten forskjell på risiko for komplikasjoner ved planlagte keisersnitt og vaginal fødsel. At risikoen er mye høyere ved hastesnitt og katastrofesnitt isolert sett og at det drar opp statistikken i forhold til komplikasjoner, tenker jeg er naturlig. Hvis noen har noen tall på dette, hadde det vært interessant å se. Det er mulig at forskjellig forskning gir ulike tall.

Jeg har ikke noen tall, men har hørt det samme.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-09, 01:31   #46
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg hadde en haste ks med Christian og jeg sleit lang tid etterpå. Når jeg skulle ha Nicholas nektet jeg plent og kanskje gå igjennom det samme en gang til. Fikk samtale med overlegen på sykehuset og jeg sa at jeg ville ha planlagt ks denne gangen. Han forsto meg veldig godt etter det jeg opplevde sist.
Og jeg kan bare fortelle at det var stooooor forskjell på en haste ks og en planlagt ks. Den planlagte var myyyyyyyyye bedre. Jeg var frisk og rask og kunne t.o.m. dusje samme dagen. Det kunne jeg ikke på langt nær etter haste ks. Da klarte jeg ikke å gå halveis rundt sengen en gang enda det var 2 stk. som holdt meg oppe.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-09, 01:49   #47
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har ikke vært i situasjonen, men skulle jeg hatt flere barn ville jeg blånektet å føde vaginalt. Helt klart blånektet, og det hadde ikke vært noe annet alternativ enn keisersnitt. Min angst går ikke på redslen for vanskelige fødsler, men risikoen for GBS smitte til barnet ved vaginal fødsel.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-09, 03:38   #48
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hmmm, nå har jeg null efaring fra fødsler, verken vaginalt eller KS, men jeg har plenty erfaringer med operasjoner, en del hakk mer alvorlige en KS. Men over til poenget. Operasjonene mine har ført til at legene sier at om jeg blir gravid (Gud forby, særlig etter denne tråden!) kan jeg ikke føde vaginalt, for ting kan revne og gå i stykker. Det høres jo unektelig ut som om det er saken for HI også.

Det er alltid fare for komplikasjoner ved operasjoner, men det høres da vitterlig ut som om det er farer nok ved vaginale fødsler også! Og at de fleste er enige om at planlagte inngrep er bedre enn hasteinngrep?!

Jeg vil anta at det er svært få som dør eller blir alvorlig skadet under planlagt KS, og kan ikke fatte å begripe at mennesker med kraftig fødselsangst ikke skal få det. Ok, det beste er å føde vaginalt, om man er fysisk og psykisk i stand til det. Men det er ikke så fordømt farlig med (planlagt) KS. Å insistere på at folk på død og liv MÅ føde vaginalt blir for meg argumentasjon på linje med "du må amme selv om du griner blod mens du forsøker å få det til". Jadda, det får oss som aldri hadde muligheten til å amme ungene våre om vi ville en gang god samvittighet

:tusler ut av tråden igjen:

Gammel 12-06-09, 07:30   #49
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Cherilee: Jeg forstår det så utrolig godt - ikke ut fra egne erfaringer, jeg er lettfødende, men ut fra historien du forteller. Klart: Din opplevelse av dramatikken er nok annerledes en en leges opplevelse. Likevel er jeg overrasket over at den historien du ikke har gjør at du får KS. Klart: KS er et kirurgisk inngrep og alt det der, men likevel.

En ting jeg ikke forstår er likevel hvorfor du forsøker å være sterk og ikke bryte sammen til samtaler. Ingen kan se hvordan du har det inni deg. Et realt break-down på legens kontor tror jeg er på sin plass

Gammel 12-06-09, 07:49   #50
Skvetten
Passiv

Standard

Jeg forstår deg veldig godt. Dersom jeg skulle (mot all logikk og formodning) bli gravid igjen vil jeg ta ks. Dette av andre årsaker enn deg men jeg har fått det nedskrevet i mine papirer at jeg skal ha ks ved en evt. graviditet.

Svar med sitat
Gammel 12-06-09, 08:27   #51
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg har hatt en traumatisk førstefødsel og forlangt ks med nummer to. Fikk avtale om at jeg skulle prøve først, men fikk jeg panikk skulle jeg få ks.

Det fikk jeg ikke likevel. Men det er igrunnen greit nok. Det gikk nemlig helt fint med fødsel nummer to bortsett fra at jeg fikk panikk en liten stund i starten. Og formen var kjempefin etter fødsel nummer to også.

Svar med sitat
Gammel 12-06-09, 08:59   #52
mammamia
Superaktiv

Medlem siden: Jan 2007
mammamia er litt kulmammamia er litt kul
Standard

Vær tydelig på hva du ønsker, ikke vær for høflig i møtene! Skriv gjerne ned tankene dine så vte du hva du skal si.

mammamia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-09, 09:27   #53
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner at jeg blir skikkelig grinete av sånne "du må ikke tro at KS er en enkel utvei" utsagn, bare for å utdype. Jeg tror de fleste mennesker er klar over at KS ikke er en risikofri og smerteløs dans på roser.

