|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Glamorøs
|
Sv: Hva synes du om innvandrere?
Og det går fint an å stille de spørsmålene, men måten man gjør det på bør bære et snev av forståelse for hva man egentlig snakker om. Det er alltid en fordel å sette seg litt inn i ting man ønsker å diskutere.
|
|
|
#102 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er jeg helt enig i
|
|
|
#103 |
|
Glamorøs
|
Jeg syns det kommer helt an på hvordan man ordlegger seg. Som regel får man den reaksjonen du beskriver på harmdirrende fysj og æsj-innlegg som ikke fokuserer på faktiske løsninger. Ta HI for eksempel. Hun begynner med å snakke om "innvandrere", en gruppe som er mindre homogen enn "nordmenn" for å så sause dette sammen med "muslimer", som tydeligvis er det som irriterer henne mest. Ikke ett eneste sted står det noe om at hun vil at dette skal fungere, forslag til hva som burde gjøres, eller spørsmål om andre har konstruktive ideer. Neida, hun fremhever vår vestlige eneståendehet i at slik ville aldri vi ha gjort det, hvis vi hadde flyttet til et muslimsk land. Hun snakker like nedsettende om kvinneundertrykkelse og ønske om respekt for klesdrakt og religiøse bygg, som om alt er like ille. Beklager, men begynner man med det utgangspunktet så tenker ikke jeg "Jippi, endelig en mulighet til å diskutere dette med noen som har kunnskap, forståelse og vilje til å gjøre verden bedre!"
|
|
|
#104 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Hva synes du om innvandrere?Vi bor i en bydel med mange innvandrere. Dette har så langt aldri vært noe problem. Alle innvandrere vi har blitt kjent med har vært veldig koselige og inkluderende. Det gir meg et innblikk i hvordan noen fra en annen kultur tenker. Selvfølgelig er det noen negative sider ved kulturforskjellene. Den somaliske jenta (ca 4 år) i bakgården som nesten ikke hadde tenner igjen fordi hun aldri hadde eid en tannbørste for eksempel. Så kan man jo spørre seg hvorfor: kanskje fordi foreldrene som få år før denne jentas fødsel hadde flyktet fra krigsherjinger hvor tannpuss ble nedprioritert fremfor å skaffe mat til å holde seg mette? Så burde de kanskje ha fått med seg beskjeden om tannpuss fra helsestasjonen, men så var det så mange beskjeder som kom den dagen.
|
|
|
|
#105 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Uten tvil, og bakgrunnen for innlegget (uten av jeg skal påberope meg å vite det 100% sikkert) var vel også mer en litt unyansert utblåsning over kulturforskjellene som finnes, og som det ikke alltid er lett å godta eller forstå.
|
|
|
#106 |
|
Glamorøs
|
Jeg er uenig. Det er stor forskjell på å angripe politisk håndverk eller ekstremistiske holdninger og på å angripe en stor, meget sammensatt gruppe på bakgrunn av udefinerbar misnøye med dem som er anderledes.
|
|
|
#107 |
|
|
Sv: Hva synes du om innvandrere?Jeg liker innvandrere. They make my world go around. (Når vi først generaliserer, lissom.) |
|
|
|
|
|
#108 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Bærumsungdom på ferie i provinsen (Tønsberg): |
|
|
|
|
|
#109 |
|
Glamorøs
|
Sv: Hva synes du om innvandrere?Jo mer jeg tenker på det, jo teitere syns jeg det er å spørre spørsmålet: Hva syns du om innvandrere? Hva syns jeg om absolutt alle andre mennesker enn nordmenn liksom?
|
|
|
#110 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Hva synes du om innvandrere?Eller i det minste; hva syns du om innvandrere som er mørke i huden, kommer fra et generelt fattig land i den tredje verden og der brorparten har islam som religion. Og SÅ kan man spørre om man er rasist.
|
|
|
#111 |
|
Har ikke tittel
Medlem siden: Nov 2006
Sv: Hva synes du om innvandrere?Egentlig et merkelig spørsmål, men noen av dem er idioter, mens andre er helt normale, greie mennesker. Akkurat som folk flest, uansett nasjonalitet. |
|
|
|
|
|
#112 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Hva synes du om innvandrere?Vi har hatt masse positive opplevelser med muslimske innvandrere, var det jeg prøvde å si med innlegget mitt.
