Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor er det greit å henge ut enkelte grupper på FP?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-06-09, 12:35   #261
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er det greit å henge ut enkelte grupper på FP?

Opprinnelig lagt inn av pippimamma, her.

Det er jeg ikke enig med deg i. Prøv å forklare forskjellen for en gruppe barn som forsvarer mobbingen med at den de mobber har rare meninger, annerledes klær, ikke klarer å tilpasse seg de andres måte å være på eller de mener mobbeofferet er så slem selv så det er bare tilpass for han/henne.

Du mener med dette eksempelet altså å si at man ikke skal si negative ting mot voksne mennesker? I det hele tatt? For det er mobbing? Jeg synes du vanner ut begrepet her nå.

Det er mulig du ikke har vært innom så mange av de trådene hvor vi har en interessant/morsom/alvorlig diskusjon også kommer det plutselig en usaklig kommentar med henvisning til frp. De er det nemlig mange av her inne og jeg kjenner jeg blir like oppgitt hver gang. Greit å ha et politisk standpunk, men den stadige henvisningen til det partiet blir kjedelig i lengden. Uansett hva som diskuteres.

Det er jeg faktisk helt enig i, og jeg synes det samme, og jeg skjønner at det er irriterende i lengden, men mobbing? Get the fuck real.

Gammel 19-06-09, 12:40   #262
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Nei, det var nok økt sikkerhet som var tanken bak dette.

Ikke bare det nei, men begge deler. Det var selvsagt et tiltak for å øke sikkerheten ettersom nye biler er langt mer kolllisjonssikre enn gamle vrak, men også ut i fra mijløhensyn, og ønske om at folk skulle bytte inn sine gamle biler til mindre nye biler med lavt CO2-utslipp.

Gammel 19-06-09, 12:41   #263
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg mener at sleivkommentarer om Frp-ere er det samme som når folk slenger sleivkommentarer om andre grupper

Også sleivkommentarer om innvandrere? Hvor går i såfall grensen for hvilke sleivkommentarer man kan akseptere, og hvilke kommentarer man kan hevde er rasistisk motivert?

Når du sier at FrP-velgere er egoister, synes du man kan bruke den samme merkelappen om godt utdannede innvandrere som kommer hit for å tjene penger, i stedet for å utvise sammfunnsansvar og bruke kompetansen i sitt hjemland?

Svar med sitat
Gammel 19-06-09, 12:43   #264
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg gir meg ikke jeg...
Er det verre å si en sleivkommentar om frp-ere enn om fotballsupportere? Er det ikke greit å si noe om fotballsupportere heller?

Svar med sitat
Gammel 19-06-09, 12:45   #265
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg gir meg ikke jeg...
Er det verre å si en sleivkommentar om frp-ere enn om fotballsupportere? Er det ikke greit å si noe om fotballsupportere heller?

Det går omtrent ut på det samme. De blir i alle fall like hissige.

:erfart:

Svar med sitat
Gammel 19-06-09, 12:53   #266
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Også sleivkommentarer om innvandrere? Hvor går i såfall grensen for hvilke sleivkommentarer man kan akseptere, og hvilke kommentarer man kan hevde er rasistisk motivert?

Når du sier at FrP-velgere er egoister, synes du man kan bruke den samme merkelappen om godt utdannede innvandrere som kommer hit for å tjene penger, i stedet for å utvise sammfunnsansvar og bruke kompetansen i sitt hjemland?

Ja, det synes jeg man kan si, men man må godta at andre svarer i mot og argumenterer for at det er en feil oppfatning. Og jeg mener fortsatt at om man har kritiske meninger om enkelte innvandreres valg så betyr ikke det at hver enkelt innvandrer er mobbet.

Og nei, jeg mener virkelig ikke at Frp-ere her blir mobbet.

Hadde de som var åpent Frp-sympatisører ikke fått saklige tilsvar når de diskuterer saklig uansett emne, de hadde kun fått røde prikker hver gang de skrev noe, de ikke hadde hatt noe valg om å være her eller ei, på samme måte som barn ikke kan velge skole, så hadde det vært verre.

Nå kan jeg ikke se at Frp-ere blir mer mobbet her enn hva vaksinemotstandere blir f.eks. Voksne folk må tåle at meningene deres automatisk ikke inngir respekt hos andre. I hvert fall om de ikke gidder å argumentere for dem en gang.

Gammel 19-06-09, 12:57   #267
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gir meg ikke jeg...

Nei. Det får være grenser.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-09, 13:26   #268
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Det er vel påvist en klar overvekt av Frp'ere blant fotballsupportere?

Gammel 19-06-09, 13:35   #269
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Jeg gir meg ikke jeg...