Dette er jeg helt enig i. For meg var likevel KS en "tur i parken" i forhold til en slik vaginal fødsel jeg fikk. Nå slapp jeg heldigvis å argumentere den ene eller andre veien når jeg ventet barn nr 2, da legen sa det ikke ble flere vaginale fødsler på meg.

HI: Lykke til, jeg tror du må gi en klar tale omkring dine behov og opplevelser. Dessverre er det slik i de fleste sammenhenger at de som skal ta avgjørelser, det være seg i helsevesenet eller domstolen, lettere tar inn over seg din historie hvis du klarer å vise litt av hva du føler. Det burde jo ikke være slik, men jeg synes å høre fra flere hold at det likevel er slik.

Sist redigert av emm : 12-06-09 kl 09:35.
emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-09, 10:07   #54
Slettet bruker
Passiv

Standard

Hattifnatten sa det.
Jeg skjønner godt at du er redd etter den historien du har og jeg får ikke det minste lille inntrykk av at du er en som bare har "bestemt deg" for at ks er lett og vaginal fødsel vanskelig. Det er en del som har hatt virkelig ille fødsler som faktisk vil få en bedre opplevelse for både mor og barn med et ks. Så er problemet for sykehuset å finne ut hvem disse er blant alle de som vil ha ks, men som det faktisk vil være bedre for å føde vaginalt - slik det viste seg å være for meg.

Jeg håper du møtes på en bedre måte i samtalene videre og at du ikke treffer på dem som mener at barn skal forløses ved urkraft uansett hva det koster.

Også tror jeg at jeg vil be dem med de verste historiene her om å fjerne dem. Jeg legger ikke ut min egen fordi jeg nok tror at en med fødselsangst vil lese det bak spoilertagen - og bli stresset av det. Det er jo unntakene som blir slik - heldigvis.

Svar med sitat
Gammel 12-06-09, 10:19   #55
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Men er psykolog og angstsamtaler det riktige når det faktisk er en fare ved at en kvinne føder vaginalt, fordi livmoren nesten har sprukket ved tidligere fødsler, fordi bekkenet har vært for smalt, fordi mor har GBS e.l.. Jeg syns det blir tullete å si at man skal bearbeide sine følelser når faktum er at det er en fysisk risiko der, og helsevesenet man møter ikke tar denne risikoen på alvor (INTJ).

Ikke noe mot psykologer og slikt, men først må man ha faktaene på plass:
-Er det en unormalt stor fare hvis jeg skal føde?
-Hva kan skje?
-Hvor stor er sannsynligheten for at det skjer?
-Hva kan gjøres for å unngå dette?

Hvis jeg ikke hadde vært fornøyd med svarene på disse spørsmålene, hvis det f.eks. var 10% sjanse for en gjentakelse, så hadde jeg ikke sett noe poeng i noen flere samtaler.

Jordmødre prøver ofte å forstå og føle folk ihjel. Jeg husker jeg ble mektig irritert under samtalen jeg hadde etter siste fødsel. Hun kvernet bare rundt hva jeg følte, og gjentok til stadighet noe a la "ja, det kan være du opplevde det slik, og fødekvinnens opplevelser skal ikke undervurderes". Jeg ville vite hva som faktisk hadde skjedd, hvorfor, og hva de faktisk gjorde for å minimere risikoen for gjentakelse i framtiden. Ikke at det var synd på meg som hadde hatt en fryktelig opplevelse.
Samtalen med legen gikk noe bedre, for der var det mindre følerier. Jeg var ikke enig i alt, men jeg fikk ihvertfall klare svar.

Gammel 12-06-09, 10:22   #56
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Samtalen med legen gikk noe bedre, for der var det mindre følerier. Jeg var ikke enig i alt, men jeg fikk ihvertfall klare svar.

Jeg er også xxTJ og jeg ble så forbannet på jordmorsamtalen etter fødselen at jeg fikk lege i stedet. Jeg også ville vite ikke sitte der å prate om hvordan jeg følte det under fødselen. :tullerdumednisselue:

Gammel 12-06-09, 10:31   #57
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Hattifnattten og smilefjes sier det!
Du har vært uheldig med din samtale, der er sikkert noen andre som kan hjelpe deg bedre. Og du må ikke være sterk, det er lov å grine så andre ser det når du prøver å få frem dine følelser rundt vaginal fødsel.

Opprinnelig lagt inn av Cheerilee, her.

Jeg fikk beskjed om at jeg ikke kunne tilbys smertestillende (epidural) siden jeg hadde ett arr i livmoren fra tidligere keisersnitt, og at dette måtte observeres i tilfelle det skulle revne.