|
|
|
|
#113 |
|
Passiv
|
Jeg tenkte litt på den om norsk språk, norske regler, norske normer. Da tenker jeg litt på samene jeg, kommer man langt nok inn på vidda møter man mennesker som knapt kan norsk (de eldste i noen av bosetningene), man finner en kultur som knapt kan sies å ha så mye med norsk kultur å gjøre og en folklore som definitivt ikke ligner norsk. Når vi så legger til at det er et par lover kun for samer (eksluderende for nordmenn), de har et helt annet sett med normer (vi ser på dem som bestialske i noen sammenhenger fordi de ivaretar gamle tradisjoner i forhold til kastraksjon av rein som eksempel), vel da undres jeg enda mer over HI og dennes måte å fremstille det homogene Norge. Finnes det i det hele tatt homogene kulturer annet enn i små grupper og små samfunn? Er det slik at det er den norske måten å leve på som er den "riktige"? For om det er slik, ja da må vi jammen sette i gang med en ny runde med fornorskning på vidda og gitt, nytter ikke bare å fremme fordommene sine mot de innvandrerne som bekjenner seg til Islam da. |
|
|
|
#114 |
|
Deltidsmamma
|
Jeg antar at det er med hensyn på menneskerettigheter, et samfunn som ivaretar alle, også kvinner og barn, hvor det er ytringsfrihet og religonsfrihet. Og alle skal bli ivaretatt. I teorien i hvertfall. |
|
|
|
|
|
#115 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Hva synes du om innvandrere?Jeg finner det meget overraskende at enkelte Fp-ere reagerer på at det til stadighet er "muslim-gruppen" innvandrere det siktes til når det snakkes om integreringsproblematikk. |
|
|
|
|
|
#116 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hva synes du om innvandrere?I forhold til en integreringsdebatt har jeg mange områder som jeg føler burde vært avklart:
|
|
|
#117 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Hva synes du om innvandrere?Jeg er gift med en innvandrer og bør vel derfor svare at jeg liker dem, men det er med de som kommer fra andre land som med norske, noen liker jeg, noen ikke.
|
|
|
|
#118 |
|
Passiv
|
Tror noe av nøkkelen til en velfungerende integrering ligger akkurat her. Det er uten tvil en rekke mennesker med store ressurser i innvandrermiljøene. Høyt utdannede mennesker som har noe å bidra med i denne sammenhengen og som ikke minst kan bringe kunnskap tilbake til innvandrermiljøene. |
|
|
|
#119 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg snakket litt med en av vikarene på skolen der jeg jobber nå rett før sommeren. Hun snakker ikke spesielt godt norsk, men har gjort så godt hun kunne som vikar. Fordomsfulle meg har jo tenkt at ei dame fra Pakistan ikke kan noe særlig, men hun har jo en master i litteratur fra hjemlandet. Det hjelper henne allikevel ikke noe i Norge, for hun får ikke godkjent noe av utdannelsen sin. Morsmålslæreren vår i tamilsk var nesten utdannet barnelege fra Sri Lanka, men måtte begynne helt på nytt da hun kom til Norge og er i dag utdannet morsmålslærer fra høgskolen.
|
|
|
#120 |
|
Glamorøs
|
Jeg vet ikke hvor stor forskjell det er på utdannelser mellom land, og der det finnes vesentlige forsskjeller burde det være mulig å ta påbyggingskurs, eller en slags eksamen, som viser at innehaveren har "norsk standard" på kunnskapen. En annen ting som er skikkelig håreisende, er at studenter med f.eks. utdannelse fra et universitet i Sør-Afrika ikke får utdannelsen godkjent i Norge, mens norske studenter som har utvekslet og har nøyaktig samme utdannelse fra samme universitet, de får den godkjent. Universitas, studentavisa i Oslo gjorde en artikkelserie på dette for noen år tilbake.
|
![]() |
|
|