|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å ikke bruke solkrem i barnehagenJeg er enig med Iset og Brutus, men jeg synes det er litt drøyt å reagere på barnehageansatte som er brune i april og kler av seg litt ute. Jeg er selv en varm person som fort kler av meg og brun var jeg i april (etter en sydentur, men jeg skjønner at det ikke var akkurat det du siktet til, men likevel.) |
|
|
|
|
|
#42 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Å ikke bruke solkrem i barnehagenSånn som jeg fortstår det utfra tråden er det det å bli brent som er det verste. Dvs å bli brun skader ikke? |
|
|
|
|
|
#43 |
|
Jordbærpiken
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å ikke bruke solkrem i barnehagenTilde: Jeg antar svigerfaren din har rett, men jeg kan egentlig ikke helt skjønne at mange barn flere vil få hudkreft nå enn tidligere. Ok, mange slurver kanskje, men jeg har inntrykk av at barn aldri har blitt mer smurt enn i dag og aldri med høyere faktor. Det er sjelden jeg ser brente barn, i motsetning til da jeg var liten, for ikke å snakke om på 80-tallet.[/quote] |
|
|
|
|
|
#44 |
|
superbruker
|
Sv: Å ikke bruke solkrem i barnehagen
Jeg er så glad for at ikke ungene har min hudtype. Må nok bare innse at jeg har stor sjanse for å få malingt melanom. Jeg har til tross for høy solfaktor blitt solbrent og fått blemmer (2 grads forbrenning) over hele skuldrene både som barn og en gang som voksen. Si sol til meg og blir knallrød. Resultatet har de seneste årene vært at jeg holder meg mye inne på dagen sommerstid.
|
|
|
#45 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Sv: Å ikke bruke solkrem i barnehagenHeldigvis har ikke gutta den lyse "fregnehuden" jeg har. Jeg var ofte solbrent som barn, veldig solbrent. Heldigvis er det sjeldent jeg blir solbrent lenger, men det er vel mest fordi jeg smører meg. |
|
|
|
|
|
#46 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å ikke bruke solkrem i barnehagenMine barn er relativt lyse i huden. Jeg selv blir lett brent, og har alltid blitt det. |
|
|
|
|
|
#47 |
|
Bedreviter
|
Det var helt vennskapelig og ganske oppriktig ment: veldig mange av de førstegangsmødrene jeg kjenner som fortsatt har små barn, fungerer slik som du: er godt orientert om barnestell, ernæring, barnets behov og så videre – og er sterkt opptatt av å gjennomføre prinsippene i praksis. På FP er det denne varianten av nybakte foreldre som er normen heller enn unntaket. Derfor er du ikke spsielt sær, synes jeg. Og da min eldste var rundt året var jeg akkurat slik selv. |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Og det forsterker mitt syn på at jeg føler meg med "hjemme" her enn der de tidligere nevnte "terminvennene" oppholder seg.
|
|
|
#50 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Å ikke bruke solkrem i barnehagenNår mellomste gutten min gikk i barnehage fikk de beskjed om at han ikke skulle smøres med solkrem. Det fordi han ikke tålte det og fikk eksem over hele kroppen.
|
|
|
#51 |
|
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Sv: Å ikke bruke solkrem i barnehagenJeg har ikke noe imot solbrune ansatte, bevares, der er jo voksne og bestemmer selv. Helt ok det. Men når man er ute hele dagen uten fysisk skjerming, og henviser til "at man bare kan smøre seg", og man "må sole seg mens det går an", så vet jeg ikke helt om jeg er 100% med på det. I bhg til guttungen er det slik at det pedagogiske opplegget styres av om sola skinner eller ikke. Det blir feil, etter mitt syn. I tillegg lærer barna at solkrem gjør at man kan gå lettkledd i sola uten at det er farlig. Mens man istedet burde fokusert på generelt solvett. Økte krefttall har sammenheng med overeksponering generelt, hull i ozonlaget eller ikke. Solkrem eller ikke. |
|
|
|
|
|
#52 |
|
Jeg synes ikke det er noe rart at nordmenn har litt mer behov for å være ute i sola enn de som lever med sol og varme året rundt. |
|
|
|
|
|
#53 |
|
Bare sær
Jeg kommer nettopp fra Spania. Det var helt klart et flertall av spanjoler på stranden. Og veldig mye solkrem til salgs i butikkene.
