Sv: Åtteåring må betale overgripers sakskostnader
him - er du motstander av erstatning generelt eller både generelt og i denne saken?
Jeg personlig er ikke opptatt av at det er viktig med oppreisning, men jeg anser at dette med å betale for seg om man har begått en urett overfor noen er en av de viktigste prinsippene som har gjort dette landet fra et barbari med blodhevn og over til en noe mer fremtidsrettet rettsstat. Er man gjort urett skal man kunne forvente oppreisning fra gjerningsmannen - slik har det vært siden man avviklet ting under vkingtiden, og med bakgrunn i denne skikken så mener jeg at det burde være nok at man er dømt til straff for en gandling for å kunne si at man også skylder oppreisning.
Fra gammelt av måtte man betale oppreisning også i straffesaker, som drap, voldtekt osv som ikke direkte påførte økonomiske tap.
Om hele ordningen med erstatning til voldsofre skal avvikles nå eller ikke føler jeg at jeg må ha en annen tråd for å kunne diskutere. For meg personlig er økonomisk oppreisning helt uinteressant, men jeg anser at det kan være viktig for andre likevel, og at det da også bør brukes når vi har et system som praktiserer dette.
|