Å ikke bruke solkrem i barnehagen
I ferien var jeg i snakk med en bekjent om barn og solkrem og det at barn blir brune, og hun nevnte at da hun jobbet i barnehage tidligere, så var det enkelte foreldre som ikke ønsket at barna brukte solkrem, og som kun skulle være "naturlig". Min bekjent sa at det var lite de kunne gjøre når foreldrene spesifikt ønsket dette. Jeg ble ganske sjokkert, og etterpå ganske rystet og sint. Er det sommer og sol og varmt, så steker jo sola noe enormt. Det skal ikke lange tiden til ute i solen, før man blir skikkelig brent. Så hva med barn i barnehagen? Er ikke dette faktisk vanskjøtelse? Skal man kle på barna genser og langbukse eller holde dem inne mens de andre leker og bader et.c, for å kompensere for foreldrenes ideologiske (idiotiske) tankegang? Skal man la de bli brent? Eller kan man faktisk som ansvarlig voksen smøre dem inn likevel, og si at man ikke godtar de retningslinjene man har fått? Dette handler da om å påføre barn skade. Burde ikke dette bli tatt tak i? Jeg reagerte på den passiviteten som det hørtes ut som om barnehagen hadde til dette. Det var bare liksom sånn.
|