Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ernst Baasland - svindel og omdømme

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-06-09, 10:58   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ernst Baasland - svindel og omdømme

Nå har Stavangerbiskopen hatt sin avskjedsturne med hylling og halloi. Han stod på kirketrappen og tok bølgen, og ikke et øye var tørt.

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenri...cle2641886.ece

Planen nå er visst å reise til Sør-Afrika, der han har et professorat. Der er det antagelig lettere å leve komfortabelt når man er satt under gjeldsordning i Norge. Men først må vel saken mot hans kone avgjøres. Vi får se hvordan DET går. Hun er anmeldt for å ha svindlet venner og slektninger for 40 millioner kroner. Hun er ikke en gang siktet enda! Hvem vedder på om saken blir henlagt?

De svindlede har ikke fått noen unnskyldning. Biskopen omtaler seg selv som offer (det er "saken" som har "ødelagt livet hans") og mottar alles hyllest.

Hva i alle dager er dette?? Greit at man ikke skal sparke folk som ligger nede, men gjelder virkelig ikke vanlige regler (strafferett og folkeskikk) for folk som mange syns er "så gode og fine folk". Er det vanskeligere å sikte en bispefrue for svindel enn en pakistansk taxisjåfør, tro?

Jeg kjenner at denne saken gjør skikkelig, skikkelig vondt i rettferdighetssansen min.

Gammel 17-06-09, 11:04   #2
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ernst Baasland - svindel og omdømme

Jeg reagerer på akkurat samme måten. Det er helt sykt mange penger, som noen faktisk har tapt - dette er ikke snakk om bare å være litt uheldig og naiv.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-09, 11:06   #3
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tenker akkurat det samme som dere. Jeg blir flau på biskopens vegne.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-09, 11:07   #4
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Jeg reagerer også på den tilsynelatende (man må jo ta pressens fremstilling av saken med en liten klype salt) mangelen på ydmykhet her. Jeg har også gjort meg noen tanker om hva som ville skjedd hvis de kom fra et annet samfunnslag eller tilhørte en annen etnisk gruppe. Vi snakker om ganske store pengesummer her, og selv om det ligger en trist skjebne bak, så er det da ingen unnskyldning eller formildende omstendighet at de er Ordentlige Folk utad? Merkelig sak.

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-09, 11:29   #5
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg er HELT ENIG. Jeg savner virkelig intervju med de som skal betale dette kalaset i form av å være rundlurt av denne fyren. Avskjedsturné liksom??? Jeg vil tro at en potensiell trygdesvindlende marokkansk drosjeeier neppe får avskjedturné og hedersomtale i avisen.

Svar med sitat
Gammel 17-06-09, 11:32   #6
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har lest noen intervjuer og de er BITRE. Det forstår jeg godt. Bispefruen har løyet dem rett opp i ansiktet når hun har lånt penger, blant annet påstått at hun selv har snakket med folk i IBM (var det vel) som skulle gå god for dette IT-prosjektert som pengene skulle gå til (og som bare trengte litt midlertidig finansiering). Og de har ikke fått en unnskyldning.

Det er jo folks private midler som har blitt borte her!

Det verste er at jeg også har lest engasjerte innlegg for den svindlende sønnen her, som har "havnet i et uføre, stakkar", når "ballen begynte å rulle", og "dette er egentlig et godt menneske" og sånt. Fra folk i det kristne miljøet han har tilhørt.

Gammel 17-06-09, 11:35   #7
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner jo godt at de selv og det nære miljøet rundt dem gjerne vil se saken med slike øyne, men jeg synes det er direkte kvalmende at media henger seg på og danser med.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-09, 11:37   #8
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror jeg har fulgt for lite med i media, men slik jeg oppfatter det har jo faren vært en "av de svindlete" hvis jeg har forstått det riktig? Moren har vært medhjelper, men det er uklart både hvilket innsyn hun har hatt og hvilken forståelse hun har hatt?

