Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Overgang fra pc til Mac

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-07-09, 12:50   #1
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Overgang fra pc til Mac

Jeg har blitt en liten operativsystemjunkie og har derfor også lyst på en Mac! Hvordan fungerer en Mac egentlig i forhold til en Windows/Linux-maskin? Blir det mye trøbbel?

Har man programmer som erstatter word ol, eller må dette kjøpes som med Windows? Må jeg ha en litt større sak for at det skal bli noe morro? Har Mac programmer som gjør at man kan kjøre pc som server?

Vet ingenting.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 13:13   #2
pulverheksa
blant fjord og fossevell

pulverheksa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Overgang fra pc til Mac

Jeg vet bare at mac funker og at pc er noe dritt. Jeg liker å ha office på macen, det gjør ting litt lettere.
Hilsen pchemmet.

Gammel 13-07-09, 13:14   #3
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Ift. Word og slikt så kjøper man bare Office-pakka for Mac.

Man kan ha noe som heter BootCamp som gjør at man kan kjøre Windows på Mac'en, så jeg vil tro at du vet hjelp av det kan kjøre pc som server. Mulig det er andre måter å gjøre det på også, men det vet jeg ikke så mye om.

Hva mener du med trøbbel?

Gammel 13-07-09, 13:42   #4
Joika
Pauset

Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pulverheksa, her.

Jeg vet bare at mac funker og at pc er noe dritt. Jeg liker å ha office på macen, det gjør ting litt lettere.
Hilsen pchemmet.

Jeg syntes Linux er morro da, fordi det er så mye knot ( i alle fall tidvis morro), så dette var jo ikke bare bra å høre.

Gammel 13-07-09, 13:44   #5
Joika
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Ift. Word og slikt så kjøper man bare Office-pakka for Mac.

Man kan ha noe som heter BootCamp som gjør at man kan kjøre Windows på Mac'en, så jeg vil tro at du vet hjelp av det kan kjøre pc som server. Mulig det er andre måter å gjøre det på også, men det vet jeg ikke så mye om.

Hva mener du med trøbbel?

Om man kan kjøre dualboot på Mac så burde det gå å kjøre en server på den ene partisjonen ja. Men da må man sikkert bruke et Unixprogram for dette med mindre Mac har sitt eget. Det går?

Trøbbel, da mener jeg at ting går tregt, at programmer slutter svare, at maskinen kortslutter fordi den overopphetes osv.

Man må kjøpe office ja.. det gidder jeg ikke. Har en for Windows, det får holde da.

Gammel 13-07-09, 14:35   #6
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

For vanlig bruk, slik som jeg gjør, er maskinen over hodet ikke treg eller varm. Den er nå nesten full, og jeg merker ingen forskjell i ytelse.

Ang. dualboot så tror jeg det skal gå bra, men ta det med en klype salt (bokstavelig talt ).

Du får gratisvarianter av tekstbehandlingsprogrammer også, altså, men de er jo da ikke Word, og kanskje ikke kompatible med alle andre programmer.

Gammel 13-07-09, 14:40   #7
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her i huset (jobben) står det PC'er som servere, og vi jobber på Mac'er. Men ikke spør om det tekniske ang. den biten, der er jeg blond - men det meste ellers vet jeg
For ordens skyld, mac'ene er gamle og har ikke windows.

Det finnes visst en del gratisprogram som erstatter word og sånt, men jeg foretrekker å bruke Microsoft Office-pakka. Enklere dersom du f.eks. skriver oppgaver ilag med andre og skal sende imellom.
Husk at du får studentrabatt på den (og mac'en).

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 14:43   #8
Joika
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Her i huset (jobben) står det PC'er som servere, og vi jobber på Mac'er. Men ikke spør om det tekniske ang. den biten, der er jeg blond - men det meste ellers vet jeg
For ordens skyld, mac'ene er gamle og har ikke windows.

Det finnes visst en del gratisprogram som erstatter word og sånt, men jeg foretrekker å bruke Microsoft Office-pakka. Husk at du får studentrabatt på den.

Ok, men jeg tenkte dele harddisken på Macen og bruke den tidvis som server mot den andre pcen min (som jeg skal kun bruke til skolebruk). Bare få å kunne gjøre oppgaver ol på skolen. Slippe avhenge av skoleserveren.

Kan kanskje bare skaffe meg et vrak av en stasjonær til dette formålet også... *tenke*

Gammel 13-07-09, 14:44   #9
Joika
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Det finnes visst en del gratisprogram som erstatter word og sånt, men jeg foretrekker å bruke Microsoft Office-pakka. Enklere dersom du f.eks. skriver oppgaver ilag med andre og skal sende imellom.
Husk at du får studentrabatt på den (og mac'en).

Jo men da kan jeg bare skrive i open office eventuelt bare la være å redigere og kopiere hele greia over manuelt. Ordner seg. Bare lurte på hva man egentlig får for pengene. Hvor mye rabatt er det snakk om?

Gammel 13-07-09, 15:02   #10
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er veldig fornøyd med open office, bare vær obs på PowerPoint. Min erfaring er at det ikke ser likt ut hvis du viser presentasjonen i Windows, så da er det greit å låne seg en PC før man holder foredrag.

Mener dessuten å ha lest et sted at Microsoft Word skulle godta .odt-filer? Men det er kanskje uansett lurest å lagre som .doc i open office.

På eplehuset får du 5% studentrabatt.

Gammel 13-07-09, 17:03   #11
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes Open Office funker veldig greit, og gidder ikke ha Office på den bærbare Macen min. Har ikke kompatibilitetstrøbbel med det. Jeg har en Linux-partisjon på den, det fungerer sånn nokså greit, men det er litt kluss også. Men om du liker kluss, så …

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 17:15   #12
Joika
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg synes Open Office funker veldig greit, og gidder ikke ha Office på den bærbare Macen min. Har ikke kompatibilitetstrøbbel med det. Jeg har en Linux-partisjon på den, det fungerer sånn nokså greit, men det er litt kluss også. Men om du liker kluss, så …

Helt ok at det er mas å få ting til å virke, men greit at det er stabilt når det først virker. Har tilgode å høre om noen som syntes Linux virker knirkefritt. Er alltid noe vansker med et eller annet plugin eller en driver.. men det er greit nok.

Gammel 16-07-09, 01:23   #13
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Hvis man for enkelte formål kan trenge Windows kan en virtualiseringsløsning være enklere enn å bruke Bootcamp. Har selv Windows XP kjørende via Virtualbox. Virtualbox er veldig enkelt å sette opp. Det er ikke like bra som Parallels eller Vmware Fusion, men så er det gratis.

Ser bare nå for noen dager siden; ville skanne noen bilder når jeg var på ferie. Fikk lånt en skanner, men det fantes ikke Mac-drivere til den. Dog ikke noe problem å sette opp under Virtualbox med vanlige Windows-drivere.

Skal man bruke Windows til 3D-spill og en del typer "spesielt bruk" kan det være at Bootcamp med "en ekte kjøring av Windows" gir bedre kompatiblitet. Når det kjører i et virtualiseringsprogram kan man starte opp Windows under Mac OS X som en applikasjon.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-09, 01:55   #14
Joika
Pauset

Standard

Jeg har virtual box allerede innstallert. Smart da. Kan egentlig bare terminere Vista på denne pcen og kjøre den via en VN-maskin og... har ikke tenkt på det egentlig.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:46.