Jeg synes ikke det.
Problemet her er etter min mening at det er så massivt dette mot Frp. Det er liksom ikke bare en sleivkommentar, det er mange her som synes det samme, at Frp velgere er enten dumme, egoister eller ondskapsfulle.
Hvis man har lignende konsensus om at Brann var et dårlig fotball-lag, de som heiet på Brann var dumme fordi Brann hadde et dårlig opplegg og aldri ville vinne, så hadde jeg antagelig lagt merke til det også.
Men det er da ikke så mange tråder der hvor fotballsupportere (til enkelte lag? Eller er det fotballsupportere generelt?) disses?

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-09, 13:45   #270
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor jeg mener at det å synes at Frp-ere har idiotiske meninger ikke er det samme som å godta at mobbing av barn er greit?

Det er selvfølgelig OK å si at Frp-ere har idiotiske meninger, det som ikke er OK er å unnskylde sin egen oppførsel med at "siden x har så idiotiske meninger så er det greit å gjøre y". Poenget er at hvis man synes det er OK at andre mennesker sin oppførsel skal få innflytelse for hva man mener er moralsk riktig, så er man fort ute på sykkeltur. Om ting er riktige eller ikke har ikke noe med personene som er innvolvert.. Dødsstraff er i mine øyne en like stor uting, om den som blir henrettet er en psykotisk massemorder eller en som har stjålet et brød. Jeg kan ikke si at "Jeg er motstander av dødsstraff, men siden han her tydeligvis er en ekte drittsekk så gjør jeg et unntak." Og det er det jeg reagerer på.

Av og til glipper jeg - fordi jeg er et mennesker, jeg blir ivrig, emosjonell etc og det er ingen katastrofe. Jeg gjør ofte ting jeg mener er uheldig, men jeg innrømmer i det miste i ettertid at det ikke var bra.

Gammel 19-06-09, 13:50   #271
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

him: Det er et veldig godt poeng.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-09, 13:53   #272
pippimamma

pippimamma sin avatar

Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

De som er dumme/teite/slemme/rare på barneskolen har gjerne ikke valgt dette selv eller? De fleste velger å bli sosialt vellykket om de kan det.

Ikke valgt det selv? Hva mener du? Du skjønner vel at det aldri er greit å mobbe noen, uansett? Du skjønner at de som mobber finner grunner der du ikke skulle trodd det var noen grunn. Jeg kunne like gjerne ramset opp eksempler som:" For pen, for vellykket, for populær, for skoleflink, for rik som det motsatte. Det er aldri mobbeofferet som har ansvar for mobbingen, uansett.

Grunne til at jeg trakk sammenligningen mellom mobbingen av enkeltgrupper her på fp (og da er frp nevnt spesielt) og mobbing av barn i skolen er at de som utfører den i begge tilfeller lager gode grunner til forsvar for mobbingen. Barn som mobber har lært det et sted, barn blir ikke født hverken mobbere eller mobbeoffer. Fp er et fantastisk forum, med mange kloke voksne mennesker. Synd det er noen få som skal få lov å drive på i det uendelige med mobbete væremåten. De gir seg jo aldri heller. Og er det noen som prøver å si fra så bruker de hersketeknikk som det er umulig for mange å forsvare seg mot.

Jeg stemmer ikke frp, men kjenner både noen som gjør det og noen som tilhører partiet. De er like forskjellige som alle andre og ingen ville kunnet plukke ut de hverken som politikere eller tilhengere av partiet i en sosial sammenkomst. På samme måte kjenner jeg mennesker som stemmer andre partier som har egenskaper og har gjort ting jeg tar sterk avstand fra.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-09, 13:53   #273
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Det er vel påvist en klar overvekt av Frp'ere blant fotballsupportere?

Og golfspillere har jeg hørt.

Gammel 19-06-09, 13:55   #274
pippimamma

pippimamma sin avatar

Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Du mener med dette eksempelet altså å si at man ikke skal si negative ting mot voksne mennesker? I det hele tatt? For det er mobbing? Jeg synes du vanner ut begrepet her nå.

Nei, det mener jeg ikke. Hvordan kom du til den konklusjonen?

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-09, 14:05   #275
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Det er selvfølgelig OK å si at Frp-ere har idiotiske meninger, det som ikke er OK er å unnskylde sin egen oppførsel med at "siden x har så idiotiske meninger så er det greit å gjøre y".

Det er jeg helt enig i. Og om det hadde vært sånn at pippimamma (som er den som diskuterer i tråden her og jeg vet jo ikke om hun er Frp-er, men lat som at hun er det da) hadde vært Frp-er så hadde man aldri svart henne saklig uansett tema og så unnskyldt det med at "Hun er jo Frp-er" så hadde det vært mobbing.