Jeg fikk akutte og voldsomme smerter på stedet der arret fra keisersnittet er, og de var konstante både under og mellom pressriene.

Jeg har også KS, men kunne da få epidural for det. Er det forskjell på arrene som gjør dette? At jeg ikke fikk epidural derimot er en annen historie...

Jeg og hadde smerter både under (naturligvis) og mellom riene, men jeg klarte ikke å beskrive hvor de var, det var litt sånn innvendig et sted. Jeg vet JM og studenten snakket om evt. revning av KS arret, men tror de forkastet teorien.

Gammel 12-06-09, 10:44   #58
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde en veldig traumatisk førstefødsel som endte med dramtisk hastesnitt i siste sekund. Jeg hadde fryktelig fødselsangst og var i grunnen like redd for både fødsel og KS. Jeg tok kontakt med Riksen med en gang jeg ble gravid og gikk til jevnlige samtaler med jordmor. Jeg ble etterhvert motivert for fødsel, jeg opplevde nemlig at de hørte meg og forsto meg og at vi sammen skulle finne en løsning.

Jeg ble etterhvert trygg på at en fæl førstefødsel overhodet ikke trenger å bety en fæl andrefødsel og jeg var kjempemotivert og klar da jeg endelig skulle føde. Nå viste det seg at jeg pga skadene fra sist ikke kunne føde og det ble et nytt hastesnitt. Men denne gangen var det ikke noe dramatikk, det var mye samtale og ro gjennom dagen der de vurderte frem og tilbake. Jeg følte meg hele tiden veldig godt ivaretatt.

Min motivasjon for å etterhvert ønske å føde vaginalt var at man nesten alltid kommer seg mye raskere, samme hvor kjip fødselen er. Grokjøttet rundt fødselskanalen er MYE bedre enn i bikinilinjen. Det er vondt å bli operert og etter å ha gått gjennom to keisersnitt, så vet jeg at det ikke er noen fest i de første ukene. man kan ikke bære mer enn babyen, man må ha hjelp til å løfte og holde babyen, ammingen kommer gjerne tregere i gang, det er fryktelig vondt å skifte bandasjer osv. Og infeksjonsfaren er høyst reell. det er pga infeksjoner etter mitt første ks at jeg for det første ble ufrivillig barnløs og for det andre ikke kunne føde igjen.

Jeg vet ikke hva som er best for deg, altså. Jeg bare sier at dersom JEG kunne velge, ville jeg valgt vaginal fødsel. Jeg kjente gjennom svangerskapet at jeg ønsket å ha kontroll over kroppen min og fødeopplevelsen, og det hadde jeg. Det var et antiklimaks å måtte ta ks nå. Når alt kom til alt, så handlet det hele om å få kontroll, og kanske det gjør det for deg også? At min første fødsel var så kjip var fordi jeg opplevde tap av kontroll, at jeg ikke ble sett og ivaretatt, at kommunikasjonen var fryktelig dårlig.

De første 3 årene etter første fødsel kunne jeg ikke begynne å snakke om den uten å gråte. Jeg var livredd for å oppleve det igjen. Men det jeg egentlig var redd for var ikke smerter, det var tap av kontroll. Det var ikke på tale å vurdere flere barn før det hadde gått mange år, så forferdelig syntes jeg det var.

Jeg leser kanskje ut av innlegget ditt at du også er redd for å oppleve tap av kontroll, verdighet, det å bli sett, lyttet til og ivaretatt. Dette er fullt mulig å oppleve gjennom en vaginal fødsel, det er jeg bombesikker på. Jeg var i fødsel i mange mange timer før mitt andre snitt, og jeg opplevde kommunikasjonen som veldig god. Alle var klar over at jeg hadde hatt en forferdelig førstefødsel og alle var innstilt på å gjøre alt for å gi meg en god opplevelse denne gangen.

Kan du finne noen andre å snakke med, hvis du føler du ikke kommer videre? Et annet sykehus? En psykolog?

Gammel 12-06-09, 10:49   #59
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hattifnatten har et kjempegodt poeng.

Jeg har GBS, forøvrig og fikk antibiotika intravenøst under hele fødselen. Jeg kjente også smerter i det gamle arret uner de verste riene og diskuterte dette med legen. Han var veldig klar på at jeg ikke skal ha rier igjen, for det tåler ikke min livmor.

Gammel 12-06-09, 15:51   #60
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg har GBS, forøvrig og fikk antibiotika intravenøst under hele fødselen. .

Hos meg måtte de gjerne ha startet 24-7 antibiotikainfusjon fra uke 30 fram til fødsel, og rensket kanalen med hjemmebrent 4 ganger i timen. Jeg ville fortsatt ikke født vaginalt. Pestpassasjen min er ikke for barn, nemlig

Til HI: Du har fått mange gode svar. Og jeg har all verdens forståelse for at du føler som du gjør. Jeg håper det ordner seg for deg, og at du blir hørt og får ivaretatt dine behov.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:10.