|
|
|
#54 |
|
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Sikkert rett det. Men har du lagt merke til hva som er på strendene i Europa og som nesten er fraværende på norske strender, med unntak av for små spedbarn? Det er solparasoller. Du ser dem på eldre bilder fra Norge og. Det har med solvett å gjøre. At det er masse solkrem til salgs på badesteder i Spania er vel ingen bombe. Med det antall briter og skandinaver som frekventerer |
|
|
|
|
|
#56 |
|
Bare sær
Mye parasoller, ja. Men i Norge har det ikke like mye for seg, for solen står ikke rett over hodene våre, og en parasoll må settes et stykke unna for å ha effekt. Ikke så lett på en full strand. Dessuten er det stor forskjell på hvor hardt solen tar. Det virket ikke som Dronningen trodde meg, men min datter blir ikke solbrent her hjemme (det har ihvertfall ikke skjedd til nå). I Spania derimot, der må det grundig smøring til.
|
|
|
#57 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Å ikke bruke solkrem i barnehagenJeg synes det er helt merkelig å velge noe basert på hvor *naturlig* det er. Å ikke smøre barna fordi barnet ikke blir brent/er i skyggen/bruker UV-klær er jo en reell grunn - fordi det er skummelt og unaturlig og sånn er en ikke-grunn. Det finnes solkremer som er gjennomgode, både hva solbeskyttelse og innhold angår, man må bare velge en som er sjekket opp mot begge disse faktorene, og det er nødvendigvis ikke den som vinner TV2-testen. Gronnhverdag er fin-fin å bruke. |
|
|
|
|
|
#58 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Å ikke bruke solkrem i barnehagenLitt sånn på siden her, Skremmern (og bortsett fra at jeg er helt enig med deg), hvilke solkremer er gode både på innhold og solbeskyttelse? Jeg trenger tips. Vi prøvde Coops Änglamark på ferie, da ble flere i familien brent. Finnes det andre gode? |
|
|
|
|
|
#59 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Å ikke bruke solkrem i barnehagenNå kan sikkert Esme arrestere meg på dette, men i hvert fall da jeg var på dermatologikongress for 10 år siden, var juryen fremdeles veldig ute på om solkrem faktisk beskytter mot hudkreft. Et av argumentene var at incidensen ikke gikk nedover i Australia (der hudkreft var den nest største dødsårsaken for unge mennesker, etter bilulykker, men altså foran drukning), selv om det har blitt en veldig solid kultur for høy SPF. Jeg ble nektet å kjøpe noe mindre enn 12 der, siden jeg var så lys i huden, selv om jeg egentlig sjelden blir solbrent.
|
|
|
#60 |
|
Off the map.
|
Sv: Å ikke bruke solkrem i barnehagenJeg synes heller ikke det er rart at sola styrer litt av hverdagen i barnehagen. At man rokkerer på ting når det er fint vær og fint å leke ute. Men i vår barnehage er de aldri ute hele dagen på de heteste dagene. Da er de ute på morgenen og ettermiddagen og inne midt på dagen når sola er som sterkest. Og de blir smurt. Har noen glemt/mistet solkremen så låner de av andre. Jeg synes det er helt greit at de låner vår solkrem, og at vi låner andres, mye heller det enn at de blir brent. En innsmøring i en potensielt 'usikker' solkrem antar jeg er mye mindre farlig enn å bli solbrent skikkelig en gang.
|
![]() |
|
|