Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Svømmeundervisning - inspirert av et par andre tråder her inne

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-07-09, 15:07   #21
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svømmeundervisning - inspirert av et par andre tråder her inne

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Og som sagt, det er ikke alle som kan prioritere det, samme hvor mye de vil.

Det tror jeg er en helt annen diskusjon. Jeg kunne selvsagt skrevet noe om hva de som ikke kan evt bruker penger på i stedet for turer i svømmehallen med barna, men jeg lar det være.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-09, 15:11   #22
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg kunne selvsagt skrevet noe om hva de som ikke kan evt bruker penger på i stedet for turer i svømmehallen med barna, men jeg lar det være.

Den var teit og fordomsfull, 007.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-07-09, 15:12   #23
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Det finnes kommuner der det ikke er et enda skolebasseng, kun et offentlig. Da sier det seg selv at det blir trangt om plassen og dårlig med opplæring. Jeg har jobbet i en sånn en. Og det i en kystkommune.

Og det finnes kommuner der det ene offentlige bassenget også blir brukt av skolene (mulig fordi det er den samme eier?).

Gammel 03-07-09, 15:15   #24
007
© All rights reserved

007 sin avatar

007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Den var teit og fordomsfull, 007.

Deg om det, Divine. Det handler, i 99% av tilfellene, om prioriteringer, i alle fall når det gjelder at man ikke kan pga økonomisk årsaker.

Gammel 03-07-09, 15:18   #25
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Deg om det, Divine. Det handler, i 99% av tilfellene, om prioriteringer, i alle fall når det gjelder at man ikke kan pga økonomisk årsaker.

Det tror jeg faktisk ikke noe på. Jeg snakker ikke for meg selv, altså, for vi har vært sløve med å ta med guttungen i bassenget, men det har skyldtes sløvhet og ikke økonomi. Men jeg tror faktisk at det finnes SVÆRT mange der ute som ikke kan ta seg denne økonomiske friheten.

Gammel 03-07-09, 15:20   #26
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tullekommentar, 007. For en familie på fem koster det i underkant av 500 kroner å bade i vår nærmeste svømmehall. Det er klart det handler om prioriteringer, men det er ikke alle som har de samme midlene å prioritere fra.

På vår skole får barna seks svømmetimer i året, annethvert år fra 3. klasse. Ikke rare greiene.

Gammel 03-07-09, 15:20   #27
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det tror jeg faktisk ikke noe på. Jeg snakker ikke for meg selv, altså, for vi har vært sløve med å ta med guttungen i bassenget, men det har skyldtes sløvhet og ikke økonomi. Men jeg tror faktisk at det finnes SVÆRT mange der ute som ikke kan ta seg denne økonomiske friheten.

Det tror jeg også. Jeg snakker heller ikke for meg selv, vi har bare vært i innendørsbasseng en eneste gang med Glitterbarnet på grunn av prioriteringer, men jeg vet om mange som ikke har råd til å legge ut over 200 kroner hver helg for å bade med ungene. I tillegg har man massevis av foreldre som ikke kan svømme selv, noe som selvfølgelig vanskeliggjør det å lære et barn det.

Jeg syns før øvrig ikke spørsmålet om å ha råd er en annen diskusjon, i en tråd om dårlig offentlig svømmeopplæring. Da er det de som ikke har råd (eller ikke har foreldre som prioriter det) som taper.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-09, 15:58   #28
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Det er mange som ikke kan gå i bassenget mad barna pga at de reagerer på klor, at de får klausdroforbi av mange mennesker, at de ikke takler svømmehaller pga dårlig rengjøring, pga at de ikke kler av seg i offentlighet, pga at de får hodepine av basseng (ofte en kombinasjon av mye bråk, klorlukt og fuktig luft) eller av andre årsaker.
Om man ikke kan gå i basseng pga av økonomi (noe jeg fremdeles tror gjelder ytterst få), kan man dele seg (om man er 2 foreldre), der den ene foreldren tar med barnet i svømmehallen og den andre er hjemme. Om man har mange barn kan de være med etter tur. Jeg tror det er lurt å se på muligheter og ikke hindringer.

Gammel 03-07-09, 16:04   #29
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei. Det handler i så fall om 99 % av tilfellene, for jeg regner med at du ikke slenger ut av deg tall uten å ha en begrunnelse for det.

