Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ernst Baasland - svindel og omdømme

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-06-09, 16:30   #21
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ernst Baasland - svindel og omdømme

Det er helt greit å svindle og bedra så lenge man er "søt og hyggelig" og ikke minst "hvit og kristen". :spy:

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-09, 16:52   #22
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hvordan kan du si dette?

Hadde han ikke vært biskop, men vært en ukjent fyr så tror jeg ikke enkelte aviser hadde brettet ut så mye som det de har gjort. Jeg tror ikke han slipper lettere unna enn andre ville gjort i en slik sak, særlig når det gjelder mediapågang.

Jeg vet for lite om saken, men jeg har lest en del i media og det er sannelig ikke lett å komme til bunns i saken ut i fra hva de ulike media skriver. I forhold til gjeldsordning så må vel det kunne ordnes uansett hvor han jobber? Jeg tenker vel at det er godt om han får seg en jobb som fører til at han kan betale tilbake så mye som mulig. Det er jo ikke snakk om å flykte fra gjelda slik en del finanstopper har gjort når de har sølt bort tilsvarende summer.

Jeg snakker om dem som hyler skingrende når det dreier seg om taxisjåfører som svindler på skatten (og nei, det er heller ikke greit) men som liksom ikke tar helt av på samme måten når det dreier seg om en biskop med frue og sønn. Jeg snakker om tonen i media.

Terry Pratchett
Gammel 17-06-09, 17:02   #23
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Standard

Jeg har for det meste lest Vårt Land når det gjelder denne saken og jeg synes at de har vært knallharde på mange måter. Jeg synes ikke på noe vis de har fått noen enklere behandling der enn andre ville gjort. Kanskje VG har vært snillere?

Det er godt å høre. VL er ikke med i mitt repertoar av aviser. Det er ikke VG heller, siden jeg fortetrekker aviser og ikke "daglige ukeblader", men jeg synes at det jeg har lest begynte nokså tøft, og så har det blitt mildere og mildere. "Stakkar, han visste jo ikke hva som foregikk han". Unnlatelse gjør ham ikke uskyldig og moren stiller nå i en klasse for seg, sammen med sønnen. Jeg synes det virker som om det skal forstås når det er en mor som gjør slike ting, men hvem som helst annen hadde virkelig fått pisk.

Terry Pratchett
Gammel 17-06-09, 17:17   #24
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Standard

Jeg tror kanskje ikke hvilke som helst andre hadde fått mer pisk. Jeg leste for en stund siden om en temmelig stor finansskandale hvor en person jeg husker fra ungdommen var involvert. Det var snakk om mangfoldige millioner da også, men det ble ikke slått særlig opp i media. Ingen 8 siders avisreportasjer hvor detaljer ble brettet ut og i grunnen ble svindlerne vist temmelig mye forståelse der også. Det er ikke få pengeskandaler som har vært framme i media de siste årene. Det som er spesielt her er at det var sønnen til en person som var "kjent". Medieomtalen har vært ganske voldsom og jeg synes i enkelte tilfeller det har vært tråkket over streken i forhold til å sette saken inn i religiøs kontekst osv. Det er som sagt mye jeg ikke forstår og det virker som om det er mye som fremdeles er uklart. Jeg synes det er merkelig hvordan så mye penger har kommet fram fra ulike hold på kort tid.

Oj, jeg tror jeg må forklare meg her. Når jeg sier "hvit og kristen" så mener jeg det rent kulturelt sett. Jeg synes virkelig ikke religion har noe med denne saken å gjøre. Det var vitterligen svært så klønete av meg å bruke det uttrykket i denne sammenhengen.

Mulig du har rett Hattifnatten, jeg sitter bare med minnet om hvordan de svindlende taxisjåfører virkelig ble smurt utover, og til dels blir det enda. Jeg har sikkert vært litt kjapt ute med kleptopølsene og knottet her. :rødhåret:

Terry Pratchett
Gammel 17-06-09, 17:30   #25
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Standard

Jeg tror taxisaker og svindel av "mannen i gata" lettere blir smurt ut fordi det handler om det å svindle "hvemsomhelst". Jeg tror tilsvarende "mannenigatasvindel" hadde blitt smurt ut i rikt monn nesten uansett hvem som bedrev den. Det blir litt annerledes når det er snakk om enkeltpersoner og firma som er svindlet. I saker hvor folk er lurt med eiendomsluftslott i utlandet av nordmenn som deretter stikker til skatteparadis er ikke media veldig på hugget synes jeg.

Veldig gode poeng. =)

Terry Pratchett
Gammel 18-06-09, 02:27   #26
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Foreldrenes oppførsel forklarer nå veldig godt hvorfor sønnen ble som han ble (løper fra problemene sine og svindler andre til å gjøre opp for ham). Er enig med Hattifnatten i, at reaksjonen ute i offentligheten henger sammen med at de som ble svindlet i denne saken var privatpersoner med nok formue til å låne ut et par millioner. Ikke noen som folk flest kan identifisere seg med, og ikke "skattebetalernes penger".

Siste artikkel jeg leste om papsen Baasland (det var i Aftenposten, mens han var midt i sin afskedsturné) markerte sterk kritikk mot biskoppen, bl.a. fra han-Blindern-professoren-i-religion (Trygve Wyller ?).

Gammel 18-06-09, 07:56   #27
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg synes Baaslands er der ute sammen med t5pc folket. Jeg mener å huske at t5pc folket ikke ble hyllet i media da de var på sin avskjedsturné.

Jeg synes som et minimum at Baaslands avskjedsturné kunne vart et år eller tre og generert inntekter til ofrene deres.

Svar med sitat
Gammel 18-06-09, 13:43   #28
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg synes som et minimum at Baaslands avskjedsturné kunne vart et år eller tre og generert inntekter til ofrene deres.

Hehe, jeg får ikke prikke deg smilefjes, men jo, dét kunne vært en idé.

Terry Pratchett
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:32.