Jeg er altså enig i utsagnet ditt, men jeg kan ikke komme på at generell dårlig oppførsel mot en bruker har blitt unnskyldt med at brukeren har idiotiske meninger. Som jo da hadde vært mer likt mobbing.

Gammel 19-06-09, 14:14   #276
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jeg helt enig i. Og om det hadde vært sånn at pippimamma (som er den som diskuterer i tråden her og jeg vet jo ikke om hun er Frp-er, men lat som at hun er det da) hadde vært Frp-er så hadde man aldri svart henne saklig uansett tema og så unnskyldt det med at "Hun er jo Frp-er" så hadde det vært mobbing.

Jeg mener ikke at Frp-ere mobbes her på FP.

Men jeg mener det er enkelte som har en helt annen tone når det gjelder Frp enn feks Venstre. Og det er det jeg misliker. Jeg synes egenlig det er helt greit at folk sier at Frp er gjeng med imbesile aper, så lenge de også kan si at Venstre er er en gjeng med imbesile aper. Det at man sier at Frp er en gjeng med imbesile aper, mens Venstre "der er man uenig i politikken" er svært lite sjarmerende synes jeg. Jeg er faktisk like uenig med Kristelig folkeparti på enkelte områder som jeg er med Frp. Og det tror jeg mange her på FP er, alikevel ser man sjeldent (aldri?) sleivkommentarer om at "Å, traff på en idiot i traffikken i dag, han stemmer sikkert Kristelig folkeparti. "

Opprinnelig lagt inn av esme

Jeg er altså enig i utsagnet ditt, men jeg kan ikke komme på at generell dårlig oppførsel mot en bruker har blitt unnskyldt med at brukeren har idiotiske meninger. Som jo da hadde vært mer likt mobbing.

Enig med deg. Jeg tror heller ikke pippimamma mente at det var mobbing her på FP, jeg tror hun mente det var samme mekanismen bak begge fenomenen (mobbing, og humorhetsing av Frp), nemlig at man justerer på moralen i forhold til enkelte personer, partier,. begreper, fenomener etc

Sist redigert av him : 19-06-09 kl 14:17. Årsak: typo
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-09, 14:16   #277
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det mener jeg ikke. Hvordan kom du til den konklusjonen?

Fordi du drar mobbe-kortet. Når man spiller dette kortet og i tillegg sier eller hentyder at det bare er den som mobbes som kan si om det virkelig er tilfelle eller ikke, blir det veldig vanskelig å åpne munnen i det hele tatt. Det kveler hvert fall mulighetene for en fruktbar diskusjon. Nå snakker jeg om seriøse diskusjoner, ikke fjasetråder hvor samtlige samfunnslag gjerne får gjennomgå.

Jeg tror ikke noen her i tråden nekter for at en og annen kommentar har vært over grensa, og som jeg har påpekt utallige ganger før får det sjelden stå uimotsagt. Jeg synes folk på FP er veldig flinke med å gi beskjed om når noen tråkker over grensa, det er vel hovedsaklig derfor moderatorne så sjelden (aldri?) behøver å stenge tråder eller sensurere innhold.

Nå ser ikke jeg bakrommet på FP, men jeg synes det er veldig betenkelig hvis folk ser så alvorlig på dette at de faktisk velger å kalle det mobbing. At det faktisk er et forum-problem og ikke et enkeltbruker(e)-problem. Og da burde de virkelig innrapportere innlegg i fleng, synes jeg.

Jeg for min del synes det er veldig uheldig å bruke et så sterkt begrep som mobbing jo er om noe som dette. Da hadde jeg forventet en reaksjon fra forumledelsen og samtlige FRP-ere som frekventerer dette forumet hadde det vært tilfelle. Det vi (som ikke stemmer FRP) etterlyser, er jo saklig debatt, for jeg synes det er tåpelig at fjas og en og annen kommentar skal stå til inntekt for hvordan hele forumet er. For til det er forumet for sammensatt.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-09, 14:17   #278
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

jeg tror at om en Krf-politiker var blitt tatt etter å ha kjørt i fylla, så hadde denne blitt svært uthengt. På samme måte som Krf politikeren som kjørte for fort ble hengt ut i enkelte media.
Man (eller i det minste jeg) har visse forventninger (fordommer). Krf politikere forventer jeg at ikke skal snyte på skatten, eller bryte loven, gjør de det så synes jeg det er rett og rimelig at de blir hengt ut.
Hvorfor hetser vi ikke Krf mer enn det vi gjør her forresten?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-09, 14:19   #279
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Hvorfor hetser vi ikke Krf mer enn det vi gjør her forresten?

Jeg er veldig for å trappe opp hetsen av KrF. Kraftig.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-09, 14:20   #280
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg er veldig for å trappe opp hetsen av KrF. Kraftig.

Jeg er med.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:30.