Gammel 17-06-09, 11:42   #9
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Nei, det er sant. Faren har, sier han, klart å holde øynene lukket for hva som foregikk. Men han har ikke på noen måte taklet saken rettskaffent og bra. Og det er vanskelig å ikke se ham som medansvarlig, all den tid han må ha drevet ganske aktiv fortrengning for å klare å ikke se hva som foregikk. Men det er håndteringen i etterkant, og den totalt manglende evnen til å anerkjenne at dette har fått alvorlige følger for venner og familie, jeg syns er avskyelig. At han ikke har spandert på seg en unnskyldning (på vegne av familien) til de som er rammet. En telefon. Det er skammelig.

Konen har bidratt MEGET aktivt.

Gammel 17-06-09, 11:45   #10
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for oppklaring. Jeg ser at jeg ramlet av lasset tidlig i saken.

Gammel 17-06-09, 11:47   #11
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pinlig, pinlig, pinlig.

Dette minner også litt om noen jeg kjenner til, der faren forsøkte å sette litt grenser overfor sin grenseutprøvende sønn (i det tilfellet var det narkotika, ikke gambling), mens moren stakk til gutten penger, lånte penger av folk til ham "så han ikke skulle trenge å stjele" osv. Misforstått snillhet, eller grenseløs naivitet, forsøk på å opprettholde en fasade eller hva vet jeg?

Nå har jeg ikke en krone å investere utover hus, bil og hage, men jeg hadde blitt drittforbanna om noen benyttet seg av vår relasjon for å låne penger til noe annet enn det de sa.

Gammel 17-06-09, 11:49   #12
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg synes det er utrlig at man "har havnet i Situasjoner" jeg altså.
Du "kommer ikke i skade for" å svindle for 40 mill. Det er bare ikke mer å snakke om.

Sier sitt at de rømmer landet også og får gjeldsordning og alt mulig fremfor å legge ned innsats resten av livet for å jobbe og gjøre opp for seg det de kan.

Svar med sitat
Gammel 17-06-09, 11:52   #13
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg sitter og lurer på hvor lett det er å håndheve gjeldsordningen hvis de er i Sør-Afrika også, jeg? Å sikre at de bare sitter igjen med så og så mye?

Gammel 17-06-09, 12:02   #14
Slettet bruker
Passiv

Standard

Poly - det går jo ikke i det hele tatt det.

Svar med sitat
Gammel 17-06-09, 12:45   #15
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg som trodde at det var i "gamle dager" prester/biskoper med frue sto høyt hevet over "almuen". Dette gjelder tydeligvis ennå.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-09, 12:47   #16
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Umuriel, her.

Jeg som trodde at det var i "gamle dager" prester/biskoper med frue sto høyt hevet over "almuen". Dette gjelder tydeligvis ennå.

Jepp.
Og i litt nyere gamledager senket man de som ikke gjorde opp for seg ned i en bukt med betongsko. Ihvertfall hvis man var mafia.

Så med den gylne middelvei av dagens samfunn, samt det religiøse tilsnittet her så er det vel riktig da - at denne biskopen trår vannet sånn ca slik Jesus gjorde det.

[/tull]

Svar med sitat
Gammel 17-06-09, 12:58   #17
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg kjenner at denne saken gjør skikkelig, skikkelig vondt i rettferdighetssansen min.

Jeg er helt enig med deg, og jeg har også reagert på måten biskopen gikk av og planene de nå har.

Jeg er glad for at sønnen ikke fikk medhold i stengte dører under rettssaken.

Gammel 17-06-09, 13:08   #18
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Nok et glimrende innlegg fra Polyanna!

Gammel 17-06-09, 15:07   #19
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg reagerer på akkurat samme måten. Det er helt sykt mange penger, som noen faktisk har tapt - dette er ikke snakk om bare å være litt uheldig og naiv.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-09, 15:58   #20
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg skjønner ikke helt at man er så sinne på biskopen jeg..

Sånn som det er kommet fram i mediene har han jo ikke visst noe om dette, det virker som han har overlatt dette med å hjelpe sønnen økonomisk til kona, og han ikke har vært informert om at hun har tatt opp lån og gått inn som kausjonist.

I mitt stille sinn har jeg tenkt at de ikke kan ha noe veldig til ekteskap når de ikke har snakket sammen om dette.

Synes jeg har hørt han sagt at han skjønner dette er trasig for de involverte.

Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:24.