Jeg har svært sjelden med barna til svømmebasseng fordi de er for små til at jeg tør å ha med meg to alene.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-09, 18:02   #30
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt enig. Jeg har en seksåring som så absolutt burde ha lært seg å svømme, men jeg tror ikke han er villig til å ta det til seg hvis vi foreldrene skal lære han, eller det vil si, JEG. Mannen min kan knapt svømme selv. Det plager meg at seksåringen ikke kan å svømme, og ikke går det an å ta han med på vanlig svømmekurs heller, for han skjønner ikke kollektive beskjeder. Så ergo bør jeg finne en svømmeinstruktør som kan gi timer bare til han. Og hvordan vi all verden skal jeg finne det?

Jeg har nettopp denne uken vært gjennom samme runden Divine, i forhold til høstens svømmekurs, og det lot seg ordne så greit at!
Her er hva jeg har avtalt med svømmeklubben her:
Jeg skriver han opp på et vanlig svømmekurs til høsten. Jeg har snakket med lederen av svømmeklubben som henviste meg til en av de yngre svømmeinstruktørene som kunne være interessert i følge lillegutt på (kollektivt) svømmekurs. Han får altså en egen voksen i vannet - de andre barna får en ekstra voksen svømmetrener som kan hjelpe til - det er vinn-vinn for alle parter. Så har jeg snakket med kommunen og sendt søknad om støttekontakt, og det ordner seg slik at denne unge instruktøren får støttekontaktlønn for 1-2 svømmekurs i uka.
Altså når alle papirene kommer på plass og sånt, og ting innvilges - det tar tid. men alle er skjønt enige om at det ordner seg.

Så til høsten får lillegutt følge i garderoben, han får egen instruktør/assistent i vannet som kan hjelpe med å formidle beskjeder og vise og ordne og sånn, han kan være med de andre barna i vannet - som jo er motiverende i seg selv.
Og han opplever mestring fordi vedkommende han har med seg tilrettelegger øvelsene og hjelper han. får hjelp i dusjen, og deretter levert fiks ferdig svømmetrent til meg. Han blir inkludert og sosialisert og alt som er godt
Svømmeklubben var velviljen selv og ønsket virkelig å legge tilrette for at han skulle kunne delta, kommunen så ikke noe problem.

I tillegg svømmer lillegutt 1 gang per uke med klassen sin (i 10 uker), og muligens en time per uke med fysioterapeut - det er ikke avklart enda. Så han skal få nok vann...

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-09, 18:05   #31
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Ah, så bra. Da skal jeg sjekke om det går an å finne en slik løsning der vi bor også.

Gammel 03-07-09, 18:13   #32
Skvetten
Passiv

Standard

Det er helt klart dårlig svømmeundervisning i skolen, men dere tar vel barna med i bassenget på fritiden? Vi går i svømmehallen hvar helg og mine unger har lært å svømme i en alder av 6 år. De synes forøvrig svømmetimene på skolen er kjempekjedelig. Det er så få i klassen som kan svømme og grunnet få voksne blir all svømmeundervisning tilpasset de barna som ikke er trygg i vann. Det er ganske kjedelig å blåse bobler på grunt vann når man svømmer som en fisk.

Mye av problemet med svømmeundervisningen i skolenes regi er rett og slett at lærerne ikke er fullt ut kompetente til oppgaven. Selv når nivået er såpass ulikt er det ikke noe problem å få samtlige til å svømme i løpet av 10-12 timer. Skulle ønske skolene benyttet seg av den spisskompetansen som finner rundt om på dette området.

Det er ingen tvil om at bassengene bør fylles, svømmelærere ansettes og ikke minst det må bevilges mye penger til dette. Til tross for at det offentlige gjør sin bit synes jeg i bunn og grunn at foreldre til barn som lever i et land med en lang kyst er programforpliktet til å lære sine barn å svømme. Det er et foreldreansvar, ikke et offentlig ansvar.

Svar med sitat
Gammel 03-07-09, 18:16   #33
Skvetten
Passiv

Standard

Heldigvis er til og med sosialtjenesten opptatt av svømmeopplæring slik at en god del barn får sine svømmekurs og kontigenter dekket via denne tjenesten.

Det er helt klart barn som kommer fra familier som ikke har råd, jeg vet at det er klubber som sponser disse barna i form av billigere kursavgift. Dersom man har såpass penger til overs at man kan velge et par tre flasker vin eller en tur i svømmehall, da håper jeg jo at man velger svømmehall, men heldigvis er folk forskjellige og samfunnet mangeslunget.

