Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Idiotsikker sukkerbunn

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-06-09, 15:53   #41
Marge
Bør lage seg en tittel selv

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Idiotsikker sukkerbunn

Bakepapir er lagt over. Den gikk ikke midtveis opp nei, kanskje 1/3 eller 1/4.
Men formen er ganske høy da, nesten 8 cm.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-09, 16:19   #42
Marge

Marge sin avatar

Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Og her er bilder av resultatet:

Gammel 23-06-09, 16:25   #43
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det ser ut som 1/3 av en sukkerbunn... Du husket bakepulveret? Og eggedosisen var så stiv at du kunne skrive navnet ditt med den? Jeg har forøvrig aldri laget sukkerbunn i den formen som du har brukt. Jeg lurer på om den gir nok varme i bunn?

Sukkerbunnene pleier å bli på høyde med formen, ja.

Gammel 23-06-09, 16:28   #44
Marge

Marge sin avatar

Standard

Jeg husket bakepulver ja, men jeg ser at 1 1/4 ts er lite i forhold til andre oppskrifter. Eggedosisen var stiv (tror jeg). Ihvertfall sånn at når den hadde stått i 1 min så kunne jeg skrive oppå det øverste skummet.
Men jeg pisket ikke voldsomt lenge, kanskje 5 minutt? Kanskje det er noe med ovnen min ...

Gammel 23-06-09, 17:18   #45
Muskat

Muskat sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trois, her.

Bruk glutenfritt mel med hvetestivelse. Etter at vi fikk lillebror som ikke tåler gluten har det ikke vært noen misslykkede kakebunner her i huset

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Moder'n lager verdens beste sukkerbrød, og det er glutenfritt.

Du skulle hørt på disse, etter at jeg ble tipset om glutenfritt kakemel har jeg aldri hatt mislykkede sukkerbrød. Oppskriften står på pakken, det er lett som en plett.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-09, 17:47   #46
Marge

Marge sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Muskat, her.

Du skulle hørt på disse, etter at jeg ble tipset om glutenfritt kakemel har jeg aldri hatt mislykkede sukkerbrød. Oppskriften står på pakken, det er lett som en plett.

Nå har jeg kjøpt glutenfri fin kakemiks, og skal prøve på nytt i kveld.

Gammel 23-06-09, 17:58   #47
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Jeg baker både med vanlig hvetemel og med glutenfritt (har barn med cøliaki) og synes det er like lett med gluten som uten - poenget er å bruke romtempererte egg, piske lenge nok (5 min er for lite i min målestokk - jeg pisker gjerne i 15), og å skjære siktet mel fosiktig inn slik at luften ikke blir banket ut av eggedosisen. Samt å selvsagt ha nok bakepulver i da.

Gammel 23-06-09, 18:15   #48
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

5 minutt pisking høres lite ut. Som sagt, jeg bruker denne oppskriften ofte (lager gjerne marsipankaker for andre), og sukkerbunnene blir høye, og lette å dele i 3.

Og du skal ikke kunne skrive i skummet på eggedosisen. Om du løfter opp vispen skal du kunne skrive navnet med eggedosisen som renner av den, og et skal bli "stående".

Gammel 23-06-09, 19:24   #49
Tuppen
...

Tuppen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Krater: Det er her tempererte egg kommer inn, Tuppen.

Jeg har prøvd det også uten hell.

Men ut fra tipsene her, kan det se ut som min feil ligger i for kort pisketid. Kansje jeg skal la meg friste til å prøve igjen - nå er det sikkert 2 år siden forrige sukkerbunnforsøk.

Tuppen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-09, 20:11   #50
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg pleier å sette på visperen og så gjør jeg noe annet en stund. Jeg pisker lenge. Vet ikke hvor lenge. Kanskje 15 minutter?

Gammel 23-06-09, 21:41   #51
daffy

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har den samme kakeformen som deg. Jeg tror ikke den er bra til sukkerbunn. Har du en vanlig springform du kan bruke istedet?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-09, 23:11   #52
Marge

Marge sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Jeg har den samme kakeformen som deg. Jeg tror ikke den er bra til sukkerbunn. Har du en vanlig springform du kan bruke istedet?

Jeg har en svart en med teflonbelegg?

Gammel 23-06-09, 23:19   #53
Marge

Marge sin avatar

Standard

Hmm, jeg lurer på om det er eggedosisen som er problemet. Jeg pisker og pisker, men den forblir like flytende. Langt i fra tykk og umulig å skrive noe med røren.

Gammel 23-06-09, 23:35   #54
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du bruker ballongvisp? Jeg klarer å lage krem med food processor (sånn med kniver), men ikke eggedosis.

Gammel 23-06-09, 23:38   #55
Marge

Marge sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Du bruker ballongvisp? Jeg klarer å lage krem med food processor (sånn med kniver), men ikke eggedosis.

Nei, jeg har kjøpt en ny håndmikser som heter Bamix, men den har ikke ballongvisp, bare tre forskjellige knivblad. Og det funket tydeligvis ikke. Så no sitter jeg med min gamle håndmikser som har ballongvisp (men som det er noe i veien med for den fungerer temmelig dårlig med en gang den får litt motstand). Så nå har ihvertfall eggedosisen tyknet litt, men får den ikke tykkere pga den elendige stavmikseren. Faen!

Gammel 24-06-09, 00:05   #56
Marge

Marge sin avatar

Standard

Denne bunnen ser ut til å bli enda verre enn den forrige. Det har tydeligvis vært litt åpning mellom kakefatet og kanten på springformen så mye av røren har rent ut.
I tillegg hever den enda dårligere enn den forrige og ser lite bra ut. Hvorfor skal jeg aldri klare å lage en jævla sukkerbunn? Er det så utrolig vanskelig?

Gammel 24-06-09, 00:12   #57
daffy

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Men 1 dårlig +1 dårlig sukkerbunn til, blir jo omtrent som en høy og prektig sukkerbunn delt i to?

Ellers tror jeg virkelig kakeformen har mye å si. Den Hadelandformen er super til ostekaker som ikke skal stekes etc, men ikke til kakebunner.

Jeg elsker min nye Bamix, men må innrømme at jeg ikke har prøvd å lage eggedosis i den. Jeg tror nok en ballongvisp er bedre, men hvis du likevel bruker bamixen ville jeg brukt platen som er flat med uthulinger på.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-09, 00:18   #58
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Vet ikke om du så bilde av mitt sukkerbrød?
Oppskriften jeg brukte fant jeg på www.detsoteliv.no under kremkake.
Den blir perfekt HVER gang.

Men tips:
Bruk KUN tempererte varer.
IKKE smør kantene på formen, kun papir i bunnen.
Avkjøl sukkerbrødet HELT i formen.
Og rør det tørre forsiktig inn, akkurat nok til at det er blandet.

Og jeg pisker eggedosisen i HELE 20 minutter i kjøkkenmaskin.
Mitt sukkerbrød fyller når det er stekt hele formen og blir 3 flott deler.

Håper du får det til, for det er egentlig ikke vanskelig.

Grøten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-09, 00:20   #59
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Og du, anbefaler deg å bruke vanlig kakeform. Ikke den med fat i bunnen.
Vanlig teflonform er best. Legg heler kaken over på fatet når du skal pynte den.

Grøten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-09, 00:22   #60
Marge

Marge sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Men 1 dårlig +1 dårlig sukkerbunn til, blir jo omtrent som en høy og prektig sukkerbunn delt i to?

Ellers tror jeg virkelig kakeformen har mye å si. Den Hadelandformen er super til ostekaker som ikke skal stekes etc, men ikke til kakebunner.

Jeg elsker min nye Bamix, men må innrømme at jeg ikke har prøvd å lage eggedosis i den. Jeg tror nok en ballongvisp er bedre, men hvis du likevel bruker bamixen ville jeg brukt platen som er flat med uthulinger på.

Ja, jeg kjøpte jo den fordi jeg har hørt så mye bra om den, og den er sikkert bra, men ikke til eggedosis. Jeg prøvde både den helt flate og den flate med uthulinger. Neste forsøk blir med vanlig springform og en skikkelig ballongvisp.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:23.