Svar med sitat
Gammel 03-07-09, 18:19   #34
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Når er det vanlig at de lærer å svømme (skikkelig brystsvømming, ikke hundesvømming)? Jeg ser flere her nevner 5,5 og 6 år. Er det for tidlig (ambisiøst ) å satse på 3-4 år?

Gammel 03-07-09, 19:16   #35
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Jeg ser flere her nevner 5,5 og 6 år. Er det for tidlig (ambisiøst ) å satse på 3-4 år?

Nå kan nok Skvetten og Ru veldig mye mer enn meg om dette, men jeg mener å ha lest er at de ikke har koordinasjonen på plass før rundt 5 år og oppover. Før det er det hundesvømming og flyting som gjelder.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-09, 19:59   #36
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Nå kan nok Skvetten og Ru veldig mye mer enn meg om dette, men jeg mener å ha lest er at de ikke har koordinasjonen på plass før rundt 5 år og oppover. Før det er det hundesvømming og flyting som gjelder.

Jeg kommer fra en svømmerfamilie (men jeg har ikke vært med i svømmeklubb selv) men min kusine mener jeg sa at at fireåringer som regel er for små til å ta til seg detaljerte ting i gruppe. Herremannen var 4-5 år når han kunne "froskesvømming", rygg og crawl. Men han har gått på baby. og barnsvømming siden han var 8 uker og jeg har regnet ut at han har gått på kurs i ca 105 timer (minus de få ganger som han har vært syk eller vi har vært på reise). Nå har vi svømmebasseng og han bader hver dag og det er klart at det gir effekt.

Skolesvømming tror jeg at man lærer best om man lærer litt intensivt. Jeg hadde selv svømmekurs i skolen annenhver uke i 2. klasse. Det var få som ikke klarte å svømme da. Jeg tror ikke at det er så bra å spre ut timene til mange forskjellige klassetrinn. Intens svømmetrening en uke eller to en sommer tror jeg også kan ha god effekt.

Jeg tror at vi foreldre må ta ansvaret og ikke forlite oss på skolen. Det er vårt ansvar at barna kan svømme.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-07-09, 20:19   #37
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Vi er heldige og har tilbud om bruk av svømmebasseng gjennom jobben, vi prøver å dra hver helg, men det har blitt lite av det i det siste. Minsten har vi på babysvømming som vi betaler for så vi prioriterer dette, men jeg trodde virkelig svømme tilbodet på skolen var bedre en det jeg leser om her. Kommer fra landet og er oppvokst med ukentlige svømmetimer gjennom barne og ungdomsskolen...

Gammel 03-07-09, 22:05   #38
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Når er det vanlig at de lærer å svømme (skikkelig brystsvømming, ikke hundesvømming)? Jeg ser flere her nevner 5,5 og 6 år. Er det for tidlig (ambisiøst ) å satse på 3-4 år?

Brystsvømming bør nok ikke innlæres før barnet behersker crawlteknikken. Rett og slett fordi det er crawlsvømming som har er så lite komplisert bevegelsesmønster at selv små barn tar det lett. Brystsvømming er veldig komplisert og jeg må si at jeg aldri har lært fra meg det før barna behersker crawl fullt ut og er alt fra 6-8 år gamle.

Et barn på 3-4 år kan fint lære å crawle med riktig instruksjon, å lære bryst uten kompetent instruksjon er praktisk talt umulig.

Svar med sitat
Gammel 03-07-09, 22:09   #39
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg betalte for svømmekurset til sønnen min i går. Kr 1550 for 8 ganger + kr 150 i årlig medlemsavgift. Det synes jeg var temmelig dyrt, det er ikke så veldig rart hvis folk ikke tar seg råd til det.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-09, 22:13   #40
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Jeg betalte for svømmekurset til sønnen min i går. Kr 1550 for 8 ganger + kr 150 i årlig medlemsavgift. Det synes jeg var temmelig dyrt, det er ikke så veldig rart hvis folk ikke tar seg råd til det.

Det høres veldig dyrt ut. De fleste kurs går over 10-12 ganger, det er det antallet timer som blir ansett som optimalt. Har ikke hørt om at man må bli medlem av en klubb for å få være med på kurs.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:56.